Wat mag je niet vergeten bij kraamuitzet...

Nu zijn er standaardlijstjes voor de kraamuitzet, maar er zijn altijd wel zaken en producten die niet mogen missen (tepelhoedje, vitaminepillen?), maar die niet op de lijst voorkomen.

Ik vraag me af wat ik echt niet mag vergeten en wat ik beter al in huis kan halen. Want als ik zo manlief erop uit moet sturen, ben ik bang dat die arme vogel met hele andere dingen thuis komt. :inlove:

En zijn er zaken die ik niet perse gelijk hoef aan te schaffen? Een thermometer voor in bad klinkt zo overdreven. En mijn schoonzus heeft een de kruik bijv nooit gebruikt.

Of het zekere voor het onzekere nemen en die hele meuk inslaan?

waar ik op stuitte… was zeker als je borstvoeding gaat geven…

Vitamine k en D druppels…

Dat was het enige wat ik niet had… Moest mijn man dus naar de apotheek… stondt ie daar met zijn briefje van de kraamverzorgster… :mrgreen:

Themometer juist wel aanschaffen en is zeker niet overdreven!!! Je moet zeker weten dat je kindje niet in te heet water zit… Of juist te koud… Dus die zou ik ZEKER nog even halen als ik jouw was…

Verder moet je gewoon zien… Een kruik ga jij waarschijnlijk wel gebruiken want je kindje wordt in maart?!? geboren en het is dan nog koud dus ook dat ding zal ik aanschaffen als ik jouw was…

Daarbij zou ik een lijstje maken met nummers van vk nummer van kraambureau…nummer van drukker nummer van ha klaar leggen paspoort ook van jou trouwboekje voor als hij jullie kindje gaat aangeven… Zodat hij niet eerst alles bij elkaar moet zoeken maar zo jullie kindje kan gaan aangeven… Zo de drukker kan bellen enz enz.

Daarbij is iets wat niet op de lijst staat en tot nodig zo gehaald… Ookal haalt je liefde het verkeerd… Mijn liefde moest op een gegeven moment een pak luiers halen en hij nam premtuur luiers mee… Nu was mijn mannetje 47 cm en krap 6 pond maar had toch echt maatje 1 nodig… Nou toen moest die terug, maar deed het met liefde…

Dus zeker als je niet onnodig dingen in huis wilt halen wachten tot je iets tegenkomt wat je nodig hebt en dan pas halen… Weet je zeker dat het nodig is en niet onnodig :wink:

Want wat ik nodig had heb jij misschien niet nodig

Een tepelhoedje lijkt mij persoonlijk niet noodzakelijk eerlijk gezegd.

Ik neem aan dat je eerst wil proberen je kindje gelijk aan de borst aan te leggen en niet met een plastic ding ertussen?

Verder vond ik een thermometer, kruiken, genoeg hydrofiel luiers, spuugdoekjes, vit d, eten (voor mama en papa) luiers, en kleertjes belangrijk. Broekjes met voetjes (en dan een sokje erover) vond ik erg handig.

Gezien we hier thermosstatische kranen hebben en ik een elleboog heb, heb ik dus nooit een badthermometer aangeschaft. Vind het grote onzin.

Thermosstaatkraan op 37 graden en dan even navoelen door mijn elleboog er even in te dopen… nooit probleem geweest.

Mijn schoonzus had zo een ding maar die zag er na 3 maanden ranzig uit, bleek er zwarte schimmel in te zitten, van binnen dus doordat er steeds restjes water in bleven staan.

Ze heeft het ding de deur uitgekeild en doet het ook gewoon met d’r elleboog… dus niet iedereen vind dat je dat MOET hebben :wink:

Vitamine D & K is idd handig als je borstvoeding wil gaan geven.

Maar bij bv hoeft de K pas vanaf de 10e dag, lijkt me dat je snel genoeg dan een keer K kan halen.

Bij mij mislukte de borstvoeding namelijk binnen 10 dagen en dus staat de K hier ongeopend op de plank… :shifty:

Voldoende luiers en voldoende luierdoekjes vind ik wel erg handig.

Ik gebruik nu vooral hydrofiele washandjes, maar de kraamverzorgster gebruikte doekjes en met al die poepluiertjes in het begin ging er wel 1 pak per 2 a 3 dagen door…

Verder staan er ook dingen op als navelbandjes enzo, maar niemand gebruikt dat nog…

Voldoende beddengoed is wel erg makkelijk en ook een grote stapel hydrofiele doeken.

:thumbup:

ik heb deze x wel de navenbandjes gebruikt…dus dat hangt weer af van het naveltje van je kindje…

waar ik mijn lievie voor op uitstuurde… was een extra pak kraamverband en pak zoogkompressen…

@colle wrote:

ik heb deze x wel de navenbandjes gebruikt…dus dat hangt weer af van het naveltje van je kindje…

waar ik mijn lievie voor op uitstuurde… was een extra pak kraamverband en pak zoogkompressen…

Inderdaad! Extra kraamverband en zoogcompressen! Die dingen waren niet aan te slepen hier :eh:

Hier is hubbie er idd op uitgestuurd voor badolie, vitamine D + K en zoogcompressen :wink: Vooral de laatste miste ik op het lijstje, want ik heb de eerste dagen met giga lekkage in het ZH gelegen :wink:

Over de kruiken… wij hebben zelfs nog een 2e kruik er bij aangeschaft, aangezien ik thuis wilde bevallen en dit een must was… helaas nog nooit gebruikt :wink:

ik gebruik nu nog 2 kruiken… we krijgen haar kamertje niet warmer dan 14 graden…maar zodra het iets warmer word gaan de kruiken weg…

maar met die vorst was het toch echt veels te koud…

Een thermometer is geen onzin, ik kan heel warm hebben , voor iedereen voelt het anders aan, en wij hebben ook een thermostaat :wink: en die van mij is nog steeds schoon hoor :angel:

verder kraamverband wel etra vitamine D & K ook.

navelbandjes en kruik niet gebruikt.

zoogcompressen had ik ook extra gehaald die van jippie en kruidvad zijn het fijnst :thumbup:

Succes :thumbup:

Melanie, ik zei niet dat een badthermometer onzin IS maar wel dat ik dat persoonlijk voor onze situatie onzin vond.

Dat was een beetje op een eerder statement dat je niet zonder zou kunnen. Dat kan wel, maar t is afhankelijk van…

En met je elleboog voelen is compleet onafhankelijk van hoe warm jezelf bent. Die huid is erg gevoelig en je voelt daar direct of het te warm is of niet.

Heel vroeger, in de tijd van mijn oma (nu 93) hadden ze geen badthermometers en deden ze het ook zo, net als het checken van een fles met een druppel op de binnenkant van je pols.

Zulke dingen zijn gewoon niet in ieders visie noodzaak, maar idd zoogcompressen en extra kraamverband, daar is ook hier mijn moeder nog voor op pad geweest :wink:

@Cell wrote:

Heel vroeger, in de tijd van mijn oma (nu 93) hadden ze geen badthermometers en deden ze het ook zo, net als het checken van een fles met een druppel op de binnenkant van je pols.

Overigens, in de tijd van mijn moeder ook niet hoor!

Ik heb zelf ook geen badthermometer en voor zowel hubbie als ik is de elleboogmethode prima. Heb wel eens een keertje een thermometer van een vriendin erin gestoken om nou eens te checken en het was prima. Maar inderdaad, dat is persoonlijk.

Ook handig is voldoende waspoeder voor de beeb (ik gebruikte een neutraal waspoeder voor beeb). Ik had het al wel in huis, want de kleertjes enzo had ik allemaal gewassen voor gebruik. Dus misschien heb je het al, maar goed.

Vitamine D had ik niet van tevoren in huis, maar hubbie is er gewoon op uit gegaan (inderdaad in de eerste dagen nog niet nodig). Tepelhoedjes heb ik niet gebruikt bij de bv. Voedings b-h’s, maar die heb je vast al als je van plan bent bv te geven.

O ja, kruik heb ik nooit gebruikt, ook al was het een winterkindje.

Steriele gaasjes misschien om het naveltje schoon te houden? Anti-lek matje voor op het matrasje in het wiegje?

En kraamverband is zeker een goede, maar die staat ook vast wel op het standaard lijstje. De rest is al wel zo’n beetje genoemd.

het kruikje was hier jammer van het geld,maar ik ben van mening dat je die zeker wel in huis moet hebben,maar 1 is meer dan genoeg :wink:

het ligt er helemaal aan of je kindje zich direct goed kan warmhouden of niet…

als iemand interesse heeft ik heb er twee splinternieuwe liggen.2x gebruikt :?

wat de anderen zeiden over extra kraamverband dat is zeker een goeie :thumbup: dat spul vliegt er door en in je kraampakket zit echt niet genoeg :lol:

de badthermometer is een optie,maar als je een thermokraan hebt en je zet hem op 38 graden dan is het ook prima :thumbup:

Wat ik persoonlijk ook fijn vond waren onderbroeken die 3 maten te groot waren. Die netonderbroekjes in het kraampakket vond ik echt vreselijk.

En in die grote onderbroeken paste die matrassen prima…

@Madre wrote:

Wat ik persoonlijk ook fijn vond waren onderbroeken die 3 maten te groot waren. Die netonderbroekjes in het kraampakket vond ik echt vreselijk.

En in die grote onderbroeken paste die matrassen prima…

haha ja idd van die oma dingen :thumbup:

nog een tip…ik weet niet of je borstvoeding gaat geven of niet.?

maar bij je kruisgebouw of hoe het bij jullie heet kan je ook borstvoedings bh’s kopen voor 25 euro geloof ik en die zitten helemaal geweldig :dance: ze zijn stukken goedkoper dan die in een lingerie zaak en je kan ze na de borstvoeding gewoon blijven gebruiken ,ze zitten fantastisch :thumbup:

Ik zou met voedingsbh’s wachten totdat de borstvoeding goed op gang is gekomen. Ik wilde ook een voedingsbh kopen maar omdat ik een vrij grote maat had, was die erg duur (50 euro geloof ik) en hadden ze die niet op voorraad. Ik heb hem niet gekocht en daar ben ik achteraf blij om omdat de borstvoeding bij mij niet lukte (mevrouw wilde niet). Nu met nr. 2 op komst ga ik het wel weer proberen maar voedingsbh’s koop ik pas als het goed op gang is gekomen. Tot die tijd doe ik gewoon mijn t-shirt uit.

Hier ligt de bad thermometer ook nog nieuw in de verpakking. Wij hebben ook een thermosstaat kraan en heb dat ding dus nooit gebruikt.

hydrofiele luiers heel handig maar toen de kraamhulp kwam voor een intake gesprek vond zij 12 niet genoeg…dus ik nog 12 bij gekocht die ik nu aan iemand geef omdat ook deze niet zijn gebruikt :think:

En idd kraamverband was niet aan t slepen hahah wat ik ook had op aanraden van iemand was een bidon om te spoelen als je naar de toilet ging. En dat werkte heel goed zodat je elke keer weer een schone onderkant had laat maar zeggen :mrgreen: ik vond het ideaal.

groetjes

@sopje wrote:

Ik zou met voedingsbh’s wachten totdat de borstvoeding goed op gang is gekomen. Ik wilde ook een voedingsbh kopen maar omdat ik een vrij grote maat had, was die erg duur (50 euro geloof ik) en hadden ze die niet op voorraad. Ik heb hem niet gekocht en daar ben ik achteraf blij om omdat de borstvoeding bij mij niet lukte (mevrouw wilde niet). Nu met nr. 2 op komst ga ik het wel weer proberen maar voedingsbh’s koop ik pas als het goed op gang is gekomen. Tot die tijd doe ik gewoon mijn t-shirt uit.

ik heb 95 dd dus ook niet bepaald klein :wink: hier koste die echt maar 25 euro :shock: ik vond hem juist superfijn vooral met de stuwing omdat die lekker strak zat.

Ik weet niet tot hoe groot die van de H*ma gaan, maar ik was voor 13euro klaar :wink:

@dyfaine wrote:

wat ik ook had op aanraden van iemand was een bidon om te spoelen als je naar de toilet ging. En dat werkte heel goed zodat je elke keer weer een schone onderkant had laat maar zeggen :mrgreen: ik vond het ideaal.

groetjes

die kreeg ik vanuit het zkh mee :thumbup: beter dan met een bekertje of telkens de douche erop…