wat is leuk om te spelen met water? (geen waterbaan)

Vorig jaar hebben we een BIG waterbaan aangeschaft.

Ik had al een simpele versie tweedehands gekocht op een beurs en er een type Niagara (met pomp) bij gekocht voor de verjaardag van mijn zoon.

Hélemaal leuk!

Maar van korte duur.



Het pompen was leuk en dat is ook best regelmatig gebeurd, maar de ellende met zo’n ding is dat er telkens een deel scheefgetrokken/geduwd wordt en dan gaat hij lekken. Je blijft dus aan de gang met weer vastduwen en bijvullen. Staat hij even of heb je een lolbroek-peuter die er zand in gooit, dan vervuilt het hele ding en moet je hem leegkieperen (waardoor hij aan alle kanten los gaat en je weer overnieuw kunt beginnen) schoonspoelen en opnieuw vullen. Na een paar dagen moet je hem verplaatsen om geen permanente afdruk in het gras te krijgen (of om het gras te maaien) en kun je opnieuw aan de gang.

En het nieuwtje was er wel gauw af, dus af en toe even pompen was leuk, maar na hooguit een half uurtje heb je dat ook echt wel gezien en dan was het weer voor een paar dagen klaar…



Kort gezegd, het beetje plezier dat ze ervan hebben is het gedoe niet waard.

Maar wat ik er wél ideaal aan vond is dat de kinderen met water kunnen spelen zonder dat er meteen tig liter water op een dag doorheen gaat. Gaan ze met gietertjes, waterpistolen e.d. aan de gang, dan staat die kraan meer open dan dicht…

Bovendien ontdekken ze ook (al is het summier) wel wat over water door het pompen (sluis-systeem) en stroming maken en kijken wat dat doet.



Heeft iemand een slim idee wat ook erg leuk is om met water te spelen buiten op warme dagen (maar niet zo warm dat je meteen een zwembad opzet omdat het anders niet te harden is), zodat ze lekker kunnen ontdekken, zonder dat je er zelf de hele dag druk mee bent en er meer hinder dan plezier van hebt?

(De kids zijn 3 en bijna 6, dus liefst niet een peuteridee (ik zag voor peuters leuke watertafels), maar voor iets grotere kinderen)



Ik hoop het, want ik kan het niet vinden tot zover!

wat hier helemaal in is lege flesjes met water en een voetbal…

met krijt wat lijnen getekend…



en waterballonen…



hier staan 2 emmers water dan,

want mijn buitenkraan staat anders ook heel de dag open,

zo kunnen ze zelf de flesjes vullen, of water pistooltjes…

en lege spuitjes kreeg ik van de huisharts…



waar ze ook enorm veel plezier mee hebben zijn die latex handschoentjes, ook vullen met water…

dikke pret…



bij het kruidvat heb je een zand water tafel,

maar dat werd een mega modderbende…



en anders zo’n klein peuterzwembadje,

zag ze bij de wibra nu in de aanbieding,

3 emmers water, en het is vol… :thumbup:

wij hebben een zand water tafel die alleen met warm weer gevuld wordt met water en absoluut geen zand erbij anders hebben we een modder pool.



en wat hier een groot succes is de waterglijbaan weinig werk uitrollen stekker in contact waterkraan zachtjes aan en ze hebben lol.

wat ze ook geweldig vinden dan is zeep erbij op :lol: al die schuim en duiken maar :dance:

ik heb dezelfde aquaplay, maar als hij goed inelkaar zit (rubbers flink aanduwen) dan gaat het goed hoor.

Ik kieper hem met mooi weer elke avond om en sochtends zet ik hem weer overeind en hij gaat niet uitelkaar dan.



Verder een kinderbadje met water en speelgoed doet het ook goed.

Hier ook totaal geen probleem met de BIG-aquaplay. Veel plezier ervan en geen lekkages.



Je kunt een limiet stellen aan het gebruik van water: een zwembadje vullen en gewoon niet meer bijvullen. Dit van tevoren duidelijk aangeven bij je kids.

Of emmers vullen en als het op is, is het klaar?

Niets leuker dan lekker kliederen, toch? Maar wel met grenzen.



Verder hier gietertjes in het zwembadje, emmertjes en watermolentjes.

We hebben trouwens ook een klein opblaaszwembadje en die is heel snel op te zetten. Geen probleem :thumbup:

gewoon zo’n grassproeier die heen en weer gaat…

zooooo’n uitdaging om droog te blijven!!!

hoi,



Mijn jongens van 5 en 13 spelen in de weekenden op de camping het liefst met water vooral als het zo heet is.



Water balonnen zijn een succes maar je hebt gemiddeld voor 1 euro bij action ook leuke water pistolen echt een aanrader.

Ik koop er da direct een aantal want tja ze kunnen nog wel eens snel kapot gaan.



Maar ook flessen voetbal vinden ze erg leuk.

Lege flesjes met water en een voetbal is inderdaad wel een goed idee.



Waterballonnen en latex handschoentjes vind ik heel leuk, maar het is hier helaas geen mogelijkheid, want mijn zoon is doodsbang voor ballonnen en alles wat daarop lijkt (schiet ook helemaal in de paniek van een scheetkussen), ook als het met water gevuld is.

Die lege spuitjes kan ik wel eens aan mijn buurvrouw vragen, die is verpleegkundige, dus ze kan er vast wel aan komen.



Zo’n watertafel is wel een idee en dan een hele “kale”. Ik had van die dure peuterdingen gezien, maar een kale en zelf dingen erin is natuurlijk ook een idee. Of inderdaad een peuterzwembadje met lage rand, hoewel dat misschien wat minder comfortabel “klooit” (behalve als je erin gaat zitten…)



Wat gek dat die banen bij jullie wel blijven zitten. Hier hoeft hij maar het minste stukje verschoven te worden of de boel zit al scheef (en lekt dus), hoe hard ik het ook aandruk.



Een grassproeier vind ik toch te waterverslindend en een grote bak water doe ik inderdaad wel eens en dan ook de op-is-op regel. Maar het voordeel van zo’n baan (buiten alle nadelen) vond ik toch dat je (als hij in elkaar zou blijven) lang zoet kunt zijn met steeds hetzelfde water…



Bedankt voor jullie tips meiden enne…nieuwe tips blijven ook welkom hoor!

een flinke curverbak (of merkloos natuurlijk) met water, daarbij wat magnetronbakjes/bekers/lege frisdrankfles en een plantenspuit. Hier een enorme hit altijd en het kost vrijwel niks :thumbup:

@Ninanien wrote:

een flinke curverbak (of merkloos natuurlijk) met water, daarbij wat magnetronbakjes/bekers/lege frisdrankfles en een plantenspuit. Hier een enorme hit altijd en het kost vrijwel niks :thumbup:




:thumbup: Top, dank je!

Soms denk ik gewoon te moeilijk… :oops:

:mrgreen: Herkenbaar hoor! En als ik dan leuke dingen zie in een speelgoedwinkel of folder heb ik regelmatig de neiging om te te laten leiden door MIJN smaak zeg maar hahahahaha. En dan koop je iets en is het kind veel blijer met een plastic bakje 8) :lol:

@Ninanien wrote:

een flinke curverbak (of merkloos natuurlijk) met water, daarbij wat magnetronbakjes/bekers/lege frisdrankfles en een plantenspuit. Hier een enorme hit altijd en het kost vrijwel niks :thumbup:


Dit, plus voor de WOW factor een wat voedingsmiddelkleurstof, zo kun je in sommige (doorzichtige) bakjes het water een tintje geven en dat maakt het natuurlijk nog leuker om water te mengen :wink:

@Mammasandra wrote:

@Ninanien wrote:
een flinke curverbak (of merkloos natuurlijk) met water, daarbij wat magnetronbakjes/bekers/lege frisdrankfles en een plantenspuit. Hier een enorme hit altijd en het kost vrijwel niks :thumbup:




:thumbup: Top, dank je!

Soms denk ik gewoon te moeilijk… :oops:


daarop inhakend: mijn zoon speelt al heel lang heel graag met water, dus ik dacht ook: die waterbaan, dat is het tofste speelgoed dat ik voor hem kan bedenken. Heb dezelfde baan als jij, en hij speelt er echt wel af en toe mee, maar lang niet zo vaak/lang als ik had gedacht. En volgens mij komt dat omdat het teveel ‘voorgeprogrammeerd’ is. Veel meer succes is hier nog steeds idd emmers met water/gieters/buisjes/plantensproeiers en van dat soort spul.

Hier probeer ik overigens ook wel mee te geven dat er geen liters water doorheen hoeven te gaan. Ik bewaar ook bij mooi weer gewoon het badwater van z bv voor n. En we hebben altijd een emmertje staan om regenwater van de dakgoot op te vangen. Vind dat je dat je kinderen best mag meegeven, dat er niet zomaar 25 liter water doorheen gaat omdat je kind het toevallig leuk vindt om met water te spelen…



wij hebben een zand water tafel die alleen met warm weer gevuld wordt met water en absoluut geen zand erbij anders hebben we een modder pool.

voglens mij is er voor een kind niks leuker dan een modderpool! :wink:

Ik ben verliefd geworden op deze waterbaan:











We hebben ook een aquaplay, wordt opzich ook wel leuk mee gespeelt, maar dit lijkt me echt nog veel meer pret, omdat je zelf een baan maakt, lekker in de zandbak, en dan autotjes enz erbij, wij plukten vroeger ook blaadjes en gras enz om weilanden en bossen te maken. :thumbup: Dat deden we nog toen we al richting de 12 gingen, met de hele klas in de school zandbak :mrgreen: .



Wij hebben dit dan al, voor in de zandbak, is ook een grote hit! Fijn zand en water en kliederen maar!



die is wel heel gaaf…



waar kunnen we die halen ?

Hij is inderdaad wel heel geweldig ja!!

Ik vrees alleen dat onze zandbak daar te klein voor is. Wij hebben zo’n schildpad…

Dat onderste ding vind ik ook wel heel super zeg! Waar haal je dat?

Ik koop het bij Asbran, in Groningen… een “houten” speelgoedwinkel. Het is van HaBa. Alleen jammer dat het duur is.

Eh…Wij doen dat op het strand gewoon vanuit de hand. Modderig zand in je hand en druppelen maar. Zelfde effect, veel goedkoper. Echt, hele kastelen maken we ermee.

Hier krijgen ze altijd een beperkt aantal keer een afwasbak met water. Gietertje, wat bakjes, net wat ze erbij slepen. soms mogen ze ook lekker water in de zandbak mikken om modder te maken, heerlijk vinden ze het!

Hier heb ik een houten emmer met een kleiner emmertje erboven, dat water doorloopt. Dus een klein tuin fontein. Ava vindt het prachtig. Groot genoeg om bootjes in te laten drijven, klein genoeg zodat ze er niet in gaat zitten.



Of 2 oude vispompen in het kinder badje buiten. Bubbles en pingpong balletjes :thumbup: