Wat ontbijt jouw kind ? En wanneer gestopt met flesgebruik ?

De vraag is duidelijk denk ik; wat eet jouw kind als ontbijt ?

Ik ben nog niet de wanhoop nabij, maar ga die richting wel op, m.b.t. het eten van mijn lief dochterpeuterpubertje.

Ik heb al geprobeerd:

brood

beschuit

pap

Pap heeft ze niet eens geproefd, ze vertikt het gewoon!

Vorige week ben ik begonnen met een boekje Floppie wil geen flesje meer!

Dat boekje kregen we toevallig mee vanwege het voorleesproject van de peuterspeelzaal.

Marith is nu al 2 jaar en 4 maanden.

Ik wil nu echt proberen haar van de fles te krijgen.

Afgelopen weekend gingen we bij mijn familie logeren en ik was de flessen echt vergeten. Ik wou het niet zo plots er helemaal af halen, maar dit was noodgedwongen.

Alleen nu drinkt ze dus niet meer.

Het is nu tien uur en ze vertikt het om haar melk te drinken die ze om 07:00u in een tuitbeker kreeg.

Wat moet ik hier nu mee?

Ze vraagt steeds om limonade en snoep, maar dit geef ik haar natuurlijk niet omdat ik wil dat ze eerst goede dingen eet en drinkt.

Misschien de melk een beetje warm maken in de tuitbeker?

De meiden kregen op die leeftijd s’ochtends nog een papfles, ook omdat ze geen melk lusten (wel met pap dus).

Toen ze 2,5 werden ongeveer kregen ze gewoon brood s’ochtends met een beetje sap erbij of jus’dorange.

Ik doe niet zo moeilijk over melk verder omdat de meningen hierover verdeeld zijn qua gezondheid. (ze eten wel vla/yoghurt en kaas enz).

@alex wrote:

Misschien de melk een beetje warm maken in de tuitbeker?

De meiden kregen op die leeftijd s’ochtends nog een papfles, ook omdat ze geen melk lusten (wel met pap dus).

Toen ze 2,5 werden ongeveer kregen ze gewoon brood s’ochtends met een beetje sap erbij of jus’dorange.

Ik doe niet zo moeilijk over melk verder omdat de meningen hierover verdeeld zijn qua gezondheid. (ze eten wel vla/yoghurt en kaas enz).

Ja papfles heb ik ook geprobeerd, dat lustte ze niet, heeft ze wel goed geproefd. Zij dacht melk te krijgen, maar dat viel tegen.

Ik zou die flessen iig gewoon wegmikken, jammer dan maar ze zal er toch ooit eens mee moeten stoppen en dik twee jr is al laat genoeg toch :wink:

En verder gewoon geven wat jullie ook nemen. Wij ontbijten aan tafel gewoon en de kinderen krijgen van jongsafaan wat wij nemen. Ik denk dat ze nog geen jaar oud waren toen ze dus ook boterhammen met thee aten, in het weekend een sapje, eitje, croissantje erbij, regelmatig afwisseling met een beetje cornflakes, knackebrod enz. Maar goed, ik heb nooit moeilijke eters gehad en dus ook echt de instelling niet te moeilijk doen maar gewoon mee laten doen, je niet in allemaal bochten gaan wringen.

@Lune wrote:

Ik zou die flessen iig gewoon wegmikken, jammer dan maar ze zal er toch ooit eens mee moeten stoppen en dik twee jr is al laat genoeg toch :wink:

En verder gewoon geven wat jullie ook nemen. Wij ontbijten aan tafel gewoon en de kinderen krijgen van jongsafaan wat wij nemen. Ik denk dat ze nog geen jaar oud waren toen ze dus ook boterhammen met thee aten, in het weekend een sapje, eitje, croissantje erbij, regelmatig afwisseling met een beetje cornflakes, knackebrod enz. Maar goed, ik heb nooit moeilijke eters gehad en dus ook echt de instelling niet te moeilijk doen maar gewoon mee laten doen, je niet in allemaal bochten gaan wringen.

En als ze niet eet, dan maar niet?

Ik wil die instelling ook graag; hou niet van moeilijk doen, maar ik wil ook graag dat ze de nodige granen e.d. binnen krijgt want haar ontlasting/stoelgang is ook niet je van het.

Mijn vader zette me vroeger met kinderstoel en bord eten in de garage omdat ik niet at.

Zo’n ouder wil ik nooit worden, maar ik wil mijn kind ook niet graag wegbrengen naar gastouder of schooltje zonder eten in haar buikje.

Mijn dochter dronk tot ze ruim 2,5 jaar oud was iedere ochtend als ze wakker was geworden bij ons op bed een flesje met warme melk. We waren er niet echt blij mee, maar dan had ze iets van zuivel binnen. Eenmaal beneden at ze een plakje koek of zo. Op een gegeven moment is ze er mee gestopt of zijn wij er mee gestopt. Nu eet ze als ontbijt een rijstewafel en om 10 uur op school een droge boterham (vindt ze lekker) of 2 of een appel. Ze is wel dol op brood maar heeft niet echt honger als ze wakker wordt. We bieden het haar altijd aan en zeker nu ze naar school dringen we er wel op aan dat ze iets eet, maar als ze niet wil, dan wil ze niet en krijg je het er ook niet in. Meestal heeft ze na een uurtje of zo wel trek en dan krijgt ze ook wat. Pap heeft ze nooit gelust, haar broertje ook niet. Snoep/lekkers krijgt ze pas na de boterham. Ook willen we dat ze minstens 1 glas melk per dag drinkt. Wanneer, mag zij bepalen, maar als ze 'savonds nog geen melk heeft gedronken en ze appelsap wil of wat lekkers, krijgt ze het pas als ze haar melk opheeft.

Haar broertje is veel eerder met de fles gestopt en eet 'sochtends een boterham met hagelslag of een beschuitje.

Mijn kinderen eeten altijd brood als ontbijt. ze begonnen ooit wel met pap maar omdat wij dat zelf niet aten (en alter de broers dus ook niet) wilden ze al snel het zelfde.

Fles heb ik altijd alleen gegeven als voeding, dus zolang ik nog bv gaf. ze dronken er ook alleen melk uit, de oudste dan althans, de jongste 3 hebben nooit uit flessen gedronken :?

Ik zou haar melk uit een bekertje gaan geven, evt kan je het nog verwarmen. Verder gewoon de tafel dekken zoals je dat gewend bent en dan mag ze kiezen wat ze wil eten. Verder niet moeilijk over doen, maar de fles zou ik idd. de laan uit sturen. Ik neem aan dat ze 's avonds en 's middags ook “gewoon” eet dus zal ze dat in de ochtend ook wel gaan doen, misschien even wennen omdat ze een flesje gewend is.

Ach super!

Bedankt voor jullie reactie’s.

's ochtends als ontbijt smeer ik altijd brood bij het aanrecht.

Dat ga ik morgen maar eens even anders doen denk ik!

Dan maar even een 15 minuten eerder uit bed en alles maar op tafel zetten.

's middags doe ik dat eigenlijk ook nooit.

Ik vind dat zo’n werk voor als ik alleen met Marith ben. Als Papa er bij is vind ik het wel leuk om de tafel te dekken. gek misschien.

Marith heeft nu een volkoren bolletje weg gewerkt.

Ik heb haar de hele ochtend niets weer gegeven, dus het broodje gaat er nu wel in.

De beschuit die er van vanmorgen stond net weggegooid.

's middags eet ze één soms twee boterhammen.

's avonds is het grote ellende met warm eten…

En een boterham roosteren ?

daar kan je ook leuke poppetjes van maken!

Of wat ik soms doe, is een boterham in een ei dopen,

en dan even om en om bakken…

voor het flesje, tim gaf ik magere vanillie vla, ipv melk…

en zo langzaam afgebouwd,

want zonder fles sliep hij echt niet…

Als mijn kleine draak in de avond echt niks wilde,

kreeg ik hem wel aan de soep, met een soepstengel…

Brood roosteren kan ik ook nog wel eens proberen.

Dat hebben we een keer gedaan, toen at ze een halfje op met een beetje boter en suiker.

Soep eet ze ook niet :frowning:

@Zeemeermin wrote:

@Anita-1982 wrote:

's avonds is het grote ellende met warm eten…

Klinkt als mijn peuterpuber!! Ze hebben er ook echt de leeftijd voor…

Lars eet alleen pasta zonder saus, patatjes, soep (en daar kan ik dan gelukkig wel wat groente in kwijt), fruit en brood. Dus hij eet ongeveer 2 keer in de week een avondmaaltijd. Ik heb me er compleet bij neergelegd. Hij krijgt een bordje voor zich met een paar hapjes eten. Eet hij iets dan is dat mooi meegenomen en anders… pech gehad! Om koekjes, snoepjes, chocolade kan hij de hele dag wel zeuren. Is toch slim van onze rakkers, ze proberen het en houden het ook heerlijk vol!

Hehe… dankje!

Zeer herkenbaar.

Hoe doe jij het snoepjes verstrekken ??

Marith roept er ook de hele dag om. Maar ze krijgt dus ook wel eens een snoepje. Alleen ik probeer dit te beperken tot 2 keer per dag.

Vandaag heeft ze nog geen snoepje gehad, omdat ik zoiets had van: eerst brood…

Mijn man krijgt ze makkelijk om, om een snoepje aan haar te geven.

Zeker als ze vervelend is is het van beide zeiden een goed chantage middel… tot grote frustratie van de vrouw des huizes… ondergetekende dus.

Jayden krijgt nog steeds pap 's ochtends, vindt hij gewoon lekker. De flessen hebben we sinds een maand allemaal naar boven gedaan, vond ik wel mogen met zijn 2,5 jaar :wink: Hij drinkt 's middags zijn melk uit een gewoon bekertje, en 's middags ook uit een gewoon bekertje. Kwestie van niet teveel inschenken :wink:

Ze kregen hier brood vanaf een maand of zeven/acht. Melk dronken ze toen nog bij de broodmaaltijden uit de fles. Met een jaar ging de fles in de ban en dronken ze de melk (en ander drinken) uit een beker.

Ik vind zelf pap er zo ontzettend vies uit zien, dat ik het gewoon nooit heb aangeboden :shifty:

haha Juulke, pap vies :lol: als Jayden het niet op heeft, neem ik het vaak zelf het resterende als ontbijt :stuck_out_tongue: het is niet echt iets van Bambix ofzo, maar meer gewoon brinta :wink:

Lianne drinkt alles uit een gewone beker.

smorgens melk met een broodje op het kdv

lunch melk met 2 broodjes, smeren we samen.

Lianne wil zelf snijden en smeren… dan maar knoeiboel mama maakt wel weer schoon.

Hier is het hoe meer lol, hoe gezelliger en hoe fijner lianne eet.

Laatst van stroop een gezichtje op hara brood gemaakt :inlove:

Hier krijgen ze alleen een snoepje of koekje als ik het aangeef, bij vragen is het sowieso nee, ben nogal streng maar werkt wel :oops:

Hier krijgen beide jongens als ze wakker worden/bij het opstaan (zo rond 6.15) een flesje/bekertje dreumesmelk vanille(aangelengd met water, zodat het niet zo heel erg vult :shifty: ), rond die tijd krijg ik namelijk ook nog geen ontbijt naar binnen :shifty: Meestal zitten we dan rustig even voor de tv om dan rond 6.45 aan tafel te gaan voor ontbijt.

Onze jongens mogen elke dag kiezen uit een schaaltje of een bordje. Hebben ze die keuze eens gemaakt kunnen ze verder kiezen: in het schaaltje kunnen pap (brinta, havermout) of ontbijtgranen (cornflakes, allbrans, ciniminis, loops,… soms maar 1 soort in huis, soms 3). De ontbijtgranen nemen ze de ene dag met, de andere dag zonder melk. Willen ze liever brood dan kunnen ze kiezen uit een sneetje brood, cracker, cracotte, soms ontbijtkoek, in het weekend soms croissants… met of zonder beleg. Beide jongens vinden het best lekker om een cracker zonder beleg op te peuzelen en dan wat kaas uit het vuistje te eten :wink:

In het weekend maak ik meestal 1 dag wat uitgebreider ontbijt: dat kan zijn croissantjes of een gekookt eitje met soldaatjes. Maar ook wel eens American pancakes, ontbijtmuffins, wentelteeftjes, 3 in een pan…

Ik ben zelf heel erg van de keuzes en eet eigenlijk bijna nooit 2 dagen achter elkaar hetzelfde :shifty: , dus ik geef hun niets anders dan ik zelf zou eten(al hou ik persoonlijk niet van brinta, maar papa daarentegen wel…)

Oh, en snoepen doen wij eigenlijk zo goed als nooit. Alleen bij de koffie mogen ze iets lekkers uitkiezen- meestal een koekje of zoals nu een chocolade eitje. Echt suikergoed hebben wij bijna niet in huis en krijgen ze alleen 1x in de 2-3 weken of zo :shifty:

Ik verbaas me eigenlijk ook wel over hoe jong kinderen blijkbaar al om snoep zeuren. Nou weet ik ook wel dat ik daar wat extremer in ben, maar een peuter echt snoepjes geven zou echt werkelijk niet in me opkomen eerlijk gezegd.

Hier mochten ze vanaf 4jr ong af en toe een snoepje, als ze het ergens anders aangeboden krijgen> Ik heb het nooit in huis, alleen voor een lange autorit haal ik vaak wel een zak snoep (voor mezelf eigenlijk :lol: maar dan mogen zij er ook wel een).

Dingen als van die milkbreaks en fruitontbijt zou ik ook echt niet geven. Leuk dat er extra calcium inzit maar dat schijnt toch echt vooral een leuke reclame te zijn. Dat kleine beetje calcium wat in zo’n koek zit haal je ook gewoon uit andere dingen en die zijn veel gezonder ook (bijv hazelnoten, amandelen, olijven, vijgen, tahoe, broccoli, allemaal een goede bron van calcium).

Tja de dietiste van mn broertje raadde chocomel light aan :doh: Ik heb er niet echt een hoge dunk van iig :wink: Moet je raden watvoor fabrikanten dergelijke mensen vaak sponsoren…

Ik begrijp idd wel dat je wat dingen gaat proberen als je je zorgen maakt dat hij te weinig binnenkrijgt, maar ik denk, als je kind een beetje normaal eet (calcium zit in nog zoveel meer, dit waren er een paar waarvan ik uit mn hoofd weet dat er veel calcium in zit) dat je je daar echt niet zo snel zorgen om hoeft te maken.