Wat te doen ---> weglopertje *nieuw akkefietje 19-11-2009

Hoi mama’s,

Ik heb even jullie raad nodig en meningen nodig.

Zit als volgt: Mik is vanmorgen voor het eerst wezen wennen op de basisschool. Was enthousiast, afscheid geen probleem.

Het schoolplein grenst aan onze achtertuin en als de school uit is, mag Mik vaak onder supervisie van 1 van ons op het schoolplein spelen. Hij kent de weg dus op zijn duimpje en moet 1 hoek om dan is hijop het schoolplein.

Affijn, vanmorgen dus wennen en ware het niet dat ik om 10.45 mijn kind ineens achterhuis had staan :shock: Ik heb hem terug gebracht en ze hadden hem nog geeneens gemist, ze warenmet zijn allen op het grote plein buiten en dat is dus niet afgesloten.

Gevoel zei meenemen die hap, terug naar huis, mijn verstand zei, niet doen, anders wil hij volgende week ook niet want het afscheid was dus nu wel drama.

1001 excuses van de juf, wel heel duidelijk kenbaar gemaakt dat ik dit echt onacceptabel vond.

Affijn 11.45 geroep achter de poort en ja hoor, daar staat Mik weer…

Ik was dus echt laaiend, school gebeld om tocg mede te delen dat Mik veilig thuis zat, ze waren hem al aan het zoeken… Juf wou het gesprek aan gaan, maar heb te kennen gegeven dat op dat moment niet te willen ivm mijn boosheid.

Heb aangeven een gesprek te willen.

12.45 belt juf wederom, huilend op hoe erg ze het wel niet vind, dat ze 40 jaar les geeft en dat dit haar nog nooit gebeurd is. Ik was enigszins gekalmeerd en zij vroeg mij hoe Mik was weg gekomen of hij dat kon vertellen. Ze warennl op het afgesloten kleuterplein, hun zaten voor de deur en hadden deze ook nog dicht gedaan, met 3 man hielden ze Mik in de gaten. Mik wist mij doodleuk te vertellen dat hij onder de poort door was gekropen (zit om het hoekje) wat de juf al vermoede aangezien er “sleepsporen” zaten op het zand.

Affijn we hebben een redelijk gesprek gehad waarin zij aangaf er helemaal stuk van te zijn, dat ze begreep dat wij hier over moesten praten (papa en ik) en dat ze hoopte dat we Mik op school zouden laten.

Ik ben op mijn buurt ook heel eerlijk geweest. Het verbaasde mij nl niet dat Mik zelf naar huis kwam, let op het had nooit mogen gebeuren, maar ik ken mijn kind en wat hij in zijn kop heeft voert hij uit en hij is echt watervlug en een “floepertje”

Nu wil ik dus zowieso nog een gesprek met de directie, juf zei al dat ze direct ervoor zouden zorgen dat het zand onder de poort opgehoogd werd en dat ze een actieplan omtrent Mik op zouden stellen.

Ik wil dus weten wat ze gaan doen, hoe ze dat willen realizeren en op welke termijn, het is natuurlijk van de zotte dat Mik tot 2x toe weg kon lopen, ik zal maar niet thuis geweest zijn…

Mijn eerste reactie was: Daar gaat hij nooit meer heen!!!

Maarrrrr ik ben inmiddels weer gekalmerd en realistisch genoeg om te weten dat er hier in onze stad geen één school is met een afgeschermd schoolplein en dat hij het overal zal proberen en dan met alle ongelukken van dien.

Dus mijn verzoek, lees mijn verhaal, laat het eerst even bezinken een geef dan je mening, zal jij een andere school zoeken of het hier nog een kans geven, aangezien dit de school is waarbij het onderwijssysteem ons het meest aanspreekt.

Kom maar op…

Wat ontzettend vervelend! Lijkt me heel eng…

Ik vrees alleen wel dat dit iets is dat op iedere school kan gebeuren (wat je zelf ook al zegt)…en dan is het in dit geval misschien juist wel fijn dat de school zo dichtbij jullie huis is…

Ik zou het nog een kans geven, omdat het systeem jullie het meeste aanspreekt, maar zeker ook omdat zij de school er ook energie ed in wil steken en ook omdat de school dicht bij jullie huis is; dat maakt de kans op ongelukken, denk ik, kleiner.

Wel zou ik inderdaad het gesprek aangaan hoe jullie (voornamelijk de school) kunnen voorkomen dat het nogmaals gebeurt. En eventueel gezamenlijk ook het plein inspecteren op ontsnappingsmogelijkheden.

het had niet mogen gebeuren maar je mannetje is gewoon de juffen te slim af :?

ik zou hem voor zoiets niet zo maar van deze school halen ik zou met hem na het school plein gaan en vragen waar hij langs is gekomen en dan samen met de school kijken na een oplossing bv extra zand of dergelijke dat hij niet onder het hek door kan.

en als het weer gebeurd niet laten merken dat je kwaad bent op de juf maar op hem zodat hij door krijgt dat hij iets doet wat absoluut niet kan en mag.

en goed praten dat het niet mag en ja ik zou zelf als hij weer bij je voor de deur staat niet gelijk heen lopen maar kijken wat ie dan doet en volgen of dergelijk om te zien of hij weer na school terug gaat.

samen met de school is hier vast en zeker een goede oplossing voor te vinden en op een andere school zou die het vast en zeker ook doen.

wens je succes en ben benieuwd hoe het nu opgelost wordt ik blijf de topic even volgen

Ik zou hem ook zeker niet hierom van school halen!

Wat ik juist zou doen is met hemzelf EN de juf om de tafel gaan, en hem heel duidelijk maken dat hij eigenlijk heel stout is geweest, door zomaar van het schoolplein te gaan. Als je hem vertelt hoe bezorgd jij je daardoor hebt gemaakt, en ook zijn juf geeft aan hoeveel het met haar deed, wellicht dat hij dan door krijgt dat het echt niet de bedoeling is dat hij van school vertrekt als hij daar zin in heeft…

Hem nu van school halen geeft mi het slechte voorbeeld, namelijk dat hij hierin geen schuld heeft, maar alleen de juf, en dat vind ik niet helemaal reeel, eerlijk gezegd. Ja, de juf is verantwoordelijk voor haar klassekindjes, maar hij kan zich prima aan een paar simpele regeltjes houden, als hij oud genoeg is om al naar school te mogen…

Tweet, hij is nog maar 3, word in nov pas 4, hij zit nu in zijn wenperiode.

Ik ben niet boos geweest waar de juf bij was, Mik heeft daar niets van mee gekregen, op Mik zelf ben ik ook heel boos geweest.

Onze intenti eis ook na een actieplan om hem daar t elaten, ik ben gewoon benieuwd hoe de rest zou handelen in mijn situatie.

Misschien ben ik wel de enige hierin… :shifty: maar ik vind het gedrag van het kind in deze eh… onaanvaardbaar.

Ze moeten zelf hun billen af kunnen vegen want 1 juf kan dat niet bij 30 kinderen en kinderen rond die leeftijd moeten toch wel zodanig zijn geinstrueerd dat ze goed weten dat school school is en thuis thuis en dat je als moeder wel eens boodschappen kan zijn gaan doen als hij op school zit.

Ik snap wel dat het schrikken is, maar ik zou mijn kind zelf weer naar school brengen en hem goed laten weten dat ik dat als mama niet van hem accepteer.

Juf kan niet al haar zichtelijke aandacht in de pauze op 1 kind gooien, er lopen er nog ruim 20 rond.

Dus een reden om hem van school te halen, nee. Een reden om nog eens heel goed met hem te praten over de gevaren van weglopen en dat hij daarmee niet onder school uitkomt en zich alleen steeds boosheid op de hals haalt… ja dat wel.

Kinderen van drie kunnen ook prima zich aan kleine regeltjes houden hoor!

Cell, je bent er zeker niet de enige in, ben het volledig met jou eens! :wink:

wellicht ook dat school hem een “vraag maar raak en steun er maar op maatje” kan toekennen?

Dat doen ze hier op school.

Nieuwe kinderen krijgen de eerste 2 weken elke dag een ander kindje in de klas toegekent als maatje.

Aan dat kindje mogen ze dingen vragen, die mag mee naar de wc, enz.

Die kinderen doen het graag want het is best heel stoer als je zo als voorbeeld mag dienen (lees, 1 dag mag denken dat je een soort meester/juf bent)

Maar het is voor de nieuwe kinderen ook heel fijn.

Zijn gedrag is ook onaanvaarbaar, dat weet hij ook, maar dat neemt nog niet weg dat hij niet tot 2x toe weg had moeten kunnen lopen.

Laat even duidelijk zijn dat het er nu niet om gaat of mijn zoon nu wel of niet zijn regeltjes begrijpt, die weet en begrijpt hij donders goed, hij handeld daar alleen niet altijd naar en het lijkt mij ook niet meer dan normaal dat elk kind van 3 zijn regels overtreed, daar zijn het kinderen voor toch?!

Als mijn zoon onder de poort door kan, dan kan een ander kind het ook, dat was ook ow van gesprek vanuit de juf.

Ik werk zelf met kinderen, kan mij dus ook heel goed voorstellen hoe de juf zich voelt en vind het voor haar ook erg rot, maar dat neemt niet weg dat het gewoon niet moet kunnen, 1x oke, slippertje, maar 2x :think: :think: :think:

Wij denken zelf dat hij heel duidelijk moet krijgen dat spelem op het schoolplein met papa of mama voor de lol is en dat spelen op school met de kindjes moet, dat daar het verschil in heeft gezeten vandaag om tot zijn besluit te komen naar huis te wandelen.

Oeh, lastig…

Ik zou hem hiervoor absoluut niet van school halen.

In onderstaand stukje zit 'm misschien ook al wel de kneep.

@Joy wrote:

Het schoolplein grenst aan onze achtertuin en als de school uit is, mag Mik vaak onder supervisie van 1 van ons op het schoolplein spelen. Hij kent de weg dus op zijn duimpje en moet 1 hoek om dan is hijop het schoolplein.

M.a.w.: hij kent het schoolplein en de weg naar huis iets te goed en dat is ook niet zo handig misschien nu. Maar goed, daar is niets meer aan te doen.

Goed gesprek met kind en school aan gaan, maar ik ben het ook wel met Cell eens: 1 juf op 25 kinderen (? gokje) en een watervlugge peuter... Lastig! Je zal er 10 rond hebben lopen die uit proberen te breken! Oplossing zal dus wel een totaal af te sluiten speelplein moeten zijn, lijkt mij.

Succes!

Wen, het kleuterplein is afgesloten, daar is hij onder de poort doorgekropen, het plein van de bovenbouw is open, daar waren ze vanmorgen en daar kon hij dus zo van af wandelen.

Het is ook wel verwarrend voor hem, ene keer mag je er leuk spelen en als je wilt naar huis en nu MOEST hij blijven… We zijn nu bezig hem duidelijk t emaken waar het verschil in zit en dat als hij naar mama wil hij naar de juf moet gaan en niet op eigen houtje naar huis kan wandelen.

Oh wat een avontuur en wat lastig dan zeg…

Ik zou mijn kind om die reden niet van school halen, maar ik zou wel hopen dat 'zulke gebeurtenissen de school weer even scherper maken, dat ze weer even goed nadenken over de veiligheid van een plein.

En misschien moet je ook samen met juf en Mik gaan zitten, om het op kindniveau te bespreken.

En je was al zo benieuwd naar die eerste dag he…

Ik geef je ook even een slinger naar het schoolhoekje trouwens.

Allereerst wil ik zeggen dat ik het goed van je vindt dat je het gesprek met juf even hebt uitgesteld, omdat je zo boos was. In boosheid kun je soms heel heftig uit de hoek komen en dat heb je hiermee in ieder geval voorkomen.

Ik zou mijn kind zeker niet van school halen. Geef hen de kans om aanpassingen aan het plein en bijv. het overzicht te doen. Uit jouw woorden maak ik op dat de juf het echt heel vervelend vond en tenslotte kan ze niet continu 1 jongetje in de gaten houden als er nog 20 kinderen spelen. Waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt. Dat gebeurt ons allemaal.

Samen met juf en Mik rond de tafel, lijkt me ook belangrijk. Zodat Mik kan zien dat juf en Mamma het samen belangrijk vinden dat hij tijdens schooltijd op het plein blijft.

Succes ermee.

afspreken dat hij met wendagen alleen bij de juf mag spelen, jammer voor hem. Zodra hij een paar dagen o pschool is, de knip op de neus, dat hij pas van het plein mag, als mama komt halen! anders niet.

het is denk ik ook wel onduidelijk, anders mag hij toch ook gewoon naar huis!

En… neem van mij maar aan, met 25 kleuters op een plein, is het verschrikkelijk moeiljk om een weglopertje constant in de gaten te houden, er hoeft er maar eentje te vallen, bloedneus oid, en je kan al niet meer gericht een kleuter in de gaten houden!

K hoop dat jullie samen een uitweg vinden. overigens snap ik de reactie wel, maar ik denk ook dat het voor jullie mannetje gewoon onduideljk is, anders mag hij ook altijd van het plein naa rhuis lopen, en nu mag het opeens niet!

Succes en sterkte!

Vanmiddag om 15.30 heb ik een gesprek met de directrice. Ze hebben er uitvoerig over gesproken, dus ik ben heel benieuwd wat er uit komt.

ik denk ook dat het erg verwarrend voor hem is omdat het eerst wel mocht en nu dus niet meer.

het wordt denk ik wel minder als hij meer gewend is en op gaat in zijn spel met vriendjes.

maar vervelend is het wel. de juf moet dus extra goed opletten en bij een bloedneus oid van een ander kind een collega van inschakelen om op mik te letten.

succes! wat is er uit het gesprek gekomen?

Het gesprek is goed verlopen, ik heb er een goed gevoel bij.

De grond onder de poort is al opgehoogd, Mik mag niet op het grote plein spelen, dan gaat hij met de juf mee naar de koffiekamer om daar wat leuks te doen, al naar gelang hun eigen inschatting tzt maghij dan weer op het grote plein spelen.

Hij krijgt een bandje om met naam en foonnr, just in case, met evenmenten als ze weg gaan idem en als de juf het helemaal niet vertrouwd een polsbandje en dan vast aan de juf.

Adres van mijn schoonouders door gegeven, omdat Mik aangaf dat als ik niet thuis zou zijn geweest hij naar mijn schoonouders zou zijn gelopen.

Mik is gewend dat ik op het kdv ben waar hij is (ik werk daar) en kan dus altijd even een kus en knuffel komen halen als hij wil. Afgesproken met school dat als Mik aangeeft naar mama te willen (wat ik dus hem ingepeperd heb tegen de juf te moeten zeggen) juf mij belt en dat ik dan even naar school loop om hem een knuffel te geven, daarna ga ik weer naar huis, Mik blijft. Heb wel gezegd dat Mik er GEBRUIK van mag maken en geen MISBRUIK, Mik is nogal pienter en als hij het doorheeft, is het bij hem 1 vinger en je bent je hele hand kwijt.

Doelstelling s om er naar te werken dat hij de laatste 4x wennen zonder kus, knuffel oid doet en dus van 08.30-12.15 “alleen” op school blijft.

Heb ook uitvoerig uitgelegd hoe Mik qua karakter in elkaar steekt, hoe je hem het beste kunt benaderen ed.

Affijn we hebben ruim 3 kwartier gesproken, heb incl de thuissituatie uitgelegd (tes, zh opnames ed, ruim eeen week gelden tes met de ambu opgehaald thuis, Mik heeft dat mee gekregen) er gaat heel veel in dat koppie om, maar hij kan dat niet communiceren. Vond het wel belangrijk dat ze dat wisten, wellicht speelt dat ook mee, dat hij “ineens” naar mama wil.

Ik heb er een goed gevoel bij, dat is het belangrijkste, nu hopen dat de juf het ook snel te boven is, want ikkan mijn voor stellen dat het voor haar hel beangstigend zal zijn om Mik as woensdag weer onder haar hoede te hebben.

Bedankt allemaal voor jullie reacties.

Wat fijn dat het een goed gesprek is geweest! Hopelijk heeft het ook het gewenste effect. :slight_smile: Hoe is het tot nog toe gegaan?

Vorige week goed, vanmorgen was het afscheid dramatisch…doet zeer hoor, om zo weg te gaan en je kind hartverscheurend huilend achter te laten…ben er een beetje ondersteboven van… :frowning: