Wat als het echt niet gaat ...Bijna 4 en nog niet!

Ohhh ik ben zoo blij, nota bene vandaag dat we naar de HA zijn gegaan vanmorgen, die ons overigens wel gerustgesteld heeft hoor, en een middel heeft voorgeschreven om zijn ontlasting wat zachter te maken, om de vicieuze cirkel te doorbreken…



Gaat T. net uit zichzelf naar de WC pakt het potje, en roept naar mij dat hij geplast én gepoept heeft.



Ik was foto’s aan het maken voor MP, en heb het meteen maar op de foto gezet…dit is wel een mijlpaal.

Het is echt de eerste keer dat hij dit uit zichzelf doet…



Vinden jullie dat ik deze foto’s kan plaatsen, is best netjes afgezien van zijn drollen, die deze keer meevielen qua groote :mrgreen: :mrgreen:



Ik wil ze graag laten zien!

Als je de drollen een beetje weg fotoshopt, dan ben ik reuze benieuwd :mrgreen:

Hahahahaha, zo erg is het niet hoor, maar ik zal er een balkje overheen zetten

:dance: :dance: :dance: :dance: :dance: :clap: :clap: :clap: :clap: :clap: :clap: :clap: :clap: :clap: :clap: :clap: :clap: :clap: :clap: :clap: :clap: :clap: :clap: :clap: :clap: :clap: :clap: :clap: :clap: :clap: :dance: :dance: :dance: :dance: :dance: :dance:

Hoi Anne-Marie,



Ik heb alleen de 1e en laatste reactie bekeken. De laatste foto’s zien er hoopvol uit :smiley:

Wat je beschrijft over Tijn klinkt mij ook als obstipatie in de oren. Zeker omdat hij eerst kleine beetjes ontlasting heeft en dan opeens een grote harde drol. De kleine beetjes kunnen komen omdat zijn darmen zo vol zitten dat het langs de harde drol komt, een soort overloop diarree/poep. Ik weet niet of je nu al bij de huisarts bent geweest en tips hebt gekregen of misschien wist je dit al, maar wilde het je wel even zeggen. Ik herken de klachten namelijk van mezelf van vroeger (en heb nu nog vaak last van obstipatie en er de nodige medicijnen voor want bij mij is het een chronisch probleem). Ik had ook een angst ontwikkeld voor poepen en het deed daarbij ook pijn. :shifty:

Ja de HA heeft ons laxeermiddel voorgeschreven, om de vicieuze cirkel te doorbreken.

Ik wist zelf ook wel eea van obstipatie aangezien ikzelf ook een chronischre darmaandoening heb (CU).



Bedankt voor de info :thumbup:

Woooow wat goed, dat geeft hoop !!!



Applaus voor Tijn!!

:dance: :dance: :clap: :clap:

Goed dat de HA laxeermiddel heeft voorgeschreven! :thumbup: Hopelijk wordt Tijn nog zindelijk voor hij naar school moet! Die foto’s zien eruit als een goed begin! :inlove: :clap:

Marrit heeft dit ook gehad, echt precies hetzelfde. Plassen ging prima, poepen moest en zou in de luier.

Ook toen ze al naar school ging! Onze mazzel was, dat ze altijd 's avonds voor het naar bed gaan poepte.

Maar ook hier werden de keutels steeds harder naarmate ik er meer nadruk op legde (Vroeg regelmatig of ze niet eens op de wc kon gaan poepen).

Uiteindelijk kreeg ook zij een middeltje van de huisarts (lactulose) zodat in elk geval de regelmaat in het poepen er meer in kwam.

Ik liet haar op dat moment gewoon in een luier poepen telkens, zonder er iets van te zeggen.

En ein-de-lijk, afgelopen zomervakantie, is het voor het eerst op de wc gelukt!!

Er was een vriendinnetje hier aan het spelen die moest poepen en dus wel gewoon op de wc poepte, en dat heeft bij Marrit de doorslag gegeven.



Sindsdien nooit meer problemen gehad :dance: .



Maar ik zie dat Tijn het al op een potje heeft gedaan: Super!!! :clap:



Overigens, onze jongste moet nog helemaal niets van wc dan wel potje weten, die vind zijn luier heeeeeerlijk :roll: .

Ach, het zal toch ooit wel goedkomen 8) …

Wij hebben Movucol jr. van de HA voorgeschreven gekregen, een poeder wat je in water moet oplossen. Ik doe er wel een beetje roosvicee bij dan merkt hij het niet!



Bij T. speelt het ook nog mee dat hij geen balans heeft op de wc, ivm fysiek instabiel zijn, daarvoor loopt hij bij de fysio.

Daardoor vind het het ook eng om in het gat te zakken

Hij heeft geen evenwicht omdat zijn spieren in zijn romp en benen te slap zijn.

Goed van Tijn hoor. Hopelijk gaat het gauw wat makkelijker en raakt hij zo over zijn angst heen.



Ik heb inmiddels besloten met Tim nog maar even te wachten.

Nog vandaag met een andere leidster overlegd en die gaf dat ook aan.

@Anne-marie wrote:

Wij hebben Movucol jr. van de HA voorgeschreven gekregen, een poeder wat je in water moet oplossen. Ik doe er wel een beetje roosvicee bij dan merkt hij het niet!



Bij Tijn speelt het ook nog mee dat hij geen balans heeft op de wc, ivm fysiek instabiel zijn, daarvoor loopt hij bij de fysio.

Daardoor vind het het ook eng om in het gat te zakken

Hij heeft geen evenwicht omdat zijn spieren in zijn romp en benen te slap zijn.




Dat vindt Joost ook nog steeds erg eng. hij wil dan ook persé zijn brilverkleiner erop of dat ik hem vasthoud. Heb je een verkleiner voor Tijn?

Aniek was met 3 jaar wel plaszindelijk, maar ook hier was poepen een probleem.

Aniek vind poepen ook heel moeilijk, ze heeft dan ook maar 1ns per 4 dagen ontlasting en als ze te weinig drinkt dan huilt ze… zoveel pijn doet het haar dan.



Ze is dus ook aan de lactulose gegaan en dat hielp. Ze krijgt nu nog steeds elke dag orthiflor junior van orthica, dat helpt wel haar darmflora in balans te houden en zo gaat ze dan netjes elke 4 dagen. Krijgt ze geen orthiflor meer dan zit ze binnen no-time verstopt.



Dat ze ook poepte op de wc was trouwens pas met 3 jaar en 11 maanden.

Gaat nu dus al een tijdje goed eigelijk, maar duurde wel lang idd.



Peter is een ander verhaal, die is door zijn lactoseintolerantie eigelijk bijna altijd aan de dunne en geeft het ook niet goed zelf aan.

Hij plast dus ook nog niet op de wc en heeft 2x per dag zeker wel zo een vieze plakkerige poepbroek.

We willen met hem straks in de kerstvakantie even 2 weken vol ertegen met zindelijkheids training, maar oj ojo ik zie er nu al tegenop.

Eerder kom ik er gewoon niet goed aan toe met het op en neer racen naar school… op zich zou ik het niet erg vinden als hij plast wanneer hij op de fiets zit, maar dat is nu wel erg koud…

Hier geeft Tim het ook nog steeds niet aan. Hij vindt het allemaal wel best zo. Wij zijn met kerst niet vrij, dus hebben ook geen langere aaneengesloten periode om er eens flink mee aan de slag te gaan.

De leidsters op het kdv geven aan dat we het in de lente kunnen gaan proberen.

Dan is hij 3,5 en het is mooier weer. Zij denken dat het dan een grote kans van slagen heeft.

Hij moet het ook zelf kunnen aangeven en er interesse in tonen.

Anne-marie, ik hoop dat het met Tijn nu beter gaat en obstipatie klinkt mij ook bekend in de oren…



Quirijn was 3 jaar en 3 maanden toen hij dag en nacht zindelijk was.

Daarvoor lukte het niet…en ineens ging het achter elkaar. Binnen 2 weken was hij dag en nacht zindelijk.



Ik zat mij ook al zorgen te maken voor als hij naar de basisschool zou gaan, maar het kan ineens heel snel gaan.

Hier werd ook eerst gezegd op het KDV dat hij er nog niet aan toe was.

Dus er is nog hoop voor jullie…

oh, als ik dit zo lees hoef ik me geloof ik nog geen zorgen te maken :mrgreen: Ik heb het nu vanaf de zomer een keer of 3 geprobeerd. De eerste dag gaat dan goed (wekker om de 50 min.) maar daarna geeft hij er de brui aan en wil hij niet op de wc…en heb ik steeds natte broekjes. Zijn poep houdt hij dan ook op…misschien met de kerstvakantie weer proberen. En anders na zijn verjaardag.

en anne-marie, hoe gaat het nu met tijn??



Anna heeft hier ook veel moeite gehad met poepen… en als het dan met veel pijn, bloed en tranen kwam vroegen we ons echt af hoe dat allemaal uit dat kleine gaatje kon komen :oops: erg dik en hard… Ales het dan eenmaal kwam kwan het ook meteen 4 of 5 keer.



we hebben vanalles geprobeerd, weer de luier geven, beloningen in elke vorm (chocolade heeft het hier een tijd goed gedaan :oops: ) maar alles hiep maar tijdelijk



Uiteindelijk bleek negeren het beste te helpen. Wel bleven we haar uitleggen dat als ze moest peoepen ze niet moest wachten, anders zou het pijn gaan doen. ook ging ze altijd met ons mee als wij moesten, en dan stond ze ons de prijzen en te belonen…



Nu poept ze gerust 1 tot twee keer per dag een normale hoeveelheid.



ik hoop dat het bij jullie ook snel goedkomt

Het leek een paar dagen weer goed te gaan, maar gisteren weer 1 x in zijn luierbroekje, en 1 keer gewoon op de grond (had hem zijn luierbroekje uitgelaten) :evil: :evil: :evil:



Tot op heden nog niet echt resultaat!

Net weer een dikke drol in zijn luier, ben nu eens boos geworden, en hij zit voor straf op zijn kamer…zal wel niet helpen…



Ik voel me zo machteloos hierin!

Tycho is er ook nog helemaal niet mee bezig…hij heeft een poster waar een sticker op mag als hij op pot of wc heeft geplast…is dan wel blij maar t interesseerd hem verder niks…

Als hij in zijn blote kont in huis loopt is hij helemaal zindelijk…maar zo gauw er een onderbroekje om heen zit piest hij er gewoon door heen…



Heel af en toe geeft hij nu aan dat hij moet plassen als zijn luier om zit…en dat is dan ook zo…dus hij is er wel iets mee bezig…wij doen er verder nu nietts mee…laten hem plassen als hij aangeeft…

En als het weer wat mooier wordt laten we hem buiten ook gewoon de luier af…kijken of hij er dan vies van wordt en de link legt naar de wc…