Wat te doen bij baby met koorts?

Lianne heeft sinds vannacht koorts, zo rond de 39-39,5 graden. Vanochtend was de temperatuur iets lager. Ze is erg verkouden en ze hoest. Ze heeft gisteren overgegeven, vandaag gelukkig niet. Ze drinkt de flessen net als anders en ze eet ook nog wel redelijk. Normaal is ze heel druk en beweeglijk, nu ligt ze als een zielig hoopje in de box…



Wat kunnen we het beste tegen de koorts doen? Ik heb tot nu toe geen paracetamol-zetpil gegeven, omdat ik daar wisselende verhalen over hoor. De een zegt dat je het beter niet kunt geven, omdat de temperatuur dan te snel omlaag gaat, waardoor je kans hebt op een koorts-stuip. En als de pil uitgewerkt is, schiet de temperatuur weer omhoog waardoor je ook weer kans op een koorts-stuip hebt. De ander zegt dat je het constant moet onderdrukken met de maximale dosis. Ikzelf heb het weekend ook stevige koorts gehad en door de paracetamol voelde ik me alleen maar zieker, dus vandaar dat ik ook wat terughoudend ben.



Wat is beter: Laten uitzieken en verder geen medicatie geven? En daarbij zorgen voor luchtige kleding en voldoende vocht. Of toch paracetamol gaan geven elke 6 uren?

Als je pcm geeft tegen de koorts moet je zorgen dat je de volgende dosis geeft terwijl de andere nog net niet is uitgewerkt. Meestal is dat om de 6 uur ja. Ik zal dat doen, dan heeft ze er zelf minder last van.

Daarnaast voldoende drinken, niet te warm kleden etc. Maar ik zal die pcm wel geven, mits ze er helemaal geen last van heeft. Ik geloof niet echt dat ze een koortsstuip kan krijgen van de pcm, heb ik nog nooit gehoord iig. maar je moet wel zorgen dat de spiegel constant blijft door het continu door te geven ivp te wachten tot ze weer koorts krijgt.



succes ermee, tis niet leuk, zo’n zielig hoopje baby :hug:

Koortsstuip door paracatamol??? Daar heb ik echt nog nooit van gehoord.

Rick had pas ook hoge koorts. Ik heb hem toen om de 8 uur 120 mg paracatamol gegeven (meer mocht hij niet hebben). Verder geprobeerd dat hij voldoende vocht binnenkrijgt en idd luchtig kleden. Ben nog met hem bij de huisarts geweest en die adviseerde ook paracetamol wel te geven.



Heel veel beterschap ermee en hopelijk knapt jullie kleine meid snel weer op :hug: .



Groetjes Renate

Hoe lang zou je de paracetamol dan moeten blijven geven?

Want volgens mij mag je het ook niet dagen achterelkaar constant geven.

Je kunt paracetamol rustig 3 dagen achter elkaar gebruiken. Als je kleine langer dan 3 dagen koorts heeft moet je er sowiezo mee langs de huisarts.



Groetjes Renate

jippie… als je meer geeft als de aangegeven dosering is dat slecht voor de niertjes. Die kunnen dan beschadigd raken. Hier gaf de ha aan dat je beter overdag de koorts eruit kan laten komen, en dan voordat ze moeten slapen en snachts de zetpillen geven. Dus bv voor de middagslaap en voor als ze naar bed gaan, zo rond zes uur, dan kan je om snachts twee uur als het nodig is nog weer een zetpil doen. En dan zit je al weer aan de maximale dosering

Maar heb je dan niet dat als de laatste pil uitgewerkt is 's ochtends, dat de koorts dan razendsnel weer omhoog schiet?

@Jippie wrote:

Maar heb je dan niet dat als de laatste pil uitgewerkt is 's ochtends, dat de koorts dan razendsnel weer omhoog schiet?




neeh… maar koorts zorgt ervoor dat de virus uit het lichaam gaat! en vaak is de koorts s morgens op het laagst en zijn ze vaak ook het levendigst. teminste dat is me wijsgemaakt :oops:

Daarom wil ik de koorts op zich ook niet te erg onderdrukken. Volgens mij is een kindje sneller beter als je het laat uitzieken. Ze zit nu weer steeds rond de 39 graden. We hebben wel zetpillen gehaald, maar ik denk dat ik die pas ga geven als ze rond de 40 graden zit.

pcm onderdrukt de koorts, zorg ervoor dat je kindje wat lekkerder in dr vel zit en heeft in mijn ogen op dit moment alleen maar voordelen. Maargoed, je moet altijd zelf doen wat jou het beste lijkt natuurlijk :wink:

Ik vind het eerlijk gezegd niet slim om 2 keer per dag pcm te geven en tussendoor je kind koorts te laten krijgen, met pcm moet je een spiegel opbouwen waardoor je het om de zoveel uur moet geven.



lees trouwens op gezondheidsplein dat je dmv paracetamol (of ander koortsverlagend middel) de koortsstuipen kunt voorkomen ivm dat je ze ervan krijgt.

Ik heb dus wel gehoord dat als je bij koorts maar 1 keer paracetemol geeft dan wel een koortstuip kunt veroorzaken omdat je dan de koorts laat dalen en die daarna weer omhoog kan schieten als het uitgewerkt is…vandaar dat je de maximale dosering zou moeten blijven geven. Maar das ook maar wat ik gehoord heb.



Ik heb zelf zoiets van zo lang ze niet heel ziek is met de koorts die ze heeft geef ik niks, want wat moet je dan nog als ze nog hogere koorts krijgt en je zit misschien al eerder op de dag al aan de max dosis? Koorts is een reactie van het lichaam om het virus eruit te krijgen, zoals hierboven al gezegd en zolang het kind niet extreem last heeft van de koorts waarom dan al iets geven. E had vandaag ook rond die temp en heeft wel wat last, maar niet extreem dus heb niks gegeven. Als jij vindt dat ze teveel last heeft dan zou ik iets geven, als je echt vind dat ze een zielig hoopje is, dan is het misschien toch een idee om wel wat te geven. E was geen zielig hoopje, maar wel hangerig en eet (en drinkt) wel slechter, slapen doet ze wel goed en spelen wil ze ook nog wel, dus voor mijn gevoel nog geen pcm nodig. Wel lag ze net in bed steeds te jammeren, als ze nu niet toch was gaan slapen had ik haar waarschijnlijk wel pcm gegeven, omdat ze nu wel echt last ervan had.



Beterschap!



Ik ga t ook nog eens navragen aan de ha, want ik hoor zoveel verschillende dingen ook.

maar ha zeggen ook niet altijd iets wat klopt



zo zei de onze dat ik overdag moest rekken om er snachts drie te kunnen geven, deed hij ook bij zijn kids. DUs zou ze er drie krijgen in 12 uur, dat is omd e vier uur eentje.

Terwlijk bij de drogist toen ik dat vertelde mij met doosje en al bijna om het hoofd werd geslagen omdat dat gevaarlijk is, dat kunnen de nierjtes niet aan!



kortom… er is geen duidelijk eenlijnigheid in dit gebied… helaaaaas…

Idd, artsen spreken elkaar ook vaak tegen. Ik denk ook zelf wel vaak te weten wat ik het beste vind, maar met medicatie vind ik dat toch lastig.



Ik ga de bijsluiter ook maar weer eens bekijken denk ik.

Gek word je daar van… De een zegt dit de ander zegt weer dat… Heb dit zelf nu ookal paar keer ondervonden… en vind dit slechte zaak… En moeilijk…



Maar ik zou ook gewoon molletje geven… Alleen ik doe het voor het slapen gaan… Overdag valt de koorts meestal wel mee…



Beterschap voor je meisje! En met hele hoge koorts kan je ook natte sokjes aan doen, doet de koort ook zakken

Hoe gaat het nu met Lianne?

op mijn werk hebben we een kindje die MOET bij koorts paracetamol…anders krijgt hij een stuip…

@Renate_Sch wrote:

Je kunt paracetamol rustig 3 dagen achter elkaar gebruiken. Als je kleine langer dan 3 dagen koorts heeft moet je er sowiezo mee langs de huisarts.



Groetjes Renate




In mijn bijsluiter staat dat je het niet langer dan 2 dagen achter elkaar mag gebruiken… :think:



Dus echt duidelijkheid is er ook niet te vinden haha!



En Jip, is Lianne al wat beter?

@wieniex wrote:

@Renate_Sch wrote:
Je kunt paracetamol rustig 3 dagen achter elkaar gebruiken. Als je kleine langer dan 3 dagen koorts heeft moet je er sowiezo mee langs de huisarts.



Groetjes Renate




In mijn bijsluiter staat dat je het niet langer dan 2 dagen achter elkaar mag gebruiken… :think:



Dus echt duidelijkheid is er ook niet te vinden haha!



En Jip, is Lianne al wat beter?


3 dagen werd mij op de hap gezegd :think: .

Lekker handig zo die duidelijkheid :snooty:

hier ook 3 dagen en dan naar de ha. ze kunnen dan uitsluiten of ze miss oorontsteking oid hebben, daarna msag je ze gerust door blijven geven.

HA Jip,



Hoe is het nu met Lianne? De koorts alweer wat gezakt? Ik geef zelf bij 39 en hoger paracetamol, meestal voor de nacht, omdat idd de temp 's avonds meer oploopt. Ik laat de paracetamol altijd uitwerken en geef dan pas als de temp weer erg hoog is een volgende. Dat door blijven geven vind ik persoonlijk niks, omdat je dan niet weet of ze er al overheen zijn en je eventueel voor niks een zetpil geeft.



Overdag geef ik eigenlijk niet, omdat je haar dan beter in de gaten kan houden en direct kunt ingrijpen als er iets is. Bij Brent ook altijd zo gedaan en nog nooit een koortsstuip gehad.



Sterkte voor Lianne

Mouse