Wanneer zijn jullie begonnen met zindelijkheid"trainen&

Ik heb in m’n hoofd zitten dat je het beste vanaf tweeënhalf kan gaan proberen met kindje zindelijk maken.

M’n moeder en oma helemaal verontwaardigd omdat ik er nu al gigantisch laat mee ben en dat van de zomer al had moeten doen (toen ie hele dag in ondergoed kon lopen bij wijze van spreken).

Hij kan het benoemen als hij plast en als hij poept, geeft het niet vantevoren aan (heb ik 'm ook nog niet gevraagd of uitgelegd).

Wat is nou het beste startpunt? En hoe begin je?

meeste kinderen geven het zelf aan ,als ze bv poep in de broek vies vinden,en meteen zeggen dat ze plasje hebben gedaan.

je kunt wel beginnen met het verschonen even op wc of potje te zetten,dan merk je gauw genoeg of hij er al aan toe is.dan kun je stap verder gaan en in het begin elk uur even op de wc/potje zetten,moet geen strijd worden want dan heeft het geen zin.

als dat lukt kun je stickervel maken waar voor elke plas sticker geplakt mag worden,bij vol vel of bepaald aantal volgt beloning.kan extra aandacht van iets leuks samen doen ,tot klein cadeautje mnet wat jou aanspreekt om te doen en wat je kind leuk vind.

succes 2,5 is meestal prima leeftijd om het eens te proberen

Wij waren er laat mee (een geboorte tussendoor en een beetje laksheid :oops: ), dus wij zijn zo’n 2 weken terug begonnen ( 3 jr dus) en hij was binnen 3 dagen zindelijk met plassen overdag. Poepen vindt hij nog eng, hij probeert het wel en geeft het ook aan, maar hij houdt het waarschijnlijk op. Hier hoefde ik dus niet te trainen, wellicht omdat hij ouder is, lukt het waarschijnlijk sneller??? Ik liet hem in zijn onderbroek lopen en het potje binnen handbereik. In het begin eerst vaste momenten, maar al snel overgestapt omdat hij het aangaf. Hij mocht een sticker plakken. Was in het begin interessant, later vergat hij het al.

2,5 vind ik een prima leeftijd hoor!

Vroeger waren de kinderen gewoon sneller, tegenwoordig is 2,5 heel normaal hoor.

Maar ik ken het commentaar van ouders, tantes, schoonmoeder, pffff. Gewoon ene oor in, andere oor uit hoor! Het is gewoon een andere tijd nu.

Zelfs op het consultatiebureau vonden ze het heel normaal toen Laura met 3 jaar nog niet zindelijk was, maar wel heel af en toe aangaf dat ze moest poepen.

Wij waren overigens erg laat met Laura. Rond de 2,5 jaar hebben we wel eens een poging gedaan, maar toen was de interesse er nog niet echt van haar kant, en wijzelf waren ook wel een beetje laks misschien. We hebben het toen maar even gelaten voor wat het was.

Uiteindelijk was ze 3,5 toen ze echt zindelijk werd, maar toen was het ook in 2 dagen helemaal voor elkaar.

Als voorbereiding, we hadden een vast moment gekozen om te beginnen (de vakantie) en ik ben een paar weken vantevoren al begonnen om tegen Laura te zeggen “als we straks op vakantie gaan, dan gaan we geen luier meer omdoen”, en dat dus echt dagelijks herhalen. (ook het voordeel van een wat ouder kind, die kun je dat dus gewoon uitleggen)

Zodra we op de camping waren aangekomen, riep Laura meteen, “nu zijn we op vakantie, dus ik wil geen luier meer”. Nog 2x een ongelukje gehad de eerste dagen (ze moest vooral even leren om er vantevoren aan te denken en niet als het te laat is, wat lastig is als je aan het spelen bent natuurlijk), en vanaf toen ging het perfect.

Hier pas begonnen met 3 jaar en 1 maand. Kian gaf het absoluut nog niet aan. En zie binnen een paar weken was hij zindelijk en nu zelfs s nachts zindelijk.

Hier eigenlijk niks bewust mee gedaan, pas toen hij zelf aangaf dat hij zonder luier wilde en als hij net als papa en mama op de wc wilde plassen, dan lieten we hem dat ook ook proberen :thumbup: Bij ons op het cb zeiden ze ook dat het trainen zoals we dat veelal doen, niet zo heel veel zin heeft omdat bij het kind zelf de knop om moet gaan… Ik geef hier dus geen waarde oordeel hoor, maar zeg even wat het cb zei en het klonk wel aannemelijk. Sommigen kindjes die ik ken werd idd al enige maanden mee geoefend en die waren dan na die paar maanden ineens zindelijk, maar dus ook kindjes die het net als bij mijn zoon kregen en die waren binnen een paar dagen nadat ze het zelf aangaven al helemaal zindelijk. Onze zoon is sinds 3 mei overdag helemaal zindelijk en 3 dagen later was ie spontaan ook helemaal 's nachts zindelijk :thumbup: Hij trok gewoon zelf zijn luier uit :lol: En anderhalve week later ging ook het poepen netjes op de wc :thumbup: Het knopje ging dus zomaar om en klaar was het, hij was toen 3 jaar en 2,5 maand.

Succes en kijk vooral goed naar je eigen kind en of die er zelf al wat mee bezig is en niet teveel luisteren naar iedereen om je heen!!! Ook niet naar ons :lol:

Ik lees hier vaak dat de kinderen het zelf gaan aangeven als ze moeten plassen of poepen.

Maar wat nou als ze dat niet gaan doen???

Mijn zoon is nu 10 en heeft zelfs af en toe nog een ongelukje…en heeft lang geduurd voordat hij zo goed als zindelijk was.

Du sik ben een beetje bang hoe het met mijn dochtertje zal gaan en hoe ik het moet aanpakken.

Ze is nu 2 jaar en bijna 2 maanden oud…maar ze heeft op bepaalde gbieden een achterstand.Dus heb het gevoel dat er aan beginnen geen enkele zin heeft …of zie ik dit verkeerd??

@sneeuwitje, wat sneu voor je zoon dat het dus nog af en toe mis gaat, maar ik denk wel dat hij een van de weinigen is, wat niet wegneemt dat dit met je dochtertje net zo kan gaan natuurlijk. Ik heb geen idee of haar achterstanden die ze nu heeft een verband zouden kunnen houden met haar eventuele zindelijkheid eerlijk gezegd, ik denk dat je daar beter deskundig advies voor in kunt winnen bij een cb of je huisarts :think: Het is misschien gezien de situatie nog wat vroeg voor haar leeftijd, maar tijdig goed advies inwinnen is nog nooit iemand slechter van geworden toch?! En wie weet gaat het bij je dochter wel allemaal vlot en spontaan. Ik wens je veel succes en hoop dat het mee gaat vallen :thumbup:

Wij zijn er nu met 1.5 jaar al op spelende wijs mee bezig. Ze geeft al aan wanneer ze gepoept heeft. Na het verschonen wil ze altijd even op het potje zitten en perst dan ook een beetje dus ze snapt dat ze daarop moet poepen/plassen. Ook wil ze de luier altijd even inkijken of ze gepoept heeft en dat gooien we dan in de wc. Ze hoeft niks maar ze vind het reuze interessant en zolang ze het leuk vind mag ze van mij haar gang gaan. Ze kan er maar alvast aan gewend zijn voor als we echt gaan beginnen. Wil toch zeker beginnen als ze 2 is.

Groetjes

Karlijn

Anne zat toen ze kon zitten al eens op het potje om te spelen. Later werd ze voor en na elk slaapje op haar potje gezet en kreeg ze groot applaus als ze er per ongeluk iets op deed. Met 1.5 was ze overdag zindelijk. Voor haar 2e een terugslagje gehad, maar met 2 jaar weer overdag zindelijk en met 2 jaar en 3 maanden dag en nacht.

Geen idee wat vroeg of laat is, dat laat ik ieder voor zich beslissen, wij zijn er vroeg mee begonnen en of het nu daar aan ligt of niet maakt niet uit, we waren erg blij geen luiers meer te hoeven kopen.

Ik heb voor een week of 2 terug eens een x de luier uit gedaan en kijken wat ze zou doen.

Nou ze plaste gewoon waar ze stond of zat en ik ze gelijk op het potje gezet tijdens het plassen (maarja op het potje was het al gedaan dus niets kwam op het potje terecht).

Ze heeft van 15:00 tot 18:00 in d’r blote kont gelopen maar liet alles dus zo lopen en zei er ook niets bij. (dus geen plassen of bah zeggen).

Denk dat het nog te vroeg is voor haar…ze is er ook niet vies van en geeft niets aan als ze een luier aan heeft.

Vandaag

Dus met 2 jaar en 1 week!

vandaag ook 20 maanden ze geeft het zelf aan en heeft geplast en gepoept op het potje.

we zullen zien hebben geen haast

maar ze wil het zelf

Ik ben gestart op 2 jaar en 2 maanden. Briek gaf het zelf ook niet aan. Nu meestal nog niet trouwens, maar hij is wel zindelijk. Hij gaat meestal als ik hem op het toilet zet. Hij kan er gemakkelijk veel tijd tussen laten. Als ik het vergeet dan komt hij soms zeggen, soms zie ik hem dan staan ‘wippen’ en dan vraag ik of hij moet gaan en als hij dan moet dan zegt hij: ja. Ik heb bijna nooit ongelukjes meer.

Ik heb ook gemerkt dat het belangrijk is dat je er zelf klaar voor bent. Ik had het 2 maaden eerder ook eens geprobeerd, maar ben er dan gauw mee gestopt omwille van de ongelukjes. De 2de keer was ik er zelf klaar voor. Zeiltje in de zetel, luier uit, dweil klaar en even doorzetten. Het was dan eigenlijk vrij snel ok. Briek kreeg telkens een stickervan cars, die ik dan op zijn truitje plakte, als beloning. Dat was voldoende voor hem

mijn dochter gaf al voor haar eerste verjaardag aan dat ze wel op het potje wilde net als haar zus,

maar toen kon ze nog niet lopen, dus wilde ik er niet aan beginnen,

maar na haar eerste verjaardag liep ze en toen zijn we ook meteen begonnen en het ging super en sinds dien is ze zindelijk,

overdag alleen snachts zit er soms een klein plasje in de luier

maar het is dat zij het aangaf

anders was ik er niet mee begonnen,

ik ben er super trots op dat ze zo snel is ,

is voor mij ook makkelijk , heerlijk zeg , maar zij heeft het zelf gedaan

:thumbup: :inlove:

Onze dochter is nu een week bezig, dus bij 2 jaar en 2 dagen!

Vandaag begonnen met de kleine man!

Koniginnedag begon, met 2 jaar en op 1 dag na 8 maanden.

Hier vroeg ik trouwens aan mijn zoontje wat hij later worden wil. Normaal zei hij timmerman, maar koniginnedag ineens had hij het er over dat hij zindelijk wil worden. Dus vanaf dat moment hebben we hem overdag zijn luier uitgetrokken (cold turkey om het zo te zeggen) en het gaat op nu en dan een ongelukje na heel erg goed.

Ja hier in principe ook de cold turkey methode. Gaat tot nu toe ook erg goed. Ze krijgt stickers als beloning. Werkt bij haar goed. :thumbup: