Wat is nou eigenlijk een peetoom/tante?

Ik dacht zelf eigenlijk een tweede moeder/vader

Degene die voor je kind gaat zorgen als je er zelf niet meer bent?



Onze kids hebben trouwens geen peetoom/tante.

Dat ze voor je kind gaan zorgen is niet per definitie zo hoor, dat zou dan zelfs vasgelegd moeten worden bij de notaris.

Onze jongens hebben wel een peetoom/ peettante of peetopa en/of peetoma :mrgreen:



Hier is het zo dat een petekindje door de peet"ouders" iets meer verwend worden tijdens verjaardagen enz.

een peetvader/moeder is iemand die tijdens de doop van je kind, belooft dat hij zal ondersteunen in de geloofsopvoeding van je kind.

@Fietje wrote:

een peetvader/moeder is iemand die tijdens de doop van je kind, belooft dat hij zal ondersteunen in de geloofsopvoeding van je kind.
ja hij/zij is zeg maar net als wat de getuige doet bij je huwelijk.



Maar dat van die geloofsopvoeding valt hier ook wel mee hoor, zo gelovig zijn we niet. lees we gaan nooit naar de kerk verder

http://www.isidorusweb.nl/asp/default.asp?t=show&id=3621



Betekenis peter en meter

Vroeger was de meter altijd degene die het kind ten doop hield. De reden hiervan was dat een kind direct na de geboorte gedoopt werd en de moeder dus nog op het kraambed lag. Je kunt zeggen dat de meter de ´stand-in´ voor de moeder was. Dat hoeft nu niet meer omdat de moeder zelf ook bij de doop is. Ouders kunnen zelf kiezen wie het kind ten doop houdt.



De peetouders zijn ten eerste de vertegenwoordigers namens de geloofsgemeenschap en daarom moet zeker één van de peetouders katholiek zijn. Tesamen met de ouders spreken ze de doopbeloften en de geloofsbelijdenis uit.



Op de tweede plaats zijn de peter en de meter de mensen die namens de parochie beloven om de ouders van een dopeling bij te staan in de geloofsopvoeding van de gedoopte (meestal kind). Ze ondersteunen de christelijke levenswijze en staan het kind bij in het geloofsleven. Dat kan heel praktisch zijn: als eerste door veel te bidden voor het petekind, door af en toe te praten over God en samen naar de kerk te gaan, of door kadootjes te geven: een kinderbijbeltje, een gebedenboekje, of een rozankrans en een kruisje. Als vanzelfsprekend zijn de peetouders aanwezig bij de Eerste Heilige Communie, het Vormsel en het huwelijk van hun petekind.



In Nederland is het peetouderschap wat verwaterd als het gaat om die oorspronkelijke betekenis en taken.

Vroeger kwam het nogal eens voor dat - door slechtere medische voorzieningen - dat de moeder vroeg overleed. Peetouders waren dan een praktische oplossing op het kind op te voeden. Baby’s hadden peten voor het geval één van hen niet een kind alleen op te voeden. Dat is de reden waarom de peetoom en -tante vaak van verschillende kanten van de familie komen.



Gelukkig zijn die tijden voorbij, maar toch je ook nu onderling besluiten voor een voogdijschap van de peetouders, en je kunt er voor naar de notaris om dat vast te leggen. Het wordt niet automatisch geregeld door een burgerlijke of kerkelijke wet.



De betekenis is beperkter geworden, en wordt steeds vaker alleen gezien als de twee belangrijkste getuigen bij de doop.



Als je als peter en meter deze taken op je wilt nemen, en als je daarvoor gevraagd wordt, dan is het meer dat logisch dat de voorwaarde is dat de peetouders zelf gedoopt en gevormd moeten zijn, en hun eerste heilige Communie. Als je hier niet aan kunt doen, dan kan je getuige zijn van de doop van je petekind.



Alleen familie? Of ook vrienden?

Het hoeft niet per sé zo te zijn, dat de peetouders familie moet zijn. Het kunnen ook mensen uit je vriendenkring zijn.



1+1= 2?

Het hoeven er ook geen twee te zijn. Je kunt met één peetouder volstaan. Mocht je helemaal niemand vinden, dan kan je kind ook zonder peter of meter worden gedoopt. Daarbij tekenen we aan, dat het voor een kind heel prettig is om te weten, dat er anderen zijn dat de ouders om over problemen, levensvragen en het geloof te kunnen praten. Zeker als je als petekind af en toe een extra kadootje krijgt…

O ja… Het is of 1 meter of 1 peter, of 1 peter én 1 meter. Twee meters of twee peters is niet toegestaan.

Hier hebben beide kids wel een peetoom/peettante (of peter en meter zoals wij zeggen), maar dat is meer voor de “eer” aangezien ik absoluut niet gelovig ben.



Dat ze later voor je kinderen zorgen is niet noodzakelijk zo, anders zouden mijn kinderen allebei ergens anders blijven aangezien ze verschillende peters en meters hebben… Mijn zus is wel degene die wij in ons testament hebben aangewezen als voogd, en zij is wel de meter van Jayden.

Peetouders

Peter en meter, tezamen aangeduid als ‘peetouders’, stellen zich bij de doop garant voor het geloofsonderricht en de christelijke opvoeding van de dopeling, hun ‘petekind’.



http://www.encyclo.nl/begrip/Peetouders

@Fietje wrote:



1+1= 2?

Het hoeven er ook geen twee te zijn. Je kunt met één peetouder volstaan. Mocht je helemaal niemand vinden, dan kan je kind ook zonder peter of meter worden gedoopt. Daarbij tekenen we aan, dat het voor een kind heel prettig is om te weten, dat er anderen zijn dat de ouders om over problemen, levensvragen en het geloof te kunnen praten. Zeker als je als petekind af en toe een extra kadootje krijgt…

O ja… Het is of 1 meter of 1 peter, of 1 peter én 1 meter. Twee meters of twee peters is niet toegestaan.


En dit mag zelfs ook, een vriendin van mij heeft voor haar kindje 2 peettantes.

@Mama_jeanet wrote:

@Fietje wrote:


1+1= 2?

Het hoeven er ook geen twee te zijn. Je kunt met één peetouder volstaan. Mocht je helemaal niemand vinden, dan kan je kind ook zonder peter of meter worden gedoopt. Daarbij tekenen we aan, dat het voor een kind heel prettig is om te weten, dat er anderen zijn dat de ouders om over problemen, levensvragen en het geloof te kunnen praten. Zeker als je als petekind af en toe een extra kadootje krijgt…

O ja… Het is of 1 meter of 1 peter, of 1 peter én 1 meter. Twee meters of twee peters is niet toegestaan.


En dit mag zelfs ook, een vriendin van mij heeft voor haar kindje 2 peettantes.




tja, volgens het katholiek wetkboek is dat niet toegestaan…, dat betekend natuurlijk niet dat het nooit gebeurt…

@Mama_jeanet wrote:

@Fietje wrote:


1+1= 2?

Het hoeven er ook geen twee te zijn. Je kunt met één peetouder volstaan. Mocht je helemaal niemand vinden, dan kan je kind ook zonder peter of meter worden gedoopt. Daarbij tekenen we aan, dat het voor een kind heel prettig is om te weten, dat er anderen zijn dat de ouders om over problemen, levensvragen en het geloof te kunnen praten. Zeker als je als petekind af en toe een extra kadootje krijgt…

O ja… Het is of 1 meter of 1 peter, of 1 peter én 1 meter. Twee meters of twee peters is niet toegestaan.


En dit mag zelfs ook, een vriendin van mij heeft voor haar kindje 2 peettantes.






Mijn zoon heeft een peetoom en twee peettantes maar daarnaast ook nog een Peetzusje…

Zo staat het ook op het geboortekaartje. :mrgreen:

Ikzelf ben peettante van Anne ::

Zelf houd ik geen geloof aan .

De ouders van Anne :
: hebben mij tijdens de zwangerschap gevraagd peettante te willen zijn.

En net als TS wist ik niet exact wat het inhield en wat er van me verwacht zou zijn,



Mij werd verteld dat het aanwezig zijn bij de doop was, als getuige en als belofte , het kindje te begeleiden en te ondersteunen in zijn levensweg in het geloof.



En ook wat al werd genoemd, je bent wel een soort suikeroom / tante. Extra verwennen en zorg geven naast de liefde zorg en aandacht die het kind krijgt al van zijn ouders.



Ik kan me nog herrineeren dat het wel"“aangebvraagd” werd bij de kerk omdat ik zelf geen geloof aanhield, maar omdat de ouders mij zo graag wouden hebben … dit hebben ze rond gekregen en is ook vast gelegd. Er is ook ergens een soort van document van ?





Helaas is mijn moppie overleden en kan ik mijn taak niet ana haar bij leven schenken.

Op dit moment ben ik dichterbij woonachtig bij de begraafplaats waar Anne :: haar mooie plekje is … ik verzorg grotendeels haar plekje, kom er eig een keer of 2 a 3 per maand ,



verder bijhaar jaardag, sta ik stil bij haar uiteraard en zorg voor iets moois ter gedachte aan…



Anne :
: :kaars: :-*

@Rooike wrote:

@Mama_jeanet wrote:
@Fietje wrote:


1+1= 2?

Het hoeven er ook geen twee te zijn. Je kunt met één peetouder volstaan. Mocht je helemaal niemand vinden, dan kan je kind ook zonder peter of meter worden gedoopt. Daarbij tekenen we aan, dat het voor een kind heel prettig is om te weten, dat er anderen zijn dat de ouders om over problemen, levensvragen en het geloof te kunnen praten. Zeker als je als petekind af en toe een extra kadootje krijgt…

O ja… Het is of 1 meter of 1 peter, of 1 peter én 1 meter. Twee meters of twee peters is niet toegestaan.


En dit mag zelfs ook, een vriendin van mij heeft voor haar kindje 2 peettantes.






Mijn zoon heeft een peetoom en twee peettantes maar daarnaast ook nog een Peetzusje…

Zo staat het ook op het geboortekaartje. :mrgreen:




zonder proberen je aan te vallen, maar wat is dan d meerwaadre van het peetouderschap in jullie geval, als het blijkbaar om 4 personen gaat?



het lijkt met het exclusieve karakter dan wat verloren gaat…

@Fietje wrote:

@Rooike wrote:
@Mama_jeanet wrote:
@Fietje wrote:


1+1= 2?

Het hoeven er ook geen twee te zijn. Je kunt met één peetouder volstaan. Mocht je helemaal niemand vinden, dan kan je kind ook zonder peter of meter worden gedoopt. Daarbij tekenen we aan, dat het voor een kind heel prettig is om te weten, dat er anderen zijn dat de ouders om over problemen, levensvragen en het geloof te kunnen praten. Zeker als je als petekind af en toe een extra kadootje krijgt…

O ja… Het is of 1 meter of 1 peter, of 1 peter én 1 meter. Twee meters of twee peters is niet toegestaan.


En dit mag zelfs ook, een vriendin van mij heeft voor haar kindje 2 peettantes.






Mijn zoon heeft een peetoom en twee peettantes maar daarnaast ook nog een Peetzusje…

Zo staat het ook op het geboortekaartje. :mrgreen:




zonder proberen je aan te vallen, maar wat is dan d meerwaadre van het peetouderschap in jullie geval, als het blijkbaar om 4 personen gaat?



het lijkt met het exclusieve karakter dan wat verloren gaat…






Dat hij dus 4 extra mensen heeft die hem helpen tijdens mijn opvoeding!

Voor mij heeft het gewoon een toegevoegde waarde dat ik het zo heb gedaan… :wink:

@Fietje wrote:

Twee meters of twee peters is niet toegestaan.




En toch is onze zoon gedoopt en heeft 2 peettantes :wink:

@cees77 wrote:

@Fietje wrote:
Twee meters of twee peters is niet toegestaan.




En toch is onze zoon gedoopt en heeft 2 peettantes :wink:




zoals ik het al zei, het is kerkrechtelijk gezien niet toegestaan, maar er gebeuren wel meer dingen die niet “mogen”

@Fietje wrote:

@cees77 wrote:
@Fietje wrote:
Twee meters of twee peters is niet toegestaan.




En toch is onze zoon gedoopt en heeft 2 peettantes :wink:




zoals ik het al zei, het is kerkrechtelijk gezien niet toegestaan, maar er gebeuren wel meer dingen die niet “mogen”




Ja, ik had weer eens niet ver genoeg doorgelezen :oops: :shifty: :mrgreen:

@Fietje wrote:

O ja… Het is of 1 meter of 1 peter, of 1 peter én 1 meter. Twee meters of twee peters is niet toegestaan.




:think: onze oudste heeft 2 peters en onze jongste 2 meters.

(zijn samen van beide de broers en hun vrouw/vriendin)



en gewoon gedoopt en niemand die hier moeilijk over deed…



Enne wij zijn ook niet getrouwd…

@Pitje27 wrote:

@Fietje wrote:
O ja… Het is of 1 meter of 1 peter, of 1 peter én 1 meter. Twee meters of twee peters is niet toegestaan.




:think: onze oudste heeft 2 peters en onze jongste 2 meters.

(zijn samen van beide de broers en hun vrouw/vriendin)



en gewoon gedoopt en niemand die hier moeilijk over deed…



Enne wij zijn ook niet getrouwd…




nogmaals, ik wet dat heel veel mensen het anders doen, en ook heel veel kerken/priesters/voorgangers daarmee acoord gaan, maar dit is wat het kerkelijk wetboek er over zegt…



Dan heb ik het overigens over de katholiek kerk, want daar komt het peetouderschap vandaan.

Omdat wij bijde NIET katholiek zijn :lol: :lol: heeft onze zoon geen peetouders maar een sugaraunt en uncle :smiley:



Al onze kids zouden dat hebben



Nic is ook niet gedoopt :smiley: Ze mogen van ons zelf kiezen waneer ze 16 zijn of ze dat willen

Omdat wij bijde NIET katholiek zijn :lol: :lol: heeft onze zoon geen peetouders maar een sugaraunt en uncle :smiley:



Al onze kids zouden dat hebben



Nic is ook niet gedoopt :smiley: Ze mogen van ons zelf kiezen waneer ze 16 zijn of ze dat willen