@Clair wrote:
Ik word soms echt gek van alle tegenstrijdige adviezen en zogenaamde goede raad over wat wel en niet te gebruiken bij je baby.
Het meeste is vrij persoonlijk en kind afhankelijk natuurlijk maar toch wil ik wel wat meningen over het volgende.
Lekker doen waar jij je fijn bij voelt! En je kraam kan ook goed helpen natuurlijk.
Slapen:
- Ga ik een lakentje/dekentje gebruiken of een slaapzakje. Ik zelf vond slaapzakje wel prettig idee maar voor het aller begin is misschien laken/dekentje nog handig omdat ze nog te klein zijn voor slaapzakje. Maar dan komt van iemand de opmerking: maar hoe leg je dan kruikje in de wieg :shock: Daar had ik nog niet over nagedacht en kon daar ook geen antwoord opgeven, dus ben benieuwd wat jullie ervaring is.
Een kruik leg je in de kruikzak boven het dekentje volgens mij, of met een opgerold handdoekje ertussen.
- Wel of niet op de kamer slapen in het begin. Enerzijds lijkt me dat wel handig ivm borstvoeding in het begin, anderzijds ben ik ook erg voor eigen bedje en frisse kamer.
Ik wilde mijn zoon ook op onze kamer laten liggen. Ook gedaan, alleen ik zat bij elk zuchtje, kreuntje of beweginkje rechtop in bed en deed geen oog dicht. Ik heb hem dus vrij snel op zijn eigen kamertje gelegd. Daarvoor lag hij overdag op zijn eigen kamertje (kon hij mooi bij het raam liggen vanwege geel zien) en 's nachts op onze kamer. Maar, nogmaals; ervaar, en doe wat goed voelt!
Verzorging
- welke bad- en verzorgingsproducten gebruik je in het begin, baby olie, rustgevende badje, haarlotion, bepantheen zalf, sudocreme, gewone zinkzalf of billenspray, zwitsal of gewoon kruidvatmerk.
Merk; wat je wil. Sommige mensen willen zoveel mogelijk allergie-proof en gebruiken bijv. neutral. Ikzelf had gewoon zwitsal, bij het komende kindje gebruik ik weleda. Ik gebruik badolie/melk, wasgel, bodylotion en haarlotion (iets later). Op de billen weleda baby billenbalsem (echt ideaal, voor alles!) Bepanthen voor op de billen vind ik niet zo fijn, maar het is wèl ideaal om je tepels te verzorgen bij de bv. Beginnende kloofjes zijn de volgende voeding al weg als je snel smeert.
Borstvoeding/flesvoeding
- Als je borstvoeding wil gaan geven, watvoor speentjes en flesjes schaf je dan wel en niet aan…
- welke zoogcompressen zijn het fijnst
De meestgekozen flessen zijn volgens mij de aventflessen en de difrax s-fles, zowel voor kunstvoeding als gekolfde voeding. Ik heb allebei gehad, en ik vond de s-flessen een drama om schoon te houden. De avent spenen gaan weer ietsje harder, maar de flessen zelf vond ik super. Als speentje heb ik heel snel een kersspeentje van difrax gekocht omdat mijn zoontje enorme zuigbehoefte en darmkrampjes had. Nu koop ik er van tevoren iig één, gewoon om maar in huis te hebben en dan zie ik wel. Ik gebruikte natusan zoogcompressen, maar iedereen heeft zijn eigen voorkeuren.
Bevalling:
- watvoor kleding trek je aan, indien je daar tijd voor hebt om over na te denken natuurlijk.
Ik wìlde een oud katoenen nachthemdje met spaghettibandjes dragen. Het was luchtig, maar ik had dan toch net ff wat aan, zeker omdat het een kort ‘jurkje’ was. Uiteindelijk werd het het t shirt wat ik in bed droeg toen mijn vliezen braken
Vast vragen die al tig keer voorbij zijn gekomen maar ze zweven door mijn hoofd rond en ik hoor toch graag jullie ervaringen
Hopelijk helpen de reacties je vooruit! Maar bij de meeste dingen geld; doe wat goed voelt