Wat als het echt niet gaat ...Bijna 4 en nog niet!

T. was afgelopen zomer al goed op weg, maar poepen was nog best vaak eng en moeilijk op de WC.

Tot een paar weken terug, hij steeds hardere en echt hele grote drollen kreeg, Hij klaagde ook over pijn. Sindsdien hebben we het even op een laag pitje gezet.



Ik heb me erbij neergelegd dat hij laat zal zijn, misschien niet eens zindelijk als ie naar de kleuterschool gaat over 3 maanden.



Hij vind het echt helemaal niks, plassen gaat meestal wel goed, maar hij geeft het erg slecht aan. Gaat rondjes rennen, en word heel druk. Wij weten dan wel hoe laat het is en vragen of ie moet plassen, maar hij blijft dat ontkennen, zo gaat dat 10 keer op een dag, en dan eindelijk gaat ie dan wel plassen.



Zijn er mensen die dit ook hebben gehad, en zijn hier andere manieren geweest die geholpen hebben?

ik lees ff mee, want ik vrees dat ik er hier ook zoeen heb

Het lijkt wel op een kwestie van verzet, hij laat ook vaak echt behoorlijke stinkers vliegen, kan misschien ook zijn van het lang ophouden :think:



Anyway, ik ga er anders toch maar eens mee naar de HA of CB!

Heb trouwens wel een mail gestuurd naar de basisschool waar T. straks heen gaat. Hoe ze hier tegenover staan!

ben benieuwd.



Ik herken het ontlastingsverhaal niet trouwens,

maar wel het niet aangeven en wel aanvoelen (druk gaan rennen)

en ontkennen.



Tyg was thuis overdag helemaal zindelijk, maar het ging mis op de creche, omdat hij het niet aan lijkt te durven geven. Hij doet het liever in zijn broek en blijft ermee zitten dat dat ie het durft te zeggen.



ik ben ook heel benieuwd naar hoe scholen hier tegenover staan… :shifty: kan me zo voorstellen dat ze hier helemaal niet op zitten te wachten, maarja… :think:

Ik lees ook mee.



Tim heeft totaal geen interesse in zindelijk worden.



We hebben hem toevallig pas ingeschreven voor de basisschool. Daarbij werd al uitdrukkelijk (wat een woordspeling :wink: ) verteld dat ze verwachten dat hij zindelijk naar school komt.



Dat snap ik heus wel. Zo’n juf heeft wel wat beters te doen dan luiers verschonen, maar het geeft wel druk (goh, ik blijf bezig :mrgreen: ) op de ketel om hem tijdig zover te krijgen.



Hij gaat 25 augustus voor het eerst naar school. Dus met 3 jaar en 11 maanden. Gelukkig duurt dat nog even en maak ik me maar niet te druk (ja ja)



groetjes Judith

Maar ik heb zoiets van laat dan die luier toch gewoon aan, dan verschoon ik hem toch zelf tussen de middag???



Maar ja het gaat natuurlijk wel stinken…oh ik baal er wel heel erg van.



Ik schreef in de 1e reactie dat we het laten rusten, maar we beseffen ons ook dat we nog maar 3,5 maand de tijd hebben.



We hebben hem vanmorgen een kado laten bezorgen door de Sint, een potje en een boek over op het potje gaan, met een brief erbij…

Ook hebben we weer een doos gemaakt met allemaal cadeautjes, waar hij wat uit mag zoeken als ie op de wc is geweest.



Heb hem vandaag 6 keer op de wc gezet hij heeft 1 keer op de wc geplast en 1 keer op het potje, maar hij moest vandaag echt vaker, en waarschijnlijk ook poepen (hij word druk en gaat rennen), maar hij is dan heel angstig op de WC en zegt ook dat ie niet durft.

Ook al zeggen we dat hij een cadeautje mag uitzoeken en vertellen we weer over het boekje…we hebben zelfs de wc opgeleukt met 2 Winnie de Pooh posters :roll: :roll: :roll:

Je schijnt bij de bieb een boekje te kunnen lenen: als poepen niet gewoon gaat. Zouden veel goeie dingen en tips in staan.



En er schijnen tegenwoordig poeppoli’s te zijn. Maar dan zou ik eerst even met Tijn naar je huisarts gaan.



Als hij het te lang ophoudt wordt het hard en dan dus ook pijnlijk en dat verergert de zaak weer.



Ik heb het vroeger ook gehad. Mijn moeder zei dat ik de poep niet los durfde te laten. Ik zal haar eens vragen hoe ze dat opgelost hebben en wanneer ik zindelijk was.

Ja dat is het denk ik bij T. echt, hij wil het echt bij zich houden. Als of het iets van zichzelf is wat ie niet kan en wil loslaten.

Zou je daar nog voor dinsdag achter kunnen komen, dan kan ik dat met de HA overleggen



Het gaat bij T. altijd zo



Eerst komt er een hele tijd wel een klein beetje maar geen drol. Maar wel zo dat er een beetje uitkomt, en dat zijn broekje/luier vies is.

En na verloop van tijd komt het wel maar dan is het echt een enorme harde drol. Dan denk ik weleens hoe heeft ie dat eruit gekregen…



Sorry voor deze details, maar ik hoop dat de HA iets weet!



Met plassen gaat het eigenlijk wel altijd goed, hij heeft nooit geen natte luier meer, afgezien van een paar weken terug toen we een dagje Efteling deden, en we lang moesten wachten bij Pandadroom, en het was ook een heel spannende film, toen we daar gingen had hij erin geplast.

Anne-marie, ik heb mijn moeder gebeld.



Ik had toch wat anders als Tijn. Ik was altijd zo druk bezig dat ik liever mijn poep ophield dan dat ik naar de wc ging. Bij mij dus een gedragsprobleem. Ik had geen obstipatie en kon verder makkelijk poepen. Heb er tot ruim in de schooltijd last van gehad blijkbaar. Heb dat denk ik zelf verdrongen :mrgreen:



Heb haar over Tijn verteld (vind je niet erg hoop ik). Vond haar antwoord wel zoiets, dat ik dacht… nou daar zou je best een punt kunnen hebben, dus vandaar even haar reactie hier… probeer het zo ongeveer woordelijk weer te geven …



Tijn heeft volgens mij geen gedragsprobleem maar een lichamelijk probleem. Hij heeft last van obstipatie waardoor poepen enorm pijnlijk is geworden. Daarom is hij iedere keer als hij naar de wc moet, bang om te poepen, bang dat het pijn gaat doen. Ook die vliegers zijn heel herkenbaar. Hoort ook echt bij obstipatie. Je kunt eens proberen om goed aandacht te besteden aan zijn voeding. Zorg dat hij heel gezond eet. Geef hem volkoren brood en vers fruit. Alles waar vezels in zitten en zorg dat hij voldoende drinkt. Dit zorgt er voor dat zijn ontlasting zachter wordt en het niet meer pijn doet om te poepen. Grote kans dat de wc drama’s dan achter de rug zijn.



En verder een knuffel voor je ventje want ze vond het wel zielig voor hem :hug:



Ik weet niet of je hier wat in herkent of dat ze de plank finaal misslaat.

Het komt uit een goed hart :wink:

Ik heb hier trouwens de knoop ook doorgehakt. Wij hebben nog “maar” ruim 9 maanden de tijd feitelijk.



Ik moet er echt meer tijd en energie in gaan steken. Het was ook wel erg makkelijk. Hups een luier om die billen, derhalve geen ongelukjes, hele dagen weg kunnen zonder op te letten of wc’s te zoeken, niet tig keer per dag broek uit, kwartier wachten, broek aan (zonder resultaat :roll: )

Beetje veel gemakzucht van mezelf natuurlijk :oops:



Ga morgen even met zijn leidster op het kdv overleggen, daar is hij tenslotte ook 2,5 dagen per week. Ik wil hem zelf iig meerdere keren per dag op de wc of potje gaan zetten. Of ie nu wel moet of niet. Gewoon om gewenning te kweken. Heb een boekje met stickers als beloningssysteem. Als hij wat doet dan de hemel in prijzen en zo niet, dan niet boos worden en gewoon volgende keer beter zeggen.



Ik zal het voor mekaar krijgen, oh zo :wink:

Judith alle tips zijn welkom hoor :wink: :wink:



Wat betreft de voeding, T. eet wel fruit, appels en bananen, en af en toe kiwi of mandarijnen.

Verder qua brood is het best een goede eter (3 sneetjes per dag), maar hij eet net wat we hebben, vaak tarwe, of witbrood.

Het avondeten gaat met tijden slecht, maar over het algemeen eet hij wel elke avond wat.



Ik denk dat we inderdaad meer op de vezels moeten letten.

Ook schoonmoeder kwam met de tip Activia s’morgens op nuchtere maag, dat zorgde bij haar voor makkelijkere ontlasting.



Anyway, we gaan wel naar de HA, want T. heeft af en toe drollen bijna zo groot als een tennisbal, dat we echt denken hoe kan dat eruit komen… :shock:

Stein is al meer als een jaar dag en nacht zindelijk maar poept absoluut nog niet op de wc :think:

dus ik kijk ff mee

Waar dan, op potje of in de luier?? Tijn plast op zich namelijk wel steeds op de WC!

Heb even met de leidsters op het kdv gepraat over Tim.



Die geven aan dat ze denken dat Tim er nog niet aan toe is. Hij gaat daar wel op het potje of de wc omdat ie dat de andere kindjes ook ziet doen en soms piest ie ook echt, maar dat zijn toevalstreffers. Hij geeft het niet zelf aan en toont er ook niet echt interesse voor.



Zij denken dat ik beter in in de lente ermee kan beginnen. Dan is ie 3,5 en met mooier weer is het makkelijker trainen denken ze.



Tjee, ze hebben me mooi aan het twijfelen gebracht.



Wat vinden jullie? Toch nu beginnen of wachten tot het voorjaar.



groetjes Judith

Ik denk dat pushen hoe dan ook averechts werkt, zeker op deze leeftijd.

Ze gaan dan juist express tegen je in omdat jij het zo graag wil.



Maar ja wat heb je aan mijn tips, hier heb ik die van ons nog niet zindelijk mee gekregen :?

Bananen kan ook opstopping verwekken.



Hier krijgt hij dus echt geen bananen omdat het dan heel moeizaam gaat.

Maar met diaree weer wel… beetje tegenstrijdig eigenlijk.



Maar ik zou persoonlijk toch eens goed naar zijn fruitpatroon kijken ook.



Peer bijvoorbeeld werkt hier enorm laxerend. Kan er echt op wachten dat hij dan lekkende poepluier heeft. :sick:

Ga er eens goed op letten, maar hij is een echt banaanfan…



Ikzelf heb altijd goed kunnen poepen van koffie-verkeerd. Misschien is dat wat?

Ik lees mee.

Wij zitten met hetzelfde.

Hij geeft wel aan dat ie moet plassen ofzo, maar dan vraagt ie.

Mama, heb ik een luier?

Als ie geen luier heeft begint ie te brullen en wil zn luier, als ie m niet krijgt dan houd ie het op.



Terwijl ie van de zomer heel netjes op het potje plastte. :?

Over bananen verschillen de meningen nogal (ook wb bruin/groen, verstoppend/niet verstoppend) maar wit brood is wel echt verstoppend. Dus daar kun je al proberen je vezelpatroon aan te passen en het poepen zelf wat makkelijker te maken.



Koffie werkt wel laxerend maar om dat nu aan zo’n kleintje te geven? Ik zou het niet doen.

(Vriend van mij ging altijd de wc op met sterke zwarte koffie en een sigaret :mrgreen: Werkte uitstekend!)



Verder lijkt het me vreselijk frustrerend en wens ik je veel succes. Misschien ziet ie ineens het licht :thumbup:

Hahaha ja geef je kind een zwaar shaggi en een bak koffie en het loopt als een trein :mrgreen:



Sorry verder heb ik ook geen tips. Nancy is nog een stukje jonger, maar ik vrees dat het ook echt trainen wordt volgend jaar.