Wat ontbijt jouw kind ? En wanneer gestopt met flesgebruik ?

hier is brood eten favoriet (wil ze de hele dag wel) melk drinkt ze niet. wel yoghurt of karnemelk. Maar de beker karnemelk gaat vaak niet op maar ik heb zoiets van wat ze drinkt drinkt ze.

Verder eet ze hier wel plakjes kaas dus dr zuivel krijgt ze wel.

Snoepjes vraag tl niet om. Hebben wel in huis maar krijgt ze haast nooit.

Avond eten hier ook niet goed hoor! Vlees vind ze lekker maar verder eet ze niet (of we moeten gebakken aardappels eten dat vind ze wel weer lekker).

Zou wel gewoon periode zijn, krijgt ze echt honger eet ze vanzelf wel weer.

de oudste kreeg snoep toen hij 4 jaar was. De jongste nu ook met 2,5. Die ziet dat van zijn broer.

Ze mogen hier een snoepje uit de trommel pakken als de oudste uit school komt. En verder niet. Het ligt voor het pakken bij wijze van, maar ze moeten er vanaf blijven en dat gaat goed. Ze zeuren er wel de hele dag om maar ze krijgen het gewoon niet.

In het weekend mogen ze 's morgens ook een chocoladekoekje bij de koffie als extra en op verjaardagen mogen ze los gaan. Het blijft dan prima binnen de perken.

Bij sommige vriendjes krijgt de oudste veel snoep. Het zeuren is ook begonnen nadat hij speelt met andere kinderen. De jongste doet het gewoon na.

ivm snoep ja.

Mijn oudste had er nooit om gevraagd,

mede om dat ik en mijn ex man nooit snoepte…

Sinds 2 jaar, als er vriendjes komen spelen,

is het natuurlijk helemaal cool om een klein zakje chips te geven…

maar goed grote man is al 10 jaar…

kleine man wil natuurlijk ook,

ik kan natuurlijk niet zeggen eet jij maar een appel…

dus gevolg is dat kleine man, nu enorm zeurt om snoep…

ik heb alles appart in potten nu gedaan,

en hoog, en uit het zicht gezet…

nu jok ik, en zeg alles op :angel:

maar je hebt ook gezonde snoep,

zonder geur kleur en zoet stoffen…

doosje rozijntjes doet wonderen,

of een fruitreep zonder suiker!

of gedroogd fruit,

ik doe dat dan in een lege verpakking van smarties…

dat is natuurlijk helemaal stoer voor hem,

verschil ziet ie nu nog niet…

beetje creatief zijn met kids,

gezond en toch een snoep feestje !

haha fruitstukjes in een smartiesdoosje :lol:

Dat is wel creatief ja!

WIj kopen idd wel snoep dat redelijk gezond is, gezond is het natuurlijk nooit. En de gewone doosjes fruitstukjes van de hema vinden ze ook echt een traktatie en dat valt dan nog wel mee :slight_smile:

Ben benieuwd hoe dat hier straks gaat met een kleintje erbij! Omdat ze zo dicht op elkaar zitten was de jongste al een stuk eerder met dat soort dingen als de oudste.

Oh een fles in de ochtend met pap of zonder als ontbijt is toch prima? Mijn motto was altijd als ze maar niet de hele dag lurken met een fles (of dat nu een pap/melkfles of rietjesbeker is) oid. Dat bevordert gaatjes in de tanden. Maar hoe de kleine man zijn ontbijt (hier dus pap) binnenkrijgt ach maak ik me nog niet zo druk om. Juist omdat het peuterpuberen in volle gang is, er best veel veranderingen zijn met de PSZ en dus extra drukte die extra energie kost. Avondeten gaat hier echt heel wisselend, zo ong 3x per week gaat er wel aardig wat in oa soep is ie gek op die maak ik dus iedere vrijdagmiddag voor na de PSZ. Lekker veel groente erin en hij smult!

De papfles gaat er straks vanzelf wel af. Het is niet zo dat hij geen brood wil eten want het gaat in de middag best goed. Het enige wat ik wel heb afgeschaft is de (dure) dreumesmelk, ik maak simpele pap met bambix en melk (volle). Scheelt flink in de portemonnee. Snoep krijgt hij wanneer hij uit de PSZ komt. Dan mag hij nl een pakje drinken (appelsap oid) en iets lekkers erbij. Verder mag hij af en toe wat rozijntjes, fruit wanneer hij zin heeft. Het allerlekkerste en leukste vind hij wanneer de frambozen en aardbeien ed rijp zijn in de tuin. :inlove: Eten is nu eenmaal het ultieme machtsmiddel voor kids en ik probeer ook dat niet te laten worden. Geen avondeten? Prima jouw feestje maar daarna ook geen brood oid als compensatie. Toetje mag wel altijd (al hebben we dat ong 3x per week dus niet iedere avond) en is geen beloning voor een leeg bord of zo. En hier staan ook de beertjesvitamientjes, die hij dus als ‘snoepje’ ziet. 8)

Hier kreeg ik vroeger als kind ook gerust het bord van de dag ervoor weer voor mijn neus als ik iets niet wilde eten. Het resultaat daarvan was het averechtse effect dat ik lang weinig lustte. Dus hier ook zo goed mogelijk bezig er echt geen strijd van te maken. Als hij ziek is dan is het een heel ietsjes ander verhaal, geen avondeten betekend dan soms wel een fles pap voor het slapengaan simpelweg om hem iets extra energie te geven. Die fles gaat hem ws snel genoeg vervelen althans we merken nu al dat hij soms in de ochtend geen zin heeft. :dance: Eigenlijk heeft hij tot nu toe zelf bijna alles wel aangegeven mbt eten want hij heeft ook zelf de BV afgebouwd toen hij tussen de 6 en 8 maanden was.

Hier ook kids die lang een papfles gedronken hebben.

En ook ik denk wat is er mis mee?

De oudste en de 2e nu ook, ze hebben hem met een paar minuten op!!

En gelijk een gezond ontbijt naar binnen (bambix met melk).

En anders zou je uren aan de boterham zitten en als je niet oppast (en dus blijft 'op’dringen) willen ze straks helemaal slecht eten.

Dus ik zou zeggen, is het nu echt zo erg dat ze nog even een fles drinkt 's ochtends.

Bij de oudste gingen we op vakantie en toen had ik de fles niet meegenomen. Hij was toen 3,5. En sinds dien geen fles meer.

En de 2e drinkt hem nu nog wel. Maar als hij soms laat wakker is en er niet om vraagt dan eet hij een boterham mee met ons. (van de week heeft hij hem dus nog niet gehad).

Lars heeft ook een periode gehad dat hij (met name) 's morgens geen brood wilde eten. Op een gegeven moment was ik er helemaal klaar mee. Ik heb toen het broodje op tafel gezet en die kon hij opeten. Niet opgegeten? Dan kreeg hij ook niks anders, dus ook geen fruit/koekje of soepstengel. Als ze honger krijgen, eten ze wel. Dat deed hij dan gelukkig ook wel.

Lust of eet ze wel yoghurt? Je zou anders yoghurt met cruesli of cornflakes kunnen proberen. Anders eventueel een banaan 's morgens, dan krijgt ze toch iets binnen.

En een flesje? Lars wilde met 10 maand geen fles meer, hij kreeg een drinkbeker met een rietje en dat gaat prima.

Hij heeft periodes gehad dat het eten niet goed ging, maar ik moet zeggen dat het nu wel aardig goed gaat. Het warme eten gaat redelijk. Hij eet aardappels en vlees, maar groente is het probleem. Dat eet hij dus niet (lekker eigenwijs). Als we nasi/macaroni of zoiets eten met een groentepakket erdoor dan peuzelt ie wel alles op.

Zoon eet pap alla Th: rijstemelk, klont bona-boter, schepjes fantomalt, huppeldepup granen pap en een beetje suiker bovenop. En het hele bordje gaat naar binnen.

Dochter wil meestal geen pap en eet dan een boterham met pindakaas.

Verder thee, water of sap erbij.

Doe tegenwoordig niet meer zo moeilijk. Zoon moet gewoon echt goed eten 's ochtends want hij is al veel te dun.

Als dochter naar school gaat moet ze natuurlijk ook op het aangewezen tijdstip ontbijten (nu eet ze vaak wat later op de ochtend pas een broodje).

Niels drinkt ook nog 's ochtend en 's avovonds voor het naar bed gaan nog een fles melk, hier heeft dat een andere achtergrond (heel erg slecht drinken). Ik durf er eigenlijk nog niet mee te stoppen… Verder ontbijt hij ook slecht. Een paar ideen Anita:

Krentebolletje, cracker, los plakje kaas, melk uit een pakje met rietje (is misschien interessanter), yoghurt (eventueel vermengt met wat melk), een beetje fruit ipv brood?

Succes ermee!

@Anita-1982 wrote:

@Lune wrote:
Ik zou die flessen iig gewoon wegmikken, jammer dan maar ze zal er toch ooit eens mee moeten stoppen en dik twee jr is al laat genoeg toch :wink:

En verder gewoon geven wat jullie ook nemen. Wij ontbijten aan tafel gewoon en de kinderen krijgen van jongsafaan wat wij nemen. Ik denk dat ze nog geen jaar oud waren toen ze dus ook boterhammen met thee aten, in het weekend een sapje, eitje, croissantje erbij, regelmatig afwisseling met een beetje cornflakes, knackebrod enz. Maar goed, ik heb nooit moeilijke eters gehad en dus ook echt de instelling niet te moeilijk doen maar gewoon mee laten doen, je niet in allemaal bochten gaan wringen.

En als ze niet eet, dan maar niet?

Ik wil die instelling ook graag; hou niet van moeilijk doen, maar ik wil ook graag dat ze de nodige granen e.d. binnen krijgt want haar ontlasting/stoelgang is ook niet je van het.

Mijn vader zette me vroeger met kinderstoel en bord eten in de garage omdat ik niet at.

Zo’n ouder wil ik nooit worden, maar ik wil mijn kind ook niet graag wegbrengen naar gastouder of schooltje zonder eten in haar buikje.

toch volhouden , als ze niet drinkt of eet jah dan drinkt of eet ze niet.

ze gaat vanzelf wel eten of drinken als ze echt honger of dorst heeft.

jou dochter probeert gewoon of ze jullie toch niet zover kan krijgen dat ze toch die fles krijgt.

Als jij dat zielig vind voelt en merkt ze dat en speelt ze daar vijlloos op in.

Dit kreeg ik te horen van de kindertherapeut odat mijn dochter niet wou eten.

wij hebben doorgezet en soms behoorlijk aangedrongen en nu eet ze veel beter. niet alles even makkelijk maar ze proeft iig andere groente naast de komkommer.

mijn zoontje wou alleen melk en geen water of dunne siroop.

Ik geef hem wat ik wil en als hij dat niet drinkt drinkt hij maar niks.

als het geen melk is drinkt hij wel minder maaar hij drinkt het wel nu.

Eten kan je niet afdwingen. Heb helaas ervaring met een peuterpuber die heel goed weet dat ik het vervelend vindt dat hij zit te knooien met eten. Ik heb vorige week de wijkverpleegkundige thuis gehad en die heeft me het volgende advies gegeven. Gewoon aan tafel gaan, boterham smeren voor allebei. Eventueel vragen wat hij erop wil, heb wel voldoende keuzes staan. Beker roosvicee of water op tafel. En dan zelf lekker gaan eten. Niks zeggen en als je zelf klaar bent met eten spullen opruimen en zijn bordje meepakken.

Melkproducten neemt Lars ook niet meer sinds hij 2 is. De dietiste heeft aangegeven dat Liga Milkbreak calcium bevat en eventueel appelsientje extra calcium geven. Soja Melk wil onze man ook niet. Yoghurt na de maaltijd soms. Het schijnt dat 3 plakken kaas voldoende is om je calciumgehalte te halen.

Heb je al eens aan roggebroodjes, crackers, rijswafels, drinkontbijt en fruit gedacht?

Als ze niks wil dan kan je er beter zelf in berusten. Kinderen voelen het feilloos aan wanneer ze een machtstrijd kunnen maken…

@Anita-1982 wrote:

's avonds is het grote ellende met warm eten…

Klinkt als mijn peuterpuber!! Ze hebben er ook echt de leeftijd voor…

Lars eet alleen pasta zonder saus, patatjes, soep (en daar kan ik dan gelukkig wel wat groente in kwijt), fruit en brood. Dus hij eet ongeveer 2 keer in de week een avondmaaltijd. Ik heb me er compleet bij neergelegd. Hij krijgt een bordje voor zich met een paar hapjes eten. Eet hij iets dan is dat mooi meegenomen en anders… pech gehad! Om koekjes, snoepjes, chocolade kan hij de hele dag wel zeuren. Is toch slim van onze rakkers, ze proberen het en houden het ook heerlijk vol!

Lars krijgt 1 keer per dag een liga milkbreak (voor de calcium) en 1 keer per dag een klein snoepje naar keuze. Eigenlijk altijd op vaste momenten, zodat hij weet wanneer hij wat kan verwachten en wanneer niet. Als hij onwijs zijn best heeft gedaan met avondeten dan krijgt hij een klein chocoladeboontje van ons. Maar dat is meer spontaan dan vaste prik. Bij momenten tussendoor wanneer hij zeurt om snoep bied ik hem fruit aan. Hij kan daarvan ook wel driftig worden, want het is natuurlijk niet wat hij wil :wink: !

Nog een tip: de multivitamine van Optimax (van die beertjes in een potje) zien eruit en smaken als snoep :mrgreen: ! Ik maak Lars er onwijs blij mee en ik word er ook blij van, want zo krijgt hij wat extra vitaminen en mineralen binnen.

Mannen geven makkelijker toe, dat is hier ook zo. Wij hebben hier nu wel een duidelijk dagprogramma en 1 lijn besproken in wanneer er snoepjes gegeven worden. En natuurlijk zijn er best dagen waarop een uitzondering mogelijk is.

Succes met Marith!

Liga Milk break is hier door de dietiste aangeraden. Zij zal toch wel weten waar ze het over heeft? Noten wil mijn zoontje misschien nog wel eten, maar al die andere dingen die je noemt niet Lune. Je moet toch wat he?

Rozijntjes en fruitstukjes in een doosje vallen hier ook onder snoep :wink: ! Ik snoep zelf ook nooit, maar mijn kleine man ziet het van oudere neefjes en nichtjes. Ik vind af en toe snoepen best kunnen, maar het is ook goed om het te begrenzen…