Tom zit sinds vandaag op dansles :inlove:
Hélemaal te gek natuurlijk…
maar hij mocht dus niet eerder starten dan na zijn 3e verjaardag :roll:
dus nu heb ik een peuter die van alles zou willen, maar voor bijna alles te jong lijkt :roll: :think:
teken/knutselles…vanaf groep 1
muziekles…idem ( peutermuziek is er wel maar wordt op een onmogelijk tijdstip gegeven)
andere leuke creatieve dingen heb ik nog niet getroffen…dus tips zijn welkom!
sport?
hier in de buurt is tennis maar kan vanaf 5 maar liever 6, voetbal heb ik geen idee van, er zit hier ook rugby in de wijk…maar dat lijkt me met 3 ook niet alles
zwemmen…ja kan wel maar dat doe ik liever iets later officieel en nu gewoon voor de fun in mama haar vrije tijd
maar mijn vraag is dus:
wat kan wél :think:
atletiek?
gymnastiek?
hoe oud moet je zijn voor judo of karate???
wat doen jullie peuters :think:
verder hebben we na maart weer meer vrije tijd omdat studie papa klaar is:
dus zijn we leuke uitjes aan het verzinnen…maar ja apekop is nog zo jong…wat zouden we kunnen doen :think:
ik las over het museon…we willen ook naar de dierentuin burgerszoo…ik lees over kinder-theatervoorstellingen…dat wil ik ook uitzoeken…
maar wie helpt mij dus op weg met tips
ow ik hoor net in msn dat er in de bieb voorleesmiddagen zijn :thumbup:
en de contactmail voor peutergym is de deur uit :dance: nadat iemand mij een link gaf :oops: ja ik weet niet waar ik dat moet zoeken :oops:
maar dat is ook alweer tof!
maar voorlezen: weer iets voor op de lijst :dance:
In st.Michelsgestel en Schijndel is peutergym. Erg leuk ,maar het is op zaterdagochtend en dat is nu nèt voor ons de ochtend dat we lekker met zijn drietjes rustig aan doen, maar misschien iets voor jullie?
Ook hebben ze in de Verkadefabriek in den Bosch speciale kindermiddagen, met theather en korte kinderfilms. Zie verkadefabriek punt nl.
Verder ben ik eigenlijk ook nog steeds zoekende naar leuke dingen voor peuters.
muziek op schoot, vanaf ongeveer 1 1/2 jaar tot 4 jaar
heel erg leuk, wij hebben dit nu 4x gedaan, het is hier op de muziekschool 2x per jaar en dan zijn het steeds 8 lessen (ik moest slikken bij de voor Brent laatste les, als Brent straks op school zit en Clint 1 1/2 jaar is dan ga ik met hem)
Dena: ik heb hier in de wijk peutergym gevonden
via die link van psv gymnastiek :thumbup:
*zoeft nu naar verkade :dance:
muziek op schoot hebben we gedaan, maar de spreiding van de leeftijd van de kinderen was te groot…waardoor tom lag te stieren :oops: :shifty:
Laura gaat op maandagochtend naar het peuteruurtje van de kinderboerderij, en op vrijdag naar ballet en gym (allebei vanaf 3 jaar). En dan nog op zaterdag naar Spaanse les (papa is Spaantalig)
Maar, ik moet zeggen, de meeste clubjes en activiteiten zijn pas vanaf 4 of 5 jaar, dus ik heb wel even moeten zoeken om ook dingen voor 3-jarigen te vinden.
Als ze straks naar school gaat, dan gaan de kinderboerderij en de gymclub vervallen, maar dan krijgen we natuurlijk de zwemles er weer bij vanaf 4,5 jaar. En daarna zien we wel weer verder, misschien een sportclub in de toekomst (mijn vriend staat al te trappelen om haar mee te nemen naar zijn badmintonclub, maar dat is vanaf 6 jaar).
Verder gaan we volgende week naar Floddertje in het theater, ben benieuwd hoe ze dat vindt, als dat een succes is, dan wil ik wel vaker (1x per 3 maanden of zo) naar een voorstelling toe.
Pfff, hadden wij het vroeger ook zo druk op die leeftijd? Volgens mij reed ik toen gewoon op mijn driewielertje over straat en zat ik in de zandbak, en verder niet…
ouder-kind gym hebben ze hier in het dorp. Dat is voor kindjes tussen de 2 en 4. Ik ga er binnenkort met beide kids naartoe. Was ooit al eerder geweest met Teun maar dat bleek niet te combineren met pasgeboren Stijn.
verder, uh, gewoon spelen, wandelen, afspreken met vriendjes? Dat doet Teun nu regelmatig, hij heeft 1 vast vriendje en ze gaan elke woensdagmiddag spelen, om de beurt bij de een of de ander. Ook al spelen ze niet heel de tijd samen (Stijn speelt soms vaker met Teun z’n vriendje), ze kunnen wel heel leuk samen puzzelen of spelletjes doen!
volgens mij is er verder niet echt wat. Wij maken er zelf maar wat van door veel te wandelen, fietsen, zwemmen, speeltuin bezoeken, dierentuin, kinderboerderij, kindervoorstelling in theater, biebvoorleesmiddag en dat soort meuk.
oja, knutselen, ook erg leuk :thumbup:
die spaanse les lijkt me leuk zeker in jullie situatie :inlove:
als tom wat verder is met letters enzo wil ik ook die kant uit denken om op te pikken :thumbup: dus als ik wat kan overnemen van materialen
mama van teun:
is ook zo…maar toch :mrgreen:
- gaat lekker verder zoeken en wie weet komen er hier nog meer leuke idee-en
vroeger hadden we het niet zo druk, maar hadden onze ouders vaak een drukker en afwiselender sociaal leven :shifty: nu werkt iedereen bijna en zitten de vrije dagen vol verplichtingen, en zitten de buur(t) kinderen in de opvang en hebben gezinnen véél minder kinderen…dan is de zandbak al snel wel aardig leeg
krijg net mail:
voor ouder-kind gym is wachtlijst van minstens een half jaar :eh:
en voor kleuter gym ook :eh:
dus me nu voor beiden maar opgegeven :roll: :inlove:
Oo, dan hebben wij veel geluk in ons dorp…geen wachttijden en vanalles te doen.
Anne zit vanaf 12 weken op zwemles en vanaf 3 jaar op turnen. Dat turnen mogen ze ook al met 2.5 beginnen als ze zindelijk zijn, maar je merkt dat die kindjes niet zo goed meekomen. Anne dacht ik er pas later aan, vandaar dat ze niet met 2.5 is begonnen. Hier hebben ze ook voorleesdingen, muziek op schoot, toneel en ga maar door.
Hopenlijk zijn jullie snel aan de beurt om te gymmen, het is erg leuk.
hier hebben ze idd peutergym vanaf 2 of 3 jaar, je schijnt een dorp verderop te kunnen judo-en (lijkt me helemaal leuk voor nano, maar is uiteraard onder mijn werktijd… :wall: ). Peuterzwemmen kan hier geloof ik ook.
Ik heb laatst het peutertheater ontdekt. dat is natuurlijk geen clubje waar je elke week vast heen gaat, maar wel een leuke activiteit voor 3 jarige.
@Mejis wrote:
Laura gaat op maandagochtend naar het peuteruurtje van de kinderboerderij, en op vrijdag naar ballet en gym (allebei vanaf 3 jaar). En dan nog op zaterdag naar Spaanse les (papa is Spaantalig)
Maar, ik moet zeggen, de meeste clubjes en activiteiten zijn pas vanaf 4 of 5 jaar, dus ik heb wel even moeten zoeken om ook dingen voor 3-jarigen te vinden.
Als ze straks naar school gaat, dan gaan de kinderboerderij en de gymclub vervallen, maar dan krijgen we natuurlijk de zwemles er weer bij vanaf 4,5 jaar. En daarna zien we wel weer verder, misschien een sportclub in de toekomst (mijn vriend staat al te trappelen om haar mee te nemen naar zijn badmintonclub, maar dat is vanaf 6 jaar).
Verder gaan we volgende week naar Floddertje in het theater, ben benieuwd hoe ze dat vindt, als dat een succes is, dan wil ik wel vaker (1x per 3 maanden of zo) naar een voorstelling toe.
Pfff, hadden wij het vroeger ook zo druk op die leeftijd? Volgens mij reed ik toen gewoon op mijn driewielertje over straat en zat ik in de zandbak, en verder niet…
ik vind het ook wel heel druk klinken eigenlijk… :shifty: 1 vaste activiteit lijkt me op deze leeftijd best leuk voor je kind, maar zo’n vol programma klintk toch al wel meteen heel erg druk druk druk idd.
(maar ik weet niet of jouw kind ook nog naar de opvang gaat? Nano gat 28 uur naar de opvang, dus dat is ook al best een programma, als dat wegvalt heb je misshcien wel zeeen van tijd waar een paar van die vaste activiteiten best in passen?)
misschien is hier wat bij:
http://www.uitmetkinderen.nl/zoeken/zoekweer.htm
eens ff kijken…
edt: knofje :inlove: http://www.uitmetkinderen.nl/pages/Knofje-en-het-circus-in-Park-Theater-Eindhoven.htm
ik vind het ook wel heel druk klinken eigenlijk.... 1 vaste activiteit lijkt me op deze leeftijd best leuk voor je kind, maar zo'n vol programma klintk toch al wel meteen heel erg druk druk druk idd.
Ik denk dat ik het voornamelijk zelf druk vind met halen en brengen enzo, maar Laura vindt het gewoon heel erg leuk om samen met andere kinderen activiteiten te doen, dus voor haar is het gewoon spelen - ze kijkt ook echt de hele week uit naar de gymles, want dan mag ze lekker rondrennen en springen. En ballet vindt ze ook geweldig, maar dan vooral omdat ze zo'n mooi roze jurkje aan mag :wink:
Overigens, ze gaat op maandag & dinsdag naar opa & oma (maar goed, dat is voor haar bijna haar tweede thuis, dus zie ik niet echt als opvang), en op woensdag naar het kinderdagverblijf.
Ik vind zelf dat het niet echt te veel is voor haar, zeker omdat ze nog niet naar school gaat. Voor mijn gevoel is ze er al wel heel erg aan toe om naar school te gaan, ze wil zo graag, vindt het ook leuk om nieuwe dingen te leren en andere kinderen te zien. Dus nu vullen die clubjes en lessen dat een beetje op. Als ze straks naar school mag, wordt het een ander verhaal, dan gaan we zeker schrappen in het activiteitenprogramma.
Maar voor nu ben ik juist wel blij met alle mogelijkheden. Juist voor een 3-jarige zou er eigenlijk meer moeten zijn....
't Is dus niet dat ik bezorgd ben dat het programma zo overvol is, meer dat ik me afvroeg hoe we dat vroeger eigenlijk deden....
@Mejis wrote:
Ik vind zelf dat het niet echt te veel is voor haar, zeker omdat ze nog niet naar school gaat. Voor mijn gevoel is ze er al wel heel erg aan toe om naar school te gaan, ze wil zo graag, vindt het ook leuk om nieuwe dingen te leren en andere kinderen te zien. Dus nu vullen die clubjes en lessen dat een beetje op. Als ze straks naar school mag, wordt het een ander verhaal, dan gaan we zeker schrappen in het activiteitenprogramma.
Maar voor nu ben ik juist wel blij met alle mogelijkheden. Juist voor een 3-jarige zou er eigenlijk meer moeten zijn…
ja daar zit wel wat in, juist tussen drie en vier is er misschien wel erg veel behoefte voor kinderen om dit soort dingen te doen!
't Is dus niet dat ik bezorgd ben dat het programma zo overvol is, meer dat ik me afvroeg hoe we dat vroeger eigenlijk deden....niet dus denk ik, zoals je in je eerste post al zei; gewoon beetje rondfietsen :mrgreen: Ik ging op mijn zesde op toneel, daar heb ik tot mijn 18de opgezeten. en ik mocht een instrument leren, en verder maakte ik zelf hutten en dat soort ongein. heel veel clubjes is volgens mij echt iets van deze tijd (en ook alwel van vijf/tien jaar geleden)
Sjonge…wat ben ik dan een saaie moeder…
Rhodé zit helemaal nergens op :shifty: .
Ze gaat sinds September naar de psz, en vanaf Januari mag ze 4 dagdelen komen (vind ik nog teveel, dus doen we er nu 3) Daar gaat het nu eindelijk goed (heel ander verhaal natuurlijk) dus ik ben maar wat blij ermee.
Ik vind het heerlijk om buiten te lopen met de kids, binnen te knutselen, hutten te bouwen op zolder, kopjes thee drinken met haar serviesje, koekjes bakken, kleien maar kan ook erg genieten als ze zelf zitten te spelen (wat ze erg goed kunnen allebei!)
Vinden jullie het echt nodig voor een kind van 3 jaar? En vinden jullie dat ik mijn kind dan tekort zou doen (Dit is gewoon uit pure belangstelling of eigenlijk verbazing omdat jullie uberhaubt nadenken over bijvoorbeeld Judo-les voor een 3 jarige :shifty: )
Ik ben overigens full-time thuis, dus ze gaan ook niet naar een kdv…
Mijn kind is ook al 3 geweest, maar zit ook nog nergens op.
Vind het ook nog niet nodig. 2 ochtendjes per week psz zie ik ook als een soort clubje
De oudste kinderen zitten allebij op 1 sport en dat gaat met de jongste ook zo als ie wat ouder is.
Vinden jullie het echt nodig voor een kind van 3 jaar? En vinden jullie dat ik mijn kind dan tekort zou doen
Nee hoor, vind ik niet!
De dingen die jij noemt van knutselen, spelen, koekjes bakken, etc doen wij ook trouwens. Maar ik merk dat Laura het daarnaast ook heel erg leuk vindt om dingen met kinderen van haar leeftijd te doen, en om ook echt dingen te leren. Dus vandaar alle activiteiten. Maar dat is onze keuze, als jij het niet nodig vindt, lijkt me dat ook prima.
Ik denk niet dat Laura echt wat tekort zou komen als ze niet naar alle clubjes zou gaan, maar ik vind het wel een leuke aanvulling voor haar dat ze het wel kan doen.
Hangt natuurlijk ook van je kind af, Laura vindt alles wat nieuw & anders is, super interesssant, dus het past ook wel bij haar.
En ik lees dat jij 2 kinderen hebt, dat maakt de situatie thuis ook al weer anders, Laura is alleen, en heeft weinig vriendjes in de buurt (de kinderen waar ze mee omging, gaan nu allemaal naar school), dat scheelt natuurlijk ook.
2 ochtendjes per week psz zie ik ook als een soort clubje
Mee eens! Eigenlijk is voor die kinderen het onderscheid tussen een clubje of gewoon samen spelen nog niet zo groot, toch?
Grappig is dat dat eigenlijk iedereen een beetje in de verdediging schiet... Ik heb zelf het gevoel dat ik me moet verdedigen waarom Laura op zoveel clubjes zit, en dan lees ik dat anderen zich weer afvragen of ze niet te weinig doen - het is ook nooit goed he?
En nog even antwoorden op een andere opmerking
die spaanse les lijkt me leuk zeker in jullie situatie
als tom wat verder is met letters enzo wil ik ook die kant uit denken om op te pikken dus als ik wat kan overnemen van materialen
Sorry, ik heb weinig materialen eigenlijk. De les is meer spelenderwijs, verhaaltje voorlezen, spelletjes doen, liedje zingen, dat soort dingen. Ik zie het meer als een peuterspeelzaal maar dan in het Spaans. En thuis spreken we gewoon veel Spaans, maar ik heb geen speciale boeken of leermethodes of zo. Komt misschien nog als ze kan lezen en schrijven, maar dat duurt nog wel even....
Guusje, om nog even op jouw vraag terug te komen, ik heb de gymclub voor Laura gevonden door alle turn/gym verenigingen te bellen en te vragen of ze lessen hebben voor die leeftijd. De meesten waren inderdaad vanaf 4 jaar, maar ik had er toch een aantal gevonden met groepen voor 3-jarigen, of groepen die eigenlijk vanaf 4 waren, maar waar ze eventueel wel mocht proberen of het goed zou gaan (de ene 3-jarige is natuurlijk de andere niet).
Ik weet niet waar je woont en of je een auto hebt, maar je zou natuurlijk ook buiten je eigen stad eens kunnen kijken, uiteindelijk zit ik met de auto ook binnen een kwartier in de volgende stad (de Spaanse les volgen we ook 25 kilometer verderop).
Enne, al eens geinformeerd bij de plaatselijke kinderboederij of die leuke activiteiten hebben? Die bij ons heeft dus elke maandagochtend peuteruurtje: rondje rijden op de pony, samen dieren voeren, liedje zingen, verhaaltje voorlezen, ranja + koekje, hartstikke leuk (en dat voor 75 cent)
@rhode wrote:
Sjonge…wat ben ik dan een saaie moeder…
Rhodé zit helemaal nergens op :shifty: .
Ze gaat sinds September naar de psz, en vanaf Januari mag ze 4 dagdelen komen (vind ik nog teveel, dus doen we er nu 3) Daar gaat het nu eindelijk goed (heel ander verhaal natuurlijk) dus ik ben maar wat blij ermee.
Ik vind het heerlijk om buiten te lopen met de kids, binnen te knutselen, hutten te bouwen op zolder, kopjes thee drinken met haar serviesje, koekjes bakken, kleien maar kan ook erg genieten als ze zelf zitten te spelen (wat ze erg goed kunnen allebei!)
Vinden jullie het echt nodig voor een kind van 3 jaar? En vinden jullie dat ik mijn kind dan tekort zou doen (Dit is gewoon uit pure belangstelling of eigenlijk verbazing omdat jullie uberhaubt nadenken over bijvoorbeeld Judo-les voor een 3 jarige :shifty: )
Ik ben overigens full-time thuis, dus ze gaan ook niet naar een kdv…
Nee, ik vind niet dat je je kind tekort doet. Anne is gewoon een meisje die nog meer uitdaging nodig heeft, je merkt dat zelf aan je kind. Anne bakt ook samen met mij koekjes en we bouwen tenten en gaan naar de speeltuin etcetcetc, maar ze stuitert nog door huis. Ze klimt 2 meter hoog de schutting in en dat mag niet…op turnen mag ze klimmen klauteren en lekker uitleven zonder de gevaren die er thuis zijn. Oke helemaal safe is het natuurlijk niet, maar ze kan haar energie kwijt. Dus als je een rustig kindje hebt die genoeg heeft aan koekjes bakken en theedrinken dan is dat super en doe je het niks te kort, maar als je zo n stuiterbal als Anne in huis hebt ga je dingen doen waar zij zich fijn bij voelt. En nog, ze moet niet, ze mag. Aangezien ze iedere dag wel vraagt wanneer er weer turn of zwemles is, zit dat wel goed. Daarnaast vraagt z enog om zelf met ij naar het zwembad te gaan, dus dat gebeurt 1 keer per maand ook.
@mama van anne wrote:
Daarnaast vraagt z enog om zelf met ij naar het zwembad te gaan, dus dat gebeurt 1 keer per maand ook.
Dank je voor je antwoord.
Maar nu heb ik nog een vraagje…zijn jullie niet bang dat als je je kind nu al zoveel bezig moet houden omdat het anders de muren op klimt dat straks gewoon het einde zoek is? Wat moet je dan niet allemaal gaan doen als je kind 7 of 8 is en niet meer genoeg heeft aan iedere dag school, woensdagmiddag naar gym en vrijdag middag naar zwemles :think:
Ik bedoel dit niet om jullie te veroordelen of aan te vallen, maar ik vraag me gewoon af of dit niet de reden is waardoor de ‘kinderen van tegenwoordig’ niet eens meer lekker buiten kunnen spelen omdat ze het veel te druk hebben met activiteiten buiten de deur (daarmee bedoel ik dan natuurlijk sporten etc) met andere woorden…kids hoeven zichzelf niet leren te vermaken (want ze worden vermaakt)?
Ik denk niet dat dat de opzet van dit topic was Rhode. Volgens mij gaat het meer om een keer een leuk uitje te hebben met je kind.
Natuurlijk is het erg belangrijk dat een kind leert zichzelf te vermaken maar daarbuiten is er toch niets verkeerds aan een keer wat extra’s zoals bveen theaterbezoek. Knofje lijkt me trouwens echt superleuk…