Wat zal ik doen? (weer aan het werk)

@hazze wrote:

Ik had bij ander topic van je gelezen dat je binnenkort moet ‘proefdraaien’ op je werk… waarom is dat? :think: Je gaat toch in januari weer beginnen met werken geloof ik?



groet, hazze


Ik had al 3 weken compensatie gekregen voor mijn verlof dat in de zomervakantie viel. Eigenlijk had ik 6 december weer moeten beginnen, maar dat is een ramp in een kleuterklas, een drukke periode, nieuwe kindjes die nog maar net op school zijn, en dan óók nog een nieuwe juf :naughty: . Bovendien vond ik het voor mezelf ook wel zo rustig om ná de kerstvakantie weer te starten, lekker fris in het nieuwe jaar.

Dat vond de bedrijfsarts goed, mits ik wel voor de kerstvakantie alvast ‘opwarmde’. De directeur heeft dat erg letterlijk genomen en heeft vandaag met me ‘afgesproken’ dat ik deze week 2 dagdelen kwam ‘werken’. Ik vind het al lang best, ik heb straks lekker nog 2 weken vakantie.

:cry: :cry:



Vanmorgen ging ik weer even naar mijn werk, even mijn neus laten zien aan de kinderen en even navragen of er al wat geregeld was voor het kolven. Om half 10 eerst kolven, dat ging als een trein!, daarna even bij de directie langs. Het antwoord:



Er is vervanging te regelen voor de ochtenden, het zijn dan steeds wisselende collega’s en wisselende tijden. Tussen de middag is er geen probleem, maar 's middags kan het eigenlijk niet. Of het dan na schooltijd kon…

Terwijl ik dit op me in liet werken, begon de adjunct directrice zich ermee te bemoeien. Zij gaf aan, en terecht, dat deze oplossing niet in het belang van de kinderen is. “Ik heb mijn 3 kinderen ook bv gegeven en ik kolfde altijd tussen de middag.”

Mijn directeur vroeg hierop of dit een optie was. Hij gaf eerlijk aan dat hij er geen verstand van had. Ik legde uit dat ik zou moeten kolven op de momenten dat Leonie normaal drinkt. Zij drinkt tussen 07.00 uur en 17.00 uur om de 2 uur. Dan heeft ze nog een voeding om 20.00 uur en daarna slaapt ze de hele nacht. (dit zijn 6 Ã 7 voedingen, is dit vreemd? De adjunct zij dat zij haar kinderen leerde om de 4 uur te drinken, en die van haar sliepen ook door.) De kolfmomenten zijn dus al minder dan zij daadwerkelijk drinkt, maar daar had ik me al bij neer gelegd. Ik vind het echter geen optie om alleen maar in mijn lunchpauze te kolven. Een andere collega had geopperd dat ik de uren waar ik recht op had maar op moest sparen en in vrije dagen moest krijgen. ALSOF HET MIJ OM DE UREN TE DOEN IS! Mijn directeur benadrukte nog even dat hij niet dacht dat ik dit deed om lastig te zijn (hoe komt hij daar nou bij, of zal hij dat juist wel denken?).

Ik heb het gesprek afgerond met de mededeling dat ik de bedrijfsarts ging bellen om advies. Mijn directeur zou contact opnemen met het bestuur (mijn werkgever). De man wil me best helpen maar staat niet genoeg op zijn strepen naar mijn idee.

Ik ben naar de klas gelopen (de kinderen waren buiten met de invaljuf) en de adjunct kwam nog even kletsen. Toen moest ik natuurlijk janken :roll: en ze zag dat ik het er moeilijk mee had. Toen zei ze ook nog: en kan ze dan niet een beetje fruit eten ofzo? Ik legde uit dat aangeraden wordt te wachten met bijvoeding tot ze 6 maanden is. Nou, daar snapte ze niks van, want zij deed dat altijd en haar kinderen hadden nergens last van :wall: .



Goed (wordt een beetje lang verhaal), ik heb de bedrijfsarts gemaild. Het hele verhaal, zo’n beetje als hier, en ik kreeg al snel een mailtje terug. Het begon met ‘recht dit en plicht zo’, dus ik was bang dat het wéér zo’n bericht was waar we niets aan hebben. Toen ik echter goed las, zag ik o.a. dit staan:



Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, moet hij de werkzaamheden of de arbeids- en rusttijden tijdelijk aanpassen of betrokkene tijdelijk andere werkzaamheden aanbieden. Mochten ook deze maatregelen niet mogelijk zijn, dan zal de werkneemster vrijgesteld moeten worden van het verrichten van werkzaamheden.



en dit:

Afwijkingen van de regelingen ten nadele van de vrouw zijn nietig.

(weet niet zo goed wat dat inhoudt?



Deze mail is ook gestuurd aan de afdeling personeelszaken van het bestuur en ik heb hem aan de directie gemaild. Nu maar weer afwachten wat iedereen zegt (en morgen middag begint de kerstvakantie…). Ik ben na schooltijd naar huis gegaan, er was nog wel een lunch, maar ik kan het even niet opbrengen om vrolijk te doen. Vanavond is er een maaltijd met de kinderen, daar ga ik wel heen.

Thuis bleek ook nog dat Leonie een lastige ochtend had gehad (naweeën van de prikken gisteren), dus daar voel ik me ook naar over. Ik jank als ik alleen al aan dit ‘gedoe’ denk. Ik heb verdorie al in de zwangerschap aangegeven dat ik dit wil doen, nu zijn er nog 2 werkdagen te gaan voor ik weer aan de slag moet (morgen en maandag na de vakantie) en er is nog niets duidelijk.



Ik zie nog 2 mogelijkheden: ik krijg andere werkzaamheden binnen school (niet in de klas) waarbij ik mijn eigen tijd kan indelen om het kolven heen. Of ik meld me ziek na de vakantie.

:cry:



Even van me afgeschreven, het zal wel niet zo’n duidelijk verhaal zijn. Ik ga, als ik weer helder kan denken :shifty: een brief schrijven aan het ministerie van onderwijs. Ik vind dat in dit soort gevallen standaard ander werk beschikbaar moet zijn, en er moet geld komen om mijn vervanging van te betalen. Dat is er nu namelijk niet, vandaar dat mijn eerste optie niet uitgevoerd kan worden.

wat een gedoe toch meis… :hug: niet leuk hoor…

denk aan je… :-*



hazze

He Biebeld, verdorie toch! Wwaarom kunnen ze 's morgens wel iets regelen maar 's middags niet?



Tot hoe laat heb jij lunchpauze dan? En hoelaat is de school uit?



Ik zelf kolf ook bijna al mijn voedingen en op mijn werk kolf ik om 10:00, 13:00 en 16:00. Dat zijn precies de 3 voedingen die ik mee geef als ze naar het kdv gaat. Omdat ik iets overproductie heb verdelen ze die 3 voedingen over 4 maaltijden. Wat prima werkt. Is dit ook geen optie voor jou?



Groetjes,

Mireille

Ik wil even zeggen dat ik achter alle woorden sta die ik hier ‘uitgesproken’ heb. Blijkbaar vond iemand het nodig mijn directeur in te lichten over de dingen die ik hier (of elders) gezegd heb. Geen probleem, ik heb hem uitgelegd wat ik ermee bedoelde. Ik uit mezelf nu eenmaal gemakkelijker in schrift dan in woorden.

Het is nu vrijdagochtend voor de vakantie. De bedrijfsarts is al niet meer te bereiken en ik weet niet of het bestuur in de vakantie doorwerkt. Voor mij zitten de onderhandelingen dus vast. De directie heeft in mijn ogen alles gedaan wat ze konden, en nog steeds is er geen oplossing. Ik ben ze dankbaar voor wat ze wél voor elkaar konden krijgen (de vervanging en de kolfruimte), maar ik vind het niet in het belang van alle partijen en niet voldoende. Ik zou het dus graag hogerop spelen, maar dat gaat nu niet.

Johan zegt al dat ik het moet forceren, en gewoon de klas uit moet lopen om te gaan kolven. Maar ik zit met twee verschillende petten: de één als moeder, die het belang van haar dochter en de borstvoeding na streeft, de ander als juf die het beste wil voor de kinderen in de klas.



Nou, dit gaat een fijne vakantie worden. :cry:

:hug:

@Biebels wrote:

Ik wil even zeggen dat ik achter alle woorden sta die ik hier ‘uitgesproken’ heb. Blijkbaar vond iemand het nodig mijn directeur in te lichten over de dingen die ik hier (of elders) gezegd heb. Geen probleem, ik heb hem uitgelegd wat ik ermee bedoelde. Ik uit mezelf nu eenmaal gemakkelijker in schrift dan in woorden.




Biebels, begrijp ik het nu goed; heeft een KOK-bezoeker jouw berichten aan je werkgever doorgespeeld??? Dit is toch niet te geloven :x



Ik zit te bedenken wat ik nog kan schrijven, waar je misschien iets aan kunt hebben. En alles wat ik kan bedenken is: meid, je staat volledig in je recht! En ik vind het super dat je je daar zo hartstochtelijk voor inzet, je bent een toppertje! Het is niet meer dan logisch dat jouw prioriteit bij je dochter ligt; je hoeft echt geen genoegen te nemen met alleen de lunchpauze, het kolf- en voedrecht is niet voor niets in de wet opgenomen. En ze hoeven je al helemaal niet te vertellen dat je maar op schema moet gaan voeden of vervroegd moet gaan bijvoeden, waar bemoeien ze zich in vredesnaam mee? Dit is jouw kind, jouw verantwoordelijkheid en jij maakt een bewuste keuze in het belang van haar gezondheid. Je werkgever zou dat moeten respecteren en zou jouw keuze moeten waarderen in plaats van jou steeds in een hoek te drukken :x Jij bent de enige die dit voor jouw kindje kan betekenen; er zijn meer mensen die jouw klas kunnen overnemen. Weet je, ik vind het gewoon emotionele chantage. Ik wou dat ik iets voor je kon doen…

Jeetje, mijn verontwaardiging stijgt met de minuut :x Je hebt zo hard voor de borstvoeding geknokt, zoveel uitdagingen overwonnen, zo’n gevecht geleverd om je melkproductie zo optimaal mogelijk te krijgen… En juist door regelmatig te kolven onder werktijd hou je je melkproductie ook zo goed mogelijk op peil. Dat is niet alleen belangrijk voor de hoeveelheid moedermelk die je op die dagen afkolft, maar ook voor de melkproductie op dagen dat je gewoon bij je kindje bent. Weet je, eigenlijk zouden ze meer achtergrondinformatie over borstvoeding moeten krijgen, zodat ze ook echt wéten hoe borstvoeding werkt (je directeur gaf toch al aan dat hij er geen verstand van had?). Eigenlijk zouden ze eens de VBN-informatiebijeenkomsten moeten bijwonen, al is het alleen maar de kolfavond…

Biebels :hug: Jeetje wat rot zeg van die collega :twisted: Het mag dan een openbaar forum zijn maar dat geeft niemand het recht om wat jij hier opschrijft meteen maar door te gaan brieven. Wat een vervelende situatie zeg :frowning: en je hebt inderdaad geen onvertogen woord gezegd hoor. Je wil gewoon dolgraag bv blijven geven en zet hiervoor alles op alles.



Ik hoop dat je toch een oplossing kan vinden.



Groetjes,

Mireille

Mier, volgens de directeur was het iemand van buiten af, geen directe collega dus.



Ik heb vanmiddag weer contact gehad met de vakbond, maar die kan me ook niet verder helpen. Volgens de mevrouw die ik aan de lijn had, moest ik het maar eerst proberen en dan na een paar dagen aangeven als het niet wil. Dat kan dus niet, omdat er voor de middagen geen vervanging is, dan kan ik dus niet kolven. Ik heb gevraagd hoe sterk ik sta als ik me ziek meld, maar dat werd me eigenlijk afgeraden. “de werkgever gaat er vast vanuit dat je dat doet.” Ze kon me alleen aanraden een brief te schrijven aan het bestuur, ik had geen tijd om haar verder vragen te stellen want Leonie werd wakker.



Ik heb nu dus contact gehad met:

  • directie
  • bestuur (via de mail)
  • vakbond
  • arboarts
  • contactpersoon van VBN

    Wie heeft er nog ideeën over? Ik ben er nu teveel mee bezig, had direct al een productiedip vanmiddag… :cry:

Nee sorry als vervanging niet mogelijk is en je kan ook niet kolven als de kindjes buiten aan het spelen zijn en het lukt je niet om de middag kolfbeurt uit te stellen tot na schooltijd dan zijn mijn ideeen ook op.



Moeilijk hoor. Ik zou mij in iedergeval niet ziek melden om eerlijk te zijn. Het verslechterd toch de relatie met je werkgever en na je bv periode wil je hier neem ik aan ook weer op goede voet verder.



Ik kan je helaas geen tips meer geven slechts een :hug:

Ik heb een site gemaakt over dit onderwerp: http://www.kolfrecht.blogspot.com

Biebels, wat een supergoed initiatief! Ben nu even vluchtig aan het surfen, maar ga er later nog eens even goed voor zitten. Man, wat geweldig joh! :clap: :clap: :clap: Ik heb 'm net bij mijn favorieten gezet :smiley:

And the story continues… Ik mag maandag op spreekuur bij de bedrijfsarts. Er is nog niets geregeld, ik heb afgelopen week vervangend werk gedaan. Heb eerlijk aangegeven bij de directie dat ik niet weet hoe lang ik dit vol ga houden, ik sta soms stijf van de stress…

ach meissiemeissiemeis… :hug: :hug: :hug:



Wat vindt ik dit toch een sneue boel… ik kan niet veel anders dan zeggen: sterkte, hou vol, geniet van je Leonie en Johan en als je van je af wilt kletsen, wij kunnen heel goed luisteren en steken je graag een hart onder de riem… bij deze…



Groet

hazze

Ik kan je helaas geen tips geven, maar :hug: en hoop dat er nog een goede oplossing uitkomt… :roll:

Op verzoek verwijderd

op verzoek weer terug :angel:

Hoe gaat het nu dan Biebels? Is het nu eindelijk correct geregeld?



Edit: ik heb het antwoord inmiddels gevonden… helaas!

Oh ja, updatje: Voor ná de voorjaarsvakantie ligt er wel iets. Maar voor de afgelopen tijd, tot aan de voorjaarsvakantie wil het bestuur me op papier ziek melden.

Dus: ik heb niet mijn eigen groep, doe al 5 weken ‘klusjes’, wordt heen en weer geschoven van groep naar groep, wordt zelfs ziek gemeld, en dat allemaal omdat ik iets heel gewoons doe: borstvoeding geven… (klinkt lekker cynisch zeker…)