Daarnaast vraagt z enog om zelf met ij naar het zwembad te gaan, dus dat gebeurt 1 keer per maand ook.
Dank je voor je antwoord.
Maar nu heb ik nog een vraagje…zijn jullie niet bang dat als je je kind nu al zoveel bezig moet houden omdat het anders de muren op klimt dat straks gewoon het einde zoek is? Wat moet je dan niet allemaal gaan doen als je kind 7 of 8 is en niet meer genoeg heeft aan iedere dag school, woensdagmiddag naar gym en vrijdag middag naar zwemles :think:
Ik bedoel dit niet om jullie te veroordelen of aan te vallen, maar ik vraag me gewoon af of dit niet de reden is waardoor de ‘kinderen van tegenwoordig’ niet eens meer lekker buiten kunnen spelen omdat ze het veel te druk hebben met activiteiten buiten de deur (daarmee bedoel ik dan natuurlijk sporten etc) met andere woorden…kids hoeven zichzelf niet leren te vermaken (want ze worden vermaakt)?
Zonder discussie
Ik weet niet hoe het verder gaar met Anne, ze speelt al heel veel buiten, zelfs met nat weer, speelt met kinderen uit de straat, af en toe komt er een kindje van de psz spelen of zij daar. We hopen dat als ze straks naar de basisschool gaat ze er ‘genoeg’ aan heeft. Zo niet gaan we denkelijk uitdagingen zoeken op ander gebied, dus niet nog meer sporten, maar bv natuur/theater etc. Maar dat is voor later, nu proberen we aan haar en onze behoefte en kunnen te voldoen, want ook niet alles is voor iedereen even betaalbaar.
inmiddels is ie 3, en na een heftige ontwikkelingssprong staat alles er in 1 keer anders voor…en heb ik gewoon het gevoel dat ik hem meer moet aanbieden. hij stuitert niet zoals mama van anne omschrijft het huis door, hij vermaakt zich kostelijk en is lief en speels, maar ik zie wel dat hij kinderen fantastisch vind en dus samen wil spelen, zijn spraak is nu zo goed dat hij ook met anderen dan mij goed kan communiceren en zo wil ik stapje voor stapje zijjn wereld groter maken zodat ie straks ‘klaar’ is om naar school te gaan. want…tsja…dát wil hij liever gisteren dan vandaag :shifty:
ik heb dus nu het gevoel dat ik dit jaar moet “vullen” met dingen die zijn honger naar kennis en ervaren stilt, zonder dat dat altijd maar van mij uit komt: want ik kán dat allemaal wel aanbieden, maar hij moet onder moeders vleugels uit
dus nu hebben we een oppas die 1 dagdeel tom komt vermaken (ook buiten de deur meeneemt uiteraard), deels om mij te ontlasten, deels voor tom om leuke dingen te doen…we hebben de dansles voor zijn drang tot muziek en bewegen…straks dan gym…en dan is op er 3 van de 7 dagen iets bijzonders voor hem. op zich lijkt dat veel maar is eigenlijk ook weer weinig en dus ben ik me aan het orienteren op wat we in de rest van de tijd, al dan niet in lesvorm of met enige regelmaat kunnen gaan doen.
2 verplichte dingen vind ik trouwens wel genoeg…dus een extra klasje zal er nu wel niet bijkomen…maar idd…dat theater, de voorleesmiddagen, zwemmen…allemaal dingen die spontaan kunnen en zijn tijd aangenaam vullen.
vandaag zijn we wezen spelen in een speelparadijs:
hij heeft ruzie gemaakt met een wat baldadig jongetje en heerlijk gespeeld toen er een meisje kwam wat hij leuk vond :inlove:
dit is dus iets wat hij tot een paar weken geleden doodeng vond en echt met geen stok naar toe te krijgen was…en nu…nu… vind hij het heerlijk…
ik vind dit topic dan ook een vraag vanuit mijn in willen springen op de behoeftes van mijn kind zoals die zich nu openbaren en in hoe het hier in ons gezin, onze situatie en onze keuzes omtrent opvoeden past
en waarom ik aan judo denk?
omdat tom een zachtaardig kind is die “stop dat mag je niet doen daar word ik verdrietig van” zegt ipv fysiek ingrijpt… het lijkt me dan ook goed voor zijn weerbaarheid…
jammer van die materialen maar zoals jij het uitlegt is het op zich ook heel erg logisch nou dat wordt dus googlen en rondbellen…óf hem gewoon een deur verder naar binnen gooien…mijn buurvrouw komt uit Venezuela :mrgreen:
Die dierentuin klinkt tof, maar helaas hier door allergie-en niet mogelijk :?
die gymles is dus binnen een half jaar dat hij daar geplaatst kan worden. dat vind ik te overzien voor iets wat hier 5 minuten vanaf is…
dena:
knofje was vol…wel heb ik op 8 februari iets geboekt in veldhoven voor 3 tot 6jarigen en op 15 maart in het theater in eindhoven…ff op dat linkje klikken…dan vind je het vanzelf … misschien wil je wel mee :mrgreen:
edit: er wordt op elke zondag middag ook een speelmiddag georganiseerd ergens…staat ook in die lijst…van 3 tot 12 jaar :thumbup: dus op druilerige lamlendige zondagen is dat ook een optie
Guusje, je hebt het over voorleesmiddagen, wist je dat volgende week de nationale voorleesdagen starten (ik meen van 21-31 januari)?
Ik hoorde het toevallig toen ik naar de bibliotheek ging.
In die periode worden er extra activiteiten georganiseerd rond voorlezen, vooral op scholen en bibliotheken, dus misschien ook wel bij jou in de buurt?
Meteen weer een activiteit erbij op Laura’s programma: 27 januari naar het voorleestheater (iets met voorlezen en poppenkast geloof ik) in de bieb…
(ik denk dat ik maar een eigen agenda ga aanschaffen voor haar )
Bij ons in het dorp hebben we voor peuters en kleuters een gymclubje. Hier worden spelletjes gedaan, maar ook worden de kinderen uitgedaagd om te klimmen klauteren enz.
Onze jongste dochter wordt bijna 3 en gaat dan op gymclubje, onze oudste is 5 en vind het ook leuk maar gaat volgende maand op zwemles. Ik vind het erg leuk voor peuters/kleuters, lekker actief samen met andere kindjes bewegen en spelen terwijl ze flink uitgedaagd worden, maar ook een helpende hand krijgen als dat nodig is! Onze oudste heeft er veel zelfvertrouwen door gekregen. Ik vind het een aanrader!
Los van een clubje/ sport vind ik het leuk om met de kinderen naar een overdekt speelparadijs te gaan, of gewoon naar de speeltuin, kinderboerderij, voorleesmiddag, kindertheater/poppenkast dat soort dingen. Musea moet wel aantrekkelijk zijn voor een peuter, het onderwerp moet wel een beetje aansluiten vind ik, ik zou met mijn kinderen niet naar elk museum gaan, ze moeten wel vrij kunnen bewegen en niet moeten blijven zitten of stil zijn of nergens aan mogen komen, leuk op deze leeftijd zijn excursies, bijvoorbeeld op een boerderij, kasteel, boot, vuurtoren en dat soort dingen. Wij doen regelmatig dit soort dingen, onze kinderen vinden het erg leuk!
Ik zie dat je het ook over Veldhoven en Eindhoven hebt, waarschijnlijk woon je daar dus in de buurt.
Tip: Wij moeten er 25 km voor rijden maar zijn met ons gezin lid van de bibliotheek in Eindhoven, daar worden regelmatig ook kindervoorstellingen gegeven, zijn tentoonstellingen (ook voor kinderen)! Wij zijn mede om die reden daar lid, echt een aanrader!
er zijn ook van die doe-en-ontdek lokaties/musea toch?
maar was dat niet in den haag of utrecht?
en hoe heette dat toch???
tom wil naar de sterrenwacht…dus das dan ook leuk om een keer te doen
wie weet er nog meer een leuk daguitje :think:
Och ja dat vindt Joost ook erg leuk; “het dinomuseum” :thumbup: Het is eigenlijk wel gericht op iets oudere kindjes maar Joost vindt het er geweldig. Het is er vooral leuk als het een beetje mooi weer is. Buiten zijn ook wat diertjes en een terrasje etc. Het is niet een dagvullend programma, maar je vermaakt je er prima voor 1,5 uur ofzo. (als je kind van dino’s houdt tenminste )
dat met die musea zal ik idd eens uitzoeken en rondvragen…want ja, rondlopen en nergens aan mogen zitten is natuurlijk ook geen piep aan :shifty:
tsja dena hier is het dus de vraag…tom is into de planeten en niet into de dino;s…dus toen ik hem dus de site liet zien van het oertijdmuseum riep hij "dierentuin "
:shifty: dus dat wordt nog e.e.a. uitleggen :mrgreen:
kaarten voor theater in maart zijn binnen,
nu die van het zandkasteel nog ophalen :thumbup:
kom net van het antropo consultatiebureau…zegt ze “sterkte dit jaar met hem” :shifty: :? :lol:
ik ga morgen nog maar verder zoeken naar uitjes…
we willen naar de vlindertuin
naar de doe/ontdek-hoek waar hij experimentjes kan doen
ik zal eens verder zoeken en ideeen blijven welkom wie weet wie er ook wat aan heeft :inlove:
Ik heb het dinomuseum op mijn to-do-lijstje gezet!
Laura heeft niet zoveel met dino’s, maar is wel helemaal geinteresseerd in botten (ze wil ook steeds voelen waar haar knieschijf zit, en haar sleutelbeen), dus lijkt me helemaal leuk voor haar.
We zijn trouwens afgelopen weekend naar de theatervoorstelling van Floddertje geweest, hartstikke leuk! Wel even het boek voorlezen als voorbereiding, Laura herkende alles, wist ook precies wat er ging komen, ze vond het heel interessant.
En als extra verrassing won Laura ook nog de kleurwedstrijd van het theater - als prijs kreeg ze de cd met alle liedjes van de voorstelling. Dus we waren helemaal blij met ons uitstapje.
Ik blijf lekker verder lezen hier, tips voor uitstapjes zijn altijd leuk om te horen, zeker om de koude, regenachtige weekenden door te komen.