wat ik nou niet snap

Ik lees die topics over belastingzaken en er worden jaarinkomens genoemd.

Ik snap het niet hoor. Wij hebben een gezamelijk brutojaarinkomen van pakweg 40.000. Hierop lieten we een hypotheek-rekenprogramma los en we konden echt niks fatsoenlijks kopen voor dit bedrag.

Hoe doen jullie dat dan? Verdienen wij nu zo belachelijk weinig (wat ik echt niet vind, want ik vind dat wij het best goed hebben zo), of wat is er mis met onze inkomens?

@wwb wrote:

Ik lees die topics over belastingzaken en er worden jaarinkomens genoemd.

Ik snap het niet hoor. Wij hebben een gezamelijk brutojaarinkomen van pakweg 40.000. Hierop lieten we een hypotheek-rekenprogramma los en we konden echt niks fatsoenlijks kopen voor dit bedrag.

Hoe doen jullie dat dan? Verdienen wij nu zo belachelijk weinig (wat ik echt niet vind, want ik vind dat wij het best goed hebben zo), of wat is er mis met onze inkomens?


Volgens zo’n rekenprogramma konden wij ook niks, behalve als we beide inkomens in zouden zetten. Bij de bank konden we ineens alleen op mijn salaris kopen (21.000 euro per jaar ofzo). :eh:

Sommige rekenprogramma’s geven zo weinig dat je niet eens een doos kan kopen, andere rekenprogramma’s geven zo veel dat je een villa kan kopen.

Mijn advies, ga met een adviseur praten :wink:

idd… ga naar een onafhankelijke hypotheekadviseur die bij meerdere banken e.d kan uitrekenen wat je kan krijgen aan hypotheek…

@joseetje wrote:

Sommige rekenprogramma’s geven zo weinig dat je niet eens een doos kan kopen, andere rekenprogramma’s geven zo veel dat je een villa kan kopen.

Mijn advies, ga met een adviseur praten :wink:






Precies dat hebben wij ook gedaan.

Jazeker, de… :mrgreen:

Er is ook een verschil tussen nationale hypotheekgarantie en niet.



Met konden we echt niets kopen en zonder wel…

NHG en koopsubsidie zijn dooie mussen, daar kan echt bijna niemand gebruik van maken… leuk voor de politiek, maar inhoud heeft het niet. :wall:

@Marlous wrote:

Er is ook een verschil tussen nationale hypotheekgarantie en niet.



Met konden we echt niets kopen en zonder wel…




Ja precies. Hier net zo. Dan kunnen zowat niks kopen. Kan wel Maar zo,n verschil.

ik heb een jaarinkomen van 17.000 en ik heb een huis gekocht

maar aan wat voor soort jaarinkomen (gezamelijk bruto) moet ik denken om zo ongeveer 2- 2,5 ton te kunnen lenen? Want dat heb je toch echt wel nodig om iets te kopen lijkt me…

jannigje, wat is dan de hoogte van je hypotheek ongeveer, en wat zijn je maandlasten dan?

Ik weet het echt niet.

We betalen nu zo 430 aan huur, maar ik heb zoiets van dan kunnen we met iets meer erbij ook best hypotheken…

@wwb wrote:

maar aan wat voor soort jaarinkomen (gezamelijk bruto) moet ik denken om zo ongeveer 2- 2,5 ton te kunnen lenen? Want dat heb je toch echt wel nodig om iets te kopen lijkt me…
daar heb ik geen idee van. Ik heb namelijk in mijn uppie gekocht.

ik kon tot de 101.000 lenen (met een jaarinkomen van 17.000)

@wwb wrote:

jannigje, wat is dan de hoogte van je hypotheek ongeveer, en wat zijn je maandlasten dan?

Ik weet het echt niet.

We betalen nu zo 430 aan huur, maar ik heb zoiets van dan kunnen we met iets meer erbij ook best hypotheken…
mijn hypotheek is laag. 380 euro (maar krijg dan nog terug van mijn belasting) en dan 180 euro vaste lasten

ik kon alleen met een inkomen van 26000 een hypotheek van 145000…

betaal ongeveer 650 euro per maand gaat dan nog wat af van de belasting

owkee dat bied perspectief…

Ik werk nu nog voor een uitzendburo en kan daarom mijn inkomen officieel nog niet meerekenen, maar als ik dadelijk een vast contract heb dan moet het wel gaan lukken he…

Wij moeten dan toch wel een leuk huisje kunnen kopen lijkt me.



Maar eerst maar eens flink sparen…

Bij de bank spelen meer dingen mee…



Hoe hoog is jullie “dit koppel is een risico” factor bijvoorbeeld.



Dan moet je denken aan roodstanden, kredieten, leaseauto’s en oude bkr vermeldingen.



Wij konden bijvoorbeeld met een lease auto in bezit die ons 600 euro in de maand kostte maar 290.000 lenen, zonder leaseauto bleek dat ineens 330.000 te zijn. Dat lag aan de constructie…



Mijn schoonzusje en zwager hadden een bankgarantie op hun oude huisje van 12.000 euro en konden toen ineens een ton! minder lenen dan wanneer die bankgarantie verviel.



Dus idd, ga naar een goede adviseur en laat je wensen en mogelijkheden in kaart brengen.



Wij zijn weg gegaan bij de postbank omdat deze ons alleen maar een ongunstige hypotheek kon verschaffen (te hoog leenbedrag, ongunstige lasten)

Nu zitten we bij een bank waar we nog maar weinig van hadden gehoord maar die zeker wel een gerenomeerde naam heeft, met name onder bedrijven. Konden we een fatsoenlijk betaalbaar bedrag lenen en de kosten zijn te doen.



het verschil tussen de 1 en de ander kan soms echt oplopen tot 50 a 70.000 euro…

Wil je zonder problemen een hypotheek, zorg dan dat je zo min mogelijk overige kosten moet maken en alles al hebt afbetaald.

Bij ons was er ook een verschil van 70,000 euro…

Een groot verschil wat betreft je droomhuis.

Wij hebben geen roodstanden, leningen, lease-auto’s of bkr-registraties, dus dat is wel gunstig.

Mijn lening heb ik 2 jaar geleden afgesloten en nu is ons financieel plaatje dus gezond. We hebben nooit een bkr-registratie gehad oid dus dat moet goed zitten.



Wij willen binnen een paar jaar gaan verhuizen en zitten te twijfelen tussen kopen en huren. Jullie info is voor ons dus ook erg waardevol!



bedankt dus nogmaals!