@fiep klophout wrote:
tijgermoeder
Dagblad Trouw schrijft afgelopen zaterdag dat het maar eens afgelopen moet zijn met de softe opvoeding van Nederlandse kinderen. Sinds enkele decennia leggen ouders hun kinderen voortdurend in de watten en dat is nergens goed voor. Althans niet voor de prestaties en competitiedrang van het kroost. Mannen moeten weer ouderwetse vaders worden en moeders moeten zich ontwikkelen tot tijgermoeders: ‘de tijgermoeder (…) streeft niet in de eerste plaats naar het geluk van haar kinderen, als wel naar perfecte schoolcijfers en eerste prijzen in muziekconcoursen’ (Trouw, 19-2-2011).
Tijgermoeder heeft de afgelopen weken wel vaker in de kranten gestaan. Het woord is een vertaling van het Engelse tiger mother, dat onder meer figureert in de boektitel Battle hymn of the tiger mother (Strijdlied van de tijgermoeder) van de Chinees-Amerikaanse Yale-hoogleraar Amy Chua. Chua vindt dat de westerse moeders verworden zijn tot zoetsappige knuffelmama’s. Hoewel Chua al sinds haar geboorte in Amerika woont, heeft ze haar eigen kinderen ‘op Chinese wijze’ opgevoed. ‘Dat komt neer op een zwaar huiswerk- en muzieklesschema waarbij moeders geen genoegen neemt met matige resultaten’ (Trouw, 16-2-2011). Chua’s mening laat zich parafraseren als: ‘Geef niet toe aan kindergrillen en dril het kroost’ (NRC, 5-2-2011).
Nou ik streef in de eerste plaats wel naar het geluk van mijn kind…de perfecte schoolcijfers en eerste prijzen had ik zelf dan maar moeten halen.
Ik moet wel zeggen dat het wel fijn zou zijn als mijn kind goed zou zijn in iets, maar dan wel weer iets wat ze zelf heel leuk vind en daar dus ook geluk uit kan halen. En ze moet het natuurlijk wel goed doen op school, maar als ze gewoon gemiddeld scoort vind ik het ook prima.
Ze wil nu zelf op turnen en praat al over de toekomst “als ik straks heel goed ben dan kom ik op tv en dan kan mama mij daar zien”, heel leuk dat ze het daar nu al over heeft en dat dus ook zelf wil, maar het moet niet…en tja wie zegt dat het zover komt.
Ik ben dus echt niet een tijgermoeder…
Bij ons kan je de zwemles tot 2 uur vantevoren afzeggen en dan gewoon een inhaalles inplannen…zo kwam het heel vaak voor dat wij op een andere dag moesten zwemmen omdat we gewoonweg niet konden op de reguliere lesdag…maarja als je niet kan afzeggen en inhalen is dat ook weer zonde.
Maar ik zou een feestje echt niet voor laten gaan…zwemles is iedere week en een feestje niet.