wat eet jullie kleuter

mijn zoontje is 4, zit sindskort op school en eet momenteel weer als een beer. ja wie had dat 2 jaar geleden gedacht maar er is geen houden aan… en nu zat ik te kijken op de site van voedingwijzer ed en vroeg me af: wat eten jullie kleuters? en hoeveel?

hier probeer ik nu de regel bij ontbijt 2 en bij lunch 3 broodjes en dan is het klaar… melk bij ontbijt en lunch en naar school probeer ik water en sap af te wisselen maar dan klaagt hij nog over honger… :think:

hier eten ze in periodes veel… vaak valt het samen met weer een groeispurt… ik laat ze dan maar gewoon meer eten… ze gaan vanzelf weer normaal eten en zijn dan vaak inderdaad in de lengte gegroeid!

Waarom mag hij niet meer eten van je…?

Ik vind het niet superveel. Mijn jongens eten al jaren 2x per dag vier boterhammen… Ik probeer dat wel af te wisselen door bijv pap of muesli te geven met twee boterhammen, en lunch krijgen ze vrij uitgebreid mee.

Nu zit er bijv in de trommels: een kiwi, een sinaasappel, een dubbele boterham met kaas en komkommer, yoghurt en muesli. Voor de ander: kiwi, sinaasappel, mini-quiche met courgette en een dubbele boterham met een kaasomelet.

waarom niet meer? omdat ik dacht dat 5 op een dag al veel is… en op voedingswijzer staat 4 per dag…maar ik vond indd ook met leren en aandacht op school ed hij wel vold moet eten. komkommer ed erbij is ook een goed idee… :thumbup:

waarom niet meer? omdat ik dacht dat 5 op een dag al veel is… en op voedingswijzer staat 4 per dag…maar ik vond indd ook met leren en aandacht op school ed hij wel vold moet eten. komkommer ed erbij is ook een goed idee… :thumbup:

Of zijn brood aanvullen met goed vullende eiwitten…

Hier is Mies 3 jaar en 3 maanden, 1 meter 6 lang en 17 kilo. Dus echt niet enorm.

Maar hij groeit momenteel en heeft echt niet genoeg aan 2 volkoren boterhammen.

Dus hier is het 2 volkoren boterhammen, veelal 1 met boterhamworst of ham en 1 met pindakaas. Daarna nog een schaaltje volle kwark met een lepel all-bran flakes en een lepel honing.

Die kwark is een goede vuller. Hij kan er de hele ochtend wel op teren.

Maar als het puur brood zou moeten zijn, eet Mies hier ook wel 4 boterhammen in de ochtend en 4 boterhammen in de middag.

@cell T is wel iets forser dan jouw zoontje, bij laatste cb bezoek, ong. 4 maanden geleden was hij al 1.10 en 20 kg. :oops:

ik dacht zelf al ms kan ik bij de lunch 2e stuk fruit aanbieden, soms mag hij nog een volkoren cracker van mij. musli ed geen idee of hij dat lust, nooit gegeven eigenlijk.

tot zijn eerste verjaardag at hij ook heeeel goed en was toen ook echt te dik. ik ben dus ook gewoon bang dat hij met 8 boterhammen op een dag echt te dik wordt…scheelt natuurlijk wel dat we nu 4x per dag op en neer tussen school lopen en hij zelf kan fietsen wat natuurlijk ook energie kost …

Hmmm, mijn oudste dochter eet momenteel echt heel erg weinig… 's Ochtends met moeite 3kwart boterham of een bakje yoghurt met honeyloops oid maar dat is echt een laagje yoghurt met dat spul erin. Dan op school een melkliga oid. Tussen de middag meestal 1 boterham met af en toe uitschieters van anderhalve boterham en heel soms zelfs 2! Uit school eten we meestal fruit, 1 appel of 1 banaan gaat er goed in, maar ook ananas, mango enzo vind ze heerlijk. 's Avonds eet ze bar weinig een kwart aardappel, kwart stukje vlees en een klein schepje groente. Ze eet alles, maar niet veel. Dit moet ze dan op eten en als ze meer wil dan mag dat, maar meestal niet behalve als we spruitjes eten haha, die vind ze heerlijk! :lol: Ze is overigens 1.12 cm en 16,7 kg. En helaas gelden deze hoeveelheden ook voor mijn jongste dochter…

Ik zou geen maximum aan brood stellen. Daar wordt hij echt niet dik van. Wel zou ik letten op welk beleg je erop doet en hoeveel.

Als ze hier tussendoor honger hebben, krijgen ze extra fruit, komkommer, een volkorenkoekje of een (halve) krentenbol of iets dergelijks.

Kleuters gebruiken veel energie, dus het is niet gek dat ze hongerig zijn. En als hij voldoende beweegt, dan zal het dik worden wel los lopen. Het is natuurlijk een ander verhaal als hij vooral tv kijkt en computert en dan ook nog eens veel snoep, koek en limonade eet en drinkt.

@alette, ja avondeten is hier ook niet favoriet, bij jongeste dochter ook niet denk wel eens waar kook ik voor :lol: alleen pasta is hier favoriet.

jouw dochter is dan indd heeeel anders dan die van mij, al heeft hij ook periodes gehad dat hij op fruit leefde.

@dorus ja letten op beleg is een goede, ik probeer zoete troep te weren maja soms wil je wel eens wat, ms toch afspraken maken als eerst hartig dan zoet, of hele zoete dingen als hagelslag alleen in het weekend… :think:

ja wat is veel bewegen… merk wel dat nu hij naar school gaat ik minder beweeg met hem. tja heen en weer lopen en dan nog een klein zusje dat soms slaapt, kou buiten dus na school zitten we meer binnen. toen hij overdag thuis was gingen we nog regelmatig fietsen of wandelen… misschien hierin nog tips? :mrgreen:

Wat geef je voor een broodjes, witte of bruine bollen??

we eten altijd bruin brood, beetje wisselend tussen waldcorn, gewoon bruin of waddenbrood :drool:

@Dorus wrote:

Ik zou geen maximum aan brood stellen. Daar wordt hij echt niet dik van. Wel zou ik letten op welk beleg je erop doet en hoeveel.

Als ze hier tussendoor honger hebben, krijgen ze extra fruit, komkommer, een volkorenkoekje of een (halve) krentenbol of iets dergelijks.

Kleuters gebruiken veel energie, dus het is niet gek dat ze hongerig zijn. En als hij voldoende beweegt, dan zal het dik worden wel los lopen. Het is natuurlijk een ander verhaal als hij vooral tv kijkt en computert en dan ook nog eens veel snoep, koek en limonade eet en drinkt.

Echt wel dat je van brood dik kan worden…

Brood bevat vezel=goed, maar ook afhankelijk van het brood tussen de 13 en 30 gram koolhydraten en koolhydraten zijn snelle bloedsuikers.

Als je ze niet direct kan verbranden, worden ze omgezet in vet.

Een goede maaltijd, ook voor kinderen bestaat uit snelle brandstof, wat koolhydraten dus, maar ook minder snelle koolhydraten uit groente zoals komkommer en tomaatjes en uit duurzame brandstoffen zoals eiwit.

Ik zou dus niet onbeperkt brood gaan geven, maar een gevarieerde lunch aanbieden van brood, fruit, snoepgroentes, een ei, vis uit blik, en zuivel zoals yoghurt en kwark.

Gewoon van alles en nog wat.

Mies heeft vanmiddag bijvoorbeeld 2 volkoren boterhammen op, een gebakken eitje, een peer, 4 snoeptomaatjes en een schaaltje yoghurt met een scheutje roosvicee.

Best heel wat, maar heb hem dan ook de rest van de middag niet meer gehoord. :wink:

Inderdaad, dat is ook waarom wij echt een hoop verschillende dingen geven. Omeletje, stukje quiche rijk gevuld met groente, een wrap of pannenkoek met bijv geitenkaas en spinazie, soepje als ze thuis zijn.

@cell en lune indd ik dacht ook dat je van brood erg aankwam.

jeey ei, quiche, wrap klinkt allemaal :drool: ga van het weekend eens kijken of hij dat ook vindt. soep lust hij niet :frowning: maar joghurt en ommelet wel :thumbup:

bedankt allemaal, meer tips zijn welkom

Veel tegelijk maken en invriezen :wink:

Ik trek 's avonds de vriezer open en pak dan bijv zo een paar wraps (zelfgemaakte volkoren, veeeelen malen goedkoper en voedzamer als de witmeelvarianten uit de winkel) of een paar miniquiches :slight_smile: Ik maak gewoon een bakplaat vol, of een stapeltje wraps en vries dat in, want om dat soort dingen dagelijks te bereiden voor de lunch kost me teveel tijd. Ik doe nu meestal een keer per week iets en de kinderen ook vaak wel een keertje en daarvan gaat dan een deel de vriezer in

en probeer echt eens tonijn en makreel uit blik… Alle kinderen hier vinden tonijn echt heerlijk uit blik. Ik maak vaak in het weekend plaatpizza met een bodem van amandelmeel of soyameel. of volkorenmeel met boekweit en dan lekker beleggen met kaas, tonijn uit blik en ui… kids vinden er koud een stuk van echt heerlijk.

En ook quiches idd, laten zich goed invriezen.

Gedroogd fruit is ook erg lekker om mee te geven in een lunchtrommel.

Ze eten hier graag gedroogde pruimen zonder pit en gedroogde abrikozen.

Voor de zoete trek.

Snoeptomaten heb ik zomers graag uit eigen kweek, zoveel gaan er door elke week. Echt wel een pond per week… de kinderen zijn er verzot op :mrgreen:

En aardappelsalade, gewoon zelfmaken… ook heerlijk met een geroosterd bammetje waar ze stukjes afbreken om te vegen en te dippen.

Zelfs Suus vind dat al helemaal geweldig… :inlove:

mijn zoon is een tijdje op dieet geweest en mocht echt niet meer dan 3 boterhammen per dag eten,mocht niet meer dan 3 aardappels per dag en noem maar op. Hij was met zijn 3de verjaardag dan ook te dik met zijn 1m12 en bijna 28 kilo. Nu is hij net 4 en is 1m26 bij 24 kilo. Hij eet zo,n 5 tot 7 boterhammen op een dag en eet 2 borden avondeten weg,maar dat komt omdat hij erg hard de lucht in schiet kwa lengte. Hij is errug lang en goed met gewicht.

NouCell, om nou meteen te roepen dat je van brood dik wordt vind ik nogal overdreven.

Beter brood dan de quiches en aardappelsalade die jij noemt, lijkt me toch. Quiches zijn van dat vette deeg gemaakt en vaak zit er een sausje in en bij aardappelsalade denk ik toch ook aan een sausje (mayonaise?) er doorheen. Dat lijkt mij toch dikmakender dan een gewone bruine of volkoren boterham die boordevol vezels zit.

Bovendien is het toch helemaal niet gek dat een kind in de groei soms periodes heeft dat hij onzettende honger heeft? Groeien kost veel energie. Ik zou mijn kind dus nooit een boterham weigeren als hij/zij honger heeft.

En verder gezonde verantwoorde tussendoortjes. Niks mis mee. Natuurlijk wel zorgen dat je kind beweegt en dat het eten gevarieerd is. Dat lijkt me logisch.

En een gezond kind in de groei zou ik ook niet te snel willen vergelijken met een te dik kind dat echt op dieet moet. Bij verplicht afvallen is het natuurlijk logisch dat je van alles maar een beperkte hoeveelheid mag eten.

@Dorus wrote:

NouCell, om nou meteen te roepen dat je van brood dik wordt vind ik nogal overdreven.

Beter brood dan de quiches en aardappelsalade die jij noemt, lijkt me toch. Quiches zijn van dat vette deeg gemaakt en vaak zit er een sausje in en bij aardappelsalade denk ik toch ook aan een sausje (mayonaise?) er doorheen. Dat lijkt mij toch dikmakender dan een gewone bruine of volkoren boterham die boordevol vezels zit.

Bovendien is het toch helemaal niet gek dat een kind in de groei soms periodes heeft dat hij onzettende honger heeft? Groeien kost veel energie. Ik zou mijn kind dus nooit een boterham weigeren als hij/zij honger heeft.

En verder gezonde verantwoorde tussendoortjes. Niks mis mee. Natuurlijk wel zorgen dat je kind beweegt en dat het eten gevarieerd is. Dat lijkt me logisch.

En een gezond kind in de groei zou ik ook niet te snel willen vergelijken met een te dik kind dat echt op dieet moet. Bij verplicht afvallen is het natuurlijk logisch dat je van alles maar een beperkte hoeveelheid mag eten.
mijn zoon heeft een stofwisselingziekte waardoor hij moest afvallen voor hij aande medicatie kon. Zijn schildklieren werkten in die tijd ook te traag waardoor hij zo zwaar werd,kon hij dus niks aan doen en snoepen deed hij al niet. Nu is hij erg lang en niet dik,dus nu kan hij eten wat hij wilt,maar wel gezond allemaal.