Wanneer zet je een vervolgstap?

Hallo allemaal,

Hopelijk kunnen jullie mij wat advies geven…

Ik ben in mei 2008 gestopt met de pil en bijna direct mooi regelmatig ongesteld worden. Mijn cyclus is bijna constant 32 dagen (kan een keer 31 of 33 zijn maar dan heb je het wel gehad).

Ik ben nog niet zwanger :frowning:

Maar ik weet niet of ik nu naar de huisarts zal gaan of niet.

Aan de ene kant ben ik de teleurstelling moe en als een collegaatje dan stralend komt vertellen dat ze zwanger is, vind ik het even niet leuk meer.

Aan de andere kant: wat zeur ik nou? Als ik sommige verhalen hier lees, heb ik het nog zeeeer gemakkelijk ben ik echt nét begonnen en heb ik met afstand nog niet de ellende van anderen meegemaakt. :oops:

En misschien ben ik er teveel mee bezig (laat ik die dooddoener er ook maar even ingooien)…en heel misschien ben ik een beetje te zwaar :oops: ??? Te oud zal ik met mijn 29 jaar nog niet zijn.

Afijn ik weet niet meer wat ik moet doen: wel of niet naar de huisarts?

Is er iemand die mij advies kan geven?

Of moet ik daarvoor nou juist bij die huisarts zijn???

hoi Marlous,

weet je ook of je een eisprong hebt? heb je ovulatietesten gebruikt of getemperatuurd. Want daar zal de huisarts eerst naar vragen.

Ik zou als je dat allemaal al gedaan hebt gewoon eens met de huisarts praten. Meestal sturen ze je na een jaar pas door, maar ja je kan altijd een keer erheen.

succes met zwanger worden!

groetjes,

Sophie

Hoi Marlous,

Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje maar wij zijn wel iets eerder begonnen. Ik hoefde niet te ontpillen en mijn cyclus is vergelijkbaar met die van jou. Wij zitten nu in ronde 13 en ik heb er het eerste jaar eigenlijk geen moeite mee gehad, was best geduldig, maar nu begint het op te raken. We hebben een paar maanden geleden samen besloten dat we in maart naar de HA gaan als het nog niet gelukt is en dat nam de nodige druk weg. Dan heb je het voor je gevoel genoeg tijd gegeven. Daarnaast doe ik sinds 3 maanden ovu-testen (hoewel ik al vrij goed kon merken wanneer ik in mijn vruchtbare dagen zit) en ben ik afgelopen week begonnen met temperaturen (dat vergeet ik alleen wel erg makkelijk).

Als ik jou was zou ik proberen een zo goed mogelijk beeld te krijgen van je cyclus zodat je ook je HA iets te vertellen hebt en samen af te spreken wanneer jullie die stap zetten. Misschien kunnen we elkaar wat op de hoogte houden! :slight_smile: En er minder mee bezig zijn… dat gaat bijna niet. Ik ben zelf normaal gesproken behoorlijk nuchter en vergelijken met sommige vrouwen is mijn kinderwens niet mega-groot maar ik heb mezelf ook al een paar keer goed gek gemaakt en wijs gemaakt dat het raak zou moeten zijn… :? Ik ben er ondertussen dus dagelijks mee bezig, ook op een leuke manier hoor, door op dit forum alles van je af te schrijven.

Wat wil je zelf? Een gesprekje met je huisarts kan je al heel veel opheldering geven over wat te doen. Ik ben ook nog helemaal niet zo lang bezig (juli 08 gestopt met de pil). Maar door een vroege miskraam zat ik al bij de huisarts en hij stelde me gerust van alles werkt anders kan je niet zwanger geraakt zijn. Hij verwachtte dat ik binnen een paar maanden wel zwanger zou zijn. Daarna 1 keer gemenstrueert en daarna helemaal geen menstruatie meer! Dus ik zat weer bij de ha. Hij was heel begripvol en simpel hij zei: ik geef je nu dit daarmee wordt je ongesteld en wanneer je na 3 maanden nog niet zwanger bent (zal april zijn ongeveer) dan stuur ik je door. En hij zei ook nog: je bent jong (ook 29) en je hebt een kinderwens, ik vind niet dat we daarmee te lang moeten wachten. En nu weet ik waar ik aan toe ben.

En net wat Sophie zegt: weet je ook of je een eisprong hebt? Heb je al ovu testen gebruikt?

Dus op zich, als je het zelf wilt, is een bezoekje aan je huisarts helemaal niet verkeerd. Hij kan je tips geven, je vragen beantwoorden en je gerust stellen. En zo kan je weer een plannetje trekken zodat je weet waar je aan toe bent. Succes hoor!!

Hoi Marlous, hier een mede mei 2008 stopper die ook nog niet zwanger is.

Ik ben wel al naar de ha geweest, maar wilde nog niks doen. Volgende maand schrijft hij een doorverwijzing uit en ga dan gelijk bellen naar de gyn.

Weet het ook allemaal niet meer. Ik vind het ook vervelend worden als anderen vrolijk komen vertellen dat ze zwanger zijn.

Schrijf hier in een aantal topics mee en als mensen daar melden dat ze zwanger zijn, ben ik echt superblij voor ze en leef echt ontzettend mee. Echt heel vreemd, want dan vind ik het dus niet vervelend.

Ik heb zelf wel een aantal rondes met ovutesten gewerkt en maar 1x een ei gespot. Had dit ook bij de ha gemeld, maar hij vond het niet nodig om me door te verwijzen omdat je niet altijd een ei spot. Jouw ha zal er zeker om vragen dus zou daar alvast mee beginnen. Via internet kan je goedkope testen bestellen.

Heel veel succes verder en hoop niet dat het zo ver moet komen dat je naar de gyn moet en gewoon deze ronde zwanger bent :pray:

Hey,

Ik ben zelf nog niet zolang bezig… (okt '08 )

Maar twijfel ook om eens te praten met de HA…

Ik heb een regelmatige cyclus van 25 dagen, al 2 rondes met ovutetsen getest en iedere keer 2 weken voor menstruatie is die positief…

(vriend heeft al kinderen dus daar denk ik ook niet aan…)

Nog niet zwanger… maar hoe kan dat nou…?

Jane, ik denk dat het bij jou eigenlijk gewoon pech is. Zo te lezen is alles goed, je hebt een mooie cyclus en ei die op tijd is.

Hoop dat het snel raak is voor je, want elke ronde duurt lang.

Wij hebben ooit eens afgesproken dat als het na een jaar nog niet gelukt was wij eens naar de ha zouden gaan.

Nu is elk geduld en elke vrouw anders, maar een jaar lijkt mij een goede tijd daarvoor…

@zonnetje01 wrote:

Jane, ik denk dat het bij jou eigenlijk gewoon pech is. Zo te lezen is alles goed, je hebt een mooie cyclus en ei die op tijd is.

Hoop dat het snel raak is voor je, want elke ronde duurt lang.

Bedankt, ik hoop het!!

Voorlopig kijk ik het aan, wil anders vanaf volgende ronde (of daarna) gaan tempen (altijd handig als het langer dan jaar gaat duren, voor de HA)

Bij ons gaf het een soort van verlichting, ik ben naar de HA gegaan, ik had 3 wkn daarna een afspraak bij de gyn en mee was ik bij de gyn net zwanger! Mijn had een paar dgn daarvoor wrs “raakgeschoten”.

Wij zijn idd na een jaar naar de ha gegaan.

Na een jaar verwijst een huisarts je (meestal) door, tenzij je 36+ bent.

Voor die tijd kun je zelf wat dingen in kaart brengen door middel van temperaturen en misschien ook het gebruik van ovulatietestjes. Ik zou daar in elk geval nu mee beginnen want een huisarts of gynaecoloog vraagt meestal of je dat al hebt gedaan.

Als je nog vragen hebt over temperaturen of ovutesten… vraag maar raak. Ik heb er intussen al (te) veel ervaring mee.

En soms blijkt uit het temperaturen/ovulatietesten dat je je eisprong op een heel ander moment hebt dan je zelf dacht.

bedankt voor jullie reacties en sorrydat ik zelf zo laat weer reageer, maar het was een beetje druk hier (op het werk).

@ Mim74: inderdaad een vergelijkbare situatie! Ik had ook eerst geen mega kinderwens maar manlief wel :smiley: Maar ja als je dan eenmaal ‘om’ bent, dan wil je het ineens wel weer heel graag, stom is dat he. Lijkt me wel leuk om elkaar een beetje op de hoogte te houden, doen we dat via dit topic?

Ik heb een tijdje meegeschreven met de mei stoppers, maar merkte dat ik mezelf gek aan het praten was. In december ben ik voor het eerst met ovulatie testen aan de slag gegaan…om op het ‘moment supremè’ helemaal dicht te slaan…‘moeten’ is voor mij geen optie.

Inmiddels ben ik daar minder mee bezig, ach alles went. Ik ben overigens niet meer verder gegaan met testen dus dat ga ik nu weer oppakken. En sinds gisteren hangt er 's morgens een thermometer uit m’n mond :smiley:

kortom jullie hebben gelijk, eerst maar eens wat testen en dan denk ik eind mei naar de huisarts te gaan. Dan is het een jaar en heb ik ook wat testdata beschikbaar.

@Zonnetje: ik snap denk ik wel wat je bedoelt, dat je hier op het forum wel blij kunt zijn voor een zwangere en in het echt niet. Voor mij komt het in ieder geval dan zo dichtbij…

Oh ja

ik kan dus geen korte berichtjes maken :oops:

het wordt bij mij altijd meteen zo’n enorm verhaal :oops:

Marlous ik zou gewoon eens langsgaan bij de ha. Dan kun je al eea bespreken.

O en temperaturen dien je wel rectaal te doen, via je mond is absoluut niet betrouwbaar en ook geen oorthermometer gebruiken.

Succes iig.

Normaal gesproken heeft het pas nut om naar een huisarts te gaan als je al een jaar bezig bent. Gemiddeld doe je er namelijk een jaar over om zwanger te worden.

Ik zou nu tempen, zodat je dat niet meer hoeft als je al naar de huisarts geweest bent. (vaak vragen ze daarom) Moet dan inderdaad rectaal en iedere dag op hetzelfde tijdstip. Even lastig, maar wel betrouwbaarder dan de ovulatietesten.

Ik hoop voor jullie dat jullie snel zwanger zijn en de verwijzing dadelijk helemaal niet nodig hebben!

Nou heb inmiddels mijn eerste rondje testen / temperaturen erop zitten.

Ik denk dat ik nu wel redelijk kan vinden wanneer m’n eisprong is. Is wel een paar dagen eerder dan ik eerst dacht (namelijk 17 dagen voor ik ongesteld wordt ipv 14, tenzij ik nu ineens een kortere cyclus heb…)

Maar dat zou niet echt moeten uitmaken, want we benutten tot nu toe de hele week :slight_smile: e niet alleen de dag zelf

Alleen bij de ovulatietest is het een beetje vreemd: ik krijg het streepje niet donkerder dan het test streepje.

Kan dat? Of doe ik dan iets verkeerd?

dezelfde kleur is volgens mij ook goed… (weet ik niet meer 100% hoor…)

Fijn dat je eerste maand tempen goed ging. Meestal willen ze 3 maanden hebben.

Hee Marlous… Ook met die ovutesten heb ik hetzelfde als jij… Nu al drie maanden gedaan, de teststreep wordt wel donkerder maar nog geen één keer donkerder dan de controlestreep :roll: Wel komt mijn slijmwaarneming overeen met de toename van de kleur dus ik denk dat het wel goed zit. Misschien is mijn LH piek niet zo hoog of valt-ie net op een ander moment op de dag (tja, je bedenkt wat). Het liefst had ik ook dat die teststreep er vanaf knalde maar helaas…

Nog twee weken afwachten en dan gaan we eens met de HA babbelen. Het temperaturen gaat nu wel goed, las dat je het het best rectaal kunt doen maar dat doe ik dus niet… Ach, hoor (hopelijk) van mijn HA wel of ik daarmee door moet gaan of niet.

Afgelopen weekend ook de ovutesten gebruikt, zaterdag een lichte toename en zondag weer niets. Ook geen slijmwaarneming. Pfff, dit is wel weer erg (vervelend) vaag :frowning:

Hoi marlous,

Bij mij werd het streepje ook niet donkerder. Vind het wel heel vreemd.

Heb vandaag gebeld voor een afspraak bij de gyn. Heb 30 maart de afspraak. Ik moet 23 maart ongesteld worden dus dat komt dan allemaal mooi uit zeg maar. Het is dan een intake en gelijk ook een inwendig onderzoek. Ik kreeg gelijk een vrouwelijke gyn toegewezen. Gelukkig.

Zonnetje, fijn dat er gelijk actie ondernomen wordt. Ik ga hoogstwaarschijnlijk over twee weken ook met de HA bellen, ben benieuwd hoe er gereageerd wordt… :roll: Vind het wel spannend en raar ook om zo’n stap te (moeten) zetten.