wat ik nou niet snap

Anouk, de Hypotheker is een van de grootste onafhankelijke intermediairs. En ook een van de weinige waarvan ik zeker weet dat ze onafhankelijk zijn (ze hebben geen deals met banken dat ze een minimumaantal hypotheken moeten verkopen en ze verdienen ook niet aan de ene bank meer dan aan de andere). Er zullen er vast meer zijn die dat bieden, maar ik ken ze niet.



Voor een goede schatting kun je ervan uitgaan dat je - als je verder geen ‘vreemde’ dingen hebt, zoals BKR etc - ongeveer max 5 tot 6 keer je brutojaarsalaris kunt lenen. En dan bedoel ik het bedrag incl eventuele extra’s en vakantiegeld. Volgens mij gaat de Rabo over het algemeen tot 4,5 maar dat weet ik niet helemaal zeker.

Ook wij zijn bezig op dit moment met een andere koopwoning en zoals ik het begreep;



een bruto-inkomen van +/- 40.000 p.j doe je x6=…

een bruto-jaarinkomen vanaf 50.00 mag je x6,5=…

Dit is dan het bedrag waar je ongeveer vanuit mag gaan.

Maar let wel, ze kennen een hoop trucjes e.d waarvoor je zelf weinig hoeft te doen maar waar hun wel de hypotheek hoger ee kunnen krijgen. Dus echt de moeite waard om eens te gaan praten!

6x je jaarinkomen is eigelijk wel het hoogst haalbare hoor…

De meesten houden 5,5 keer je jaarinkomen aan als “verantwoord”



Tuurlijk heb je van die hypotheekverstrekkers als “weldus” en aanverwanten die hoger gaan, maar veelal ook tegen een ongunstige rente.



Als wij 6,5 keer ons jaarinkomen konden lenen dan hadden we ook wel vrijstaand kunnen bouwen.



Dat krijg je in de huidige markt met de amerikaanse taferelen van nu echt niet meer voor elkaar.



Wat daar gebeurd heeft echt wel angst gewekt hier in nl…



Wij hebben samen eh… genoeg :shifty: en kunnen een hypotheek krijgen van 393.000 euro, hoger is niet meer verantwoord.



Wat ook een goede onafhankelijke hypotheekbemiddelaar is “the hypotheek company” Die zijn iets minder commercieel als jazeker de…

Wij hebben het nu voor de 2e keer bij hen laten doen en ze zoeken dus echt gewoon uit welke hypotheek aan je wensen voldoet.

Was dus ook niet zo dat we daar direct te horen kregen wat kon.

Ze brachten onze wensen in kaart en noteerden het bedrag dat we wilden lenen en de maximaal nodige ondergrens en zijn gaan zoeken.

Binnen een week hadden we 3 offertes van 3 verschillende banken en hun bijkomende advies.



Perfecte service. :thumbup:

Oh dat ken ik… wij kunnen volgens het ene rekenprogramma nog geen 100.000 aan hypotheek krijgen en bij een ander rekenprogramma wel 210.000… ik geloof er geen snars meer van…



Het enige dat ik weet is dat een woning van 148.500 te hoog gegrepen is voor ons (vorig jaar op huizenjacht geweest, maar helaas).





Liefs, Broekie