Wat ik toch even echt niet snap...

… is dat vrijwel iedereen (zelf bv gevende moeders) lijkt te denken dat KV ‘makkelijker’ is dan BV… dat je voor BV ‘iets meer moeite’ moet doen maar ‘dat je dat er wel voor over hebt omdat het zo gezond is…’



Nou moet ik zeggen dat ik dat toch echt niet begrijp. Ik kan me namelijk echt, echt, echt niet voorstellen dat je het makkelijker zou vinden om overal en nergens poeder, flesje en de hele rambam mee zou moeten slepen en dan ook nog heet water moet zien te regelen… en dat je dat hele circus 's nachts ook nog eens een keer moet herhalen… terwijl je bij BV gewoon ‘klik’ aankoppelt waar je maar wilt en 's nachts je bed niet uithoeft enzo…



Begrijp me niet verkeerd, ik wil hiermee echt geen discussie KV-BV op gang brengen, maar ik begrijp echt niet waar dat dan zit, dat ‘makkelijker zijn’ van KV… :think:

Kan iemand me dat uitleggen? :shifty:

Een voordeel dat ik me kan bedenken is dat papa ook een flesje kan geven. Dat is bij een tweeling verdomd makkelijk, zeker 's nachts.

Ja dat is denk ik wel een voordeel dat papa ook een keer een fles kan geven, dat kan natuurlijk ook als je kolft, maar ja dan moet je eerst weer kolven…



Ehmmmmmmmmmmmmmmmmmmm ik denk heeeel diep na… :think:











nee ik kom even niet verder… :mrgreen:

@GroeneVrouw wrote:

… is dat vrijwel iedereen (zelf bv gevende moeders) lijkt te denken dat KV ‘makkelijker’ is dan BV… dat je voor BV ‘iets meer moeite’ moet doen maar ‘dat je dat er wel voor over hebt omdat het zo gezond is…’



Nou moet ik zeggen dat ik dat toch echt niet begrijp. Ik kan me namelijk echt, echt, echt niet voorstellen dat je het makkelijker zou vinden om overal en nergens poeder, flesje en de hele rambam mee zou moeten slepen en dan ook nog heet water moet zien te regelen… en dat je dat hele circus 's nachts ook nog eens een keer moet herhalen… terwijl je bij BV gewoon ‘klik’ aankoppelt waar je maar wilt en 's nachts je bed niet uithoeft enzo…



Begrijp me niet verkeerd, ik wil hiermee echt geen discussie KV-BV op gang brengen, maar ik begrijp echt niet waar dat dan zit, dat ‘makkelijker zijn’ van KV… :think:

Kan iemand me dat uitleggen? :shifty:


Bij mij gaat bv ook zo makkelijk dat ik dat ook niet ‘‘snap’’.

Maar ik denk dat als je kloven,spruw,bo enzo moet ‘‘overleven’’ dat kv dan erg aantrekkelijk klinkt en je op dat moment echt doorzet voor de ‘‘gezondheid’’ van je beeb met bv…

Ik zeg ook altijd tegen kv vriendinnen :wink: dat mijn voetjes niet eens de grond hebben geraakt met de nachtvoedingen geven…dat ik met 1 oog open kon voeden en er niet aan moest denken om met de magnetron te stoeien en schepjes te tellen midden in de nacht :lol:

Ik heb trouwens hetzelfde met de link van kv naar doorslapen,snap ik ook niet :shifty:

Mijn vriendinnen hun beebjes sliepen idd sneller door dan de mijne…máár de mijne ging doorslapen met 6 maanden (de eerste met 10 weken) en blééf doorslapen…die van hun begonnen ineens met een maand of 5 te spoken 's nachts én dat máánden lang :eh:

Ik snap sowieso die strijd tussen kv en bv niet. Net alsof iemand gelijk moet hebben. Ik heb 4 neefjes en nichtjes die op kv heerlijk groot en gezond zijn geworden. Ik dacht dat ik, i.v.m. medicijngebruik, ook op kv moest. Maar bij de allerlaatste controle bij de gynaecoloog leek het me wel handig dat toch nog even te checken en tot mijn grote verrassing zei hij dat het wel kon. Dat was wel even achter de oren krabben toen, want we hadden ons er helemaal op ingesteld dat we kv gingen geven, de melkpoeder hadden we al in huis. Ik besloot bv te proberen en jemig, wat een mazzel, het ging en gaat super, het consultatiebureau zegt dat ik geen melk geef maar slagroom en als ik kolf, tank ik zo een paar flesjes vol. Maar ik heb ook andere verhalen gehoord.



Laat iedereen in zijn/haar waarde. Je kiest waar je de mogelijkheden toe hebt en je wilt het beste voor je kind. Dat is geen strijd maar gewoon een keuze.



Nog even terug on topic; ik vind bv makkelijker. Altijd bij de hand, op temperatuur. Maar dat zeg ik alleen maar omdat het bij ons zo super gaat. Ik ken ook andere verhalen.

Nou, dat hoeft dus niet hoor SAs. Mijn kids sliepen allemaal voor 6 weken door, en bleven dat doen. Dat ligt dus aan je kindje denk ik. Ik zie in mijn omgeving alleen de bv kindjes die nog lang komen 's nachts, maar die moeders ervaren dat helemaal niet als belastend, juist omdat je er nauwelijks wakker van wordt!



Verder is bv natuurlijk makkelijker als het allemaal lekker loopt. Maar dat doet het lang niet bij iedereen, in ieder geval niet op dit forum! :mrgreen:



Wat niet wegneemt dat ik ook erg heb zitten tobben, eerst met de bv en toen ook nog met de kv. Pas bij onze derde ging het vanaf de eerste dag top!

En een ander de fles laten geven deed ik trouwens nooit, dus dat maakte niet uit.



Overigens vind ik het meenemen van kv ook echt totaal niet lastig hoor. Water mee, flesje(s) mee, poeder mee en gaan. Dus nee, ook gewoon makkelijk.

@pluutje wrote:

Nou, dat hoeft dus niet hoor SAs. Mijn kids sliepen allemaal voor 6 weken door, en bleven dat doen. Dat ligt dus aan je kindje denk ik. Ik zie in mijn omgeving alleen de bv kindjes die nog lang komen ‘s nachts, maar die moeders ervaren dat helemaal niet als belastend, juist omdat je er nauwelijks wakker van wordt!



Verder is bv natuurlijk makkelijker als het allemaal lekker loopt. Maar dat doet het lang niet bij iedereen, in ieder geval niet op dit forum! :mrgreen:



Wat niet wegneemt dat ik ook erg heb zitten tobben, eerst met de bv en toen ook nog met de kv. Pas bij onze derde ging het vanaf de eerste dag top!

En een ander de fles laten geven deed ik trouwens nooit, dus dat maakte niet uit.



Overigens vind ik het meenemen van kv ook echt totaal niet lastig hoor. Water mee, flesje(s) mee, poeder mee en gaan. Dus nee, ook gewoon makkelijk.


Precies dát bedoel ik ook te zeggen…het ligt dus aan het beebje niet aan bv of kv!!

En ieder zijn meug…

Maar ik begrijp ook niet dat kv als ‘makkelijker’’ wordt bestempeld zoals groene vrouw zegt.

Beide heeft zijn voor en nadelen zoals alles in het leven 8)

Precies.



Mensen die tobben met bv zullen eerder zeggen dat kv makkelijker is!

Dus ik snap niet waarom dat dan echt totaal niet begrepen wordt, want daar ging dit topic over! :wink:



Ookal gaat iets jou zelf makkelijk af, dan hoeft dat nog niet te betekenen dat dit voor iedereen opgaat. Ik kan me best voorstellen dat bv makkelijk is, al heb ikzelf een totaal andere ervaring.



Maar misschien bedoelt Gr.Vrouw dat er op voorhand al gezegd wordt dat het makkelijker is, voordat de ervaring er is. Dat mensen er al voor kiezen dat het makkelijker is, terwijl juist als het goed loopt bv makkelijker is.



Misschien werkt al die negatieve info over te weinig groeien, spruw, tepelkloven, onrust, huilen etc. hier ook wel aan mee.



Meer positieve verhalen dus!!! :smiley:

Nou ik denk idd dat dat het geval is…

Ik hoor iig vaak om mij heen over bv dat dat zo een ‘‘gedoe’’ is en zie bij mijn vriendinnen dat zij zonder bv te proberen de kv pakken.

Ik laat iedereen in zijn waarde en zeg daar nooit iets over,ik vertel alleen erg enthousiast over bv en MIJN ervaring ermee die echt super is!!

Vind het soms wel erg jammer dat mensen dus de kv pakken zonder te proberen door alle verhalen…ik zeg dan ook altijd joh probeer bv kv kan je altijd pakken…je weet pas waar je nee tegen zegt als je het geprobeerd hebt en als je het hebt geprobeerd hoef je je ook nooit af te vragen ‘‘had ik beter wel bv kunnen geven’’ want dát hoor ik dus achteraf weer vaak van vriendinnen die mij dan horen over mijn bv ervaring…de meeste hebben toch iets van vraagtekens hoe of wat het bij hun had gegaan als ze niet gelijk kv hadden gegeven…

ben het helemaal met je eens.

ik heb 9mnd lang bv gegeven en dat vond ik veel en veel makkelijker dan flesvoeding. met bv had ik altijd 1 hand vrij om te drinken of wat dan ook. met fv heb je dat niet. nooit geen moeite om het in het openbaar te geven dus ik had het altijd op de juiste temp bij me.

ok paar keer bo gehad dat was minder maar buiten dat vind ik het het makkelijkste om te doen en te geven.

nooit s nachts eruit hoeven om een flesje te maken.<br /> dat mijn kinderen evenegoed na bv nog een flesje kregen dacht ik tjee bv is echt veeel handiger dat geleur met poeder en water.<br /> <br /> mijn man word toch niet wakker dus of ik nou fles of bv geef ik moet er toch uit want voor ik hem eens wakker geschud heb heb ik die fles al 10x gegeven.<br /> bij flesvoeding krijgen kindjes ook spruw door de spenen.<br /> van kv doorslapen is voor mij al de grotste nonsens want mijn bijde kinderen sliepen met 5weken door, ik had ook echt slagroom :lol: . pas toe ik weer stopte met bv na 9mnd wereden ze wel eenz snachts wakker.

mijn kinderen zijn in hun eerste levensjaar zelden tot nooit ziek geweest.



maaaaaaar bij mij liep het allemaal lekker de bijde keren en wat ik als super makkelijk ervaar hoeft voor een ander niet zo te wezen.

ik weet gerust dat er moeder met veel pijn en moeite 6mnd hebben volgehouden voor hun kindje en dat is natuurlijk niet altijd makkelijk geweest, maar wel liefdevol :inlove:

Ik heb het nog nooit iemand horen zeggen, dat kv gemakkelijker is. Ik heb wel vaak horen zeggen dat het ‘knap’ is dat ik zo lang bv gegeven heb. En daar ben ik wel trots op, omdat ik vind dat ik er veel moeite voor heb moeten doen. Het geven van kv was misschien wel gemakkelijker geweest, omdat het mij minder lichamelijke inspanning zou kosten. Maar dat geldt dan alleen voor de voedingen overdag, en alleen voor de eerste maanden. Nee, over het algemeen vind ik bv gemakkelijker, maar niet gemakzuchtiger.

ik denk wat mensen bedoelen met KV is gemakkelijk is dat je geen zorgen hebt over: het komt niet op gang, het is niet genoeg, drinkt ie wel genoeg, niet hoeft te oefenen op goed aan te leggen…je koopt het gewoon, je hebt altijd genoeg, weet precies hoeveel het kindje drinkt, je kan gewoon gaan werken/winkelen zonder te kolven…etc. Dus er zitten wel degelijk voordelen aan die het makkelijker kunnen maken denk ik.



Maar voor mij persoonlijk wegen de voordelen van BV echt enorm op tegen de nadeeltjes. Ik zou nooit om bovenstaande redenen voor KV kiezen omdat er voor mij zo ontzettend veel zwaarder wegende voordelen aan BV zitten en ik het ook als erg gemakkelijk ervaar.



Kan best zijn dat iemand anders een andere afweging maakt. Dat is dan haar keuze.



Wat ik denk dat Groene Vrouw bedoelt, wat wel kwalijk is, is dat KV het imago van gemakkelijk heeft vanwege al die negatieve verhalen die je blijft horen. Ik had echt het gevoel dat ik geluk had dat het bij mij meteen zo goed ging en eigenlijk is dat best wel raar.

@Cebe wrote:

ik denk wat mensen bedoelen met KV is gemakkelijk is dat je geen zorgen hebt over: het komt niet op gang, het is niet genoeg, drinkt ie wel genoeg, niet hoeft te oefenen op goed aan te leggen…je koopt het gewoon, je hebt altijd genoeg, weet precies hoeveel het kindje drinkt, je kan gewoon gaan werken/winkelen zonder te kolven…etc. Dus er zitten wel degelijk voordelen aan die het makkelijker kunnen maken denk ik.


Dat vind ik nou ook, ik heb bij allebei borstvoeding gegeven en doe dit zeker nu ook weer maar ik vond het erg moeilijk… ze huilden en ik wist niet of ze nou honger hadden of krampen, moe, … enz …? :think:

Er kwam ook nog eens bij dat ze enórm veel moesten overgeven bij de bv.

Toen ik overschakelde op kv werd alles zoveel gemakkelijker, het spugen was zo goed als over en ik wist precies wanneer ze honger hadden en wanneer ze huilden om wat anders …

Ik ben zeker voorstander van bv hoor, het is gezond én heel gezellig :inlove: mà à r ik vind kv véél handiger! :thumbup:

Ik heb ervaring met beide en ik vind BV vele malen makkelijker dan KV :shifty:

Gewoon hup, borst eruit en voeden maar :mrgreen:

En het maakt me helemaal niet uit waar ik ben ook :oops:



En 's nachts hoef ik alleen maar Sofie naast me neer te leggen, shirt omhoog en klaar is kees.

Vaak vallen we erna wel samen in slaap, maar dat scheelt me weer nachtrust :shifty:



Veeeeeeeeeeeeeeeeel makkelijker dan KV :shifty:



(Al was ik met de KV erg blij toen Thomas niet goed aan de borst wou hoor, ik vind het dan een prima vervanging) :?

Ik heb geen ervaring met Kv maar ik moet niet denken aan flessen, poeder, water verwarmen… Bv is zoveel makkelijker. Nu ook met de avondvoedingen, dat is zo gebeurd. Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt uit bed te gaan om een fles melk warm te maken.



Wat wel heel belangrijk is, is goede informatie. Borstvoeding is nou ook were niet zo makkelijk dat het een kwestie is van tepel erin stoppen en tanken maar. Moeder en kind moeten het wél leren. Als je onvoorbereid eraan begint dan kan het verkeerd gaan en krijg je problemen. Ik denk dat die problemen zorgen voor het beeld dat het zo moeilijk is.



Vergelijk het met rijlessen. In het begin moet je kijken, schakelen, gas geven, sturen, alles tegelijk. Mijn eerste rijlessen waren dramatisch. Bijna iedere moeder die zich door de eerste weken van leren en oefenen heeft heengeworsteld weet dat het daarna makkelijker is. Nu zoef ik ook over de snelweg zonder na te denken over de koppeling. Zo ging het na een paar weken ook met borstvoeding.

@FloorS wrote:

Ik heb geen ervaring met Kv maar ik moet niet denken aan flessen, poeder, water verwarmen… Bv is zoveel makkelijker. Nu ook met de avondvoedingen, dat is zo gebeurd. Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt uit bed te gaan om een fles melk warm te maken.



Wat wel heel belangrijk is, is goede informatie. Borstvoeding is nou ook were niet zo makkelijk dat het een kwestie is van tepel erin stoppen en tanken maar. Moeder en kind moeten het wél leren. Als je onvoorbereid eraan begint dan kan het verkeerd gaan en krijg je problemen. Ik denk dat die problemen zorgen voor het beeld dat het zo moeilijk is.



Vergelijk het met rijlessen. In het begin moet je kijken, schakelen, gas geven, sturen, alles tegelijk. Mijn eerste rijlessen waren dramatisch. Bijna iedere moeder die zich door de eerste weken van leren en oefenen heeft heengeworsteld weet dat het daarna makkelijker is. Nu zoef ik ook over de snelweg zonder na te denken over de koppeling. Zo ging het na een paar weken ook met borstvoeding.






:mrgreen: goede vergelijking… :thumbup:

Bij onze 1e heb ik bijna 5 mnd. BV gegeven (met tepelbeschermer, wat dus best een geklooi was elke keer) met vanaf 4 mnd. bijvoeding (dat is nu ruim 9 jaar terug) Maar echt goed ging het niet. Ik kreeg elke keer weer te horen dat hij te weinig gegroeid was.

Bij onze 2de heb ik na 12 dagen de handdoek in de ring gegooid. Tot bloedens toe waren mijn tepels kapot en omdat ze na 2 slokken steeds opnieuw aangelegd moest worden, zat ik dus zo’n tig keer op een dag tegen het plafond van de pijn.

En ondanks dat het bij de eerste 2 dus beslist geen makkie was, ben ik er bij de 3de weer aan begonnen. Dit keer eerst een cursus via het Kruiswerk gevolgd en nu ging het SUPER! 6 Maanden volledig en tot 9 mnd. met bijvoeding.

Maar bij de eerste 2 heb ik dus wel ervaren dat BV dus ECHT niet makkelijker is dan KV.

@FloorS wrote:

Wat wel heel belangrijk is, is goede informatie. Borstvoeding is nou ook were niet zo makkelijk dat het een kwestie is van tepel erin stoppen en tanken maar. Moeder en kind moeten het wél leren. Als je onvoorbereid eraan begint dan kan het verkeerd gaan en krijg je problemen. Ik denk dat die problemen zorgen voor het beeld dat het zo moeilijk is.



Vergelijk het met rijlessen. In het begin moet je kijken, schakelen, gas geven, sturen, alles tegelijk. Mijn eerste rijlessen waren dramatisch. Bijna iedere moeder die zich door de eerste weken van leren en oefenen heeft heengeworsteld weet dat het daarna makkelijker is. Nu zoef ik ook over de snelweg zonder na te denken over de koppeling. Zo ging het na een paar weken ook met borstvoeding.




Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Wij zijn er totaal onvoorbereid ingestapt omdat ik tot drie dagen voor de bevalling dacht dat ik geen borstvoeding kon geven i.v.m. medicijngebruik. Dit bleek niet waar te zijn en van mijn gyn kreeg ik groen licht. Het was dus wel aankoppelen en tanken. Maar ik besef me wel dat wij enorme mazzel hebben (gehad). We hebben wat houdingen geleerd van de kraamhulp en daar redden we ons tot nog toe prima mee, alhoewel ik wel merk dat Lissa een zware voorkeur heeft voor liggend voeden. Op de bank zittend vind ze maar zo zo. Maar wat ik dus wil zeggen is dat er wel gevalletjes zijn waarbij het ook makkelijk kan gaan.

@Carenza wrote:

@FloorS wrote:
Wat wel heel belangrijk is, is goede informatie. Borstvoeding is nou ook were niet zo makkelijk dat het een kwestie is van tepel erin stoppen en tanken maar. Moeder en kind moeten het wél leren. Als je onvoorbereid eraan begint dan kan het verkeerd gaan en krijg je problemen. Ik denk dat die problemen zorgen voor het beeld dat het zo moeilijk is.



Vergelijk het met rijlessen. In het begin moet je kijken, schakelen, gas geven, sturen, alles tegelijk. Mijn eerste rijlessen waren dramatisch. Bijna iedere moeder die zich door de eerste weken van leren en oefenen heeft heengeworsteld weet dat het daarna makkelijker is. Nu zoef ik ook over de snelweg zonder na te denken over de koppeling. Zo ging het na een paar weken ook met borstvoeding.




Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Wij zijn er totaal onvoorbereid ingestapt omdat ik tot drie dagen voor de bevalling dacht dat ik geen borstvoeding kon geven i.v.m. medicijngebruik. Dit bleek niet waar te zijn en van mijn gyn kreeg ik groen licht. Het was dus wel aankoppelen en tanken. Maar ik besef me wel dat wij enorme mazzel hebben (gehad). We hebben wat houdingen geleerd van de kraamhulp en daar redden we ons tot nog toe prima mee, alhoewel ik wel merk dat Lissa een zware voorkeur heeft voor liggend voeden. Op de bank zittend vind ze maar zo zo. Maar wat ik dus wil zeggen is dat er wel gevalletjes zijn waarbij het ook makkelijk kan gaan.
Ja, en zo heb je ook mensen die in 10 lessen hun rijbewijs halen :wink: :inlove: