wat kost school??

Onze dochter hoeft nog lang niet naar school.

Mijn moeder betaalde vroeger niks voor de basisschool.

Worden er tegenwoordig kosten in rekening gebracht?

Ik weet voorlopig nog niet aan de orde hier maar ik ben gewoon eens nieuwsgierig. Alvast bedankt voor jullie reacties!

Groetjes Penelope

Onderwijs is in nederland toch in basis gratis als ik me niet vergis. Natuurlijk betaal je wel een ( overigens vrijwillige) ouderbijdrage voor materialen en uitstapjes enextra’s enzo, maar basis onderwijs is gewoon gratis hoor!

Basis onderwijs is idd kosteloos. Als je wilt dat je kind deelneemt aan schoolreisjes ed activiteiten vragen scholen een dus niet verplichte bijdrage. Deze is echter minimaal.



Een psz is vele malen duurder als de eigen bijdragen op basisscholen.



Groetjes

Bij ons is het overblijven zo rond de 1,50 euro per keer. Ouderbijdrage 26 euro per jaar. BSO moet jezelf betalen.

Vrijwillige (?) bijdrage 32,00 euro PER JAAR en overblijf tussen de middag 1.50 per x. Zo vrijwillig is de bijdrage niet hoor, als je van je kindje geen outcast wil maken. Maar het is weinig in vergelijking met de 57,00 euro PER MAAND die wij moesten betalen voor de PSZ.

bij ons is het geloof 75,- per jaar voor alle activiteiten en overblijven (continurooster, heeeerlijk)

Ligt ook aan de school.



Wij gaan Mateo (ook nog lang niet aan de orde) op een priveschool doen (vrije school) en daar betalen we ongeveer 50euro per maand als ik mij niet vergis…

zo hee, een priveschool. Wat is daar de reden voor?



Best duur uiteindelijk, 50 euro per maand



Wat we hier betalen weet ik zo niet eens trouwens, ergens rond de 20 euro, vrijwillige basis

ja hoezo prive school? vrije school valt toch gewoon onder het onderwijs… en volgens mij hoef je die niet extra te betalen… of is dit weer een andere vrije school de DE vrije school?

Nee hoor het is DE vrije school en ouders moeten maandelijks een bijdrage betalen omdat de school niet alleen maar de onderwijs biedt die op ‘normale’ scholen ook wordt gegeven, maar ook veel creatieve vakken worden gegeven die duurder zijn en door de ouders mee worden gefinancierd…



Misschien is het geen 50 euro, maar 30-40 weet ik niet precies, maar ik weet wel dat er maandelijks wordt ‘gedoneerd’…



En een priveschool omdat ik daar zelf ook op heb gezeten en hun manier van werken en leren mij erg aanspreekt. Ze kijken vooral naar wat het kind zelf kan en naar de ontwikkeling van het kind…



Ook de creatieve vakken spreken mij erg aan, waarbij het misschien niet altijd gaat om hetgeen je moet maken of doen, maar ook het sociale aspect erom heen…

zijn alle vrije scholen privescholen?

Naar ik weet zijn alle vrije scholen opgericht door Rudolph Steiner prive-scholen…Maar het kan zijn dat ze zich zo niet meer noemen hoor; priveschool…

Vrije scholen zijn geen privescholen, maar bijzondere scholen. In Nederland is het onderwijs verdeeld in openbare scholen, van de overheid en bijzondere scholen, met bijv. een christelijke grondslag, montessori (overigens kan dit ook weer een openbare school zijn), vrije school, etc. Bijzondere scholen hebben meer vrijheid in het voeren van een eigen beleid dan openbare scholen, alhoewel er tegenwoordig natuurlijk richtlijnen vastliggen waar alle scholen aan moeten voldoen.

Vroeger werden alleen de openbare scholen door de overheid gefinancierd, in 1910 is toen in de ‘schoolstrijd’ tussen liberalen en confessionelen beslist dat het bijzonder onderwijs voortaan ook door de overheid betaald zou worden.



Privescholen zijn weer een genre apart. Deze scholen krijgen meestal helemaal geen subsidie van de overheid. Dit is nu bijv. het geval bij sommige Iederwijs scholen. (Als dit bij de genoemde vrije school ook het geval was geweest was het schoolgeld 1000 euro ipv 40 euro per maand geweest)

Groetjes, Elise

Bij ons is de vrijwillige bijdrage 18 euro. Dus dat valt wel mee. Maar er werd wel even duidelijk gemaakt, dat als je het niet betaalde je kind niet mee mocht doen aan het sint en kerstfeest :shock: :shock:

Oftewel een verplichte vrijwillige bijdrage :wink:

@Willeke wrote:

Bij ons is de vrijwillige bijdrage 18 euro. Dus dat valt wel mee. Maar er werd wel even duidelijk gemaakt, dat als je het niet betaalde je kind niet mee mocht doen aan het sint en kerstfeest :shock: :shock:

Oftewel een verplichte vrijwillige bijdrage :wink:




Voor ouders die echt niet kunnen betalen, heeft de gemeente een potje, zodat de kinderen gewoon mee kunnen doen. Dus als het te duur is gewoon even informeren bij de gemeente.

@Ukkie wrote:

@Willeke wrote:
Bij ons is de vrijwillige bijdrage 18 euro. Dus dat valt wel mee. Maar er werd wel even duidelijk gemaakt, dat als je het niet betaalde je kind niet mee mocht doen aan het sint en kerstfeest :shock: :shock:

Oftewel een verplichte vrijwillige bijdrage :wink:




Voor ouders die echt niet kunnen betalen, heeft de gemeente een potje, zodat de kinderen gewoon mee kunnen doen. Dus als het te duur is gewoon even informeren bij de gemeente.




het ging meer om het idee dat er een brief bij zat die dat wel even benadrukte. :shock:

Het leek wel op een dreigbrief. :shock:

@Willeke wrote:

@Ukkie wrote:
@Willeke wrote:
Bij ons is de vrijwillige bijdrage 18 euro. Dus dat valt wel mee. Maar er werd wel even duidelijk gemaakt, dat als je het niet betaalde je kind niet mee mocht doen aan het sint en kerstfeest :shock: :shock:

Oftewel een verplichte vrijwillige bijdrage :wink:




Voor ouders die echt niet kunnen betalen, heeft de gemeente een potje, zodat de kinderen gewoon mee kunnen doen. Dus als het te duur is gewoon even informeren bij de gemeente.




het ging meer om het idee dat er een brief bij zat die dat wel even benadrukte. :shock:

Het leek wel op een dreigbrief. :shock:




Jeeeeeeeee, dat is echt niet netjes. Ik zou dat zeker aankaarten in de MR. De MR moet toestemming verlenen aan de kosten van de ouderbijdrage.

Tjee wat betalen jullie veel zeg… Bij ons is de vrijwillige bijdrage 11 euro per jaar. Dat vind ik eigenlijk ook al genoeg. Wel vreemd dat het zo ontzettend veel verschilt per school. Mag eigenlijk niet kunnen vind ik!



Groetjes Jada

Tsja, dat hangt er een beetje vanaf… Onze ouderraad heeft genoeg geld om bij feesten (Sint, Kerst, etc) groots uit te pakken. Ze hebben nooit geld te kort. Dat past ook wel een beetje bij de wijk waarin de school staat. Op andere scholen wordt dit misschien minder belangrijk gevonden, dan hoeft het bedrag ook niet zo hoog te zijn.

het hangt erg af van de school.

sommige scholen hebben meer bijdrage nodig omdat ze oook meer bieden. zoals bijvoorbeeld de al eerder genoemde vrije school, dit zijn overigens geen prive scholen.

maar de bijdrage is niet vrijwillig maar wel inkomen afhankelijk. wie meer verdient betaald dus ook meer. voor een volgend kindje betall j ook weer minder dan voor de eerste.