Hoi hoi!
Ik ben enorm aan het twijfelen of ik een mirena spiraaltje zal laten zetten, of weer aan de pil zal gaan.
Ik heb voor Sophie 11 jaar de pil geslikt en moest steeds na een paar jaar weer overstappen op een andere pil door doorbraakbloedingen.
Op zich beviel de laatste pil goed (yasmin), maar toen ik stopte met de pil merkte ik pas dat ik lekkerder in mijn vel zat. Minder stemmingswisselingen, meer zin in sex en het vrijen ging ook makkelijker.
Daarom, dacht ik aan het mirena spiraaltje, maar daar hoor ik zulke wisselende ervaringen van.
Ik kom er nog niet uit…en wil toch eigenlijk wel snel beslissen, want die rubbers, dat is ook niets :mrgreen:
Heb ook nog even aan de persona gedacht (heb ik ook in huis), maar ik ben bang dat ik dan toch wel heel snel zwanger zal zijn, en dat willen we nog niet.
Enneh, als ik besluit de pil te gaan slikken, kan ik dan ieder moment beginnen (dan ben je niet bescherm 4 wkn), of kun je toch beter een menstruatie afwachten?
Wat zijn jullie ervaringen?
Liefs Lotje
Ik heb jarenlang gebruik gemaakt van de Persona en dat beviel prima. Maar Persona zelf zegt wel duidelijk dat je het beter niet kunt doen als je een zwangerschap echt niet wil. Bij ons werkte het prima, en toen we eenmaal zwanger wilde raken heb ik hem ‘andersom’ gebruikt, dus i.p.v. anticonceptie middel werd het een manier om de eisprong te ‘signaleren’ en dus een conceptie middel (hoewel ik de eisprong altijd goed voelde, maar dit dus een goede bevestiging was). Het vergt wat discipline om de eerste maand netjes te plassen op de teststaafjes en het dan bij te houden, maar het wordt al snel genoeg routine vond ik.
Zelf kies ik voor de Mirena binnenkort. Vijf jaar lang geen omkijken naar, maar daar moet ik eerlijk bij zeggen dat ikzelf erg veel hinder ondervond vroeger van de pil en daarom niet meer wil. Een aantal mede KOK’ers hebben heel positieve ervaringen met de Mirena.
Yup! Hier een Mirena gebruikster die best wel aandelen zou willen haha!
Ik heb hem zelf 8 weken na de bevalling laten plaatsen en afgezien van wat menstruatiekrampjes heb ik er niets van gevoeld.
Bijkomend voordeel is dat mijn laatste ongi in Februari 2003 was (met zwangerschap meegerekend)
Tot ongeveer 3 á 6 maanden na het plaatsen wel af en toe bloedingen/spotting en af en toe voel ik mijn eisprong en een beetje pms maar verder helemaal geen klachten.
Het is ideaal als je de aankomende 5 jaar dus niet aan kids denkt, voor een jaartje zou ik hem niet laten plaatsen.
Bij mij gaat hij er overigens de 18e uit maar ik heb er dus ruim 3 jaar plezier van gehad :inlove:
hier nog een groot voorstander van de mirena, echt een super uitvinding.
het is maar 1 % hormoon wat je krijgt toegedient. voor mijn geen pil
Hartstikke bedankt voor jullie reacties. Het is wel erg fijn om ook wat positieve verhalen te horen van mirena. Het internet barst van de negatieve ervaringen, waardoor ik alleen maar meer ben gaan twijfelen!
@Jassie, ik heb de persona vorig jaar gekocht om andersom te gebruiken en dat werkte goed :lol: (na de eerste maand persona gelijk zwanger :mrgreen: ) en het is inderdaad best te doen over die staafjes plassen, maarja, hij is toch ‘maar’ 94% betrouwbaar…ben er nog niet uit of ik dat risico wil nemen (maarja, het is wel de natuurlijkste manier…).
@Rijstkorrel, de laatste loodjes zie ik, zet hem op meid, nog 4 weekjes!!! :thumbup:
@Mellie, laat je hem verwijderen omdat je weer een kinderwens hebt, of laat je een nieuwe plaatsen, of…?
Ik ben er nog steeds niet uit, dusseh…meer verhalen/ervaringen zijn hartstikke welkom!!
Liefs Lotje
@Lotje wrote:
@Mellie, laat je hem verwijderen omdat je weer een kinderwens hebt, of laat je een nieuwe plaatsen, of…?
Liefs Lotje
Kinderwens :inlove:
Hij had nog tot Februari 2009 mogen blijven zitten :mrgreen:
Maar ja droommannen en huwelijken laat je niet zomaar lopen :inlove:
ja lotje, idd de laatste loodjes.
waarom twijfel je als ik vragen mag. je kunt het toch proberen, bevalt het niet hij kan er elk moment weer uitgehaald worden.
je kunt beter spijt hebben van een beslissing die je genomen hebt, als spijt krijgen van een beslissing die je nooit genomen hebt
@Mellie, oooh, wat klinkt dat heerlijk romantisch, droommannen en droomhuwelijken!! :inlove: :inlove: Wat leuk dat je voor een 2e gaat!! :thumbup:
@Rijstkorrel, zit iets in… :think:
Maar de reden dat ik twijfel is dat ik geen zin heb om de laatste tijd van mijn verlof (tm half juli :dance: ) met buikpijn of bloedverlies te lopen, dat vind ik nogal zonde van mijn vrije tijd met Sophie (ik heb al zoveel gelezen over buikklachten op het internet)! En als ik hem laat plaatsen wil ik het wel even de tijd geven om te wennen…vandaar.
Heel veel succes met de laatste loodjes, geniet nog maar even van je buik meid!
Ik heb er gisteren nog even met hub over gehad en we neigen toch naar de persona. Echter, omdat ik nu echt nog niet zwanger wil worden, ga ik waarschijnlijk eerst even een jaartje aan de pil, kijken hoe dat weer gaat en dan stop ik en ga de persona gebruiken.
Liefs Lotje
Mijn babybehoefte is volledig bevredigd :lol: dus ik kies voor de Mirena omdat dat jaaaaaaren beschermt. De menstruatie achtige pijn en bloedingen in het begin heb ik daar wel voor over, vooral omdat ik vaak lees dat de bloedingen na een tijdje bijna volledig uitblijven. En daar is ook wat voor te zeggen natuurlijk. Maar in jouw geval Lotje… als het maar om een jaar gaat… zou ik ook voor Persona of pil gaan. Ik heb altijd het idee dat de Mirena voor een langere periode geschikt is (maar ik kan het helemaal mis hebben natuurlijk :mrgreen: ).
Ook ik zou wel aandelen willen hoor!
Wat een superoplossing is dat!
Ik mág geen pil slikken ( stollingsziekte) en ben allergisch voor latex :silenced:
Maar als ik eerder van de Mirena had geweten had ik er echt eerder voor gekozen.
Ja ik heb bij het plaatsen ( nu mijn tweede mirena) wel eventjes wat ongikrampen gevoeld, maar niet langer dan een dag of 3.
Verder heb je gewoon nergens meer omkijken naar en dat voor 5 jaar.
Ook hier is ongesteld zijn een eitje sinds de Mirena: ik heb genoeg aan 1 inlegkruisje per maand :dance:
Wat mij betreft zou het advies dus zijn: DOEN!
Thanx Mamy!
Enneh Jassie, nee joh, we willen niet over een jaar alweer voor een 2e gaan hoor :naughty: , we denken echt pas over een jaar of 3 a 4 aan een 2e, dus de mirena zou ook voor langere tijd zijn. Voor 1 jaar zou ik hem inderdaad zeker niet laten zetten.
De pil eerst voor een jaar en dan persona is meer omdat we over een jaar het risico wel willen lopen om evt. zwanger te raken en nu het eerste jaar beslist niet (je zou immers maar bij de 6% zitten die wel zwanger wordt met persona :mrgreen: ).
Maargoed, morgen ga ik voor nacontrole naar de vk, ik zal er met haar ook nog effies over praten
Liefs Lotje
hier minder succesvol…
het plaatsen was goed voor een bijna-shock-toestand… Kreeg een weeenstorm zonder babbie… die hield niet op… dus ik moest blijven liggen…
vervolgens 7 maanden heftige buikpijnen…
toen eruit gehaald door een gyn.
ik slik marvelon-pil en dan continue… 2 x per jaar doorbraakbloeden, dan menstruatie laten komen, en opnieuw beginnen.
Myrena??? Echt niet !!! Maar : die arts had dit nog nooit meegemaakt… was echt een uitzondering (laat dat je troost zijn).
Preggie… :shock:
Lekker dan, zeg… :?
Bij mij is het juist precies andersom… Ik heb na de bevalling -net als voor de bevalling- Marvelon geslikt… Voordat ik stopte om zwanger te raken, had ik nooit ergens last van. Maar nadat Quentin geboren was… Hou op, schei uit. Ik kon er niet meer tegen… :shifty:
Dusss… De Mirena-spiraal laten zetten! En men… Dat was voor mij GEEN pretje, zoals altijd was m’n lichaam VEEL te snel hersteld en was alles weer zoals het was. Ze zeggen dat -als je eenmaal een kind hebt gebaard- het laten zetten van een Mirena een ‘piece of koekie’ is. Nou, bij mij dus niet. Ik lag daar op een gegeven moment te hyperventileren zonder hyperventilatie… Dus alleen de lichamelijke klachten die bij hyperventilatie horen, zeg maar… Ze zei tegen mij: ‘Blijf jij maar even liggen!’ … :eh: … Ik zei toen ook tegen haar, dat ik NIET van plan was om direct de marathon te gaan lopen ofzo! :lol:
Maar nu… Ik vind het heerlijk! Ik heb nauwelijks ergens last van, ik voel nog steeds wél m’n eisprong en wanneer ik ongesteld word. Dat is nog steeds hetzelfde gebleven op de een of andere manier… :eh:
hoi
Voor mij is de mirena een geschenk hoor.
Ben 2 keer zwanger geraakt door de pil heen en nu met de mirena gelukkig niet meer ongepland.
Heb er 3 gehad na me oudste zoon de eerste daarna de 2e die ik naar 2 ,5 jaar liet verwijderen omdat we een kinderwens hadden.
En nu een paar maanden geleden de 3e owkee het plaatsen is geen pretje maarja je krijgt een verdovingstabelt mee naar huis die neem je in voor je de spiraal laat plaatsen.
En daarna heb je wat zeurenede buikpijn nee hoor ik zweer bij de mirena
@ilsederooy wrote:
je krijgt een verdovingstabelt mee naar huis die neem je in voor je de spiraal laat plaatsen.
:shock:
Bij welke huisarts zit jij… :mrgreen:
Ik heb namelijk NIKS meegekregen, hoor… Gewoon liggen, en GAAN met dat ding… :shifty:
Denk dat het er aan ligt wie hem zet Yvette, bij mij is hij door de Gyn geplaatst en ik heb ook een zware pijnstiller meegekregen die ik een uur voor de ingreep moest innemen.
Maar ik was 8 weken daarvoor bevallen dus het was een eitje.
Ben net terug van de gyn en zij adviseerde toch nog even te wachten. In mijn geval omdat bv’ende vrouwen vaak langer een weke baarmoeder hebben en dat kan in de praktijk wel eens tot complicaties leiden (gaatjes in baarmoeder, zoekraken van het spiraaltje, enz.). Wel heb ik alvast een recept meegekregen voor zowel het spiraaltje als Naproxen: een spierontspanner / ontstekingremmer. Om in te nemen vóórdat het geplaatst wordt en kort erna. Dus wel wat voorbereidende dingen voordat het zover is… bij deze gyn dan tenminste.
Hoihoi,
Hier ook een Mirena laten plaatsen in de bv-periode… De gyn wilde eigenlijk wel wachten tot ik klaar was met bv geven maar toen ik zei dat dat nog wel even kon duren en ik het toch graag wilde heeft hij hem toch gezet…
Ik heb wel bewust voor een gyn gekozen omdat ik denk dat die betere appartuur hebben dan een ha…
Ik ben na 6 weken dan ook op controle geweest en met een inwendige echo is gekeken of hij nog goed zat en daar ben ik ook wel blij mee…
En hier geen pijnstilling ingenomen, ook niet gekregen en niet nodig gehad… Heb totaal geen last gehad van het plaatsen maar dat komt misschien ook omdat de gyn het wel makkelijk vond om gelijk overtollig littekenweefsel weg te branden (wat wel auwie deed)…
Dus ik ben blij dat ik naar een gyn ben geweest want mijn ha had dat nooit gedaan en ineens konden wij ook weer zonder pijn de liefde bedrijven :inlove: …
Ik heb wel een tijd gevloeid en daarna elke 33-38 dagen (ben nogal onregelmatig ongi) een bloeding van toch nog 4-5 dagen, maar nu al weer 7 weken niet dus misschien dat de bloedingen nu weg zijn, heb de mirena nu een jaar…
gr patricia
Hier ook iemand met de mirena spiraal!
Maar tot nu toe niet echt te spreken er over!
De huisarts heeft hem geplaats (Kreeg ook geen pijnstiller o.i.d. mee) begin januari al. En nu in april, heb ik nog steeds last van bloedingen en bruinige afscheiding :sick:
Ondertussen al 2 keer bij de gyn geweest die weinig kan doen. Moest nog maar afwachten. Maar vind het dus waardeloos tot nu toe!
Ze hebben bij mij ook gekeken met de inwendige echo of hij goed zat, en dat doet hij wel. Ik ben dus één van de weinigen (volgens de gyn) die er een langere tijd last van bloedingen van houden. Hopelijk stopt dat snel en werkt dat ding zoals hij moet werken :mrgreen:
Ik heb 'm sinds een week of drie, nog niet zo lang dus. De eerste twee weken bleef ik wat vloeien (hij is geplaatst aan het eind van mijn menstruatie) en nu sinds een week niks meer.
Het plaatsen was niet echt prettig maar verder heb ik er tot nu toe geen last van.