Wat zal ik doen? (weer aan het werk)

Na de kerstvakantie moet (o, mag :shifty: ) ik weer aan het werk. Leonie is dan 4 maanden oud. Door alle problemen met de bv was ik er van uitgegaan dat tegen die tijd alleen de ochtend- en avondvoeding nog over zouden zijn, en dat Johan de rest van de dag gewoon kunstvoeding kon geven. Nu had ik gisteren echter helemaal geen kunstvoeding nodig, omdat mijn borsten genoeg melk hadden! :dance:



Nu zit ik dus na te denken wat ik zal gaan doen… Kolven vind ik niet erg, ook niet op het werk (al weet ik niet wáár dat zal moeten, maar dat komt wel). Ik kolf alleen niet heel veel, dus als ik volledig bv wil blijven geven, zal ik nu moeten beginnen met het aanleggen van een voorraad. Maaaarrrr… we zijn er achter gekomen dat Leonie geen opgewarmde afgekolfde melk uit de koelkast lust… :?



Wat zal ik doen:

  • kolven, voorraad aanleggen met het risico dat ze het straks niet drinkt en we toch op kunstvoeding over moeten?
  • kolven en de afgekolfde melk koken (hoe zit dat precies) zodat de melk anders smaakt?
  • door blijven voeden tot ik weer aan het werk moet en dan overstappen op kv als ik er niet ben?
  • doorvoeden tot ik weer aan het werk moet en dan gaan kolven (met het risico dat het niet voldoende is en we bij moeten voeden)



    Nu heeft Leonie 6 Ã 7 drinkmomenten: ontbijt, koffietijd, lunch, theetijd, diner, avondvoeding en soms een nachtvoeding (erg globaal :wink: ). Dat zal neem ik aan minder worden naar mate ze ouder is? Kan ik dat al verwachten rond 4 maanden?

    Ik werk 4 dagen in de week, maar in het onderwijs ben ik wel een beetje flexibel. Woensdagmiddag en vrijdagmiddag kan ik na de lunchvoeding weer zelf voeden. Maandag óf dinsdag óf donderdag ben ik vrij (weet nog niet welke dag) en zaterdag en zondag natuurlijk. Dus áls ik wil gaan kolven, gaat het maar om 10 kolfmomenten per week…



    Wie werpt haar licht op deze situatie? :roll:

Ha Biebels,



Wat super dat je productie zo goed is dat je geen kv meer nodig hebt!!



Je grootste probleem lijkt mij dat Leonie geen opgewarmde mm lust. Dan kun je kolven wat je wil, als ze het niet drinkt, heb je er niks aan. Dus je zult eerst moeten proberen haar daaraan te laten wennen, voor je een besluit neemt. Dat koken tegen de zeepsmaak was mij ook onbekend tot ik Inkie’s bericht las. Het is een poging waard toch?



En verder eventueel:


  • mm op kamertemperatuur proberen
  • mm mixen met kv. Lust ze dat wel kan je steeds meer mm en minder kv nemen.
  • mm net iets warmer maken dan 37°C. Noëmi nam de fles alleen maar als het op een bepaalde temp. was. Te koud was absoluut bah!



    Bij mij dronk ze met 4 mnd niet minder en nu nog steeds niet helaas. Ik kolf 3x per dag af en red het daar net mee. Of net niet (verschilt per week lijkt het wel). Daarom heb ik nog een hele poos 's avonds voor het slapen gaan afgekolft om een voorraad op te bouwen. In jouw geval kan ik me ook goed voorstellen om te kijken hoeveel je kolft en de rest aan te vullen met kv. Om niet te kolven op je werk (en wel live te voeden als je thuis bent) vind ik niet zo verstandig… ik zou dan enorme stuwing en problemen met de productie krijgen.



    Niet te druk maken van te voren hoor. Mijn nieuwe motto: het komt toch anders :wink:

Als je niet kolft op je werk dan zit je met stuwing te kijken, en heb je kans dat de voeding zo snel terugloopt dat je snel keldert in produktie.

De gekolfde melk niet lusten is dus proberen door middel van de vers gekolfde melk even tot aan het kookpunt brengen en dan supersnel af laten koelen. (op het werk is dat wat lastiger denk ik)



Voorraad? Ik kolf de helft per voeding van wat ze drinkt. Maar Lieke slaapt van 9tot7 en dus kolf ik om 12 uur nog een flesje af. Ik kolf elke kolfbeurt 100 cc en ze drinkt elke voeding 200 cc. ik heb dus elke week 700 cc reserve. Meestal red ik dat net.



Veel voorraad geeft op zich wel rust, maar als ze dat niet lust is dat natuurlijk zonde. Je kutn echter dus wel eens proberen door een beetje melk te kolven, direct aan de kook te brengen en direct in te vriezen en dat na een aantal dagen laten proeven. Het dood alle antistoffen, maar bevat nog steeds heel veel gezonde voedingstoffen.





Mocht ze de gekolfde melk blijven weigeren, dan zou ik dus tijdens werk wel kv geven, en toch blijven kolven. de gekolvde melk lust ze met 6 maanden misschien wel met biobom erin als pap. Je blijft dan tijdens het werk kolven enkel om de produktie op peil te houden zodat je op vrije dagen geheel zelf kunt voeden.-

Je zou kunnen proberen de melk niet in de koelkast te zetten. Dan blijft het ook een paar uur goed. Leg je het in de vriezer om een voorraadje op te bouwen, dan is koken een goed idee. Wil ze het dan toch niet, dan mail je engelenco die het dan juichend doneert aan een babietje uit het moedermelknetwerk, dus weggooien hoeft sowieso niet :wink: .



Maar het is zo lastig om dat vooruit te plannen. Als het lukt een voorraadje aan te leggen, zou ik het doen. Je hebt best kans dat ze het tegen die tijd wel lust. Hoeveel voedingen ze dan wil? Geen idee… Volgens mij zat Lara op 5 voedingen met 4 maanden, waarvan 2 op het KDV. Maar wie weet is dat bij Leonie wel anders.

Ik zou het even laten rusten, je niet druk erom maken. Eventueel een voorraadje aanleggen zodat je zelf ook een keer wegkunt, maar niet nu al proberen te plannen hoe je het in januari gaat doen. Babies gooien toch alle plannen door de war :wink: .

Ik heb gisteren en vandaag een keer gekolfd, en tot mijn grote verrassing staan er nu 2 flesjes van 100 cc in de koelkast! Ik had ze daar neer gezet omdat we de laatste 2 dagen toch nog wat kv nodig hadden. Maar vandaag heeft ze nog niets gehad, alleen bv, dus zit ik er over te denken het in te vriezen… Kan dat nog? Het ene flesje is van gisteravond 22.00 uur, het andere van vanmiddag 13.30 uur. En kan ik dat dan bij elkaar ingooien? Ik heb het trouwens niet gekookt, dus ik weet niet of ze het lust. Maar voorlopig krijgt ze het ook nog even vers, dus dat scheelt. :wink:



MM op kamertemperatuur lust ze sowieso, dat heeft ze namelijk al vaker gehad. Hoe warm ik de voeding het best op? Ik deed het nu in heet water, maar misschien kan ik het beter in kokend water doen? Flessenwarmer heb ik (nog) niet. Hoe lang duurt het ongeveer om een flesje van zo’n 180 cc op te warmen au bain marie?



Vrage vragen vragen :shifty:

@Biebels wrote:

zit ik er over te denken het in te vriezen… Kan dat nog?


Tuurlijk.



En kan ik dat dan bij elkaar ingooien?

ja dat kan, als je er maar voor zorgt dat je geen warme melk bij reeds afgekoelde melk gooit. Dus de nieuwe oogst eerst laten afkoelen in de koelkast en dan pas bij elkaar gooien.


Ik heb het trouwens niet gekookt, dus ik weet niet of ze het lust.

Die kooktruc geldt volgens mij alleen voor bevroren melk, maar wie weet helpt het met gekoelde melk ook. Alleen is het dan een beetje zonde van de voedingsstoffen. Sommige gaan namelijk stuk als je het bevroren hebt (ook van koelen trouwens, maar in veel mindere mate), dus dan maakt koken niks meer uit.


MM op kamertemperatuur lust ze sowieso, dat heeft ze namelijk al vaker gehad.

Dan zou je dus 's ochtends kunnen kolven, de melk in een warmhoudkoker stoppen en dat meegeven naar het KDV. Als er niet meer dan een uur 5 tussen zit, hoeft het niet in de koelkast tussendoor. Het hoeft dan dus ook niet verwarmd als Leonie het zo lust.


Hoe warm ik de voeding het best op? Ik deed het nu in heet water, maar misschien kan ik het beter in kokend water doen?

Nope, beter in heet water. Zelfs niet al te heet. de melk aan de buitenkant wordt dan namelijk ook sterk verhit en dat is weer niet zo goed voor de kwaliteit.


Flessenwarmer heb ik (nog) niet.

Heb er nog twee staan, kopen? :mrgreen:


Hoe lang duurt het ongeveer om een flesje van zo'n 180 cc op te warmen au bain marie?

Uit de koelkast een minuut of 10 met warm water en korter met echt heet water. Maar 5 minuten minimaal.

succes :thumbup:

Thanks Lena! :-*

Als ik 's ochtends kolf, heb ik niet voldoende voor de hele dag. Ik ga om half 8 de deur uit en ben er tegen 16.00 uur weer (als we geen vergadering hebben).



Ik ga trouwens mijn ‘baas’ nog maar eens vertellen dat ik wil kolven op het werk. Ik heb dat al eens eerder gezegd, toen was de reactie: o, ehhh, hmmm, nou, daar hebben we het nog wel eens over. :wink: (mannen…) Een collega (vrouw!) zei zelfs: o, dat moet je gewoon in je pauze doen hoor! (ik heb alleen met de lunch pauze) :wall: Ik ben heel benieuwd hoe ze het willen gaan regelen, want vervanging is erg lastig (werk in het onderwijs), en ik kan de klas niet zo maar alleen laten (heb een kleuterklas). Bovendien vraag ik me af of er wel een geschikte ruimte is… Ik zie me zelf nog wel op het invalidentoilet eindigen (dan wil ik wel dat die ruimte voor de rest niet gebruikt wordt, nu gebruiken collega’s die nog wel eens voor de grote boodschap. :silenced: :naughty: We hebben trouwens geen invaliden op school)

Goed idee om alvast contact op te nemen met je baas.

En misschien kun je bij wat andere onderwijzers hier navragen hoe het bij hen geregeld werd, zodat je goed beslagen ten ijs komt.

@Biebels wrote:

Ik ga trouwens mijn ‘baas’ nog maar eens vertellen dat ik wil kolven op het werk. Ik heb dat al eens eerder gezegd, toen was de reactie: o, ehhh, hmmm, nou, daar hebben we het nog wel eens over. :wink: (mannen…) Een collega (vrouw!) zei zelfs: o, dat moet je gewoon in je pauze doen hoor! (ik heb alleen met de lunch pauze) :wall: Ik ben heel benieuwd hoe ze het willen gaan regelen, want vervanging is erg lastig (werk in het onderwijs), en ik kan de klas niet zo maar alleen laten (heb een kleuterklas). Bovendien vraag ik me af of er wel een geschikte ruimte is… Ik zie me zelf nog wel op het invalidentoilet eindigen (dan wil ik wel dat die ruimte voor de rest niet gebruikt wordt, nu gebruiken collega’s die nog wel eens voor de grote boodschap. :silenced: :naughty: We hebben trouwens geen invaliden op school)




Hum daar heb je dan misschien nog een hele kluif aan… Toch is het de moeite waard om je sterk te maken voor het recht om te voeden of te kolven onder werktijd (doorbetaald, je hoeft er je pauze dus niet voor op te offeren). Het is dus echt een recht, wat wettelijk is geregeld, kijk maar eens op deze website .



Ik begrijp dat je je verantwoordelijk voelt voor je klas, maar heel zwart-wit gesteld is het regelen van vervanging het probleem van je werkgever en niet van jou; ze moeten die mogelijkheid gewoon bieden. Net als een geschikte, afsluitbare ruimte; en een (invaliden)toilet of een bezemkast is per definitie GEEN geschikte ruimte, daar hoef je echt geen genoegen mee te nemen. Als je werkgever geen geschikte, afsluitbare ruimte beschikbaar heeft, kun je naar huis om te voeden of te kolven.



Verder maak ik graag nog even van deze gelegenheid gebruik om je te laten weten dat ik zo geweldig blij voor je ben!!! Je hebt een ontzettend lange weg moeten afleggen en nu kun je zeggen dat het voeden lekker loopt en dat zelfs het kolven je goed afgaat, petje af hoor!!! :clap: :clap: :clap: [/url]

Yvonne: :angel:



Vanmorgen weer 160 cc gekolfd! Ik merk wel dat ik dan over de dag te weinig heb, maar ik hoop dat dat de komende dagen aantrekt. Ik ben van plan nu elke ochtend na de eerste voeding de andere borst leeg te kolven. Die 160 cc komt dus uit één borst (gisteren was het tot-de-nok-toe-vol flesje ook 160 cc). Wanneer ik dat zelfs nog een beetje op kan krikken ( :roll: ) naar 180 cc, dan zou het maar zo kunnen dat die fles voldoende is voor 2 van de 3 voedingen die ik niet live kan geven op een dag. Maar ja, dat is voor de toekomst…



Over het kolven: ik ga er gewoon van uit dat het geregeld wordt, kan me niet schelen hoe. Als ik naar huis zou moeten, zou dat een halfuur extra betekenen dat ik weg ben, dan moet ik me haasten. Maar dan ben ik volgens mij meer thuis dan voor de klas… Nou ja, ze zien maar hoe ze het regelen. Ik heb het ook zo gemeld: ook wil ik gebruik maken van mijn recht om te kolven onder werktijd. :angel:

Hoi Biebels



Is er misschien een kamertje waar de IB-er werkt of een onderwijsassistent die je zou kunnen gebruiken?

Daar heb ik nl. altijd gekolfd (ben net deze week gestopt met kolven op het werk).

De IB-er was er niet altijd blij mee, maar dat was dan maar jammer hoor!

De eerste 9 maanden heb ik 2x per dag gekolfd. Ik had het geluk dat ik met 2 keer kolven, 3 voedingen bij elkaar had.

Na die tijd deed ik het nog 1x per dag in mijn lunchpauze omdat mijn kolfrecht toen was afgelopen. Daar kon ik 2 flessen van maken.

Deed ik het niet op tijd dan gingen mijn borsten echt pijn doen en had ik moeite om me te concentreren.



Qua vervanging vond ik het juist het makkelijkste als ik een kleuterklas draaide. Dan kon ik bijvoorbeeld tijdens een speel/werkles weg of bij het buitenspelen. De kids waren dan allemaal bezig en een onderwijs-, of klassenassistent (soms een stagiaire) kon dan makkelijk even toezicht houden. Het was wel eens even puzzelen, maar er was altijd wel iemand die even een kwartiertje kon. En anders had ik gewoon de directeur van zijn stoel geplukt! :mrgreen:



Ik hoop dat je er op je werk uitkomt, want je hebt er gewoon recht op!

Succes!

Ha, eindelijk een kleuterjuf met kolf-ervaring! (die ben ik nog niet tegengekomen!!)

Wij hebben geen assistenten op school… Stagiaire had ik ook al aan gedacht, maar die zijn er niet elke dag. Zou wel een oplossing kunnen zijn.



De IB-ruimte en kolven tijdens het buiten spelen heb ik ook in mijn achterhoofd, maar eigenlijk voelt dat als ‘collega’s opzadelen met mijn probleem’. Als het niet anders kan, moet het maar zo, maar eigenlijk hoort dat natuurlijk niet!



Maandag heb ik het er over met de directie, ben benieuwd!

Scheelt dat ik de IB-er niet zo leuk vind… :wink:

Nee, maar zonder gekheid…waar praat je over? Hier was het 2 x 15 minuutjes dat ik in haar kamertje zat. Ze pakte dan snel wat van haar bureau waar ze zich op de gang ook wel even mee kon vermaken :mrgreen:

Vond niet echt dat ik haar met een probleem opzadelde!



Ik heb trouwens een vaste klas (7-8 combi) en doe een dag ADV vervanging waardoor ik weleens kleuters heb.

Moest in het begin steeds uitleggen wat ik nou ging doen in dat kamertje. Heel grappig hoe verschillend kinderen daar op reageren!

Ik ben van de week ook weer begonnen met werken. Ik hoef gelukkig maar 2 dagen, maar het is hier ook een geregel. Ik kan dus niet kolven, aangezien Nigel echt 2 borsten leeg drinkt. Vaker aanleggen of kolven werkt hier niet om de productie te verhogen. Ik moet dus 1 flesje KV per dag geven. Tussen de middag ga ik naar huis om te voeden en aan het einde van de dag ga ik ook vrijwel direct naar huis. Kolven zie ik bij mijn werk ook niet zitten. 1: er is geen geschikte plek, 2: dan staat er niemand voor de klas en 3: ik voel me toch niet zo op mijn gemak met mijn elektrische machientje. Toch ben ik blij als ik op deze manier door kan gaan, aangezien Nigel dan toch 5 keer BV krijgt en 1 keer KV. De KV krijgt hij in principe alleen als ik werk. Als ik thuis ben, leg ik hem gewoon aan. Succes met het regelen!!!

Nou, erg hoopvol ben ik niet na het overleg van vandaag… De directeur had gebeld met het bestuur, en daar hadden ze gezegd: dat moeten jullie zelf in goed overleg regelen… De arme man durft het woord ‘kolven’ niet eens in de mond te nemen! :lol: Maar goed, hij geeft niet op. Hij gaat het nog een keer aankaarten (blijkbaar zijn er geen collega’s in Assen die het ooit gedaan hebben…). En ik ga denk ik maar eens contact opnemen met de bond, misschien hebben die een idee. :think:







P.S. Ik had vanochtend 100 cc gekolfd (eigen schuld, veel te laat gaan slapen en dus niet goed uitgerust), en dat uit de koelkast laten staan. Ik moest namelijk weg, dan kon Johan deze mamamelk aan Leonie geven. Mooi dat ze het NIET wilde!! :o Waarschijnlijk was het niet warm genoeg?

Nou ja, we ploeteren zo nog wel even verder, ik blijf gewoon invriezen, desnoods schenk ik het aan iemand anders… Ze krijgt nu ook al KV, dus daarvoor hoef ik het niet te doen. Het zou in principe, als ik weer aan het werk ga, om 10 voedingen in de week gaan ofzo. We zien wel…



(o ja, mengen van MM met KV zouden we ook kunnen proberen, maar eerlijk gezegd vind ik dat teveel werk voor degene die alleen met Leonie is. Die moet wel zo snel mogelijk een flesje klaar kunnen hebben als het vrouwtje honger heeft!)

Dit kreeg ik al antwoord van de bond:


Volgens de Arbeidstijdenwet hebt u een “voedingsrecht�. U hebt gedurende de eerste 9 levensmaanden van het kind recht uw arbeid te onderbreken ten einde het kind te zogen dan wel borstvoeding te kolven. De werkgever geeft u daartoe gelegenheid en stelt, waar nodig een geschikte af te sluiten besloten ruimte ter beschikking. U mag uw werkzaamheden onderbreken zo vaak en zo lang als nodig is maar de tijd die totaal nodig is mag niet meer bedragen dan ten hoogste een kwart van uw arbeidstijd per dienst.

U stelt in overleg met uw werkgever de tijdstippen en de duur van de onderbrekingen vast. Behalve de Arbeidstijdenwet zegt ook de cao po, in artikel 8.17, dat de werkgever die een borstkind heeft aan een vrouwelijke werknemer behoorlijke gelegenheid geeft tot zogen (dan wel kolven).

Dat iemand anders iets moet doen (de klas in de gaten houden etc), gedurende de tijd dat u kolft, staat buiten kijf. De AOb heeft niet meegemaakt dat er expliciete problemen zijn met betrekking tot dit voedingsverlof. Over het algemeen komt men er in onderling overleg altijd goed uit.


Hmm, ik ben er nog niet helemaal tevreden over... Aan de ene kant wordt er gezegd dat mijn werkgever mij in de gelegenheid stelt te kolven en een ruimte beschikbaar moet stellen. Aan de andere kant moet ik het zelf regelen met de directie (is dus niet mijn werkgever). Ik wacht nog even af hoe dit zich gaat ontwikkelen...

Updatje: Ik had laatst de directeur weer aan de telefoon… Die zei: “nog even over dat andere…” (hiermee bedoelt hij dus ‘kolven onder werktijd’ maar hij durft het niet te benoemen :lol: ). Er is dus nog niets duidelijk… Het bestuur (mijn werkgever) zegt: dat moeten jullie in goed overleg zelf regelen (is toch niet hetzelfde als: De werkgever geeft u daartoe gelegenheid en stelt, waar nodig een geschikte af te sluiten besloten ruimte ter beschikking? Toch?). Er is geen geschikte ruimte beschikbaar zonder dat ik er iemand uit moet flikkeren, en het zal dan ook steeds een andere ruimte zijn. Ook is er geen vervanging voor mijn klas, dit zullen mijn collega’s dus op moeten vangen (tijdens het buitenspelen of iemand die op 2 klassen tegelijk moet letten). Dat betekent dus dat de hele school zich aan mij aan moet passen, nee, dán zit ik lekker rustig te kolven! :wall:

Ik zie het al voor me: op dinsdag kolf ik in het kamertje van de IB-ers. Om half 10 klop ik op de deur, de IB-ers verlaten zonder commentaar maar met bijbehorende blikken de ruimte. Ze staan om 10.00 uur (want het kolven duurt toch een halfuur?) tappend voor de deur te wachten. Tussen de middag wil iemand graag met mij overleggen, maar dat kan niet, want ik kolf in mijn eigen klaslokaal met mijn broodje in de hand. 's Middags kolf ik terwijl de kinderen met een andere juf buiten spelen. Maar het gaat ineens regenen, en de juf zit met 2 klassen vol kinderen…





Hoe meer ik hieraan denk, hoe feller ik word. Ik GA kolven, hoe? wat? waar? wanneer? dat mag iedereen uitzoeken. :twisted:

ja, dat wordt een prima omstandigheid voor je TSR!!!



grrrr, ik kan me je felheid voorstellen meid! Zet hem op!

Ander vraagje:



Leonie heeft vandaag gedronken om 9.00 uur - 12.00 uur - 15.00 uur - 19.00 uur en ik verwacht haar vanavond nog één keer (gisteravond was het 12.15 uur, toen ik net wilde gaan slapen :wall: ). Dat zijn dus 5 voedingen op een dag, want ze slaapt de nacht door.

Ik had gedacht het straks als volgt te doen:



07.00 uur voeden of kolven (thuis)

09.30 uur kolven (op het werk)

12.30 uur kolven (tijdens de lunch)

14.30 uur kolven (op het werk)

16.00 uur thuis zijn om te voeden of te kolven, hierna kan ik gewoon weer zelf voeden waar nodig.



Op dit moment slaapt Leonie nog lekker om 07.00 uur (en wij ook :smiley: ), maar straks zou ik graag mijn borsten legen voor ik aan het werk ga. Wat zou er gebeuren als ik haar straks wakker maak om 07.00 uur? Zou het kunnen dat haar ‘schema’ (wat elke dag anders is, overigens) opschuift? Of maak ik haar daarmee alleen maar in de war en uit haar ritme?



Ok, ik zou het natuurlijk gewoon zelf uit kunnen proberen :roll: , maar ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn!

ik denk sowieso dat je het zelf moet proberen. Ik heb wat dat betreft geen ervaring. Yvan komt vanaf het begin 's ochtends rond 06.00, dus dan voed ik hem zelf voor ik naar mijn werk ga. Heel soms slaapt ie nog en dan maak ik hem wel wakker. In het weekend en op mijn vrije dagen laat ik hem zelf bepalen. Soms is het in een weekend 07.00 of 08.00, maar door de week meestal toch rond 06.00 uur. Hub staat dan ook altijd op, dus daar zal ie wel iets van meekrijgen denk ik.



Ik had bij ander topic van je gelezen dat je binnenkort moet ‘proefdraaien’ op je werk… waarom is dat? :think: Je gaat toch in januari weer beginnen met werken geloof ik?



groet, hazze