Wat te doen ---> weglopertje *nieuw akkefietje 19-11-2009

Gatveredarie, krijg ik net een boos telefoontje van mijn overbuuf, die heeft Mik op het grote plein aangetroffen met zijn jas aan wachtend op opa terwijl hij moet overblijven. De juf heb ik dat gezegd vanmorgen en ook dat opa hem vanmiddag komt ophalen. Mijn overbuuf heeft Mik overgedragen aan de juf en deze stuurde hem naar het overblijflokaal, waarna Mik dus op de gang bleef hangen en mijn overbuuf de juf heeft aangesproken dat ze hem maar even daarheen moest brengen…

Nu heb ik school dus gebeld en de juf gesproken en zij zegt Mik naar de overblijf te hebben gebaracht, maar dat hij waarschijnlijk naar de wc is geweest en toen zelf zijn jas aan heeft getrokken en op opa is gaan staan wachten. Het strookt op zich niet met wat de overbuuf verteld en Mik wist dat hij moest overblijven, kan mij niet echt voorstellen dat hij uit zichzelf als hij eerst bij de overblijf is geweest zijn jas heeft gepakt en naar buiten is gelopen.

Wederom heb ik dus weer geen goed gevoel hierover, ik moet mijn kind toch met een gerust hart op school kunnen laten? Wat als mijn overbuuf hem niet opgemerkt had en naar binnen had gebracht? Hij zou zo weer naar huis zijn gewandeld en nu ben ik vandaag toevallig thuis omdat ik ziek ben, maar anders had hij dus voor een dichte deur gestaan.

Wat moet ik hier nu mee? Tijn vind het nu ook eigenlijk wel een beetj ete zot voor woorden worden, ik mag er toch van uit gaan dat school goed oplet, helemaal op die kleinste kleutertjes?

Ik weet het gewoon echt niet hoor…

heftig, ik heb helaas geen advies voor je.

(zelf zou ik het op opstartproblemen gooien, en nog even afwachten, ik ben geneigt de juf het voordeel van de twijfel te geven, omdat wij 2 juffen hebben die erg goed zijn, maar daar ben je natuurlijk niet mee geholpen)

ik hoop dat je snel een goede oplossing vind, sterkte ermee

gr Louwina

Ik vind dit NIET kunnen!!!

Hier wordt ALTIJD door de juf gemeld dat een kindje nog niet lang op school is, en er dus tijdens de overblijf extra op gelet moet worden.

Heel slordig, en ik zou hier zeker een gesprek over aangaan!

Op de school van Femke worden de overblijvers in de laagste klassen (groep 1 t/m 4) altijd door de overblijfmoeders uit de klas gehaald en meegenomen naar het overblijflokaal VOOR de rest van de kinderen naar buiten gaan. Het overblijflokaal blijft dan dicht tot de schooldeuren overal weer gesloten zijn (school heeft vier verschillende uitgangen voor de diverse groepen).

Misschien een idee om te opperen voor bij jou op school. Eerlijk gezegd zou ik er ook niet meer zo gerust op zijn. En wat jou nu is overkomen, was voor ons de reden om Femke niet op de school te doen, waar wij het dichtstbij wonen. Daar kunnen de kinderen van de overblijf ook gewoon weggaan zonder gemist te worden. Mijn buuf heeft haar kleinkinderen ook al regelmatig zwervend door de wijk of in het winkelcentrum opgepikt, terwijl ze op de overblijf zouden moeten zitten.

Bij Laura op school zijn de deuren en hekken altijd open.

Ik weet niet precies hoe het met overblijven gaat daar, maar tijdens de lessen kan elk kind in principe zo naar buiten lopen (en aangezien ze alleen naar de wc gaan, is daar niet altijd toezicht op).

Eigenlijk vind ik dat een 4-jarige dat wel moet kunnen begrijpen, dat weglopen niet mag. Dat soort afspraken snappen ze toch wel op die leeftijd?

School heeft daar wel een verantwoordelijkheid in, maar het kind zelf ook - er is nou eenmaal minder toezicht en begeleiding dan thuis of op het kdv, en een kind moet daarmee leren omgaan, en moet leren om zich aan regels te houden.

Overigens kan ik me wel voorstellen dat je je zorgen maakt dat je kind zomaar op straat rondzwerft zonder toezicht. Dat is natuurlijk geen fijn idee, daar zou ik ook niet gerust op zijn.

Misschien kun je eens overleggen met school hoe je dit het beste kunt aanpakken, het lijkt me toch vooral een kwestie van de regels heel duidelijk uitleggen en blijven herhalen.

Je kan toch moeilijk verwachten dat ze de hele school hermetisch afsluiten alleen vanwege jouw kind?

Ik denk dat je me verkeerd begrijpt, meijs. Het overblijf lokaal blijft dicht tot alle kinderen die naar huis gaan, buiten op het schoolplein zijn. Dit voor de veiligheid. De basisschool kent 4 uitgangen en men wil gewoon niet het risico lopen dat een kind zomaar mee naar buiten loopt. Daarom zorgt men er hier ook voor dat er echt voldoende overblijfmoeders zijn en bij veel zieken springt dan wel eens een juf/meester/ondersteunend personeel in bij de overblijf voor de toezicht. De hekken gaan op slot als ze met de kinderen van de overblijf buiten spelen.

Je moet overigens bij het opgeven van je kind bij de overblijf (de eerste keer) een formulier ondertekenen als je kind bijv bij een vriendje mag eten, zelfstandig naar huis mag oid. De kinderen waarbij dat niet mag, komen normaal gesproken echt niet weg.

Tuurlijk moet een kind wel kunnen begrijpen dat weglopen niet mag, maar in hun kinderlijke onschuld kunnen ze ook denken dat ze heus wel bij een vriendje mogen eten, of dat ze even wat aan mama willen gaan vertellen. In hun gedachte is dat dan echt niet gelijk aan weglopen.

Laat even duidelijk zijn dat hij nu niet weg gelopen is maar op het schoolplein stond te wachten op opa. Er blijven tegenstrijdigheden in het verhaal, het verhaal van Juf zitten ook haken en ogen aan, vandaar dat het mij verontrust :wink: Ik heb vanmorgen Mik zijn “oudere” juf gesproken en die vertelde mij het verhaal dat mijn overbuuf Mik van straat zou hebben geplukt, dit klopt dus van geen kant, dit is niet gebeurd en zo heb ik het ook niet gemeld.

De overblijf is iig wederom aangesproken, Mik zijn “oudere” juf vond het al een beetje raar omdat zij niet meer de indruk heeft dat hij weg wil lopen. Natuurlij kkan het zo zijn dat Mik er werkelijk van overtuigd was dat opa hem kwam halen (dat was dus ook zo maar om 15.00 uur) en dat hij uit zichzelf naar het plein is gelopen. Juf zegt dat hij naar de wc is gegaan en toen zijn jas aan heeft getrokken en naar buiten moet zijn gelopen, maar… als hij al in het overblijflokaal was dan was hij daar met zijn tas en die tas had hij op het plein bij zich en ik neem aan dat als hij naar de wc moest dat niet met tas en al gedaan heeft :wink:

School maar deel uit van nog 2 andere scholen en op 1 school hebben ze ook een “Weglopertje” Daar hebben ze overleg mee gepleegd en als tip hebben ze gekregen Mik zo’n neongeel “wegwerkersjasje” buiten aan te doen en dat heeft hij du snu ook. Nu valt hij op tussen alle momenteel donkere winterjassen en hebben ze goed zicht op hem.

Dit keer ligt dus hoogswaarschijnlijk de fout bij de overblijf.

Ik ben er niet zo bang voor dat Mik weer weg zou lopen, dat is er helemaal uit, maar ik vind het wel verontrustend dat school hem gewoon helemaal niet mist!!! Ik heb Mik gevraagd wat hij gedaan zou hebben als opa niet was gekomen en hij antwoorde met dat hij dan weer de school was in gegaan. Altijd fijn om te horen, maar waar het mij om gaat is dat ik geen gerust gevoel heb, voor hetzelfde geld was er wel wat gebeurd en hadden ze hem pas gemist al hijom 13.00 niet in de klas was verschenen, dan heeft hij een uur de tijd om “weg” te zijn, mijn god, ik loop op de zaken vooruit maar je moet er toch niet aan denken wat er dan allemaal kan gebeuren!!!

Ik deel zeker de mening dat Mik de regels moet kennen, maar ik blijf er ook bij dat je van een kleuter niet kan verwachten dat hij geen fouten maakt of zijn regels opzettelijk al dan niet per abuis overtreed.

Ik blijf erbij dat ik vind dat school de veiligheid van mijn kind moet waarborgen, hoe ze dat doen is aan hun (kort door de bocht gezegd :wink: ) In mijn ogen mag het beslist niet zo zijn dat een startend schoolkind zo’n grote vrijheid heeft dat hij zelf kan bepalen wat hij doet. Juist bij deze nieuwe kleutertjes vind ik dat je deze echt even onder de arm moet grijpen en dat er extra op gelet mag worden.

@Maxime wrote:

Ik denk dat je me verkeerd begrijpt, meijs. Het overblijf lokaal blijft dicht tot alle kinderen die naar huis gaan, buiten op het schoolplein zijn. Dit voor de veiligheid. De basisschool kent 4 uitgangen en men wil gewoon niet het risico lopen dat een kind zomaar mee naar buiten loopt. Daarom zorgt men er hier ook voor dat er echt voldoende overblijfmoeders zijn en bij veel zieken springt dan wel eens een juf/meester/ondersteunend personeel in bij de overblijf voor de toezicht. De hekken gaan op slot als ze met de kinderen van de overblijf buiten spelen.

Je moet overigens bij het opgeven van je kind bij de overblijf (de eerste keer) een formulier ondertekenen als je kind bijv bij een vriendje mag eten, zelfstandig naar huis mag oid. De kinderen waarbij dat niet mag, komen normaal gesproken echt niet weg…

Ja, ik reageerde meer in het algemeen eigenlijk, ik kan me zo voorstellen dat er bij overblijven weer hele andere regels gelden dan normaal onder schooltijd.

Wat misschien ook juist weer extra verwarrend is voor een kind dat het allemaal nog onder de knie moet krijgen.

Tuurlijk moet een kind wel kunnen begrijpen dat weglopen niet mag, maar in hun kinderlijke onschuld kunnen ze ook denken dat ze heus wel bij een vriendje mogen eten, of dat ze even wat aan mama willen gaan vertellen. In hun gedachte is dat dan echt niet gelijk aan weglopen.

Ja, daar zit ook wel wat in ja - maar ik ga er sowieso niet vanuit dat je kind met opzet of met slechte bedoelingen wegloopt natuurlijk. Hij zal alleen nog moeten leren dat hij niet zelfstandig het schoolplein af mag (om wat voor reden dan ook). En dat is in mijn ogen dus wel een gedeelde verantwoordelijkheid, niet alleen van de school.

ik heb niet alles goed gelezen!! maar omdat er al het een en ander is voorgevallen snap ik niet waarom de juf dit manneke niet persoonlijk brengt bij de overblijf!! zelfr ook wel eens van die zwervertjes gehad, zo noemen we ze hier op school, die dwalen dan constand door de school of over het plein, terwijl ze uit de wc kwamen ofzo.

Je hebt vaak maar een of twee kindjes in de klas, di ekan je best beide even een hand geven en ze helpen! kleine moeite!!

ik snap best wel dat het je hoog zit! zo klein weerloos ventje alleen op zo plein! Ikhoop echt dat je eruit komt met de school! en als je geen vertrouwen meer hebt in d eleerkracht, moet je dat ook zeker uitspreken! ik weet niet dat dat laatste speelt, maar ik zou het vertrouwen al lang kwijt zijn! ook in de hele school!

wij gaven ook altijd door wie de ‘nieuwe’ zwervertjes waren, en dan konden wij ze als ze toch bij de juf waren weggeglipt even netjes terug brengen!

veel sterkte ermee!!