Wat gaat voor? feestje of ...

Ohjee…ik ben wel zo’n moeder die Rhodé gewoon naar zwemles heeft laten gaan :shifty:

Ze heeft om 14.00uur wel haar kado gebracht, en daarna doorgegaan naar de zwemles.

Rhodé vond het eigenlijk ook helemaal niet raar of jammer… :think:

Als het haar beste vriendinnetje was geweest had ik waarschijnlijk anders gekozen, maar op dat moment (een klein jaartje geleden) had Rhodé iederen week een ander vriendinnetje…

Dat zou ik dan al helemaal niet doen… of wel, of niet… maar niet wel een cadeautje brengen en dus investeren en ook je kind een beetje laten zien wat voor leuks er staat te gebeuren en dan alsnog gaan zwemmen.

Wij zwemmen hier op zondag, dus het zal niet gauw gebeuren.

Maar nee, dat zie ik mezelf niet doen eigelijk.

Dan, indien we de keuze maken dat zwemles of sport of iets voor het feestje gaat, zou ik netjes optijd afzeggen zodat het kindje wat jarig is nog een ander kindje kan vragen die wel het hele feestje kan.

2 jaar geleden vierde aniek haar eerste feestje en toen kwam 1 meisje op haar feestje en die werd ineens opgehaald net op het moment dat wij poffertjes gingen eten. Dat meisje was alweer vergeten dat ze dus idd naar zwemles moest en vond het echt niet leuk dat ze nu geen poffertjes kon eten.

Door de interventie was ik ook vergeten haar een afscheidscadeautasje te geven en het bedierf de sfeer wel een beetje boel. De meiden waren er nadat zij was vertrokken ineens ook erg klaar mee… dat vond ik toen erg jammer en ik heb later met die ouders ook wel besproken dat ze dan OF hadden moeten afzeggen, OF haar hadden moeten laten gaan. Zoiets is gewoon echt niet leuk.

Tja, wij spelen bij een muziekvereniging en hebben heeeeeeel veel last van mensen die wel willen meespelen. Maar vervolgens is alles belangrijker dan de wekelijkse repetitie. En zelfs de concerten kunnen soms niet door gaan omdat mensen gewoon niet komen opdagen. :frowning:

En als je niet voldoende bij de repetitie bent, kun je ook geen goed concert geven en dat is uiteindelijk wel je doel.

Maar een keer een feestje kan wel. Het is alleen voor mij de vraag: hoe vaak komt het voor? Als je 4 van de 10 keer er niet bent, dat kan wat mij betreft echt niet. Maar een keertje kan best.

En inderdaad netjes en tijdig afzeggen, dat is voor sommige mensen al teveel gevraagd :evil: maar zoooo belangrijk.

wat is een tijgermoeder???

Oja, en ik zou ook voor het feestje kiezen. Laat kinderen lekker kinderen zijn!

geef je groot gelijk hoor. Af ent oe een feestje moet toch kunnen?? Dan maar een weekje geen muziek of sport.

Mischa zwom tot vorige week op woensdag, had nou 1x gemist door een feestje maar komende 2 weken zou hij ook missen. Zijn eigen feestje en een ander kinderfeestje, nou heb ik zwemles verzet naar de donderdag zodat hij geen verplichtingen meer heeft op de woensdag. Denk dat hij geen feestjes heeft op de donderdag.

Ik zou iets als zwemles, wat ze elke week hebben en verder niet echt speciaal is natuurlijk, echt niet voor een kinderfeestje laten gaan. :eh:

Mag het kind geen lol hebben ? Daarbij zijn sociale activiteiten in de vorm van kinderfeestjes denk ik toch ergens wel noodzakelijk voor een goede ontwikkeling. Kind dan toch naar de wekelijkse zwemles laten gaan i.p.v. een leuk en speciaal kinderfeestje zou dan niet bij me opkomen denk ik.

Vind dat eerlijk gezegd een beetje zielig voor het kind ergens, wat maakt 1 keertje zwemles missen nou uit als ze dat iedere week hebben ?

en @ Marlous, snap je punt wel, maar denk niet dat je volwassenen met kinderen kunt vergelijken. :wink:

De 1 zegt, gelijk heb je, zou ik ook doen, ze heeft niet elke week een feestje en is pas 7, dus ze moet ook kind kunnen zijn.

Ik vind bovenstaand antwoord wel volstaan.
Zodra ze ouder gaan worden en dergelijke keuzes vaker voor gaan komen,dan is het wat mij betreft tijd om uitleg te gaan geven over verantwoordelijkheid e.d.,maar kom op zeg, nu even niet graag.
Nu sport Jo nog niet op zwemles na op zaterdag. Het weekeind vinden we ook wel prettig,omdat hij dan doordeweeks fit genoeg voor school is en ruimte heeft om kind te zijn (i.p.v. elke woensdag en vrijdagmiddag verplichtingen,maar helaas werkt het bij de meeste sporten niet zo).

Een van kind van 7 jaar kan echt niet altijd overzien wat een keuze voor sport o.i.d. allemaal met zich meebrengt (kortom, JIJ wil sporten,dus zeg maar DAG tegen je sociale leven). Beetje middelen moet best kunnen als het zoals in dit geval incidenteel is.
Jo heeft voorlopig elke woensdagmiddag therapie,waardoor spelen dan vaak niet kan. Toch als hij een feestje zou hebben,dan zou ik therapie (tijdig) toch verzetten.
In principe gaat hij graag naar zwemles,maar ik zeg het zo af (verzetten) als er iets voorbij komt,wat niet vaak voorkomt.
Hij wilde dolgraag meedoen met een school toernooi,wat tijdens zijn zwemles is. Die zeggen we dus gewoon af. Nu is ons voordeel dat hij ingehaald mag worden,maar voor een kind met een laag zelfbeeld, weinig zelfvertrouwen en behoorlijke mensenschuwheid is de wens om mee te doen aan zo'n toernooi ons meer waard (tegen alle die dingen waar hij niet aan mee mag doen,omdat hij zelf niet weet dat hij het niet trekt).

Zaterdag willen we naar de intocht. Kortom, verzetten. Zo lang het op jaarbasis slechts een paar keer is, doen wij er op deze leeftijd niet moeilijk om.

Hmm zwemles was hier wel een soort van verplichting. Gelukkig is het hier nooit voorgekomen.

Victor zat in een soort garantie. Na een bepaald aantal lessen was het verder gratis. Tenzij je 6 lessen had gemist. Een paar keer ziek, een keertje eigen verjaardag en nog wat op reseerve houden want je weet maar nooit…

Dit garantie fonds heeft ons echt een honderden euro’s opgeleverd. Echt niet dat ik dat door een feestje wel had betaald.

hier doen we over zwemles ook niet moeilijk… als je een les op tijd afmeldt dan kan je die op een ander moment zelf inplannen via de site.

Je raakt dus nooit lessen kwijt mits tijdig afgemeld, ook niet bij ziekte oid.

Aankomende zaterdag ook afgemeld ivm de intocht. Dat gaat hij echt niet trekken.

En inhaalles staat al gepland voor volgende week.

Bovendien gaat hij per deze week over van de zaterdag op de zondag, dus heeft hij zondag ook nog zwemles.

@mamaMarije wrote:

hier doen we over zwemles ook niet moeilijk… als je een les op tijd afmeldt dan kan je die op een ander moment zelf inplannen via de site.

Aankomende zaterdag ook afgemeld ivm de intocht. Dat gaat hij echt niet trekken.

Bovendien gaat hij per deze week over van de zaterdag op de zondag, dus heeft hij zondag ook nog zwemles.

Dat kon bij ons dus echt niet. De les op zich was je niet kwijt maar wel je kans om in het garantiefonds te komen.

tijgermoeder

Dagblad Trouw schrijft afgelopen zaterdag dat het maar eens afgelopen moet zijn met de softe opvoeding van Nederlandse kinderen. Sinds enkele decennia leggen ouders hun kinderen voortdurend in de watten en dat is nergens goed voor. Althans niet voor de prestaties en competitiedrang van het kroost. Mannen moeten weer ouderwetse vaders worden en moeders moeten zich ontwikkelen tot tijgermoeders: ‘de tijgermoeder (…) streeft niet in de eerste plaats naar het geluk van haar kinderen, als wel naar perfecte schoolcijfers en eerste prijzen in muziekconcoursen’ (Trouw, 19-2-2011).

Tijgermoeder heeft de afgelopen weken wel vaker in de kranten gestaan. Het woord is een vertaling van het Engelse tiger mother, dat onder meer figureert in de boektitel Battle hymn of the tiger mother (Strijdlied van de tijgermoeder) van de Chinees-Amerikaanse Yale-hoogleraar Amy Chua. Chua vindt dat de westerse moeders verworden zijn tot zoetsappige knuffelmama’s. Hoewel Chua al sinds haar geboorte in Amerika woont, heeft ze haar eigen kinderen ‘op Chinese wijze’ opgevoed. ‘Dat komt neer op een zwaar huiswerk- en muzieklesschema waarbij moeders geen genoegen neemt met matige resultaten’ (Trouw, 16-2-2011). Chua’s mening laat zich parafraseren als: ‘Geef niet toe aan kindergrillen en dril het kroost’ (NRC, 5-2-2011).

@ariel wrote:

@mamaMarije wrote:

Dat kon bij ons dus echt niet. De les op zich was je niet kwijt maar wel je kans om in het garantiefonds te komen.

Over het algemeen ben je bij zwemlessen wel een les kwijt als je ziek bent of niet kan. Ik volg de regeling van het garantiefonds niet helemaal,maar een enkele keer afmelden kan dus wel?

Hier kan je altijd maximaal 24 uur van te voren afmelden. Om wat voor reden dan ook. Alleen bij ziekte binnen 24 uur, heb je pech.

Ik denk dat de kids van Marije ook particulier zwemmen. Ik vind de mogelijkheid tot afzeggen zelf 1 van de grote voordelen. De les wordt meestal in dezelfde week nog ingehaald, zo niet,dan zwemmen ze een week later korter op elkaar een les.

@fiep klophout wrote:

tijgermoeder

Dagblad Trouw schrijft afgelopen zaterdag dat het maar eens afgelopen moet zijn met de softe opvoeding van Nederlandse kinderen. Sinds enkele decennia leggen ouders hun kinderen voortdurend in de watten en dat is nergens goed voor. Althans niet voor de prestaties en competitiedrang van het kroost. Mannen moeten weer ouderwetse vaders worden en moeders moeten zich ontwikkelen tot tijgermoeders: ‘de tijgermoeder (…) streeft niet in de eerste plaats naar het geluk van haar kinderen, als wel naar perfecte schoolcijfers en eerste prijzen in muziekconcoursen’ (Trouw, 19-2-2011).

Tijgermoeder heeft de afgelopen weken wel vaker in de kranten gestaan. Het woord is een vertaling van het Engelse tiger mother, dat onder meer figureert in de boektitel Battle hymn of the tiger mother (Strijdlied van de tijgermoeder) van de Chinees-Amerikaanse Yale-hoogleraar Amy Chua. Chua vindt dat de westerse moeders verworden zijn tot zoetsappige knuffelmama’s. Hoewel Chua al sinds haar geboorte in Amerika woont, heeft ze haar eigen kinderen ‘op Chinese wijze’ opgevoed. ‘Dat komt neer op een zwaar huiswerk- en muzieklesschema waarbij moeders geen genoegen neemt met matige resultaten’ (Trouw, 16-2-2011). Chua’s mening laat zich parafraseren als: ‘Geef niet toe aan kindergrillen en dril het kroost’ (NRC, 5-2-2011).

och hemeltje, dat staat echt heel ver van mij af.

@fiep klophout wrote:

tijgermoeder

:silenced:

Ik ken het officiele standpunt van de gemiddelde Kokker nog niet,maar durf toch wel te stellen dat dat Tijgermoederschap niet helemaal mijn ding is. Ben zelf ook niet zo opgevoed en het is toch aardig goed gekomen met mij in tegenstelling tot vriendinnen om mij heen die niet tegen hun ouders durfde te zeggen dat ze diep ongelukkig waren in hun gekozen opleiding en daar nu nog steeds spijt van hebben.

Ben ik even blij dat mijn ouders mij nooit bedragen naar mijn hoofd hebben gesmeten,die mijn particuliere beroeps-opleiding gekost heeft,waar ik nu ruim 13 jaar later niets meer mee doe.

Liever een zeer lieve,sociale,zorgzame gelukkige putjesschepper,dan een ongelukkige,depressieve advocaat. (bij wijze van).

En sporten, tja. Dat is al gedoemd te mislukken. Mijn zoon krijgt van school uit al voldoende signalen dat hij niet de allerbeste is (kinderen vertellen het hem gewoon of gaan voor hem staan als de bal er aan komt,omdat hij toch niets kan) . Hoe graag ik dat zou willen bestrijden, het is gewoon waar,maar gelukkig weten we samen 50 andere dingen te benoemen,waar hij WEL enorm goed in is. (uiteraard zeg ik niet dat hij inderdaad niet geboren is om topsporter te worden,maar ga hem zeker niet stimuleren er de allerbeste in te worden. Blijf er op hameren dat plezier maken het allerbelangrijkste is,dan volgt de rest vanzelf).

Ik vind dat een kind wel eens een muziek/sport-les mag overslaan als het iets anders heeft. Een feestje is een uitzondering. Als het een speelafspraak zou zijn, is het weer iets anders. Dat kun je makkelijker afspreken op een andere dag.

Als je zelf lessen hebt, dan ga je toch ook wel eens niet? Waarom aan een kind dan wel zulke hoge eisen stellen? Het leven is niet altijd zo zwart-wit, er mag ook geleefd worden!

Hier toevallig volgende week woensdag hetzelfde. Alleen dan geen pianoles, maar AMV.

We gaan AMV gewoon afzeggen, het feestje duurt namelijk tot na het einde van de AMV les.

Laatst had hij een feestje, en dat was afgelopen op een tijdstip dat AMV net bezig was. Ik heb er toen voor gekozen hem iets eerder van het feestje op te halen en hem toch naar AMV te brengen.

@Selena: een muziekvereniging is ook voor kinderen, deze haken vooral af ivm feestjes en papa en mama vinden dat allemaal prima.

Ik vind een keer dus niet erg, maar het moet niet structureel worden.

Nou, aangezien we de lessen wel gewoon moeten betalen… zou ik niet echt vrolijk worden als ze elke week een feestje heeft.

Maar 1x vind ik niet zo’n ramp.

Verjaardagsfeestjes zijn voor kinderen heel belangrijk, Pianoles of wat dan ook is iedere week.Ik zou dus kiezen om mijn kind naar het feestje te laten gaan.

Ik denk dat feestjes in sociaal opzicht ook gewoon best belangrijk zijn, dus ja, ook hier wordt er gekozen voor het feestje en niet de sport.

Laatst wilde mijn oudste heel graag mee met oma naar een beurs (insecten/aquaria enzo), maar daarvoor moest hij paardrijles afzeggen. Meestal lukt het me niet om die in te laten halen omdat die mogelijkheid er maar twee keer per week is en wij dan vaak al wat anders hebben/ik heen en weer blijf fietsen. En dat ging me voor zo’n beurs een beetje tever, en heb ik ook gezegd jij kiest voor paardrijles, dan kan je dus niet afzeggen als je zin hebt om iets anders te doen.