NouCell, om nou meteen te roepen dat je van brood dik wordt vind ik nogal overdreven.
Beter brood dan de quiches en aardappelsalade die jij noemt, lijkt me toch. Quiches zijn van dat vette deeg gemaakt en vaak zit er een sausje in en bij aardappelsalade denk ik toch ook aan een sausje (mayonaise?) er doorheen. Dat lijkt mij toch dikmakender dan een gewone bruine of volkoren boterham die boordevol vezels zit.
Bovendien is het toch helemaal niet gek dat een kind in de groei soms periodes heeft dat hij onzettende honger heeft? Groeien kost veel energie. Ik zou mijn kind dus nooit een boterham weigeren als hij/zij honger heeft.
En verder gezonde verantwoorde tussendoortjes. Niks mis mee. Natuurlijk wel zorgen dat je kind beweegt en dat het eten gevarieerd is. Dat lijkt me logisch.
En een gezond kind in de groei zou ik ook niet te snel willen vergelijken met een te dik kind dat echt op dieet moet. Bij verplicht afvallen is het natuurlijk logisch dat je van alles maar een beperkte hoeveelheid mag eten.
nee, dus alsjouw kind tien boterhammen op een dag wil eten vind je at goed? ik denk niet dat dat gezond is en geef dan liever een alternatief bij, zoals quiche, van gezond volkoren deeg zonder saus
NouCell, om nou meteen te roepen dat je van brood dik wordt vind ik nogal overdreven.
Beter brood dan de quiches en aardappelsalade die jij noemt, lijkt me toch. Quiches zijn van dat vette deeg gemaakt en vaak zit er een sausje in en bij aardappelsalade denk ik toch ook aan een sausje (mayonaise?) er doorheen. Dat lijkt mij toch dikmakender dan een gewone bruine of volkoren boterham die boordevol vezels zit.
Bovendien is het toch helemaal niet gek dat een kind in de groei soms periodes heeft dat hij onzettende honger heeft? Groeien kost veel energie. Ik zou mijn kind dus nooit een boterham weigeren als hij/zij honger heeft.
En verder gezonde verantwoorde tussendoortjes. Niks mis mee. Natuurlijk wel zorgen dat je kind beweegt en dat het eten gevarieerd is. Dat lijkt me logisch.
En een gezond kind in de groei zou ik ook niet te snel willen vergelijken met een te dik kind dat echt op dieet moet. Bij verplicht afvallen is het natuurlijk logisch dat je van alles maar een beperkte hoeveelheid mag eten.
nee, dus alsjouw kind tien boterhammen op een dag wil eten vind je at goed? ik denk niet dat dat gezond is en geef dan liever een alternatief bij, zoals quiche, van gezond volkoren deeg zonder saus
Nee geen 10 boterhammen. Maar ik denk ook niet dat er kinderen zijn die 10 boterhammen willen eten uit zichzelf.
Ik schreef eerder al dat ik dan extra fruit, komkommer, tomaatjes of een ander verantwoord tussendoortje extra zou geven.
Maar een maximum van 2 boterhammen instellen, nee, dat doe ik niet. De ene dag heb je zelf toch ook meer trek dan een andere dag? Dus het kan toch prima varieren, de ene dag misschien maar 1 boterham en de andere dag wel 4 of zo per maaltijd. Van mij mag dat.
Maar ik vind de reactie dat je dik word van brood nogal zwartwit.
Bianca, ik bedoelde er niets persoonlijks mee, maar vond meer dat jouw vergelijking met iemand die moet afvallen (om welke reden dan ook) niet vergelijkbaar is met een gezond kind dat honger heeft omdat het veel energie verbruikt of omdat het hard groeit. Ik wilde je zeker niet ´aanvallen´ dus. Het is trouwens knap dat het gelukt is om je zoon zo netjes af te laten vallen.
Y.uri eet s morgens voor school een rijstewafel van bruine rijst (dus met vezels), dan 1 rijstewafel om 10 uur, tussen de middag 2 crackers.
Hij is overigens met zijn 6 jr: 1.13 mtr en 17.8 kg ongeveer.
En gewoon brood mag hij niet ivm een glutenallergie. En het glutenvrije brood vindt hij niet lekker. Heeft hij wel een tijdje gegeten. Dan at hij daar tussen de middag 2 sneetjes van.
S avonds eet hij ook heeel weinig…2 opscheplepels kale rijst of macaroni, of een hamburger, of een heel klein handje frites, of paar stukjes gebakken aardappel en frikandel. En soms een kwart pizza.
Dat is het En snoepen ook weinig.
Blijf dromen van de dag dat hij goed gaat eten
De jongste daarentegen eet en lust alles! Die moeten we juist afremmen :mrgreen:
Maar DAT roep ik dus niet :hand: Ik zeg dat je van brood echt wel dik KAN worden... KAN... als je gevoelig bent voor bloedsuikerschommelingen en koolhydraten en je kind niet vlot verbrand, dan KAN je kind van brood echt wel dik worden.
Jij roept weer, alsof het om feiten gaat... "daar word je ECHT NIET dik van"
Jij beweerd dus iets wat feitelijk overkomt, ik roep dat het wel degelijk KAN.. dat is nogal een verschil.
En ik maak geen quiches met vet deeg.. en aardappelsalade is ook erg lekker met een dressing van kwark met maar een afgestreken eetlepel mayonaise op de hele schaal..
Ook zitten en royaal groentes door.
Maar daar gaat het niet om, het gaat erom dat je best een gevarieerde lunch kan aanbieden bij een kind en dat dit beter vult en gezonder is dan alleen maar de broodconsumptie ophogen.
Brood daar zit wat in roepen ze.. nou zoveel nou ook weer niet... :eh:
Jij roept weer, alsof het om feiten gaat… "daar word je ECHT NIET dik van"Jij beweerd dus iets wat feitelijk overkomt, ik roep dat het wel degelijk KAN… dat is nogal een verschil.
Waar beweer ik dat dan? Nergens toch?
Vanwaar zo aangebrand?
En nu nuanceer je het ook, hier:
"KAN… als je gevoelig bent voor bloedsuikerschommelingen en koolhydraten en je kind niet vlot verbrand, dan KAN je kind van brood echt wel dik worden. "
Dat deed je in je eerste bericht niet, toen schreef je dit:
“Echt wel dat je van brood dik kan worden…
Brood bevat vezel=goed, maar ook afhankelijk van het brood tussen de 13 en 30 gram koolhydraten en koolhydraten zijn snelle bloedsuikers.
Als je ze niet direct kan verbranden, worden ze omgezet in vet.”
Nou, dat vind ik toch heel anders.
En ik blijf erbij dat een gezond kind dat energiek is en in de groei gewoon lekker brood kan eten.
Natuurlijk afgewisseld met andere voeding, maar dat schreef ik eerder ook al, dus daarover zijn we het toch eens?
even iets heel anders, maar lune, heb je een receptje voor een lekkere quiche? en als je die uit de vriezer haalt, eet je hem dan zo koud op of warm je hem nog op? en maak je die in muffinvormen ofzo? :think:
Kleine man is in juni vier geworden en eet niet zoveel als sommige anderen.
Ontbijt: 2 boterhammen
10 uur: fruit
lunch: 2 boterhammen
15.30 uur: thee met een koekje/biscuitje/zoen/speculaasje oid
en dan avondeten. Eten we hollandse pot dan eet hij geen hap, maar is het buitenlands of begint het met een p dan wel.
Wij zijn saai lees ik, we eten geen wraps bij de lunch, geen quiche, alleen brood of soms in het weekend luxe broodjes. :oops:
Met vier jaar was hij 101cm en 15.3 kg.
Nou Marloes vip, dat lijkt me heel normaal toch, qua hoeveelheid :think:
Wij zijn overigens ook zo saai hoor, maar dat komt ook een beetje omdat ik het te veel werk vind (quiches en wraps en dan alles zelfmaken) en omdat het gewoon niet gegeten wordt. Mijn zoon zou zich rotschrikken als dat allemaal in zijn boterhammenbakje zat :lol:
even iets heel anders, maar lune, heb je een receptje voor een lekkere quiche? en als je die uit de vriezer haalt, eet je hem dan zo koud op of warm je hem nog op? en maak je die in muffinvormen ofzo? :think:
Als ik zelf een stukje neem warm ik hem op, ben niet dol op koude quiche. Maar de kinderen (en manlief) vinden dat wel lekker dus dan laat ik het gewoon ontdooien en eten ze het koud. Ik maak soms een grote maar ook wel in de muffinvorm. Zit nu te voeden dus kan niet naar mn recepetenboekje maar zal later even onze favoriete receptjes plaatsen nog
Als ik zelf een stukje neem warm ik hem op, ben niet dol op koude quiche. Maar de kinderen (en manlief) vinden dat wel lekker dus dan laat ik het gewoon ontdooien en eten ze het koud. Ik maak soms een grote maar ook wel in de muffinvorm. Zit nu te voeden dus kan niet naar mn recepetenboekje maar zal later even onze favoriete receptjes plaatsen nog
ow bedankt voor deel 1 van het antwoord dan en wacht ik vol geduld op deel 2 :mrgreen:
Ik zou geen maximum aan brood stellen. Daar wordt hij echt niet dik van. Wel zou ik letten op welk beleg je erop doet en hoeveel.
Als ze hier tussendoor honger hebben, krijgen ze extra fruit, komkommer, een volkorenkoekje of een (halve) krentenbol of iets dergelijks.
Kleuters gebruiken veel energie, dus het is niet gek dat ze hongerig zijn. En als hij voldoende beweegt, dan zal het dik worden wel los lopen. Het is natuurlijk een ander verhaal als hij vooral tv kijkt en computert en dan ook nog eens veel snoep, koek en limonade eet en drinkt.
Daar…
En bij mij stond er de eerste keer al in het woord kan
Aangebrand, nee dat niet, wel dat ik er slecht tegen kan als mensen vol overtuiging iets beweren, wat heel erg per persoon verschilt en niet feitelijk is.
Het lijkt me niet echt juist als je over het kind van een ander gaat beweren dat hij daar echt niet dik van word.
Maar goed, dit gaat nergens over, dus laat maar…
Ik blijf er bij dat een kind wat een grote honger heeft, meer heeft aan een gevarieerde maaltijd, dan een toename van het aantal plakjes brood.
Ik zou geen maximum aan brood stellen. Daar wordt hij echt niet dik van. Wel zou ik letten op welk beleg je erop doet en hoeveel.
Als ze hier tussendoor honger hebben, krijgen ze extra fruit, komkommer, een volkorenkoekje of een (halve) krentenbol of iets dergelijks.
Kleuters gebruiken veel energie, dus het is niet gek dat ze hongerig zijn. En als hij voldoende beweegt, dan zal het dik worden wel los lopen. Het is natuurlijk een ander verhaal als hij vooral tv kijkt en computert en dan ook nog eens veel snoep, koek en limonade eet en drinkt.
Daar…
En bij mij stond er de eerste keer al in het woord kan
Aangebrand, nee dat niet, wel dat ik er slecht tegen kan als mensen vol overtuiging iets beweren, wat heel erg per persoon verschilt en niet feitelijk is.
Het lijkt me niet echt juist als je over het kind van een ander gaat beweren dat hij daar echt niet dik van word.
Maar goed, dit gaat nergens over, dus laat maar…
Ik blijf er bij dat een kind wat een grote honger heeft, meer heeft aan een gevarieerde maaltijd, dan een toename van het aantal plakjes brood.
Ik toch ook? Dan zijn we het toch eens. En nee, ik kijk niet op een boterham meer of minder, zo extreem is het hier niet. Maar ik breng net als jij, wel variatie aan. Dus in principe zijn we het gewoon eens.
Jij legt mijn woorden erg op een weegschaal, was puur goed bedoeld hoor.
En tja, als een kind 1 of andere ziekte of aandoening heeft waardoor je er wel dik van kan worden, dan is dat wat anders, maar zo bedoelde ik het totaal niet. En dat je het over die groep kinderen had, vermeldde jij er in je eerste reactie op mij ook niet bij.