@Clair wrote:
maar toch wil ik wel wat meningen over het volgende.
Nou hier heb je m dan. Aangezien je om meningen vraagt en niet om een discussie, zet ik hier precies neer hoe wij het hebben gedaan, zonder daarbij de gangbare mening in acht te nemen.
(Natuurlijk val ik niemand aan op hun wijze, dit is gewoon slechts hoe wij het doen/deden.)
Slapen:
- Ga ik een lakentje/dekentje gebruiken of een slaapzakje.
Eerst een dekentje (lakentje hebben die van mij altijd ruzie mee), na 2,5 a 3 maand een slaapzakje (zodra ze er goed in passen).
Maar dan komt van iemand de opmerking: maar hoe leg je dan kruikje in de wieg
Ik heb geen kruiken gebruikt. Sterker nog, ik heb ze bij beide kinderen niet eens gekocht. Ik vond het zonde van mijn geld. Daar was de verloskundige nog boos over. "Wat als ik naar het ziekenhuis had gemoeten?" Nou dan waren mijn man en onze Doula Gonny erbij geweest en die hebben allebei heel warme armen.
Ik vond het zo'n onzin. Dit huis is gemakkelijk warm genoeg te maken. En ik heb mijn kinderen de eerste 2 maanden toch letterlijk 24/7 bij me. Ze worden de eerste 2 maanden amper neergelegd.
Ze sliepen op mijn arm, op mijn buik, in de draagdoek of bij mij in bed. Eigenlijk lagen ze amper in hun wieg (nou ja, co-sleeper hier), zeker in de eerste maand, anderhalve maand niet.
Ze begonnen allebei met alleen slapen in de wandelwagen beneden (met lakentje).
- Wel of niet op de kamer slapen in het begin. Enerzijds lijkt me dat wel handig ivm borstvoeding in het begin, anderzijds ben ik ook erg voor eigen bedje en frisse kamer.
Wel. Zoals ik al zei; ik had ze altijd bij me. Arielle is toen ze 8 maanden was naar haar eigen kamertje verhuisd. Toen werd ze steeds wakker van ons als wij naar bed gingen, dus dat werkte niet meer.
Beide meiden sliepen/slapen bij mij in bed. De jongste ligt er nog steeds vaak. Nu ze in een sprongetje zit zelfs weer vaker. Afgelopen 4 dagen in ieder geval al elke nacht 75% van de tijd.
Als ze honger hadden/hebben til ik ze uit hun bedje, dat naast mijn bed staat. Dus dat kan ik vanuit mijn eigen bed doen. Ik ga liggen, leg ze aan en snurken maar.
De eerste 2 of 3 weken na de bevalling wilde dat bij mij nog niet; beiden moeten wennen aan aanleggen etc. Dus dan voedde ik rechtop zittend tegen de muur. En dan kon ik ze na de voeding terugleggen. Of als ze dat niet wilde, naast me neer leggen.
Als je wilt gaan samen slapen kan ik je wel aanraden om je daarover in te lezen zodat je ook veilig samen slaapt. Zowel mbt kind in je kamer als met kind in je bed.
Aan beide zitten voordelen/risico's. Kinderen die in hun eigen bed slapen vertonen vaker SIDS/wiegendood. Kinderen die bij hun ouders in bed slapen waar dat niet op een veilige manier gebeurd, kunnen bekneld raken, met hun neus in een kussen of in een te zacht matras komen en zo moeilijk ademhalen of onder een dekbed. Voor beiden is wat te zeggen.
Ook weet je niet hoe je zelf slaapt met een kindje op de kamer, sommigen worden alsmaar wakker van elk zuchtje van hun kind. Anderen -ik bijvoorbeeld- worden steeds wakker als ze hun kind niet steeds horen.
Verzorging
- welke bad- en verzorgingsproducten gebruik je in het begin, baby olie, rustgevende badje, haarlotion, bepantheen zalf, sudocreme, gewone zinkzalf of billenspray, zwitsal of gewoon kruidvatmerk
De eerste maanden was ik baby's met water en soms een heel klein beetje douchegel. Ik vind de Burriti Baby-lijn van de Bodyshop erg fijn.
Verder gebruik ik de eerste maanden haarlotion icm een zachte borstel. Hiermee borstel je de hoofdhuid (niet te hard hoor!) een paar minuten elke dag. Dat helpt enorm bij het voorkomen van berg en hoef je die oliepads daarvoor niet te gebruiken.
Babyolie na het badje, vooral bij een droge huid.
Sowiezo gaan baby's bij mij niet elke dag in bad. Dat droogde de huidjes van mijn meisje zo enorm uit. Dus gingen ze om de dag, of zo'n 2 a 3x in de week. Ik haalde dan tussendoor nog wel een washandje met wat zeep over de billen.
Borstvoeding/flesvoeding
- Als je borstvoeding wil gaan geven, watvoor speentjes en flesjes schaf je dan wel en niet aan...
- welke zoogcompressen zijn het fijnst
Ik vind Tommee Tippee erg fijn. En ik vind de Nuby zoogcompressen de prettigste. Ze zijn 6,20 per 40 stuks, maar ik gebruik er minder van dan van andere merken en ze zijn groot, maar dun. Die van de drogisten vind ik vreselijk; die zijn heel dik, zijn zo vol, gaan lekken en je ziet ze door je kleding heen.
Verder kan ik je als je BV wilt gaan geven het boek "borstvoeding" en "van borst tot boterham" van Stefan Kleintjes aanraden. En zijn website met veel (gratis) informatie over BV: borstvoeding punt com, met het bekende ervoor.
Bevalling:
- watvoor kleding trek je aan, indien je daar tijd voor hebt om over na te denken natuurlijk
De eerste keer begon het vroeg in de ochtend en lag ik nog op bed. Ik trok toen een T shirt van Rudie en een vest van Rudie aan (want ik paste nergens meer in!) En een joggingbroek. (ook van Rudie trouwens hahaha)
Ik had wel gewild dat ik aan make-up oid had gedacht, want op de foto's zie ik er erg slaperig uit.
De tweede keer begon het laat in de middag, dus hield ik mijn kleren gewoon aan. Maar mijn positiebroek voelde op een gegeven moment te strak aan, dus deed ik die joggingbroek van de eerste keer weer aan. Was ideaal, want hij kon zo uit toen de VK kwam controleren. Heb m'n onderbroek toen maar uit gelaten... En op het moment dat ik het bevalbad in wou, kon mijn man die broek zo uittrekken en me het bad in helpen.
Dat was 'm dan! Hopelijk heb je er wat aan!