Wasbare luiers

Hallo hallo!

Gebruikt iemand hier wasbare luiers?

Zo ja, welke, en waarom die?

Links naar websites/webshops?

Wij willen voor onze aanstaande jongste ( :inlove: ) wasbare luiers gaan gebruiken. Vanwege het milieuvriendelijker aspect, vanwege de kosten, plus nog een heel aantal andere redenen. Bij mijn oudste dochter had ik in het begin gewone katoenen doeken die ik dus nog zelf moest vouwen, en dan zo’n strikslip erom. Dat wil ik nu niet weer, nu neig ik naar de bamboe-varianten als Bamboozle en Easyfit, beiden van Tots Bots.

Sowieso wil ik ons huishouden steeds milieuvriendelijker gaan proberen te draaien, met zelfgebrouwen wasmiddel en dergelijke, maar dat is een heel ander draadje. :wink: :mrgreen:

Op het dragen en voeden forum heb je een heel topic dat gaat over wasbare luiers, zelfs gaat er regelmatig een doos met wasbare luiers op reis die je dan kunt proberen voor 1 a 2 weken. Misschien kun je daar wat meer info vinden en zelfs luiers testen :wink:

Heb ik gezien ja! :mrgreen:

Ben alleen bang dat ik voor dat soort acties nog niet lang genoeg lid daar ben, dus dan durf ik me niet aanmelden… :oops:

En dan die wasbare luiers wassen in de wasmachine?

Volgens mij ben ik dan gewoon goedkoper uit met een wegwerpluiers. :lol:

In de wasmachine ja, maar met eigen gemaakt wasmiddel, dus goedkoper dan goedkoop, zeker aangezien manlief bij de waterleiding werkt, en we maar een klein deel van ons waterverbruik zelf betalen. 8) :mrgreen:

Een eco wasbol is milieu vriendelijker. :wink: Niet goedkoop in aanschaf.

Maar kun je niet via mp een stapeltje te pakken zien te krijgen?

Dan snap ik jullie keuze nu :mrgreen: Lekker doen wat jullie het fijnste vinden :mrgreen:

@Mariiyelle wrote:

En dan die wasbare luiers wassen in de wasmachine?

Volgens mij ben ik dan gewoon goedkoper uit met een wegwerpluiers. :lol:

Daar kun je meer dan genoeg onderzoek over vinden en da is dus niet waar :wink: wasbaar is echt veel goedkoper en stukken milieuvriendelijker.

Ik gebruik wasbaar en vooral totsbots, ik heb zowel easyfits als bamboozles en eh gewone katoenen totsbots. De laatste moet een overbroekje overheen, ik gebruik liefst wollen maar de totswraps of motherease broekjes zijn ook goed. Ik vind beide fijn, tweedelig is iets meer zekerheid op nietlekken, dus pak ik graag als ik weg ga, easyfits is mijn man fan van, die vindt tweedelig maar lastig. Ik zou vooral ook wasbare billendoekjes erbij doen, als je toch bezig bent! Ik vind wegwerpdoekjes sinds ik deze gebruik zo’n gore lucht hebben. Ik maakte eerst kamillethee en deed daar een drupje weleda iedere dag olie en zeep voor baby’s van weleda in. Nu gebruik ik geeoon water ipv thee, masr het ruikt zoveel frisser. En als je een paar oude hydrofiels, of nog zachter flanellen doeken knipt kost het je niks, in tegenstelling tot de absurde prijzen van wasbare doekjes online kopen :doh:

Waarom gebruik jij het liefst wollen?

Die leken mij juist niks! :oops:

Hydrofiele luiers heb ik meer dan genoeg, goede tip, dank!!! :mrgreen:

@Lune wrote:

Daar kun je meer dan genoeg onderzoek over vinden en da is dus niet waar :wink: wasbaar is echt veel goedkoper en stukken milieuvriendelijker.

Ik gebruik wasbaar en vooral totsbots, ik heb zowel easyfits als bamboozles en eh gewone katoenen totsbots. De laatste moet een overbroekje overheen, ik gebruik liefst wollen maar de totswraps of motherease broekjes zijn ook goed. Ik vind beide fijn, tweedelig is iets meer zekerheid op nietlekken, dus pak ik graag als ik weg ga, easyfits is mijn man fan van, die vindt tweedelig maar lastig. Ik zou vooral ook wasbare billendoekjes erbij doen, als je toch bezig bent! Ik vind wegwerpdoekjes sinds ik deze gebruik zo’n gore lucht hebben. Ik maakte eerst kamillethee en deed daar een drupje weleda iedere dag olie en zeep voor baby’s van weleda in. Nu gebruik ik geeoon water ipv thee, masr het ruikt zoveel frisser. En als je een paar oude hydrofiels, of nog zachter flanellen doeken knipt kost het je niks, in tegenstelling tot de absurde prijzen van wasbare doekjes online kopen :doh:

Ieder zn ding. Als je wegwerpluiers goed in een zakje met knoop erin doet en vervolgens in de luierbak gooit, dan heb je geen last van de lucht.

Zakje erom? Nog meer geld wegsmijten, EN nog meer milieuvervuiling! Aiaiai, niet goed hoor, Mar! :mrgreen: :wink: :-*

Foei ikke :naughty: :doh: :lol: :mrgreen:

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Wij gebruiken ook wasbare luiers voor Kaya, al vanaf dr geboorte.

Bij het orienteren kwam ik zooo veeeel verschillende soorten luiers tegen dat ik gewoon niet meer wist wat ik hebben moest. Drukknoopjes, klittenband, strikkers, all in one, pockets, one size of losse maten, etc. Uiteindelijk heb ik gewoon degene met de mooiste kleurtjes gekocht…

Ik gebruik zelf Fuzzibunz, maar ik ben van plan om ze binnenkort te verkopen en een hele stash van een ander merk te kopen. Over 2 weken krijg ik een pak luiers (en een manduca :dance: ) op reis, zodat ik kan uitproberen welk merk ik het fijnst vind.

Al het gedoe met wassen weegt echt niet op tegen de troep die je produceert als je wegwerp gebruikt. Alle borstvoedingspoepjes hoef je niet eens met de hand voor te spoelen. Helaas voor onze kraamverzorgster wisten we dat toen nog niet… :shifty: De eerste 6 maanden heb ik alle poep en plasluiers gewoon los in de wasmachine gedaan en aangevuld met andere was, 't is er nog altijd gewoon mooi schoon uitgekomen.

Met 6 maanden, de bijvoeding, krijg je natuurlijk andere ontlasting en sindsdien ben ik inleggers gaan gebruiken, kleine dunne doekjes waarmee je de poep opvangt zodat je dat door de wc kunt spoelen en alleen de plasjes in de luiers terecht komen. Ik heb die doekjes ook een keer meegewassen omdat dat kan, maar dat was me uiteindelijk teveel gedoe. Ik houd het dus enkel bij de luiers nu :slight_smile:

Leuk om er hier ook een topic over te zien! Want nu ik me orienteer op nieuwe luiers heb ik gelijk het ‘door de bomen het bos niet meer zien’ gevoel waar ik in mn zwangerschap ook tegen aan liep. Ik zat al te twijfelen om een topic te openen in contact, maar ik wist niet in hoeverre mensen er hier uberhaupt in geinteresseerd waren, of dat dit forum er nog veel te “normaal” voor zou zijn :stuck_out_tongue:

Daar ben ik dan weer eigenwijs en nieuwsgierig genoeg voor… Om zo’n topic dan toch te openen. :mrgreen:

Luiers kiezen voor de leuke kleurtjes, whoehahaha, gek mens! :stuck_out_tongue:

Ik heb ook hele leuke met kleurtjes gezien, is wel leuker dan van die saaie witte, en daarmee kunnen ze nog eens over de plaats scharrelen, en toch schattig eruit zien! :inlove:

Reisdraadje met de manduca heb ik voorbij zien komen inderdaad. Ik hoop dat er binnenkort een nieuw reisdraadje geopend wordt, dan meld ik me zeker aan!!!

Waarom wil je van merk wisselen? Bevalt de Fuzzibunz niet goed genoeg?

Hee zeg nou zelf, het zijn hele mooie kleurtjes toch! :snooty:

Al vanaf de geboorte lekken de luiers door bij de beentjes of bij de rug wanneer we ze langer dan 3 uur aanlaten. We moeten dus echt de tijd in de gaten houden om op te letten dat we moeten verschonen en zelfs dan gaat het 's morgens bij het uitbedgaan vaak nog mis.

In het begin weet ik het nog aan dat de luiers nog ‘ingewassen’ moesten worden, hoe vaker je ze was des te beter nemen ze het vocht op (is dat niet hetzelfde als met handdoeken?)

Fuzzibunz als merk bevalt me wel erg goed. Ze hebben hele goede service. De drukknoopjes van 10 van de luiers waren kapot gegaan in een jaar tijd. Ik heb met ene half jaar dus bericht gestuurd, toen kon ik de 5 luiers die toen (bijna) kapot waren terugsturen en heb ik er nieuwe duurdere (elite) luiers voor teruggekregen, met extra artikelen ter compensatie van de verzendkosten naar Amerika. De tweede keer dat ik ze contacte voor de andere 5 kapotte luiers heb ik niet eens de luiers hoeven terugsturen en was een foto voldoende. Met de elastieken anders ingesteld kunnen we ze dus nog steeds gebruiken omdat het maar 1 knoopje is wat stuk is.

Ik weet dus alleen niet of de lekkende luiers aan Kaya liggen, of aan de luiers zelf. Er zijn genoeg mensen die Fuzzibunz gebruiken, dus misschien past Kaya dr lichaam er gewoon niet bij. (Dus, mocht je een pakket luiers willen overnemen… :stuck_out_tongue: Voor een pasgeboren nemen ze ondertussen wel genoeg vocht op) :wink:

Superkleurtjes! :mrgreen:

Misschien wordt het tijd voor ook hier een Bewust Leven forum onderdeel…

Zullen we samen een voorstel indienen bij beheer? :lol: :wink: :mrgreen:

Service dus meer dan goed, maar absorptie niet. Ok, staat genoteerd. :slight_smile:

Kan er altijd eentje proberen??? Nadeel is alleen dat het nog een week of 20 duurt eer ons mupke geboren wordt. :inlove:

Goed idee zo’n forum onderdeel :mrgreen:

Ik vind wollen prettiger omdat het ademt en dus minder snel luieruitslag geeft, prettiger aanvoelt. Bij plastic broeit het toch een beetje en bij de beentjes heb je soms wel natte randjes als je eigenlijk net wat te laat bent met verschonen. Bij wol heb je daar geen last van.

's nachts gebruik ik trouwens geen wasbaar, vanalles geprobeerd, maar het voelt echt kletsnat na een nacht, ruikt dan ook vaan sterk naar urine. Lijkt me niet comfortabel.

Overigens afgelopen week op vakantie wegwerp gebruikt en hoe ik ook oplette, snel verschoonde, in blote billetjes liet kruipen waar mogelijk, hij had heel de week kapotte billetjes, echt open, zo zielig. Na een dagje katoen is het gewoon meteen over :dance:

:thumbup: Idee.

Sorry ik lees n beetje mee. :oops:

Vindt het nogal interessant, vooral als het gaat om duurzaam, milieuvriendelijk, ecologisch … (misschien sla ik hier in wel door… :think: :silenced: :wink: ).

Mijn buurvrouw heeft ook wasbare luiers, iets wat ze had opgedaan in de 3 jaar dat ze op Hawai woonde, daar had iedereen ze. Zij heeft bumbles gekocht en vindt die erg fijn.

Er is hier al eerder een topic over geweest, misschien dat je daar meer info vindt waar je iets mee kunt:

http://www.kindjeopkomstforum.nl/viewtopic.php?t=30533

Succes!