Geen idee of mijn vraag in dit topic goed staat maar wist niet waar ik het anders kon plaatsen…
Ik wil graag een planbord voor Mats en later ook voor Aukje hebben.
Nu is het “probleem” dat alle borden die ik heb gezien nooit helemaal aan mijn wensen voldoen.
Daarom ben ik er zelf een aan het maken.
Ik ben al een heel eind met het ontwerp maar voor ik ga beginnen met het maken van het bord vroeg ik mij af of jullie even mee wilden kijken om te zien of ik misschien nog wat belangrijks ben vergeten. Misschien hebben jullie zelf een bord met iets leuks wat hier ontbreekt? Ben benieuwd naar meer ideeën.
Dit is het ontwerp dat ik nu heb:
Het bord lijkt mij vrij duidelijk maar nog even een korte beschrijving:
Het bord is gemaakt met magneetverf. Ik maak er allemaal kleine magneetjes bij om op het bord te hangen. Sommige met tekeningetjes, andere met woorden. Bijvoorbeeld: een zonnetje, wolk, namen van de maanden, seizoenen, etc, maar bijvoorbeeld ook magneetjes met een plaatje van tandarts, winkel, etc.
Deze kunnen dan op de juiste plek gehangen worden.
In elk dagdeel kunnen 4 activiteiten gehangen worden. Lijkt mij wel voldoende.
met “dag” bedoel ik dag van de maand.
Rechtsonder is over het magneetverf krijtverf geschilderd zodat daar ook geschreven kan worden. Bijvoorbeeld dat er iemand jarig is ofzo.
De kleuren die jullie zien wil ik in het echt veel feller maken.
Wat vinden jullie, ontbreekt er nog wat? Wat zouden jullie nog missen?
Ontzettend leuk! :thumbup:
ik zou voor een zo licht mogelijke achtergrond kiezen, om het geheel rustig te houden. Evt vragen op de school waar hij straks, over een poos heen zal gaan daar werken ze vaak met de kleur van de dag. HEt is vandaag bv de gele dag, of de blauwe.
Verder… erg mooi!
@konijn wrote:
Evt vragen op de school waar hij straks, over een poos heen zal gaan daar werken ze vaak met de kleur van de dag. HEt is vandaag bv de gele dag, of de blauwe.
Ja, dat wilde ik ook zeggen, sinds Laura op school zit, heeft elke dag een kleur voor haar (alleen zelf heb ik nog steeds niet opgepikt welke dag nou welke kleur heeft). Dus zeker even vragen als je al weet waar ze straks heen gaan.
Wij hebben 1 bijzondere magneet welke de dag aanwijst. De kinderen verplaatsen deze elke dag altijd keurig naar de juiste dag.
We hebben magneten met een foto van papa, oma, mama en de oppas.
Zo kunnen de kinderen zien wanneer één van ons thuis is of komt oppassen.
En we hebben een bord waar je ook op kunt schrijven en dat vind ik reuzehandig! Alle afspraken kunnen er zo bij op geschreven worden, bepaalde boodschappen en bijzonderheden schrijven we er ook bij :thumbup: Losse papiertjes raken alleen maar zoek of waaien wel eens van het bord af. Kinderen kunnen er ook niet altijd afblijven.
Ziet er erg leuk uit!
Hier thuis merk ik dat het met name belangrijk is voor mijn zoontje dat hij weet welke dag het is, en wie er thuis is. Of papa of mama gaat werken of dat hij naar de creche gaat.
Ik zou het weekend misschien een andere kleur geven (als dat bij jullie ook betekent dat jullie allebei thuis zijn).
Ik zou dan alleen het gedeelte wat je krijtbord wilt hebben van te voren afplakken en niet met magneetverf doen.
magneetverf bevat ijzerdeeltjes en je moet best wat lagen over elkaar doen voor een goede magneetwerking. Daarover krijtverf kan wel, maar echt lekker glad beschrijfbaar is je bord dan niet meer.
Bedankt tot zo ver dames!
Ik vind het bord miscchien net even wat te druk :think:
Ben nog even aan het knutselen. Ik wil ook weer niet zo’n enorm ding natuurlijk.
@Karin2 wrote:
Wij hebben 1 bijzondere magneet welke de dag aanwijst. De kinderen verplaatsen deze elke dag altijd keurig naar de juiste dag.
En we hebben een bord waar je ook op kunt schrijven en dat vind ik reuzehandig! Alle afspraken kunnen er zo bij op geschreven worden, bepaalde boodschappen en bijzonderheden schrijven we er ook bij :thumbup: Losse papiertjes raken alleen maar zoek of waaien wel eens van het bord af. Kinderen kunnen er ook niet altijd afblijven.
Klinkt ook leuk karin, heb je toevallig een foto van je plan bord?
Matsjo, misschien een witte achtergrond? En minder verschillende kleuren qua ‘kopjes’.
En ik zou misscien nog proberen om duidelijker onderscheid te hebben in de vakjes van ochtend/middag/avond (dikker lijntje op de overgang van dagdelen).
Wel handig om te zelf te maken, dan kun je t mooi zo maken als jij handig vindt
ik heb er ook 1 gemaakt voor mijn zoon hij is net 6 en gaat naar groep 3
@rijstkorrel wrote:
@Karin2 wrote:Wij hebben 1 bijzondere magneet welke de dag aanwijst. De kinderen verplaatsen deze elke dag altijd keurig naar de juiste dag.
Klinkt ook leuk karin, heb je toevallig een foto van je plan bord?
Haha ik heb 'm deze week al 2 keer geplaatst in de huiskamer
Hij is erg leuk Karin, maar zou hem voor mijzelf iets te druk vinden geloof ik.
Ennne Tapvergunning???
Zijn de vakjes voor de activiteiten niet te klein in verhouding?
Er kunnen maar heel kleine icoontjes in, terwijl een heleboel ruimte gaat zitten in dingen die misschien iets minder belangrijk zijn voor een kind :shifty: (zoals de datum). Ik zou van ‘dag’ ook datum maken.
Wel leuk om seizoen en het weer ed toe te voegen.
Heel mooi Matsjo (heb de afbeelding zelfs opgeslagen voor als ik er zelf 1 wil maken :-* )
Misschien dat je Wat voor weer wordt het vandaag en wat is nog meer belangrijk, op dezelfde hoogte kunt plaatsen, en dan boven of onder de dagen van de week, zodat je meer ruimte over hebt voor de activiteiten icoontjes van de dag.
ik heb bij onze ook voor bij de dag of hij naar de BSO of naar opa&oma gaat( oppas) en bij de doordeweekse dagen een schooltje
voor Jade heb ik dan kindjes (kdv) of opa& oma staan
voor mij een werk teken en voor papa een werkteken
( wij hebben voor alle 4 dus een rijtje… zodat hij en straks zij precies weet wie wat die dag) en ik heb 1 rijtje waarin geschreven kan worden voor afspraken voor die dag of een verjaardag van iemand… dingen die niet dagelijks zijn zeg maar…
Matsjo, gebruik je je planbord? Hoe bevalt het? Heb je nog tips? Hoe zag het er ook al weer uit?
Ik wil er ook een maken voor Josephine, maar vind het lastig.
@ingemamavan2 wrote:
ik heb er ook 1 gemaakt voor mijn zoon hij is net 6 en gaat naar groep 3
Inge, hoe heb je deze gemaakt? Waar/hoe heb je bijvoorbeeld de woorden/nummers gemaakt?
Vind dit namelijk wel een superhandig/overzichtelijk bord.
Groetjes,
Willy
Hey!
Ja inmiddels heb ik een mooi bord. Heb een whiteboard genomen en met zwarte tape vakken erop gemaakt.
Met een vaste stift heb ik er de dagen van de week opgezet zodat deze niet steeds opnieuw geschreven hoeven te worden.
Verder heeeeeeeeeeel veel magneetjes met plaatjes van het weer, de seizoenen, activiteiten (eten, slapen, spelen, naar het kdv, aankleden, naar buiten, boodchappen doen, fietsen, naar opa en oma, etc) een grote pijl om van dag naar dag te schuiven, magneetjes van feestdagen, etc.
Verder magneetjes met de maanden, dagen van de week en getallen.
Ik zal wel eens een foto maken…
Ben er erg blij mee. Mats vindt het hartstikke leuk en ik vind 'm handig om boodschappen e.d. op te schrijven.
top dus :thumbup:
Het bord:
Linksboven de dagen van de week voor onszelf om afspraken op te schrijven en wat er gekookt moet worden e.d.
Linksonder vakjes met magneetjes van de activiteiten van die dag. Ook ruimte voor de dag en het weer.
Rechtsboven een groot vak om briefjes op te hangen, boodschappen op te schrijven, etc. Voor onszelf dus.
Rechtsonder een vak voor elke dag van de maand. Ook hier zijn de getallen niet uitwisbaar. Hier kan in het klein alvast afspraken van de komende maand ingezet worden en Mats kan hiermee bijvoorbeeld aftellen tot een feestdag of een vakantie.
En een doos vol magneetjes: