Wat denken jullie dat dit is?? update 7 aug.

Ik vraag me af wat jullie vinden dat de plek op bijgaande foto’s is?

Ik heb zelf wel een vermoeden namelijk maar ik wil eigenlijk graag weten wat jullie ervan denken als je die plek ziet :slight_smile:

Heb je met je benen over elkaar gezeten? Dan kan het gewoon een afdruk zijn van je been zijn. (druk plek dus)

:think: :think: :think: geen idee :think: :think: :think:



Sorry dus kan je niet helpen

Heb je geen tekenbeet opgelopen? Heb je in het midden een rode vlek/cirkel?

exceem ofzo? heb ik ook een tijd gehad bij mijn ellebogen en knieholtes zag er wel zo uit.

Een allergische reactie op een insectenbeet den ik.

Ziekte van Lyme na een tekenbeet?



En anders inderdaad een 'druk’plek van het over elkaar zitten met je been. Al denk ik dat je dat zelf ook wel zou weten en daar geen foto van zou maken.

Dit vind ik bij Lyme:











Symptomen

De ziekte van Lyme kan aandoeningen van gewrichten, huid, zenuwstelsel en het hart veroorzaken. De ziekte kent drie opeenvolgende stadia, die men niet noodzakelijk allemaal moet doorlopen. Gelukkig is de ziekte in alle stadia goed te behandelen.



Eerste stadium:

Binnen drie weken ontstaat op de plek van de beet een rode, ringvormige plek die geleidelijk groter wordt. Het centrum van de plek verbleekt. Deze huiduitslag kan samengaan met griepachtige verschijnselen zoals koorts, hoofdpijn, spierpijn en gezwollen lymfeklieren.



Tweede stadium:

In het tweede stadium, enkele weken tot maanden na de beet, wordt de bacterie via de bloedbaan in het lichaam verspreid. De ziekteverschijnselen ontstaan voornamelijk in het zenuwstelsel, de gewrichten en in mindere mate het hart. Dit kan pijn in armen of benen, hoofdpijn, vermoeidheid, dubbel zien en aangezichtsverlamming veroorzaken. Omdat veel patiënten de tekenbeet nooit hebben opgemerkt, kan het voorkomen dat een arts de oorzaak van de klachten niet met de ziekte van Lyme in verband brengt.



Derde stadium:

Bij een ziekteduur van meer dan een jaar spreekt men van het derde stadium. De bovengenoemde ziekteverschijnselen verergeren en worden chronisch. De huid kan op diverse plaatsen op het lichaam rood tot paars kleuren en wordt papierdun.



In Europa kenmerken de symptomen van de ziekte van Lyme zich vooral door huidaandoeningen en in iets mindere mate aandoeningen aan het zenuwstelsel. In theorie zou het niet behandelen van deze ziekte uiteindelijk tot de dood kunnen leiden.

Ik zou naar de huisarts gaan, dit is typisch een ring van een insectenbeet, meestal een tekenbeet. Ik had ook een ring op mijn arm, ik kreeg meteen antibiotica. De huisarts ging het meteen behandelen als ziekte van Lyme. 1e fase: een huidafwijking in verschillende vormen, meestal ringvormig. Ik had ook geen teek gezien.

@Mama_jeanet wrote:

Heb je met je benen over elkaar gezeten? Dan kan het gewoon een afdruk zijn van je been zijn. (druk plek dus)




dacht ik ook.

Zelf denk ik dus ook aan een beet van een besmette teek.



@spooky wrote:

Ik zou naar de huisarts gaan, dit is typisch een ring van een insectenbeet, meestal een tekenbeet. Ik had ook een ring op mijn arm, ik kreeg meteen antibiotica. De huisarts ging het meteen behandelen als ziekte van Lyme. 1e fase: een huidafwijking in verschillende vormen, meestal ringvormig. Ik had ook geen teek gezien.




Dit is dus het probleem…deze foto is van 4 jaar geleden :shifty: . En nu kamp ik al een paar jaar met allerlei vage klachten. Dus ik was de ziekte van lyme al eens tegengekomen op google maar verder geen aandacht aan geschonken. Tot ik dus gisteravond oude foto’s aan het doorspitten was voor een collage en opeens dit tegenkwam…

Ik weet niet zo goed wat ik er mee moet doen :think: :?

Ik zou dan toch even langsgaan.



Ik weet niet of de klachten betrekking kunnen hebben of overeen komen met die van de ziekte van Lyme?

Anders zou ik even de foto’s uitprinten, en je klachten omschrijven bij de HA.



Ik las dat de verschijnselen meer dan een jaar kunnen duren, dus wie weet wat de arts jou kan vertellen…?



Als je je zorgen maakt; gaan!

Nou dan zal ik toch met je lijstje “vage klachten” en deze foto even naar de ha gaan.

Waarschijnlijk is het dan toch een tekenbeet geweest.



sterkte :hug:

@Danielle77 wrote:

Zelf denk ik dus ook aan een beet van een besmette teek.



@spooky wrote:
Ik zou naar de huisarts gaan, dit is typisch een ring van een insectenbeet, meestal een tekenbeet. Ik had ook een ring op mijn arm, ik kreeg meteen antibiotica. De huisarts ging het meteen behandelen als ziekte van Lyme. 1e fase: een huidafwijking in verschillende vormen, meestal ringvormig. Ik had ook geen teek gezien.




Dit is dus het probleem…deze foto is van 4 jaar geleden :shifty: . En nu kamp ik al een paar jaar met allerlei vage klachten. Dus ik was de ziekte van lyme al eens tegengekomen op google maar verder geen aandacht aan geschonken. Tot ik dus gisteravond oude foto’s aan het doorspitten was voor een collage en opeens dit tegenkwam…

Ik weet niet zo goed wat ik er mee moet doen :think: :?




Naar de dokter gaan, ziekte van Lyme kan 5 jaar later nog opspelen, zonder dat je eerdere verschijnselen, maar dan ben je wel verder van huis; als je nu last hebt van vermoeiheid, trillingen of andere kwaaltjes is de ziekte weer opgekomen.

Is ook moeilijker te bestrijden, dus ga alsjeblieft naar de huisarts!



De huisarts was blij dat ik gekomen was, ik wilde eerst een bloedtest of ik daadwerkelijk de ziekte van lyme had, maar ze zegt nee, meteen behandelen met 2 weken antibiotica, zekere voor het onzekere!



Dus niet twijfelen! en maandag naar de huisarts!



Sterkte en wij horen nog hoe het afgelopen is he!

Hebben die klachten ook te maken met moeilijk opstartende gewrichten 's ochtends??

Ik vraag me even hardop af wat dit doet bij mamavraagjes?

Ik heb van de volgende lijst echt heel veel symptomen :shifty:



Symptomen stadium 2 en 3

  • Vermoeidheid, verminderde weerstand
  • Lage koorts, plotseling opkomende warmte en koude rillingen, die niet te verklaren zijn
  • Gewichtsverlies (onverklaarbaar)
  • Nachtelijk zweten
  • Pijnlijke keel
  • Gezwollen klieren
  • Stijve nek, nekpijn, nekkraken
  • Uitstralende arthalgie (gewrichtspijnen), stijfheid en minder algemeen, oprechte arthritis
  • Myalgie, spierpijn en krampen
  • Tintelingen, doofheid, brandend of stekende gevoel en schietende pijnen
  • Pijn op de borst en palpitatie, pijn aan de ribben
  • Hartblok, geruis, onregelmatige slag
  • Kortademigheid, kuchen
  • Buikpijn, nausea (misselijkheid)
  • Diarree
  • Slaapstoornis, te lang, te kort, vroeg ontwaken
  • Slechte concentratie en problemen met lezen
  • Verwardheid, slecht kunnen denken
  • Vergeetachtigheid en slecht korte termijn geheugen
  • Desoriëntatie, verdwaald raken, de verkeerde kant opgaan
  • Moeilijkheden met praten en schrijven
  • Prikkelbaarheid en stemmingswisseling
  • Depressie
  • Rugpijn
  • Wazig, dubbel zicht, oogpijn, lichtgevoeligheid
  • Kaakpijn
  • Maagpijn
  • Verandering van de darmfunctie, constipatie, diarree
  • Testikel/bekkenpijn
  • Tinnitus, oorsuizen
  • Vertigo, evenwichtsstoornis, slechte balans
  • Craniale zenuwstoornis (faciale gevoelloosheid, pijn, tinteling, palsy of optische neuritis)
  • Hoofdpijnen
  • Licht in het hoofd
  • Duizeligheid
  • Geïrriteerde blaas, blaasstoornis
  • Seksuele stoornis en libido verlies
  • Onverklaarbare melkproductie, borstpijn
  • Onverklaarbaar onregelmatigheid van de menstruatie
  • Onverklaarbaar haarverlies
  • Faciale parese, gezichtsverlamming, aan één zijde of dubbelzijdig
  • Overdreven symptomen en erge kater na alcoholgebruik.

    Borreliose.nl - Informatie over de ziekte van Lyme en andere tekeninfecties

    http://www.borreliose.nl



    En helaas spelen veel van de volgende klachten ook bij mij :?



    Verdere aandoeningen

    Laatst geupdate Thursday 24 May 2007

    Neuropsychiatrische verschijnselen

    In het late stadium komen vaak neurologische, cognitieve en psychiatrische verschijnselen voor hoewel ze ook in de

    andere stadia kunnen voorkomen. Juchnowicz et al. rapporteert over psychiatrische verschijnselen zowel bij vroege als

    late borreliose. Omdat meestal de verschijnselen niet duidelijk herkent worden en omdat niet genoeg tijd besteed wordt

    aan de achterliggende oorzaken krijgt de patiënt vaak een verkeerde diagnose als, chronisch vermoeidheid syndroom,

    fibromyalgie, M.S., lupus, Epstein barr. Soms krijgen ze het stempel “hypochonder” of “gek” of “het zit tussen de oren”

    mee. Het is dan ook noodzakelijk deze verschijnselen mee op te nemen in de differentiaal diagnose.

    De bacterie Borrelia wordt vaak de “New Great Imitator” genoemd als opvolger van de Great Imitator neurosyfilis de

    Treponema pall. en net zoals bij syfilis ziet men een latente fase van enkele maanden tot jaren voordat de verschijnselen

    optreden. Er wordt wel gezegd: “Als men syfilis kent, dan kent men de geneeskunde”. Volgens Fallon worden in de

    verschillende studies depressiviteit aangetroffen bij 26 tot 66% van de patiënten met late Lyme. Volgens hem zijn de

    meest voorkomende verschijnselen paranoia, dementie, schizofrenie, paniekaanvallen, ernstige depressie, anorexia

    nervosa en dwangmatig handelen. Eveneens komen de volgende verschijnselen voor zoals: cognitieve stoornissen,

    encefalopatie, angsten, stemmingswisselingen, geïrriteerdheid, ernstige vermoeidheid, geheugenproblemen en

    slaapstoornissen.

    De vermoeidheidverschijnselen zijn van mild tot ernstig, wat resulteert in een verlengde slaap en slaapperioden tijdens

    de dag. Problemen met denken omvatten, problemen met attentie, geheugen, verbale uitingen en denksnelheid.

    Patiënten geven aan problemen te hebben met de concentratie. Sommige patiënten ervaren hun normale omgeving als

    overdadig en reageren daarop verward, verliezen focus, stotteren of raken in paniek. Het lijkt alsof het normale filter

    mechanisme van de hersenen ineffectief werkt waardoor de patiënt kwetsbaar wordt voor een verwarde reeks van een

    groot aantal prikkelingen. De patiënten geven aan dat zij een gebrek aan helderheid bij de cognitieve processen missen

    wat soms leidt tot verlies van persoonlijkheid of realiteitszin.

    Er zijn patiënten die overgevoeligheid voor licht en geluid ontwikkelen, maar ook geografische disoriëntatie komt voor.

    Minder vaak komen op dementie lijkende symptomen, het Guillain-Barre syndroom, beroerte of het Tullio phenomeen

    voor.

    In een studie van Hajek et al. wordt aangetoond dat er een verband bestaat tussen een infectie met Borrelia burgdorferi

    en psychiatrische morbiditeit. Bergen et al. beschrijven een patiënt met antilichamen tegen Borrelia en Lyme psychose

    die na behandeling met penicilline volledig herstelde. In een studie van Bloom et al. valt op dat bij kinderen weken na

    een EM, craniale neuropatie of Lyme artritis, gedragsveranderingen optraden evenals vergeetachtigheid, verminderde

    prestatie op school, hoofdpijn en vermoeidheid. In 60% van de kinderen werd geen pleiocytose gevonden zodat een

    normaal CSF resultaat patiënten niet mag uitsluiten. Volgens R. Bransfield is er onenigheid over dit onderwerp onder

    wetenschappers. Deze onenigheid komt voort ten dele door de verschillende invalshoeken van benadering van het

    thema. Echter zijn er wetenschappers die deze verschillen doen oplaaien en benaderen deze met een belangrijke

    hoeveelheid partijdigheid. Helaas hebben deze partijdige zaken een nadelig effect op de zorg van de patiënt, research

    subsidies en medische regelgeving.

    Artsen dienen dan ook goed te luisteren naar hun patiënten omdat een effectieve communicatie kritisch is in de diagnose

    overweging en omdat zij de verantwoordelijkheid hebben om het leven en de kwaliteit van leven te beschermen.

    Morphaea

    De associatie van morphaea en lichen sclerosus et atrophicus LSA als huidaandoeningen met de ziekte van Lyme zijn

    niet geheel duidelijk hoewel in een studie van Weide et al. in 0-40% in de patiënten met morphaea en in 46-50% in de

    patiënten met LSA Borrelia burgdorferi histologisch of immunohistologisch werden aangetoond. In een studie van Aberer

    et al. werd bij 46% van de patiënten met morphaea (circumscribt scleroderma) antilichamen tegen Borrelia burgdorferi

    aangetoond. Breier kon bij een patiënt met scleroderma de spirocheet in de huidbiopt aantonen. Bij 47 tot 76% van de

    patiënten met circumscript scleroderma werd door Wojas-Pele antilichamen tegen Borrelia en ANA gevonden.

    Volgens G. Trevisan is het verband tussen LB en LSA te verklaren omdat er:
  • klinische en histologische overeenkomsten zijn tussen morpea, LSA en ACA; foto’s
  • de aanwezigheid van Borrelia burgdorferi in sommige patiënten met LSA en/of morphea;
  • identificatie van Borrelia in histologische preparaten;
  • de coëxistentie van ACA, LSA en/of morphea in dezelfde patiënt;
  • een respons op een antibiotica behandeling in vele gevallen van morphea en LSA;

    Borreliose.nl - Informatie over de ziekte van Lyme en andere tekeninfecties

    http://www.borreliose.nl.



    Volgens Fujiwara et al . spelen de Europese Borrelia typen (B. garinii en B. afzelii) een rol bij morphea en LSA.



    Autoimmuunziekten

    Antiphospholipide antilichamen kunnen veroorzaakt worden door langdurig medicijn gebruik of door een aanhoudende

    infectie ziekte. Men ziet APL bij syfilis, Lyme-borreliose en HIV-I meestal waar hoge IgG serumtiters aanwezig zijn.

    APL kunnen antiphospholipide antilichamen of anticardiolipine antilichamen zijn . De eerste veroorzaken trombose en

    worden gezien bij zwangere vrouwen met abortus, terwijl het anticardiolipin gezien wordt in aandoeningen van het hart.

    Asherson Ronald , Cutting Edge Reports

    Infections, Antiphospholipid antibodies and Antiphospolipid symdromes.

    Mackworth-Young CG et al. , Arthritis Rheum. 1988(8); 1052-6

    Anticardiolipin antibodies in Lyme disease.

    Garcia Monco JC et al. J Neurol Sci. 1993 Jul; 117(1-2):206-14

    Reactivity of neuroborreliosis(Lyme disease) of cardiolipin and gangliosides

    Glomerulonefritis

    Kirmizis D et al , Am J Kidney Dis., 2004, 43(3):544-51

    MPGN secondary to Lyme disease. fulltext

    Kelly B et al, Ir. Med. J. 1999, Aug,92(5);372

    Lyme disease and glomerulonephrits.

    Carpal tunnel syndroom

    Volgens Halperin et al. komt bij 25% van late Lymepatiënten het carpal tunnel syndroom voor.

    Sarcoidosis

    Ishihara et al toonden in een studie onder 46 sarcoidose patiënten aan, dat 32,6% antilichamen had tegen de Borrelia

    spirochaeten.

    Vasculitis

    Volgens J. Rawlings is vasculitis één van de primaire pathopysiologische mechanismen in Lyme borreliose.

    Restless legs

    Parkinson

    MS

    Fibromyalgie en CFS

    Blaasaandoeningen

    Aandoeningen aan de luchtwegen

    ALS

    Borreliose.nl - Informatie over de ziekte van Lyme en andere tekeninfecties

    http://www.borreliose.nl



    Er wordt ook bij auto-immuunziektes iets geschreven over trombose en ik heb dus vorig jaar geheel onverklaarbaar mijn hele rechterlong vol met emboliën gehad :cry: . Toeval??



    Verder heb ik onverklaarbare hartklachten. De cardioloog kon niks vinden maar ik heb dagelijks last van hartkloppingen e.d.



    Omdat er voor al mijn klachten geen echte verklaring wordt gevonden, ben ik nu inmiddels bezig met psychische hulp. De diagnose is inmiddels paniekstoornis/hypochondrie. Wat ik dus ook terugzie bij de psychische klachtenlijst :shifty:



    Ik moet even goed nadenken wat ik hiermee ga doen want zomaar naar de huisarts gaan is nog niet zo heel erg makkelijk met een stempeltje ‘hypochonder’ :wink:

Echt wel gaan hoor, het is nu toch met een simpele bloedtest uit te wijzen of het wel of geen lyme is.

Dit kan toch geen toeval zijn lijkt me.



Sterkte hoor meid :hug:

dat hele lange stuk heb ik niet gelezen hoor… (ligt aan mijn “gekte”…) maar het ziet er verduld serieus uit.



Nu de dokter nog…kan je partner misschien iets betekenen hierin? Wat vind hij? Als hij achter je staat, kanhij misschien ook mee naar de huisarts.

Lyme is te ontdekken via bloedonderzoek toch? lijkt me een kleine moeite voor de arts om dat even te laten onderzoeken.



Sterkte

Lyme is inderdaad vast te stellen via bloedonderzoek. En als jij veel van de symptomen herkent, zo ik inderdaad naar de huisarts gaan en dan zou ik gewoon eisen dat hij dat laat onderzoeken.



Bij mij is een jaar of twee geleden Lyme vastgesteld. Waarschijnlijk heb ik er ook jaren mee rond gelopen en ik had dus ook veel klachten. Ik heb maanden antibiotica geslikt en nog steeds heb ik klachten, maar het is wel minder geworden.



Ik zou er zeker achteraan gaan!