wat leg je in een wandelwagenbak.?

de vraag zal al duidelijk zijn…



wat leg je in een wandelwagenbak? moeten daar dekentjes in en zoja hoeveel en welke? wat doe je een baby eigelijk aan als je er mee in de bak weg gaat? we hebben het dus over de wintertijd…



mischien kom ik dom over,maar het is gewoon onzekerheid :oops:



eigelijk gaat dezelfde vraag over het ledikantje.

doe je dan 1 dekentje in een dekbedovertrekje of niet. hoe doen jullie dat?

Ten eerste, in je wandelwagenbak leg je een baby… :lol: heel flauw maar dat kwam het eerst in me op… :shifty:



Maar wat je vraagt is moeilijk te bepalen want het hangt natuurlijk van het weer af he winter is niet altijd even koud :wink: maar om je een indruk te geven: het vroor toen we voor het eerst met Lenn gingen wandelen… toen had hij een wagenpak aan en daarover een dekentje én de ‘kap’ van de wagen! Die kap houdt ook wind enz tegen. Als je die niet hebt en het vriest, dan kun je ook altijd nog een kruikje bijleggen, of in ieder geval voorverwarmen met een kruik.



In bed deed ik inderdaad een dekentje (vellux deken) in het dekbedovertrekje, dat mag als het dekentje aan de veiligheidseisen voldoet en het overtrekje van katoen is, en dan had Lenn ook nog een laagje kleren aan, en later een swaddle-me.



Kun je hier iets mee?

in de winter in de wandelwagenbak: een zeiltje, een hoesje, een hydrofielluier onder het hoofdje. en een dekentje dubbel gevouwen, twee laagjes dus. zonodig als het echt koud is even voorverwarmen met een kruik. kindje gewone kleertjes aan + jasje + mutsje op. maar dan spreek ik over kleine kindjes.



het bedje idem dus ook twee laagjes deken (2 dekentjes) maar de kraamhulp zal je hier ook bij helpen. in het bedje legde ik toen ik nog in de kraamzorg werkte een hoeslakentje, daarop een zeiltje daarop een molton doek en op hoofdhoogte een hydrofielluier. dan een zelfgemaakt lakentje van een hydrofielluier en een molton doek. daarop dan het dekentje, niet in een hoesje maar gewoon een lakentje want dat ventileert beter.

Klinkt prima wat de meiden zeggen Diaan behalve dat zeiltje van Lonneke in het ledikant :naughty:

Beebjes kunnen hun warmte niet kwijt door zo’n zeiltje, je wilt niet weten wat er kan gebeuren :-*

@Mellie wrote:

Klinkt prima wat de meiden zeggen Diaan behalve dat zeiltje van Lonneke in het ledikant :naughty:

Beebjes kunnen hun warmte niet kwijt door zo’n zeiltje, je wilt niet weten wat er kan gebeuren :-*




ik zal hett zeiltje even beter uitleggen, ik bedoel een molton zeiltje, zo’n kort ding wat je enkel onder de billen van de baby legt en nooit onder het hoofdje!!!

@lonneke1980 wrote:

@Mellie wrote:
Klinkt prima wat de meiden zeggen Diaan behalve dat zeiltje van Lonneke in het ledikant :naughty:

Beebjes kunnen hun warmte niet kwijt door zo’n zeiltje, je wilt niet weten wat er kan gebeuren :-*




ik zal hett zeiltje even beter uitleggen, ik bedoel een molton zeiltje, zo’n kort ding wat je enkel onder de billen van de baby legt en nooit onder het hoofdje!!!




Ook die zal een kraamverzorgster uit het bedje halen :slight_smile:

Het heeft namelijk niet alleen met warmte kwijt kunnen te maken maar ook met de kruikjes die in het begin gebruikt worden:

stel dat een kruik onverhoopt tóch gaat lekken dan blijft het hete water op dat zeiltje liggen en kan het niet snel genoeg weglopen met alle gevolgen van dien.

Alle kraamzorginstellingen hebben dat protocol als het goed is,(geen zeiltjes in ledikantjes) dit is al jaren bekend :slight_smile:

KLopt hoor, GEEN zeiltje ook niet in de vorm van een moltonding :slight_smile:



En de hydrofielluiers vergat ik!



En die 2(!) dekentjes van Lonneke zal misschien bij koukleumen nodig zijn, maar als ik dat bij Lenn deed dan zweette hij zich rot hoor :naughty: en het VROOR toen!

@Mellie wrote:

@lonneke1980 wrote:
@Mellie wrote:
Klinkt prima wat de meiden zeggen Diaan behalve dat zeiltje van Lonneke in het ledikant :naughty:

Beebjes kunnen hun warmte niet kwijt door zo’n zeiltje, je wilt niet weten wat er kan gebeuren :-*




ik zal hett zeiltje even beter uitleggen, ik bedoel een molton zeiltje, zo’n kort ding wat je enkel onder de billen van de baby legt en nooit onder het hoofdje!!!




Ook die zal een kraamverzorgster uit het bedje halen :slight_smile:

Het heeft namelijk niet alleen met warmte kwijt kunnen te maken maar ook met de kruikjes die in het begin gebruikt worden:

stel dat een kruik onverhoopt tóch gaat lekken dan blijft het hete water op dat zeiltje liggen en kan het niet snel genoeg weglopen met alle gevolgen van dien.

Alle kraamzorginstellingen hebben dat protocol als het goed is,(geen zeiltjes in ledikantjes) dit is al jaren bekend :slight_smile:




dan is het kraamcentrum waarvoor ik gewerkt heb dus zo fout bezig… wij zorgden er altijd voor dat de dop van de kruik onder het zeiltje lag zodat bij lekken het water in het matrasje trok en het kindje veilig op het zeiltje lag…

Hmm hier ook gewoon een moltonzeiltje in het ledikantje.

Is dat sinds kort verandert dan ofzo ?



In de wandelwagenbak had ik trouwens geen moltonzeiltje liggen,

een aankleedkussenhoes over het matrasje een hydrofiele luier onder het hoofdje, dekentje/lakentje en meer niet eigenlijk …

@Kawa wrote:

Hmm hier ook gewoon een moltonzeiltje in het ledikantje.

Is dat sinds kort verandert dan ofzo ?



In de wandelwagenbak had ik trouwens geen moltonzeiltje liggen,

een aankleedkussenhoes over het matrasje een hydrofiele luier onder het hoofdje, dekentje/lakentje en meer niet eigenlijk …


Nee hoor, dat was in 2003 al zo toen ik Ryan kreeg :slight_smile:



Lonneke: ik probeer kraamzorginstellingen maar een beetje te zien zoals sommige cb’s, ze wéten wel hoe het moet maar trekken toch hun eigen plan.

Je kunt wel een protocol hebben maar daar moeten mensen zich dan wel aan houden.

Ik weet niet hoe het opleiden bij jullie ging maar wellicht met een kraam meegelopen die het sowieso al fout deed?

Hier hetzelfde beleid met zeiltje hoor, een molton zeiltje beetje dubbel gevouwen, zorgen dat hij zo laag ligt dat niet het hoofdje erop ligt!

Als de kruik gaat lekken zonder zeiltje dan verbrand hij/zij!

Daarom enkel zolang je de kruik gebruikt een zeiltje onder de romp.

Dop van de kruik onderaan en ervoor zorgen dat deze net voorbij het zeiltje komt. Als de kruik dan gaat lekken dan word de matras wel nat, maar je kindje ligt droog.

(Enigste verschil met Lonneke is dat ik het zeiltje en molton altijd onder het hoeslakentje deed.)



Maar goed, paar jaar geleden was deze vraag hier ook, heb toen hetzelfde antwoord gegeven en werd toen ook een discussie.



Dit is echter de werkwijze zoals we het op school hebben geleerd en waarmee mijn ex-werkgever ook werkt. (en meerderen met hen.)



Ook altijd gewerkt met dekentje/lakentje ipv dekbedovertrekje.



In de kinderwagen is het voldoende om evt met een kruik voor te verwarmen en daarna een dekentje, jasje mutsje e.d.

Eigenlijk is het in het begin meestal zo; je doet je kleintje de eerste weken hetzelfde aan als jezelf, maar dan met een laagje extra. Dus is het koud en doe je daarom een trui aan, dan kleed je de kindje ook niet te dun aan en het dekentje/badcape binnenshuis is extra.



Hoeveel dekentjes je nodig hebt hangt echt van je ukkie af straks. Er zijn kindje die de eerste week(en) amper op temperatuur blijven met 2 of 3 dekentjes (dubbel) + kruikjes, mutsje enz… Er zijn ook kindjes die hebben na een dag ofzo al geen kruiken en mutsjes meer nodig en hebben aan 1 dekentje genoeg!

Dat is 1 van de redenen dat er de eerste week 2x per dag getemperatuurd word om te kijken of je bij moet sturen.



Hoop dat je er wat aan hebt, groetjes Natascha.

@Kes wrote:

Hier hetzelfde beleid met zeiltje hoor, een molton zeiltje beetje dubbel gevouwen, zorgen dat hij zo laag ligt dat niet het hoofdje erop ligt!

Als de kruik gaat lekken zonder zeiltje dan verbrand hij/zij!

Daarom enkel zolang je de kruik gebruikt een zeiltje onder de romp.

Dop van de kruik onderaan en ervoor zorgen dat deze net voorbij het zeiltje komt. Als de kruik dan gaat lekken dan word de matras wel nat, maar je kindje ligt droog.

(Enigste verschil met Lonneke is dat ik het zeiltje en molton altijd onder het hoeslakentje deed.)



Maar goed, paar jaar geleden was deze vraag hier ook, heb toen hetzelfde antwoord gegeven en werd toen ook een discussie.



De dop ligt al van de voetjes afgericht en als ie gaat lekken loopt het én meteen het matras in én van het kindje af.Terwijl het dus al afkoelt en kans op verbranding nagenoeg nihil is.
Nóg beter is natuurlijk het kruikje alleen gebruiken waarvoor het bedoelt is nl: het bedje voorverwarmen en het er weer uithalen als beebje naar bed gaat ;)
Bij een zeiltje kan het óp het zeiltje terechtkomen en blijven liggen en dán kan je kindje verbranden, zo'n zeiltje houd dus ook warmte vast en daardoor koelt het water óók minder snel af.
Dus ja, toén was er een discussie en nu wéér, zeker als ik hiermee kan zorgen dat mensen dat risico dus niet nemen.

Ik heb zelf voor de wandelwagenbak, en het wiegje de aerosleep aangeschaft. Dan een hoeslakentje voor erover, een lakentje en dan een dekentje. Voor beeb de ‘gewone’ kleertjes in winterstijl dus truitje ipv shirtje over het rompertje en een jasje en mutsje. Dan gaat er over mijn wandelwagenbak nog een speciale hoes die je aan de zijkanten vast kunt klikken tegen de wind en een kap die er ook al standaard opzit.

Verder doe ik geloof ik niets extra. Heb alleen voor de eerste daagjes wel 2 kruikjes maar geen zeiltjes etc want dan zou mijn aerosleep nogal overbodig zijn en nutteloos. :oops:

@Mellie wrote:

@Kawa wrote:
Hmm hier ook gewoon een moltonzeiltje in het ledikantje.

Is dat sinds kort verandert dan ofzo ?



In de wandelwagenbak had ik trouwens geen moltonzeiltje liggen,

een aankleedkussenhoes over het matrasje een hydrofiele luier onder het hoofdje, dekentje/lakentje en meer niet eigenlijk …


Nee hoor, dat was in 2003 al zo toen ik Ryan kreeg :slight_smile:



Lonneke: ik probeer kraamzorginstellingen maar een beetje te zien zoals sommige cb’s, ze wéten wel hoe het moet maar trekken toch hun eigen plan.

Je kunt wel een protocol hebben maar daar moeten mensen zich dan wel aan houden.

Ik weet niet hoe het opleiden bij jullie ging maar wellicht met een kraam meegelopen die het sowieso al fout deed?




na mijn opleiding en stage hebben we eerst nog drie dagen op het kraamcentrum handelingen moeten laten zien, zo ook het bedje opmaken met zeiltje…



ook bij de maandelijkse bijscholingen kwam elk jaar het bedje opmaken terug, met zeiltje…

Mijn kraamverzorgster heeft mij precies uitgelegd en geholpen wat erin moest, ik had namelijk ook geen idee.



Ik deed eerst Quillan een soort jasje vestje aan



De wagen een hoeslaken om de matras daarover heen een hydrofiel molton luier dan een hydrofielkatoen luier voor zijn onder zijn hoofd dekentje en lakentje. En dan had ik zo’n ding voor over het dekentje wat bij de wagen hoorde zal eens opzoeken of ik er een foto van heb.

Kinderwagen: lakentje om op te liggen en deken met laken er op. Als ze zitten, dan een voetenzak.



Ledikant: hier nooit dekens gebruikt. Gewoon in een slaapzak. Dikte is afhankelijk van het seizoen.

@lonneke1980 wrote:

@Mellie wrote:
@lonneke1980 wrote:
@Mellie wrote:
Klinkt prima wat de meiden zeggen Diaan behalve dat zeiltje van Lonneke in het ledikant :naughty:

Beebjes kunnen hun warmte niet kwijt door zo’n zeiltje, je wilt niet weten wat er kan gebeuren :-*




ik zal hett zeiltje even beter uitleggen, ik bedoel een molton zeiltje, zo’n kort ding wat je enkel onder de billen van de baby legt en nooit onder het hoofdje!!!




Ook die zal een kraamverzorgster uit het bedje halen :slight_smile:

Het heeft namelijk niet alleen met warmte kwijt kunnen te maken maar ook met de kruikjes die in het begin gebruikt worden:

stel dat een kruik onverhoopt tóch gaat lekken dan blijft het hete water op dat zeiltje liggen en kan het niet snel genoeg weglopen met alle gevolgen van dien.

Alle kraamzorginstellingen hebben dat protocol als het goed is,(geen zeiltjes in ledikantjes) dit is al jaren bekend :slight_smile:




dan is het kraamcentrum waarvoor ik gewerkt heb dus zo fout bezig… wij zorgden er altijd voor dat de dop van de kruik onder het zeiltje lag zodat bij lekken het water in het matrasje trok en het kindje veilig op het zeiltje lag…


Ik heb ook in de kraamzorg gewerkt (van 1999 tot 2006) en wij moesten al die tijd het zeiltje eruit halen. zoveel plast een (pasgeboren) babytje natuurlijk nog niet :wink: dus waarom zou je een zeiltje gebruiken?

@Mama_jeanet wrote:

@lonneke1980 wrote:
@Mellie wrote:
@lonneke1980 wrote:
@Mellie wrote:
Klinkt prima wat de meiden zeggen Diaan behalve dat zeiltje van Lonneke in het ledikant :naughty:

Beebjes kunnen hun warmte niet kwijt door zo’n zeiltje, je wilt niet weten wat er kan gebeuren :-*




ik zal hett zeiltje even beter uitleggen, ik bedoel een molton zeiltje, zo’n kort ding wat je enkel onder de billen van de baby legt en nooit onder het hoofdje!!!




Ook die zal een kraamverzorgster uit het bedje halen :slight_smile:

Het heeft namelijk niet alleen met warmte kwijt kunnen te maken maar ook met de kruikjes die in het begin gebruikt worden:

stel dat een kruik onverhoopt tóch gaat lekken dan blijft het hete water op dat zeiltje liggen en kan het niet snel genoeg weglopen met alle gevolgen van dien.

Alle kraamzorginstellingen hebben dat protocol als het goed is,(geen zeiltjes in ledikantjes) dit is al jaren bekend :slight_smile:




dan is het kraamcentrum waarvoor ik gewerkt heb dus zo fout bezig… wij zorgden er altijd voor dat de dop van de kruik onder het zeiltje lag zodat bij lekken het water in het matrasje trok en het kindje veilig op het zeiltje lag…


Ik heb ook in de kraamzorg gewerkt (van 1999 tot 2006) en wij moesten al die tijd het zeiltje eruit halen. zoveel plast een (pasgeboren) babytje natuurlijk nog niet :wink: dus waarom zou je een zeiltje gebruiken?


wij moesten dus een zeiltje gebruiken voor de veiligheid tijdens kruikgebruik…mijn kindje zal dus geen zeiltje in het bedje krijgen na de reacties hier gelezen te hebben.

Ik kreeg in 2005 ook te horen dat er een zeiltje in bed moest.



Ik heb zowiso nooit een kruik gebruikt dat er buiten.

ik kreeg geen melding van nieuwe reacties dus sorry dat ik nu pas reageer :oops:



het is wel ingewikkelt allemaal hoor.enne ben nu wel heel blij dat ik dit topic geopend heb want,ik wist bv niet beter dan dat je het kruikje er in moest laten liggen,maar die is dus alleen om het bedje op te warmen en dan haal je er hem er dus uit als je de baby er in doet…dit wist ik dus ook niet :oops:



er zijn veel verschillende reacties dat word wel wat ingewikkelt,maar ik neem aan dat je ook alle tips van je kraamhulp krijgt…ik heb dus 3 zeiltjes maar die kan je beter niet gebruiken dus…



bedankt voor alle adviezen meiden :-* :thumbup: