Wat zouden jullie doen???

Meiden ik zit met een dilemma.



11 juli ben ik uitgerekend van kindje nummer 3. Onze oudste zoon gaat al naar school, maar heeft dan lekker al vakantie.



Per 11 augustus begint hier het nieuwe schooljaar.

Het is een kwartier lopen naar zijn school en tussen de middag hebben ze een uur om te eten.

Dus dat houdt in dat hij maar een half uurtje heeft tussen de middag om zijn brood op te eten en dan moeten we alweer terug.



Ik zie het dus helemaal niet zitten als ik eerlijk ben. Met de auto is geen optie, want dat is altijd zo’n chaos en dat is echt niks voor mij.



Heb met mijn zoon overlegd wat hij wou en hij wil het liefst dan overblijven, want ja het is niet zo’n loper en fietsen is geen optie met de kleine.



Daar komt ook nog bij dat de jongste, nu 2,5 dan 4 keer per dag op en neer moet lopen en ik denk dat hij daar gauw tabak van heeft.



Nu zit ik dus met het papier van het overblijven en heb het allemaal ingevuld, maar toch voel ik me mega-schuldig.



Zijn er meer mensen hier die dit op deze manier bij de hand hebben gehad??



:-* Gismo

Wij hadden het altijd zo vroeger. We liepen er ook zeker een kwartier op en terug. Ook maar 30 min om te eten.

Maar goed, wij waren het gewend en wisten niet beter.



Kan me voorstellen dat het niet prettig is om er later aan te moeten wennen. Dan lijkt me overblijven voor iedereen het prettigst.



Hoe oud is de oudste? Kan hij zelf niet met de fiets?

‘Het is niet zo’n loper’… tja, denk niet dat hij bij mij veel te willen had. Je hebt nu de keuze: lopen, fietsen of overblijven. En dan geen gemauw achteraf :stuck_out_tongue: :wink:

Ja…



Eigenlijk eenzelfde situatie… Oudste was 5 toen mijn jongste geboren werd…Tussen mijn jongste en mijn middelste zit net ietsje meer dan een jaar…



's Ochtends lopend naar school…met de tweelingbuggy… En tussen en middag… verschilde het nog wel eens…

Of hij liep met het overbuurmeisje en haar vader of moeder mee naar huis… of ik haalde hem op met de fiets…de jongste lag dan te slapen en de middelste ging mee op de fiets…Of…lopend met de buggy (maar dat is niet vaak voorgekomen)…



Ook in de middag was het verschillend…2 keer naar de bso…1 keer m te lunchen mee met het overbuurmeisje (woensdag) op maandagmiddag waren de kleuters op die school vrij…Op donderdagmiddg of op de fiets…(als de baby lag te slapen) of te voet…



Alleen de dagen dat ik werkte bleef hij over…dat vond ik meer dan genoeg…2 dagen uitbesteed…

een kwartier lopen betekent ook een redelijk stuk fietsen.



Wij hadden vorig jaar hetzelfde hoor!

21 juli uitgerekend, in de vakantie en na de vakantie zat ik inderdaad met een kleintje en een kleuter die op 20 minuten lopen van school zat.

Zij blijft nu standaard over, alleen op maandag/dinsdag gaat ze ook de middagen naar school dus 2 keer per week blijft ze over.



Daar moet je je niet schuldig over voelen joh… Om hoeveel dagen gaat het?



Kun je hem nu ook al niet af en toe over laten blijven?

Hoe oud is hij? Is hij al gewend aan de lange dagen op school?



Als ze net 4 zijn, vind ik het altijd een beetje zielig als ze gelijk

ook maar moeten overblijven (meerdere dagen).

Vaak zag ik die ukkies s middags al knippebollen in de klas. (maar als ie gewend is aan kdv dan zal dat mss wel anders zijn)



Is er niet een vriendje waar hij -ook tegen betaling- even meemag naar huis? Toch net even wat rustiger.

De oudste wordt 11 juli 6 dus dat is echt nog te klein om zelf te gaan. We moeten een aantal drukke wegen oversteken en dat durf ik hem nog niet alleen te laten doen.



Daar komt ook nog bij dat ik enorme bekkenklachten heb deze zwangerschap en lopen nu echt niet wil, maar mischien straks in het begin na de bevalling ook niet. Het is dus ook een beetje een voorzorgsmaatregel.



Opgeven moet nu al gebeuren, omdat ze het willen inventariseren.



Maar ik geef toe dat het ook een beetje eigen belang is. Ben gewoon een zenuwpees en ik weet nu al dat ik enorm gestrest ga raken.

Ik zou zeker niet kiezen voor overblijven. Dat is voor kleintjes best heel heftig hoor. Doordat de school was afgebrand en de kids elders naar school moesten met de bus moesten ze ook overblijven. Ik heb heel wat kleintjes in zien storten die weken. Echt huilen en zelfs niet meer willen.



Overigens zitten ze nu wel veel meer op school die die wandelingetjes van en naar school zijn juist welkom hier :slight_smile:

oow met 6 jaar zou ik hem gerust wel laten overblijven,

misschien 2x overblijven en een keertje naar een vriendje?



En weet je, als mama aan het eind van de dag helemaal total loss is,

heeft hij ook niet zoveel aan je toch? Dan is overblijven mss een betere oplossing.

@ariel wrote:

Ik zou zeker niet kiezen voor overblijven. Dat is voor kleintjes best heel heftig hoor. Doordat de school was afgebrand en de kids elders naar school moesten met de bus moesten ze ook overblijven. Ik heb heel wat kleintjes in zien storten die weken. Echt huilen en zelfs niet meer willen.



Overigens zitten ze nu wel veel meer op school die die wandelingetjes van en naar school zijn juist welkom hier :slight_smile:


nou ja, kleintje, ik vind zes jaar best groot genoeg zelf hoor…

Bovendien blijft Anna Sofie sinds haar vijfde over en ik heb geen wanklank gehoord en gezien!

Noah is dan 6 en heeft energie voor 10 dus lange dagen zullen voor hem absoluut geen probleem zijn.



Het gaat dan om 3 keer in de week. Ik geef hem voor het hele jaar op, maar zodra de kleine kan zitten haal ik hem gewoon weer op tussen de middag.



Ik wil onder geen beding andere mensen opzadelen met mijn kind. Dat vind ik enorm vervelend, omdat mijn zoon best druk is.

Noah vind het overblijven overigens hartstikke leuk hoor dus dat is het probleem in ieder geval niet, maar het voelt een beetje alsof ik nu de makkelijke weg kies zeg maar. Snappen jullie hem nog :oops:

Mijn zoon is in principe zo thuis en heeft een uur en 20 min. voor de lunch.

Dus ik deed braaf ophalen heen en weer,geklloi met mijn kleinste haar slaapje op een gegeven moment…

Toch eens over laten blijven…hij was veel rustiger toen hij thuis kwam…was helemaal blij want hij hoefde maar ‘‘1x’’ naar school (in de pauze heen en weer was voor hem altijd erg verwarrend ofzo,ging hij thuis chillen en dan moest hij ineens weer hup hup naar school).

Dus voor zijn en mijn ‘‘rust’’ doen we nu 1 of 2x per week lekker overblijven.

Maandag gaat oma wel heen en weer met oppassen.

Woensdag en vrijdag heeft hij alleen ochtend school.

Dus dinsdag en soms zelfs ook donderdag blijft hij over.

Ik had nog niet gelezen dat hij dan 6 is…



Maar dan nog ben ik geen voorstander van overblijven. Vindt het gewoon echt veel te druk voor kinderen. Ieders eigen idee toch?

maar als jij aan het eind van de dag je daardoor beter en energieker voelt, is dat ook belangrijk, toch?



Jij kent je zoon het beste, hij is al 6, is gewend aan het schoolritme,

het lijkt me dat het dan prima moet lukken.

Bij het verhaal van jou Ariel, is het denk ik ook best moeilijk voor de kinderen. Opeens moeten overblijven terwijl ze het niet gewend zijn. :?

Maar dit is een keuze die vooraf en goed onderbouwd gemaakt wordt!!

Ik denk dat je er echt goed aan doet, in het belang van alle kinderen EN jezelf om de oudste te laten overblijven hoor :wink:

Zal ff wennen zijn, maar soms kan het gewoon niet anders. :wink:



Edit: jullie gaan snel :wink: Ik kies er ook liever niet voor en als het niet hoeft, zou ik ook niet kiezen voor overblijven. Juist het wandelingetje is heerlijk voor de kinderen, maar in deze situatie zou ik zeker wel kiezen voor overblijven (zie bovenstaande onderbouwing :wink: )

@gismolo wrote:

Noah vind het overblijven overigens hartstikke leuk hoor dus dat is het probleem in ieder geval niet, maar het voelt een beetje alsof ik nu de makkelijke weg kies zeg maar. Snappen jullie hem nog :oops:




ja ik snap m.

Mama vindt t niks maar Noah wel :mrgreen:

Joh, dan is de keus toch veel relaxter…

Als hij het nou niet leuk zou vinden, maar in dit geval :wink:

Renzosmam, heel herkenbaar jouw verhaal. Noah is tussen de middag vaak niet te genieten. Net of hij het inderdaad vervelend vind om weer om te schakelen. 's Middags na school heeft hij dat nooit.

@ariel wrote:

Ik zou zeker niet kiezen voor overblijven. Dat is voor kleintjes best heel heftig hoor. Doordat de school was afgebrand en de kids elders naar school moesten met de bus moesten ze ook overblijven. Ik heb heel wat kleintjes in zien storten die weken. Echt huilen en zelfs niet meer willen.



Overigens zitten ze nu wel veel meer op school die die wandelingetjes van en naar school zijn juist welkom hier :slight_smile:


Sorry maar ik vind dit niet verglijkbaar…een bus en een nieuwe school is idd al enorm veel indrukken en chaosgevoel waarschijnlijk dan vind ik het idd niet gek dat kinderen door de bomen het bos niet meer zien en dan krijg je idd huil en drama praktijken…maar dat is niet te vergelijken met een kind van 6 die dus al een jaar naar school gaat,wat zeg ik 2 jaar al,en dán gaat overblijven :shifty:

Is hij al wel eens overgebleven?? Weet hij waarover hij een keuze maakt??



Als dat zo is…dan lijkt het mij okee… Alhoewel ik dezelfde "hoemoetikdatinhemelsnaamallemaalgaanorganiserenmet3kleinekinderen-beren-op-de-weg zag… :wink:

Meiden ben wel blij om te lezen dat meer mensen het zo doen.



Gelukkig is Noah het ook gewend vanaf het begin, omdat ik ook een dag werk.