Wat is nou eigenlijk een peetoom/tante?

Fietje,

GEEN aanval hé, echt niet !!! :-*

Maar - althans hier in België toch - is het heel recent veranderd !



Je mag 4 mensen uitkiezen om het meter-/peterschap op zich te nemen, per kindje.

Het maakt ook niet uit of het mannen of vrouwen zijn.

(twee mannen en twee vrouwen of één/drie verhouding of vier van hetzelfde geslacht).

Ik heb het aan een priester gevraagd en het mag echt wel, heel officieel. (anders heeft die brave man tegen me gelogen en dat verwacht ik toch echt niet).



Misschien is het in Nederland nog anders, dat kan, maar in België is het zo.



liefs

gerda

voor zover ik weet (en ik weet hierover toch best wel wat) ik de katholieke kerk een wereldkerk…



dat betekent dat er in rome beslist worden over veranderingen, en die dan dus ook overal gelden…



betekend niet dat de gebruiken per kerk ander geintepreteerd zouden kunnen worden.



maar ik ga het nog eens even navragen…

tja, daar heb je natuurlijk een punt:

als het veranderd binnen de Katholieke Kerk, moet het vanuit Rome beslist zijn en dan wereldwijd gelden.

klopt !

ik ben er nu eigenlijk ook best benieuwd naar. Laat je iets weten als je er duidelijkheid over hebt ?



:-*



liefs

Gerda

http://www.kerk-nederweert.nl/7archiefalg.htm



Twee peetooms, kan dat?



Ook dit jaar mogen we een behoorlijk aantal kinderen ten doop houden. Het is altijd een moment van genade voor ouders en de dopeling als het kind door dit sacrament gaat horen bij God en de kerkgemeenschap. En ouders willen hun kind begeleiden naar de volwassenheid vanuit hun christelijke overtuiging. Door kinderen voor te gaan in geloof en gebed, bijbelverhalen voor te lezen, te bidden voor en na de maaltijden, bij het opstaan en het slapen gaan. Zo kunnen zij toegeleid worden naar hun Eerste H. Communie en het H. Vormsel.



Naast ouders spelen ook peetouders een belangrijke rol bij de geloofsopvoeding. Zij worden verwacht om hun petekinderen zeker te begeleiden tot het Vormsel en kunnen zij zelfs de plaats van de ouders innemen als er iets met hen zou gebeuren. Daarom moet de peetoom of peettante oom zelf gedoopt zijn. Immers, je kunt van iemand die zelf niet gedoopt is (en ook zijn eigen kinderen niet laat dopen) niet verlangen dat hij/zij het petekind helpt bij de opvoeding in het geloof.



Volgens het kerkelijk recht zijn er drie mogelijkheden om peettouders voor hun kind aan te stellen: 1. je kiest een peetoom 2. je kiest een peettante 3. je kiest een peetoom en een peettante. Dit zijn de drie enige mogelijkheden. Je kunt dus niet twee peettantes kiezen of twee peetooms. Het komt weleens voor dat men dit vraagt, maar dat kan dus niet. Ofschoon ik eerder dat wel accepteerde, vind ik het belangrijk om de kerkelijke lijn te volgen. In het doopregister kan ik maar één peetoom inschrijven of één peettante. Weet u dat ook weer!



Pastoor E. Mutsaerts

Mijn ouders zijn roomskatholiek vandaar dat ik dus een peettante heb.

Zij vertelde dat de peettante voor ons zou zorgen als er iets met hun gebeurd en dat dat degene is waar we altijd bij terecht kunnen en altijd voor ons klaarstaat. Als het goed is.

Gelukkig zijn mn ouders er nog, want ik ken mn peettante amper en van dat altijd klaarstaan heb ik ook weinig gemerkt.



Daarom hebben wij zulke dingen niet voor onze kids.

Alles verandert zo, de betekenis van peettante enz steld vaak niet eens meer zo veel voor.

helaas.



Net zoals dat je maar 1 keer mag trouwen voor de kerk mag je denk ik ook maar 1 keer een peettante kiezen.

ik denk dat onze priester zal moeten gaan biechten als ik jouw stukje lees, Fietje. Had het hem echt gevraagd en volgens hem: geen probleem.



Thanks voor de info !

Weer wat wijzer geworden… :wink:



liefs

gerda

up 8) voor Mar27

Thx en sorry, ik had er overheen gelezen :oops: