wat zat er in de schoen vandaag?

@Rivella wrote:

Mij ging het meer om de “verwen-factor” van het geheel, ik heb het idee dat het allemaal meer en groter en mooier moet :oops:

Ik weet dat die dingetjes zo gekocht zijn en niet per definitie duur hoeven te zijn maar het geeft me toch niet het gevoel dat ik vroeger van de Sinterklaastijd kreeg :oops:

Wij doen het dus net zo als mijn ouders 30 jaar geleden al bij ons deden :lol: dus ik zie het dus juist heel erg als herbeleven.

Ook toen de 1e keer een klein cadeautje in de schoen en de andere zaterdagen (want ook wij mochten al alleen op de zaterdagen onze schoen zetten) iets klein snoeperigs/mandarijn etc.

En met sinterklaasavond doen wij dus ook niet groot, groter, grootst, maar gaat het meer om de hele middag/avond. Spelletjes doen, samen warme chocomelk maken en drinken, pepernootjes erbij en dan cadeautjes en nog eten met z’n allen.

Vieren ook maar 1x pakjesavond… dus ik denk eigenlijk dat het qua verwennen niet echt anders is als pakweg 30/40 jaar geleden (dus onze kindertijd… kindertijd van onze ouders is alweer wat anders natuurlijk).

@Emma wrote:

huh ben ik de enige die het echt vroeg vind om NU al iets in de schoenen te gaan stoppen :think: Hier doen we er helemaal niet aan, maar ik weet nog wel’vroeger’ bij mij thuis dat we alleen in de week van sint een paar keer wat in onze schoen kregen, niet al in november :hand:

dat is dus denk ik ook in elk gezin anders… zoals ik hierboven al zei… wij mochten vroeger ook vanaf de zaterdag van de intocht tot pakjesavond elke zaterdag onze schoen zetten.

Dat is over het algemeen 3x, dit jaar 4x… maar aangezien wij het vieren op 4 december is het alsnog 3x voor onze kids.

Dat vind ik eerlijk gezegd wel meevallen met vaak/veel etc.

En hij komt idd al jaaaaaaaren de zaterdag na sint maarten aan in NL,

Dat kan op zijn laatst dus 18 november zijn (sint maarten op de zondag ervoor) en op zijn vroegst de 12e.

@mamaMarije wrote:

Dat kan op zijn laatst dus 18 november zijn (sint maarten op de zondag ervoor) en op zijn vroegst de 12e.

Of de 20ste, ik ben zelf van de 20ste. :wink:

Wel 28 jaar geleden dan hé? :shifty: :mrgreen:

Ik heb alleen geen idéé wanneer Sint Maarten is, want dat word hier niet gevierd.

@Anneke wrote:

@mamaMarije wrote:

Of de 20ste, ik ben zelf van de 20ste. :wink:

Wel 28 jaar geleden dan hé? :shifty: :mrgreen:

Ik heb alleen geen idéé waneer Sint Maarten is, want dat word hier niet gevierd.

11 november is het sint maarten

Elke 11e van november.

Oké, nooit geweten.

De elfde van de elfde staat hier bekend als het begin van carnaval. :mrgreen:

Ik ging even zoeken, en vond op wiki alle intochten sinds 1952.

Klik

hier ook op zaterdag de schoen en ook een cadeau er in… wel klein maar wel leuk…

ik heb met de kids nog maar een paar jaartjes samen geloven in de sint en het is zo leuk ze te zien en vragen naar beneden te mogen omdat het zo spannend is…

dus dje een luister cd + boek van jip en janneke … sinterklaas komt…

en voor m een auto met bestuurder van little people…

voor mama en papa een trui die ik de dag daarvoor in amsterdam kocht dus die maar voor het idee in de schoen

Wat moet Sint anders doen al die weken in Nederland…?

Ik vind het echt hartstikke logisch dat er vanaf dat moment schoenen mogen worden gezet.

Jammer dat je er niet van kunt genieten Emma, dat breng je toch ook over op je kinderen en juist die intocht, wachten op de boot, sint een handje geven, liedjes zingen bij het schoenzetten… Daar gaat het toch om en niet om die kado’s die jullie dan weer wel geven?

Bij ons mogen ze vanaf as zaterdag hun schoen zetten.

Dan komt de sint namelijk in Groningen. :wink:

Die zaterdag/zondag krijgen ze een kadootje in de schoen en de zaterdag erop wat lekkers.

Tussendoor geen schoen verder.

Thomas (lees: mama 8) ) verheugt zich nu al op de intocht :inlove:

@Lune wrote:

Beetje de toerist uithangen in NL :lol: :wink:

:lol:

Hier mogen de kids 2x per week hun schoen zetten, 1x door de week en 1x in het weekend. De andere dagen heeft sint het te druk met de toerist uit hangen :wink:

Ik doe ook leiver een klein cadeautje ipv snoep. Dat ze als eerste een chocolade sint hebben gekregen is alleen omdat mijn oudste dat zooooo waanzinnig lekker vindt. Hij had het er al weken over dat hij dat verleden jaar een x in de schoen had gekregen en of hij dat nu ook weer zou krijgen…

standaart ook altijd een x een adventkalender, loopt zo leuk in elkaar over :thumbup:

oja ze hadden ieder 2 cadeaus m had nog een nieuw speentje met woesel en pip… (hij had nieuwe nodig oude raakten op dus hup maar 1 in de schoen niet als extra uitgave)

@Lune wrote:

Ik vind het echt hartstikke logisch dat er vanaf dat moment schoenen mogen worden gezet.

Jammer dat je er niet van kunt genieten Emma, dat breng je toch ook over op je kinderen en juist die intocht, wachten op de boot, sint een handje geven, liedjes zingen bij het schoenzetten… Daar gaat het toch om en niet om die kado’s die jullie dan weer wel geven?

tja ik snap ook niet dat die sint nu al in nl komt, ik vertel mijn kinderen ook vanaf het begin af aan dat het een verklede man is en dat hij helemaal niet uit spanje komt. Sint komt ieder jaar bij ons langs de deur met de intocht dus 1 voordeel, ik hoef nergens heen en tot op heden zijn ze alleen maar bang voor al dat gedoe en ik doe er niks aan om dat te veranderen :shifty: Als ze een kadootje krijgen zeg ik ook niet dat het van sint is maar dat papa en mama dat gekocht hebben omdat sinterklaasfeest gevierd wordt. Niet dat hij het zelf over de daken komt brengen.

Hier ook niet iedere dag de schoen.

Soms vind Luuk het wel leuk, maar hij taalde er gister niet eens naar.

En hier niet altijd een kadootje in de schoen, maar wel vaak pepernootjes en een mandarijn.

@Emma wrote:

@Lune wrote:

tja ik snap ook niet dat die sint nu al in nl komt, ik vertel mijn kinderen ook vanaf het begin af aan dat het een verklede man is en dat hij helemaal niet uit spanje komt. Sint komt ieder jaar bij ons langs de deur met de intocht dus 1 voordeel, ik hoef nergens heen en tot op heden zijn ze alleen maar bang voor al dat gedoe en ik doe er niks aan om dat te veranderen :shifty: Als ze een kadootje krijgen zeg ik ook niet dat het van sint is maar dat papa en mama dat gekocht hebben omdat sinterklaasfeest gevierd wordt. Niet dat hij het zelf over de daken komt brengen.

Goh, zielig…

Niet alleen omdat je ze de magie van Sinterklaas niet mee geeft (maar dat is mijn mening, ieder zijn opvoeding), maar dat je vooral het gevoel van hun angst niet ontkracht.

Lijkt mij niet helemaal de bedoeling?

Ik zat zaterdag te snikken bij de tv.

Die betoverde gezichtje van mijn kinderen, hun blijdschap.

Zo speciaal om dit feest weer mee te maken door de ogen van mijn kinderen.

Emma; het is niet mijn ding om kinderen gelijk te vertellen dat het niet echt is.

Maar goed zoveel mensen, zoveel wensen…ik kan er ergens nog begrip voor hebben.

Maar dat je ze angstig laat zijn en ze daarin niet geruststeld…dat snap ik eigenlijk niet.

Hier steeds iets lekkers in de schoentjes…cadeautjes zijn hier voor pakjes avond.

@Emma wrote:

@Lune wrote:

waarom doe je dat?

@ollie wrote:

Emma; het is niet mijn ding om kinderen gelijk te vertellen dat het niet echt is.

Maar goed zoveel mensen, zoveel wensen…ik kan er ergens nog begrip voor hebben.

Maar dat je ze angstig laat zijn en ze daarin niet geruststeld…dat snap ik eigenlijk niet.

sluit me hier bij aan… ieder zo zijn ding, al ben ik blij dat mijn kids kunnen genieten van het magische van sinterklaas.

Maar helemaal als je ze toch al vertelt dat het nep is… is het toch heel makkelijk om die angst bij ze weg te nemen?

Nou ja genoeg daarover denk ik :shifty:

Hier gaat zaterdag gewoon het schoentje weer gezet worden :thumbup: