Wat wel, wat niet, wat is jouw ervaring

Ik word soms echt gek van alle tegenstrijdige adviezen en zogenaamde goede raad over wat wel en niet te gebruiken bij je baby.

Het meeste is vrij persoonlijk en kind afhankelijk natuurlijk maar toch wil ik wel wat meningen over het volgende.

Slapen:

• Ga ik een lakentje/dekentje gebruiken of een slaapzakje. Ik zelf vond slaapzakje wel prettig idee maar voor het aller begin is misschien laken/dekentje nog handig omdat ze nog te klein zijn voor slaapzakje. Maar dan komt van iemand de opmerking: maar hoe leg je dan kruikje in de wieg :shock: Daar had ik nog niet over nagedacht en kon daar ook geen antwoord opgeven, dus ben benieuwd wat jullie ervaring is.
  • Wel of niet op de kamer slapen in het begin. Enerzijds lijkt me dat wel handig ivm borstvoeding in het begin, anderzijds ben ik ook erg voor eigen bedje en frisse kamer.

Verzorging
  • welke bad- en verzorgingsproducten gebruik je in het begin, baby olie, rustgevende badje, haarlotion, bepantheen zalf, sudocreme, gewone zinkzalf of billenspray, zwitsal of gewoon kruidvatmerk

Borstvoeding/flesvoeding
  • Als je borstvoeding wil gaan geven, watvoor speentjes en flesjes schaf je dan wel en niet aan…
  • welke zoogcompressen zijn het fijnst

Bevalling:
  • watvoor kleding trek je aan, indien je daar tijd voor hebt om over na te denken natuurlijk

Vast vragen die al tig keer voorbij zijn gekomen maar ze zweven door mijn hoofd rond en ik hoor toch graag jullie ervaringen

Tja… dan krijg je hier toch nog meer, tegenstrijdige, adviezen? :wink:

Slapen:

• het had me heerlijk geleken als ik kinderen had die lekker gingen slapen in een slaapzak… maar beide waren geen slaapzak kinderen. En zeker in het begin niet handig.
  • ik deed heel bewust de 1e jaren aan samen slapen. Mijn oudste is net, grotendeels mijn nest uit, zijn eigen nest in, en hij is net 7 jaar geworden!

Verzorgen:
  • ik gebruikte Weleda bad/verzorgingsspullen en toen mijn jongste niet goed tegen Calendula bleek te kunnen ben ik overgestapt op de biolijn van etos en van de natuurwinkel. Hier komt geen zwitsal in huis en ook een heleboel andere producten niet. Mijn zoon heeft hele erge eczeem (gehad) en reageert heftig op de meeste producten, bij de jongste heb ik het risico geeneens genomen!

Borstvoeding/Flesvoeding:
  • ik heb de 1e 4 jaar ongeveer borstvoeding gegeven, helaas het 1e jaar wel in combinatie met kunstvoeding, voornamelijk door mijn traagwerkende schildklier (en ik dus geen goede productie had - blijkbaar). Omdat ik ook kolfde had ik Avent producten. Speentjes heb ik wel gekocht voor de kinderen maar hebben ze nooit gebruikt.
  • zoogcompressen heb ik geen gebruik van gemaakt

Bevalling:
  • daar dacht ik echt niet over na en zou het eigelijk niet meer weten :think: . Denk big shirt of bloot :roll: .

Tja, onze manier van leven is misschien niet doorsnee.

Ik merkte dat ik me het beste voel in de meer alternatieve hoek.

Ik geloof heel erg in het samen slapen, veel dragen, weinig/niet laten huilen, lang borstvoeding geven, de Rapley methode met leren eten (na 6 maand)… natuurlijk ouderschap noemen ze dat. En dit werkt het beste voor mijn kinderen en mezelf.

En ze zijn nu 7 en 4 en doen het super!

@Marite wrote:

Tja… dan krijg je hier toch nog meer, tegenstrijdige, adviezen? :wink:

LoL
Ervaringen delen is nog wat anders als de zogenaamde adviezen die ik bedoel.
Iedereen kent vast wel van die mensen die gelijk zeggen "nee, dat moet je niet doen, dat doe je totaal verkeerd, dat werkt niet luister nou maar naar mij" etc.
Ik hoor altijd heel graag iedereen z'n ervaringen, gewoon om te kunnen inschatten waar je allemaal wel eens voor kan komen te staan en rekening mee dient te houden en om daarmee jouw weg te zoeken.
Maar ik hou niet van mensen die jouw ideeën of methodes gelijk gaan afkraken, of die van anderen, omdat zij vinden dat zij bij één of twee kinderen gelijk DE beste ervaringsdeskundigen zijn en hun mening en ideeën aan jou willen opleggen en je daarmee vaak onzeker maken.

Inderdaad, zoveel mensen zoveel meningen.

Deels is ook gewoon uitproberen en hier op kok naar ervaringen vragen! Dus bij deze :wink:

Slaapzakje zou ik doen als ze begint te rollen / kruipen en niet meer onder de deken blijft. Lakentje / dekentje is het handigst ivm kruik, anders zit er inderdaad nog een extra laag tussen. Ik zou geen kruik in een slaapzak doen (baby beweegt, kruik rolt, nee ik zie dat niet zo zitten :think: )

Eerste tijd heb ik wel op kamer gedaan (ook bv). Je moet namelijk ook een kind leren kennen en zeker in het begin liever dicht bij me. De overgang naar de eigen kamer is maar net wat jij en baba zelf prettig vinden. Dat kun je echt nog niet inschatten. Is het gezellig of hou je elkaar wakker?

Bevalingskleding: zacht, soepel en laagjes :wink: Ik heb de hele dag vest aan - vest uit - vest aan - vest uit gehad :roll:

Verzorgingsproducten: wat jij lekker vindt, ik had zwitsal maar uiteindelijk bleek Marijne dat niet zo lekker te vinden op har huid. Heb ik ander spul gekocht.

Borstvoeding, in principe hoef je niks te kopen maar dan moet je in de kraamweek er misschien op uit om wat te regelen. Wij hebben het hele avent systeem gekocht, inclusief flesjes. Omdat het lekker op elkaar aansluit. Marijne vond het prima, dus heb ik ook geen andere flesjes geprobeerd.

Het hele baby-proces is één grote leerschool met trial and error. Je zult altijd ongelooflijk veel meningen te horen krijgen, maar jij bent de moeder het is jouw kind en jouw leven. Advies kun je altijd aannemen maar jij bepaalt welk advies je wel of niet ter harte neemt.

@Marite wrote:

Slapen:
  • het […]slaapzak kinderen. En zeker in het begin niet handig.

Waarom vond je het niet handig?

@Marite wrote:

Speentjes heb ik wel gekocht voor de kinderen maar hebben ze nooit gebruikt.

Ik bedoelde meer flessenspeentjes, ik denk dat je hiermee refereert aan fopspeen.

Van fopspeen heb ik begrepen dat het heel erg afgeraden wordt als je borstvoeding wil geven.

@Marite wrote:

-Tja, onze manier van leven is misschien niet doorsnee.

Ik geloof heel erg in het samen slapen, veel dragen, weinig/niet laten huilen, lang borstvoeding geven, de Rapley methode met leren eten (na 6 maand)… natuurlijk ouderschap noemen ze dat. En dit werkt het beste voor mijn kinderen en mezelf.

Wat voor jou en je kinderen werkt is altijd de beste manier, toch… :slight_smile:

Alternatieve wijze, natuurlijke of spirituele wijze vind ik vaak ook mijn ding in maar ik ben ook erg pragmatisch en praktisch ingesteld persoon.

Dus bij mij is het vaakje een beetje van dit en een beetje van dat :wink:

Slapen:

Vanaf een week of 4 zijn wij de meiden in een slaapzakje gaan leggen. Ik vond het zelf geen prettig idee, die dekentjes (over hoofdje enzo)en bij de hema had ik een heel klein slaapzakje gevonden. De kruik lag er dan in een kruikenzak naast, eventueel met een hydrofieldoek eromheen en die onder het matrasje gestoken. Fenne slaapt nog steeds met slaapzak, heerlijk! En JInte heeft daarin geslapen tot ze ruim 2 was, tpoen Fenne kwam en zij een groot bed kreeg.

Hier hebben ze ongeveer 2 weken bij ons gelegen, toen werden wij tussendoor elke keer wakker door alle geluidjes dus op hun eigen bed gelegd. Wel eerst met de deuren open en later met de babyfoon. Maar wij moesten er sowieso uit vanwege flesvoeding.

Verzorging

-Geen zwitsal gebruikt, daar kregen beide meiden jeuk van. Nu zemelenbadje van Kruidvat eigen merk, gebruik ik nog steeds in bad, heerlijk! Ook wel eens balneum gehad, maar kruidvat is net zo lekker.

Sudo-creme was hier geen succes, juist meer kapotte billetjes van. Dus hier lekker bepanthen gesmeerd.

Borstvoeding/flesvoeding

Zoogcompressen niet nodig gehad en flessen, voor Jinte had ik difrax, die dronk neit zo goed en voor Fenne had ik Avent, zij dronk juist heel goed.

Bevalling:

Ik had een soort sportbroek aan, tijdens de bevalling uit natuurlijk :lol: en een groot t-shirt. Ook een vest gedurende de hele dag, idd ook aan-uit-aan-uit.

@Marite wrote:

Slapen:
  • het […]slaapzak kinderen. En zeker in het begin niet handig.

@Clair wrote:
Waarom vond je het niet handig?

Denk omdat mijn zoon heel klein was bij geboorte (en ik geen goed passende kon vinden), mijn meisje heeft er trouwens wel een tijdje een gehad. Totdat ze zich ging omdraaien, toen wikkelde ze zichzelf er altijd helemaal in (met haar voeten), of in elk geval lag ze er nooit lekker in, en kon ze daar niet van slapen.

@Marite wrote:

Speentjes heb ik wel gekocht voor de kinderen maar hebben ze nooit gebruikt.

@Clair wrote:
Ik bedoelde meer flessenspeentjes, ik denk dat je hiermee refereert aan fopspeen.

Van fopspeen heb ik begrepen dat het heel erg afgeraden wordt als je borstvoeding wil geven.

Ah! Flessenspeen had ik ook avent, volgens mij altijd stand 1 of 2 anders klokte het veel te snel naar binnen.

@Marite wrote:

@Clair wrote:
Wat voor jou en je kinderen werkt is altijd de beste manier, toch… :slight_smile:

Alternatieve wijze, natuurlijke of spirituele wijze vind ik vaak ook mijn ding in maar ik ben ook erg pragmatisch en praktisch ingesteld persoon.

Ja, ik zoek ook van alles het beste uit wat bij mij/ons past.

Mijn kinderen zitten op de Vrije School, antroposofie dus. Daar vind ik ook veel goede dingen maar pas het niet allemaal toe, en al helemaal niet streng. Mijn kinderen hebben bijvoorbeeld ook plastiek speelgoed en ze hebben ook wel eens prik/cola gedronken :wink: .

1. wat een gequote!

Ik ben nogal makkelijk, ik bedenk gewoon bijna per dag wat ik doe, en hoe.

In het begin vond ik een slaapzakje onnodig, omdat ze gewoon onder een dekentje en lakentje lag in haar wiegje. Sinds ze in haar ledikant ligt gebruik ik wel een slaapzak, omdat ze omhoog kruipt, en zo koud voelt 's morgens.

Verzorging. Ik hou heel erg van de Zwitsal geur, en had nog wat over van mijn zoontje, maar had als cadeautjes tijdens mijn zwangerschap ook van Kruidvat wat spullen gekregen. Dat gebruik ik dan net zo goed. En ik kijk per dag waar ik haar mee was of in haar badje doe. Als ze droog is, dan badolie (van kruidvat of Zwitsal, net wat ik als eerste tegenkom :smiley: ), anders Zwitsal voor droog huidje (omdat ik die voor mijn zoontje ook altijd heb, kunnen ze mooi samen doen)

Voeding. Ik gaf bij mijn zoontje geen borstvoeding, maar meteen flesvoeding, en had een voorraad Avent flessen overgenomen van iemand. Dus weinig keus qua flessen. Hij vond het ook meteen best. Bij mijn dochter wel borstvoeding, maar omdat ik die Avent flessen nog had liggen heb ik die gewoon gebruikt. Later even de Bibi, omdat ze slecht dronk uit de Aventfles, maar nu weer gewoon Avent.

Bevalling. Dat is het enige waar ik goed over na had gedacht, bij de eerste :smiley: Ik wilde perse een zwart shirt, zodat je al dat bloed neit zou zien :wink: en dat shirt wilde ik perse bij de tweede weer aan, dat leek me nostalgisch, twee keer in hetzelfde shirt bevallen (en toen het zover was kon het me allemaal geen bal schelen :wink: )

Dus bepaalde dingen doe ik gewoon op gevoel, ik zie het allemaal wel, ik kijk gewoon hoe mijn zoon en dochter zijn en handel daarnaar.

Slapen:

Zowel Riley als Luna hebben eerste periode bij ons gelegen, Luna ligt nog steeds bij ons op de kamer.

Eerst onder een lakentje, met kruikje die in een kruikzak zat met evt hydrofiele handdoek.

Verzorging.

Ik had babyolie in huis en wasgel van Kruidvat, zwitsal hebben beide kinderen allergie voor. Bepanthen .

Borstvoeding/flesvoeding

Met bv heb ik tommie tippee gebruikt, nog steeds trouwens.

En normale fopspenen (mag wel opzich) difrax combi speen.

Bevalling

Bij Riley in een longsleeve bevallen, warm! maar bevalling overviel me letterlijk.

Bij Luna ingeleid en een spagetti truitje aangehad, en een joggingbroek mee.

@Clair wrote:

maar toch wil ik wel wat meningen over het volgende.

Nou hier heb je m dan. Aangezien je om meningen vraagt en niet om een discussie, zet ik hier precies neer hoe wij het hebben gedaan, zonder daarbij de gangbare mening in acht te nemen.
(Natuurlijk val ik niemand aan op hun wijze, dit is gewoon slechts hoe wij het doen/deden.)

Slapen:
- Ga ik een lakentje/dekentje gebruiken of een slaapzakje.

Eerst een dekentje (lakentje hebben die van mij altijd ruzie mee), na 2,5 a 3 maand een slaapzakje (zodra ze er goed in passen).

Maar dan komt van iemand de opmerking: maar hoe leg je dan kruikje in de wieg

Ik heb geen kruiken gebruikt. Sterker nog, ik heb ze bij beide kinderen niet eens gekocht. Ik vond het zonde van mijn geld. Daar was de verloskundige nog boos over. "Wat als ik naar het ziekenhuis had gemoeten?" Nou dan waren mijn man en onze Doula Gonny erbij geweest en die hebben allebei heel warme armen.
Ik vond het zo'n onzin. Dit huis is gemakkelijk warm genoeg te maken. En ik heb mijn kinderen de eerste 2 maanden toch letterlijk 24/7 bij me. Ze worden de eerste 2 maanden amper neergelegd.

Ze sliepen op mijn arm, op mijn buik, in de draagdoek of bij mij in bed. Eigenlijk lagen ze amper in hun wieg (nou ja, co-sleeper hier), zeker in de eerste maand, anderhalve maand niet.

Ze begonnen allebei met alleen slapen in de wandelwagen beneden (met lakentje).

- Wel of niet op de kamer slapen in het begin. Enerzijds lijkt me dat wel handig ivm borstvoeding in het begin, anderzijds ben ik ook erg voor eigen bedje en frisse kamer.
Wel. Zoals ik al zei; ik had ze altijd bij me. Arielle is toen ze 8 maanden was naar haar eigen kamertje verhuisd. Toen werd ze steeds wakker van ons als wij naar bed gingen, dus dat werkte niet meer.

Beide meiden sliepen/slapen bij mij in bed. De jongste ligt er nog steeds vaak. Nu ze in een sprongetje zit zelfs weer vaker. Afgelopen 4 dagen in ieder geval al elke nacht 75% van de tijd.

Als ze honger hadden/hebben til ik ze uit hun bedje, dat naast mijn bed staat. Dus dat kan ik vanuit mijn eigen bed doen. Ik ga liggen, leg ze aan en snurken maar.
De eerste 2 of 3 weken na de bevalling wilde dat bij mij nog niet; beiden moeten wennen aan aanleggen etc. Dus dan voedde ik rechtop zittend tegen de muur. En dan kon ik ze na de voeding terugleggen. Of als ze dat niet wilde, naast me neer leggen.

Als je wilt gaan samen slapen kan ik je wel aanraden om je daarover in te lezen zodat je ook veilig samen slaapt. Zowel mbt kind in je kamer als met kind in je bed.

Aan beide zitten voordelen/risico's. Kinderen die in hun eigen bed slapen vertonen vaker SIDS/wiegendood. Kinderen die bij hun ouders in bed slapen waar dat niet op een veilige manier gebeurd, kunnen bekneld raken, met hun neus in een kussen of in een te zacht matras komen en zo moeilijk ademhalen of onder een dekbed. Voor beiden is wat te zeggen.

Ook weet je niet hoe je zelf slaapt met een kindje op de kamer, sommigen worden alsmaar wakker van elk zuchtje van hun kind. Anderen -ik bijvoorbeeld- worden steeds wakker als ze hun kind niet steeds horen.

Verzorging
- welke bad- en verzorgingsproducten gebruik je in het begin, baby olie, rustgevende badje, haarlotion, bepantheen zalf, sudocreme, gewone zinkzalf of billenspray, zwitsal of gewoon kruidvatmerk

De eerste maanden was ik baby's met water en soms een heel klein beetje douchegel. Ik vind de Burriti Baby-lijn van de Bodyshop erg fijn.
Verder gebruik ik de eerste maanden haarlotion icm een zachte borstel. Hiermee borstel je de hoofdhuid (niet te hard hoor!) een paar minuten elke dag. Dat helpt enorm bij het voorkomen van berg en hoef je die oliepads daarvoor niet te gebruiken.
Babyolie na het badje, vooral bij een droge huid.
Sowiezo gaan baby's bij mij niet elke dag in bad. Dat droogde de huidjes van mijn meisje zo enorm uit. Dus gingen ze om de dag, of zo'n 2 a 3x in de week. Ik haalde dan tussendoor nog wel een washandje met wat zeep over de billen.

Borstvoeding/flesvoeding
- Als je borstvoeding wil gaan geven, watvoor speentjes en flesjes schaf je dan wel en niet aan...
- welke zoogcompressen zijn het fijnst

Ik vind Tommee Tippee erg fijn. En ik vind de Nuby zoogcompressen de prettigste. Ze zijn 6,20 per 40 stuks, maar ik gebruik er minder van dan van andere merken en ze zijn groot, maar dun. Die van de drogisten vind ik vreselijk; die zijn heel dik, zijn zo vol, gaan lekken en je ziet ze door je kleding heen.

Verder kan ik je als je BV wilt gaan geven het boek "borstvoeding" en "van borst tot boterham" van Stefan Kleintjes aanraden. En zijn website met veel (gratis) informatie over BV: borstvoeding punt com, met het bekende ervoor.

Bevalling:
- watvoor kleding trek je aan, indien je daar tijd voor hebt om over na te denken natuurlijk

De eerste keer begon het vroeg in de ochtend en lag ik nog op bed. Ik trok toen een T shirt van Rudie en een vest van Rudie aan (want ik paste nergens meer in!) En een joggingbroek. (ook van Rudie trouwens hahaha)
Ik had wel gewild dat ik aan make-up oid had gedacht, want op de foto's zie ik er erg slaperig uit.

De tweede keer begon het laat in de middag, dus hield ik mijn kleren gewoon aan. Maar mijn positiebroek voelde op een gegeven moment te strak aan, dus deed ik die joggingbroek van de eerste keer weer aan. Was ideaal, want hij kon zo uit toen de VK kwam controleren. Heb m'n onderbroek toen maar uit gelaten... En op het moment dat ik het bevalbad in wou, kon mijn man die broek zo uittrekken en me het bad in helpen.

Dat was 'm dan! Hopelijk heb je er wat aan!

@Clair wrote:

@Marite wrote:

@Clair wrote:

Ja, ik zoek ook van alles het beste uit wat bij mij/ons past.

Mijn kinderen zitten op de Vrije School, antroposofie dus. Daar vind ik ook veel goede dingen maar pas het niet allemaal toe, en al helemaal niet streng. Mijn kinderen hebben bijvoorbeeld ook plastiek speelgoed en ze hebben ook wel eens prik/cola gedronken :wink: .

8) wat een gequote!

Hier idem dus, (lang) BV, samen slapen, veel dragen, niet (in hun eentje) laten huilen, Rapley. Ook antroposofie, maar zeker niet streng.

slapen… de eerste periode onder dekentje/lakentje (behalve nummer 3 die flipte als je hem onder een dekentje instopte… had nog nooit eerder zo’n kleine baby uit zijn dakje zien gaan over zoiets als een dekentje).

Na een tijdje in een slaapzakje. Toen hadden ze ook al geen kruik meer nodig, dus dat ‘probleem’ bestond al niet meer.

De jongste slaapt nog steeds bij ons op de kamer. De andere heren waren iets eerder vertrokken naar hun eigen kamertje.

Maar ik vind het wel erg prettig de eerste periode bij papa en mama in de buurt en vaak zat zelfs bij ons in bed of op mijn buik.

Het is dat het qua ruimte niet gaat passen, anders zou ik nog wel een co sleeper van een ledikant willen deze keer.

verzorgingsprodukten als het maar geen Zwitsal is en zacht voor de kleine dan vind ik het wel prima. Zwitsal ruikt zo lekker, maar dat is nou net het probleem voor mijn kinderen… die kunnen er gewoon niet tegen.

Per kind kwam ik eigenlijk wel op wat anders uit, de jongste doet het goed op een drupje van Etos eigen merk produkten, maar we gebruiken erg weinig.

borstvoeding ik heb helemaal niks in huis aan flessen en spenen. Ik ben altijd voorhanden, dus meneer kan bij mij drinken en zou een fles niet herkennen als hij er 1 zag waarschijnlijk :wink: . Als je moet werken en dus kolven wordt het natuurlijk een ander verhaal, maar daar kan ik je niet bij helpen.

bevalling, wat trek je aan, bij de oudste, de 2e en de 4e had ik net gedouched en gewoon lekker een (wijd) shirt aan.

Bij de 3e zaten we echter lekker intocht van sinterklaas te kijken toen het begon en het was snel heftig en op naar het zhuis. Daargekomen braken mijn vliezen spontaan toen ik nog alles aanhad, dus stond te soppen in mijn schoenen :shifty: .

Direct persdrang en ik weet nog dat de VK me gevraagd heeft of ik een minder net shirt aan wilde… maar het enige wat ik toen wilde was die natte sokken uit en dat kind eruit ‘werken’ :wink: . Sokken zijn nog omgewisseld voor droge exemplaren en 3 min. later lag onze 3e zoon op mijn ‘nette’ shirt.

Is overigens nog prima schoongeworden dat shirt.

Slapen:

• Lakentje & dekentje in het begin. Kruikje moet je in die hydrofielluiers wikkelen en dan kunnen die aan de buitenkant van het lakentje erin gelegt worden (bijv. bij de voetjes). En daar overheen het dekentje.

(let wel, ik heb (na)winterkids!)

Waren ze groot genoeg, dan slaapzakje.
  • Wij hadden de eerste paar nachten op onze kamer, puur ook voor mijn gemak. Maar daarna snel genoeg naar hun eigen kamertje (ik kon echt niet slapen anders, van de geluidjes etc.).

Verzorging
  • Hier Zwitsal en Neutral. En sudocreme of bepanthen!!!

Borstvoeding/flesvoeding
  • Born Free flesjes

BV weinig goede ervaring mee, dus geen tips.

Bevalling:
  • joggingbroek voor er na, en tijdens lekker wijd shirt!

Slapen:

Ik heb een lakentje met dekentje gebruikt en onder het hoofdje een hydrofiele luier en ook eentje onder het hoeslakentje.

Ook heb ik mijn kids alledrie op hun eigen kamertje gedaan.

Ik heb ook BV gegeven bij de laatste en dus ging ik er gewoon uit om hem te pakken.

Verzorging:

Had alles van Zwitsal maar helaas had mijn kleintje exceem (wat nu gelukkig weg is!) en heb ik andere dingen gebruikt, waar ik het merk niet meer van weet.

Borstvoeding/flesvoeding:

Ik heb 5 weken borstvoeding gegeven en ik heb gewoon de goedkoopste compressen gehaald, maar had die niet veel nodig.

Flesvoeding ben ik Nutrilon gaan gebruiken enheb gewoon flesjes bij de Hema gehaald met brede hals.

Bevalling:

Kleding die ik aan had was een joggingbroek en een shirt maar tijdens bevalling had ik niets aan :wink:

slapen:

Beide meiden hebben tot 4 maanden ongeveer onder een dekentje gelegen. Daarna in een slaapzak. Ze bleven absoluut niet onder een dekbedje liggen, en vond ik een slaapzak wel een fijn idee. Hebben voor beide dames een combi-sleeper een 4 seizoenen slaapzak. Waarbij je dus altijd zeker weet dat je kindje het aangenaam warm heeft. Wel prijzig, maar eigenlijk net zo duur als je elke x een slaapzak op maat gaat kopen. Mijn 2de dochter had de geborgenheid wel nog heel erg nodig van het dekentje heel erg strak opdekken, anders kon ze niet slapen en lag in een puckababy. 1ste 3 maanden heeft mijn jongste op onze kamer geslapen, maar ze werd heel erg snel wakker van ons, dus sliep uiteindelijk beter in haar eigen bed.

Verzorging:

Allebei mijn meiden kunnen niet tegen Zwitsal. Gebruiken Balneum, en als créme gewoon een basis vette créme die te verkrijgen is bij de drogist (maar smeren dit vanwege eczeem). Maar ik zou de probeer verpakkingen van Zwitsal gewoon proberen om te kijken of je kindje hier tegen kan. Want het ruikt wel heeeel erg lekker. En ook de Sudocreme hier van de probeerverpakkingen je krijgt er genoeg ;). Maar we smeren hier eigenlijk altijd Bepanthen, zooo fijn spul !!

Borstvoeding/flesvoeding:

Ik wilde ook borstvoeding geven, ik had geen flessen/kunstvoeding/speentjes in huis (behalve de combi-speen die je in een blije doos kreeg). Uiteindelijk toch flessen/kunstvoeding en speentjes moeten kopen ;).

Bevalling:

Ik had geen kleren aan, bij de 1ste heb ik de weeen opgevangen in bad. en bij VO ben ik gewoon naakt op bed gaan liggen. Bij mijn 2de dochter ook naakt, ik ben toen in een bevallingsbad bevallen.

@Clair wrote:

Ik word soms echt gek van alle tegenstrijdige adviezen en zogenaamde goede raad over wat wel en niet te gebruiken bij je baby.

Het meeste is vrij persoonlijk en kind afhankelijk natuurlijk maar toch wil ik wel wat meningen over het volgende.

Slapen:

de eerste weken onder een lakentje en dekentje, na een paar maanden ging ik direct over op slaapzakken (combisleeper, heb hem voor alledrie de kinderen gebruikt en gebruik hem nog)

• Wel of niet op de kamer slapen in het begin.

Ze hebben alledrie minimaal 6 maanden op onze kamer geslapen, de jongste zelfs een jaar. Ik vond het heerlijk en handig ivm borstvoeding.

Verzorging
  • bij de eerste had ik de volledige collectie zwitsal in huis :mrgreen:

Zij bleek er allergisch voor te zijn en uiteindelijk heb ik bijna geen producten gebruikt. Erg vies worden kleintjes nog niet ;-).

Wat ik erg handig vond bij plakkerige ontlasting: een spuitpompje met olijfolie, als een soort zalf. Dat gebruikte ik ook om wat droge plekjes mee in te vetten.

Borstvoeding/flesvoeding

Ik had van Avent flesjes en spenen, omdat ik daar ook een kolf van gebruikte. Je kolft dan direct in het flesje.

Zoogcompressen had ik van natusan, vond ik makkelijk. Je hebt ook wasbare maar dan moet je er meerdere hebben.

Bevalling:
  • heb ik nog nooit over nagedacht, maar las al een paar keer op twitter de vraag waar je fijne en charmante bevallingskleding kunt kopen.

Vast vragen die al tig keer voorbij zijn gekomen maar ze zweven door mijn hoofd rond en ik hoor toch graag jullie ervaringen

Succes met de voorbereidingen!!

Slapen:

Hoe je een kruik moet gebruiken dat leer je van de kraamhulp :wink:

De eerste periode (als je een kruik gebruikt) is een deken en laken voldoende. Afhankelijk van het weer is een slaapzak dan handig, ook afhankelijk van je kindje, bij een bewegelijk kind (die deken eraf trapt) is een slaapzak dan wel fijn.

Wel of niet op de kamer slapen in het begin:

Wat je zelf fijn vind :wink:

Het is handig als je borstvoeding geeft, maar bij flesvoeding ook, je moet toch de eerste periode een aantal keer per avond/nacht eruit. Als je geen ruimte hebt dan is het ook wel te doen op een eigen kamer, maar moet je meer op en neer lopen. Hou er rekening mee dat je baby allerlei geluidjes maakt en dat je hierdoor dan onrustig kan gaan slapen als je baby naast je slaapt. Je moet ook aan je eigen nachtrust denken.

Welke bad- en verzorgingsproducten gebruik je in het begin:

Ik zou niet teveel halen, want alleen water is ook voldoende en het is even uitproberen wat je lekker vindt en wat goed gaat. Mijn zoontje had veel eczeem en heeft een pinda-allergie en uiteindelijk hebben we alles van Neutral in huis gehaald. Badolie, vaseline en Sudocreme is voor de eerste periode voldoende.

Als je borstvoeding wil gaan geven, watvoor speentjes en flesjes schaf je dan wel en niet aan: Als je van plan bent om borstvoeding te gaan geven dan is 1 fles en 1 speen voldoende. Je kan altijd nog bijkopen als de borstvoeding niet wil lukken, daar zijn ook dag/nacht apotheken voor.

Bevalling, wat voor kleding trek je aan.

Ik heb een oud shirt van mijn man aangedaan :lol:

4 kinderen hier en ik heb het volgens mij bij geen van allen exact hetzelfde gedaan.

Dat is het mooie van kinderen krijgen, je krijgt een nieuwe menselijk individu met eigen voorkeuren, tics, humeur, ochten/avondbehoeften en mogelijke “aandoeningen” en dan bedoel ik eczeem of voedselintoleranties/gevoeligheden.

Bij kind 1 heb ik een wieg gebruikt, ze wilde er echter niet echt in, sliep meer in de kinderwagen bak… niet in pyama, maar gewoon in eigen kleertjes omdat ik het steeds omkleden echt zielig en onnodig vond, zo leuk vinden ze dat niet en die eerste kleertjes zijn toch zacht en vaak van tricot of velours.

Dus geen slaapzakje, dat zou te warm zijn.

Wel dekentjes en kruikjes zou ik me niet zo druk om maken, die warmte gaat ook wel door een slaapzakje heen en de meeste babies hebben na een dag of 4 a 7 al geen kruik meer nodig.

Die eerste heeft wel door onzekerheden mijnerzijds en goedbedoelde niet bij mij passende adviezen na 10 dagen al een eigen kamer gekregen. Het voelde niet fijn, maar men zei dat het zo “hoorde”

Tegenwoordig doe ik niet persee dingen omdat ze zo horen, maar omdat wij er nut inzien, ons er goed bij voelen, het bij onze ideeen past en omdat ze werken. Wat dat precies is, daar kom je gaandeweg gewoon achter en ja… soms koop je dan bij je eerste, dingen waarvan je later denkt… ik had het kunnen laten.

De 2e was lactoseintolerant hij kreeg dus speciale flesvoeding, sliep ingebakerd in een doodnormale hydrofiele luier (dus ik zou nooit een pacco of pukababy kopen) heeft tot 11 maanden bij ons op de kamer geslapen en wilde ook niet in de wieg.

De 3e wilde ook niet in de wieg, heeft tot 9 weken bij ons geslapen en toen merkten wij aan van alles dat HIJ dat niet fijn vond en beter tot rust kwam in zijn eigen kamertje, maar we sliepen wel met de deuren open.

Ook hij brulde alleen maar in de wieg, maar sliep wel met 10 dagen al in een slaapzakje.

Die wieg hebben we verkocht, denk dat het na 3 kinderen die erin brulde gewoon aan de wieg lag.

De 4e heeft tot 7 maanden in de wieg geslapen die we voor haar nog hebben aangeschaft. Ze sliep meteen in een slaapzakje met enkel nog een lakentje en dun gebreid dekentje in de wieg. Ze heeft nooit een drup borstvoeding gekregen, dronk beroerd uit tommee tippee flessen waar de 3e formidabel uit dronk, is allergisch voor andere luiers dan pampers (helaas voor mijn portmonnee) en ik heb voor haar niet eens speciale shampoo en zeep gekocht, gewoon met lauw water wassen zonder zeep en thats it, omdat ze 3 dagen na geboorte al een heel droog dun huidje bleek te hebben.

Dus zonder zeep en shampoo afspoelen en insmeren met een babybodylotion van zarqua…

Tja… allemaal wel net even wat dingen anders. Gewoon je gevoel, je instint en je voorkeur volgen, dan komt het wel goed en tegen mensen die zeggen… nee dat doe je niet goed… zeg je… dat zal wel, maar laat me daar alsjeblieft zelf achterkomen, geef mij de ruimte om mijn eigen manier van moederen te onderzoeken.

Hij of zij zal dat heus wel overleven… van liefde is nog geen kind dood gegaan

en van een dekentje of slaapzakje of een zwitsal badje of een niks badje ook niet… :wink:

slapen

deken/slaapzak/kruiken

Mijn dochter sliep de eerste 4 of 5 maanden onder een dekentje, daarna onder een slaapzak. Mijn zoon wat korter want toen hadden we al eerder een klein slaapzakje. Mijn zoon had alleen in de kraamweek kruiken, mijn dochter had volgens mij ietsje langer een kruik maar max. 2 weken.

samen slapen/eigen kamer

Mijn dochter lag de eerste 4 dagen van haar leven in het ziekenhuis omdat ze via een keizersnede geboren is. De eerste en derde nacht lag ze naast me, de tweede nacht hadden ze haar meegenomen zodat ik kon bijslapen. Eenmaal thuis legden we haar in haar eigen ledikantje op haar eigen kamertje en ze sliep en slaapt daar prima. We namen de eerste nacht wel de babyfoon mee maar dat was niet nodig.

Mijn zoon sliep tijdens de kraamweek in de bak van de kinderwagen op onze kamer want dat was niet goed voor mijn nachtrust. Daarna sliep hij of in zijn eigen kamer of in de bak van de kinderwagen of in de buikdrager.

verzorgingsproducten

In het kraampakket van mijn dochter zat een hele serie verzorgingsproducten van Natalis en daarvan hebben we alleen de baby-olie en de haarlotion gebruikt. Verder gebruikten we alleen maar water. L

borstvoeding/flesvoeding

Bij beide kinderen geprobeerd en bij allebei mislukt. Dochter wilde niet drinken en het feit dat een verpleegkundige haar hoofd in mijn borst drukte hielp ook niet echt. Na 2 weken kolven en proberen gestopt en overgestapt op kv. De eerste week kreeg ze haar voeding (gekofde melk en kv) uit een flesje met behulp van een sonde (finderfeeding heet dat). De tweede week kreeg ze het uit een flesje met speen. Mijn vriend had toen ik in het ziekenhuis lag de flesjes en de kolf gekocht.

Mijn zoon vond mijn borsten interessant maar drinken uit de borst heeft hij maar 1 keer gedaan. Daarna vanaf 3 uur 'smiddags niets meer gedronken en toen de kraamverzorgster de volgende ochtend kwam werd mijn vriend naar de Etos gestuurd voor kv en flesjes. Toen heb ik weer een paar dagen met een ziekenhuiskolf gekolfd om de productie op gang te brengen en hem vaak aangelegd, maar het mocht niet baten.

Beide kinderen dronken goed uit een aventfles.

Bevalling

Bij mijn dochter werd ik ingeleid en begon ik met een t-shirt van mijn vriend en eindigde ik met een blauw operatiehemd

Mijn zoon kwam uit zichzelf en ik had thuis een t-shirt aan van mijn vriend als ik niet onder de douche of in bad lag en toen we naar het ziekenhuis gingen een joggingbroek en een t-shirt. Ik ben uiteindelijk bevallen in een t-shirt.

als samenvattend antwoord op al je vragen: volg je gevoel, lees je een beetje in, en go with the flow! Een heleboel zal vanzelf wel duidelijk worden als je kindje er is! En van een hoop dingen kun je je nu nog niet precies voorstellen hoe jij ergens instaat, en als je kindje er is, vorm je vanzelf een mening over wat je fijn/goed lijtk voor het kindje en voor jullie!