wanneer stofzuigen jullie

Ik ben gek op lege plekjes in kasten, al zien ze er zot uit, volproppen met dingen die ala minute ergens heen moeten omdat je over 10 minuten mensen krijgt en eigelijk geen zin hebt om ze op te ruimen

Ah zo'n plek hebben wij ook, de trapkast noemen we hem. 3 x per jaar doe ik een poging hem weer helemaal leeg te maken en dan gaat er een hoop bende weg,maar tussen die momenten door is het de evenwegwerkplek.

Stofzuigen doe ik elke dag, soms 2 keer per dag de woonkamer/keuken dat heb je met kinderen en huisdieren he.

Die kinderen en een huisdier heb ik ook,maar dan nog. Als we in de ochtend om 08.10 met zijn alle de deur uit lopen en de kids pas na 15.15 langer dan 30 minuten in huis hoeven te lopen en ik pas om 17.45 thuis ben om de schade te bekijken, zal het me intussen een zorg zijn hoe de vlag er bij hangt.
Nu is mijn man in de middag wel thuis,dus de bende van het ontbijt, de keuken en echte schokkende zaken pakt hij wel aan,maar zie echt niet waarom ik in de ochtend voor 08.00 uur zou moeten gaan stofzuigen en in de avond na 18.00 uur (of avondeten) nog een keer.
Voor wie? De dag erop stappen we wederom met zijn allen om 08.10 de deur weer uit. Zonde van ieders energie.

Huisdier is veel buiten en komt zelden boven.

Ik denk dat mijn man enkele keren per week de woonkamer doet (ik gok op minimaal 2x), ik doe het op mijn vrije dagen (werk krap 3 daagjes,dus ook minimaal 2 a 3 x). Maar echt maar 1 x. Voor de rest bestaan ook swiffers,veger en blik e.d. van die paar kruimels onder de tafel hoef ik geen zwaar geschut te gebruiken.

Ieder zijn ding en denk dat in schoonmaakrooster een groot verschil zit in werkende of thuisblijfouders (ik denk dat wij thuisblijfouders zijn,aangezien 1 van ons dagelijks thuis is).
Als we op een vrije dag plannen hebben,dan gaan we gewoon de deur uit. Woonkamer netjes achterlaten natuurlijk,maar weiger te zuigen als ik er zelf niet van kan genieten. Dat komt wel als we terug zijn.
minimaal 2x per schooldag lopen de kids de halve zandbak binnen. Dat verdwijnt gelukkig tussen de naden van de houten vloer,dus ligt niet direct in de weg. Daarna gaat de stofzuiger er weer over.

Ik vind het echt knap dat mensen er 2x per dag tijd hebben. Zelfs al ik meerdere dagen vrij heb (en de kids niet) dan pak ik liever grote projecten aan.
Die kleine dingen zoals keuken e.d. gebeuren door de dag heen toch wel. Al is het maar voor- en na het avondeten maken.

Hebben bewust weinig in de woonkamer en keuken staan. Zo veel mogelijk in manden e.d.,zodat het sneller opgeruimd oogt. Ga wel eens met de stofzuiger half door de kast heen om ipv te stoffen met de stofzuiger het ergste weg te halen,maar dan is het klaar.
In de keuken staat een waterspuit gevuld met schoonmaakmiddel. Zo kan ik ad hoc stoffen door de week heen.

Nu de kids beide naar school gaan ga ik er wat meer orde in aanbrengen,maar zie mezelf nog steeds niet 2x per dag stofzuigen.

Ik zwiep de kruimels met een veger in de trapkast en aan het einde van de dag (of de dag erna :shifty: ) dan zuig ik de bende meteen op als ik ga stofzuigen.

Het enige wat ik echt heel strikt volhou is het inruimen van de vaatwasser.

We hebben een open keuken en we kijken er bovenop…die moet opgeruimd zijn.

Pas geleden kwam er een vriendinnetje logeren en toen ik naar boven liep om te zeggen dat ze nu echt moesten gaan slapen had de logé zich voor de grap onder het badkamerkastje verstopt… in haar pyamaatje…

Die zat daarna zo vreselijk onder het stof dat ik haar maar een nachthemdje van mijn dochtertje voor de nacht heb aangedaan :oops: :oops: :oops:.

Heb het pyamaatje toch maar even gewassen voordat die mee naar huis terug ging :slight_smile:

Er zijn gewoon zoveel leukere dingen te doen dan poetsen… het moet voor het oog schoon zijn, en wel opgeruimd… dan vind ik het prima.

@dena wrote:

Wat zal je kind zich later het beste herinneren; Dat het altijd in een schoon huis leefde of dat er lekker met hem gespeeld werd en dat het lekker kon ravotten zonder bang te zijn dat het huis vies wordt?

Kortom, ik vind poetsen onbelangrijk. Het ziet er hier altijd netjes en schoon uit hoor, maar een huis is om in te leven!

Dat was ook het motto van mijn moeder, wat er dus in resulteerde dat wij haar nooit hebben zien poetsen stoffen etc. En het er bij ons alle 3 niet standaard in zit… Dat is dan best lastig aan te leren. Ik ben het er mee eens dat een huis is om te leven en ben ook echt niet van een “model-woning” zeg maar, maar het zien poetsen, doet ook poetsen…

Wij hebben ook een trapkast in de kamer, maar helaas kan ik daar niks in kwijt omdat wij hem omgetoverd hebben in een computerkast…staat dus een meubel in met de computer en printer en alle computerspullen…past helaas niks meer bij :?

Verder stofzuig ik hier 1 x per dag als mijn meisje op bed ligt, dan word het niet meer vies en is het voor de volgende dag ook gewoon netjes.

En de rest doe ik wanneer het mijn uitkomt…tussendoor opruimen doe ik altijd dus het is gewoon altijd netjes.

zoals we bij de landmacht altijd zeiden als we een aantal dagen niet konden douchen en afhankelijk waren van deospray “niet schoon wel fris” , en zo gaat dat hier thuis ook met het huishouden, het oogt schoon en fris maar je moet af en toe niet je vinger over de kast halen :wink: :mrgreen:

@joseetje wrote:

Ik doe maar net wat wanneer uitkomt en op dat moment nodig is.

Dat dus.

En dat houdt dus in dat ik maar 2 keer in de week ofzo stofzuig. En restkruimels met de kruimeldief. Ook geen beesten in huis, dat scheelt natuurlijk.

Maar men, ik verbaas me echt over de poetsdrift van sommige dames hier… :shock:

Ik werk maar 1 dag en ben voor de rest altijd thuis met mijn ventje, maar ik kan wel leukere dingen verzinnen dan poetsen…

Als het huis maar redelijk hygienisch en gewoon toonbaar is, en dat is het eigenlijk altijd wel.

(Nu moet ik zeggen dat mijn energiepeil de laatste tijd ook echt onder 0 zit trouwens… :? )

@pegje wrote:

ik ben benuwd naar wanneer jullie stofzuigen en hoe vaak

jullie mogen ook een wekelijks poetsschematje opschrijven , dat vind ik ook erg leuk om te weten

ik stofzuig meestal 2x per dag ( ik heb huisdieren) en dan smorgens en tegen de avond rond 5-6 uur

verder doe ik 1 x per week de keuken (voor de rest gewoon bij houden)

1x per week de badkamer( elke dag de wc)

stoffen 1x per dag

dwijlen 1x per dag

ramen lappen 1x per maand

de bedden 1-2x per week

boven stofzuigen 1x per week (daar komen de huisdieren nooit)

2-3 wasmachines was per dag

3x in de week een afwasmachine vol

dit zijn een paar standaar dingetjes waar ik nieuwschierig naar ben :mrgreen: misschien heeft iemand wat handige tijdbesparende tips kwa poetsen , dat zou voor iedereen fijn zijn om te weten , want wie iedereen is toch graag snel klaar met al dat werk :roll: :mrgreen:

tijdbesparende tips? serieus?

Veeeeel minder doen 8)

ik zuig vaak wel elke dag (niet op mijn werkdagen), maar voor de rest doe ik makkelijk.

badkamer als kids in bad zitten. wc’s regelmatig, gewoon als ik zelf naar de wc ben geweest.

Dweilen, 1x per week, moet eigenlijk wel 2x per week nu R. zo tijgert over de grond. Toch? :slight_smile:

Stoffen…wasdah? vergeet het te vaak.

ramen lappen… bezigheidstherapie, 1x per 2 mnd.

soms heb ik een gekke bui… maar ik heb te veel dingen die ik wil doen ipv huishouden. Als ik geld had, nam ik een huishoudster…

@Nikita wrote:

Wij hebben ook een trapkast in de kamer, maar helaas kan ik daar niks in kwijt omdat wij hem omgetoverd hebben in een computerkast…staat dus een meubel in met de computer en printer en alle computerspullen…past helaas niks meer bij :?

Sinds we een laptop hebben kan de computerkast prima voor andere ‘opslag’ gebruikt worden :lol:

En kruimels onder de tafel? Dan moet je juist de hond even binnen laten :mrgreen:
ramen lappen... bezigheidstherapie, 1x per 2 mnd.

:mrgreen:

Hier toevallig net de glazenwassers gevonden sinds 4 jaar. Bleek nogal lastig te zijn,aangezien ons huis lang leeg heeft gestaan en wij op geen enkele lijst voorkwamen.
Toch de heren toevallig gespot en kon meteen mijn wensen opgeven.
Alleen de buitenramen boven. Ging later boven kijken en vroeg me af of ze wel iets hadden gedaan. Zag geen verschil. Tot ik me bedacht,dat ik misschien OOK de binnenkant eens moest doen.
De heren hebben prima werk afgeleverd. Sinds 4 jaar (en een mislukte poging het zelf te doen met een stok) is het bovenraam de enige die WEL gedaan is...nu de rest nog.

Ohja, ramen lappen. Dat doe ik eens per jaar. Ik heb hele mooie gordijnen, die kunnen dicht. :angel:

Echt?

Ik verbaas me wel een beetje hoor, ikdacht dat ik echt een ramp was op gebied van huishouden, maar vieze ramen stoort me echt onwijs, metstraks weer eenkruipende baby vind ik dagelijks of hooguit eens eendagje overslaandweilen wel echt nodig…

En onder de bank… Daar is vanalles te vinden :smiley: van de week speelde hier n kindje van anderhalf, haalt n lekker stoffig kopje van serviesje onder de bank vandaan. Speelt ervwat mee, ruimt t vervolgens keurig op… Onder de bank :lol:

@Lune wrote:

Echt?

Ik verbaas me wel een beetje hoor, ikdacht dat ik echt een ramp was op gebied van huishouden, maar vieze ramen stoort me echt onwijs, metstraks weer eenkruipende baby vind ik dagelijks of hooguit eens eendagje overslaandweilen wel echt nodig…

Dat heb ik dus ook… vies raam om door te kijken is echt een grote ergernis hier… dus dat doe ik toch vrij snel (behalve als ik weet dat het de volgende dag toch weer gaat regenen, dan wacht ik nog wel even :wink: ).

En de jongste is nog niet volledig mobiel, maar belandt toch al regelmatig naast het kleed op de grond… en ik ben niet iemand die met de dettol de vloer te lijf gaat, maar als hij straks echt gericht het kleed af gaat en op ontdekking gaat er idd zeker om de dag wel een dweil over en zal ik toch ook echt 2 keer per dag stofzuigen.

Allemaal kruimels aan je kind vind ik ook niet zo netjes staan :angel: .

Naarmate hij ouder wordt komt de klad er dan wel weer in :shifty: .

@Lune wrote:

Echt?

En onder de bank… Daar is vanalles te vinden :smiley: van de week speelde hier n kindje van anderhalf, haalt n lekker stoffig kopje van serviesje onder de bank vandaan. Speelt ervwat mee, ruimt t vervolgens keurig op… Onder de bank :lol:

Whahaha!

Zelfde hier, en nog erger. Buurjongen hier (Pdd-nos/autistisch), laat wat vallen wat onder de bank schuift. Hij graaien, haalde van alles op, tot voor hij het gewenste weer terug had: Ehhhh, Yvon, luister eens, volgens mij wordt het tijd om eens goed te gaan schoonmaken onder die banken want het is daar echt een grote bende… en die speelgoedkast ziet er ook niet uit!

Eh, dat is geen speelgoedkast lieverd, dat is het dressoir.

Ook goed, maar het ziet er dus niet uit! :mrgreen:

En ‘Zien Poetsen Doet Poetsen’ heeft bij mij niet gewerkt. Mijn moeder was niet een mega poetsmiep maar ons huis was echt altijd netjes en klaar voor bezoek. Ik heb het dus wel gezien maar echt niet overgenomen. Ze vond het trouwens niet leuk maar meer een noodzakelijk kwaad, dat dan weer wel, misschien scheelt dat?

Ik heb echt een bloedhekel aan huishoudelijk werk, doe de basics braaf maar als dat gedaan is dan ga ik heel snel over op dingen die ik belangrijker vind. Zou helemaal tevreden zijn als ik alle reparatie/schilder/onderhoud/tuincreatieve dingen etc. kon doen en iemand anders het huishouden inclusief koken want dat vind ik ook niks op een paar dingen na.

Zucht…

Yvonne

zien poetsen doet poetsen… nee geloof van niet, het moet wel een beetje in je zitten om poetsen enigzins zinvol te vinden.

Mijn moeder is echt de antichrist als het op de religie der poetsenden aankomt… ze doet gewoon NIKS.

En toch ben ik een redelijke poetsmiep. Het was erger, toen ik mijn man net kende heb ik 2 weken vrij genomen om zijn huis van onder tot boven te poetsen naar mijn maatstaven en dan vloog ik uit mijn plaatje als hij binnenstapte wanneer er net gedweild.

Ik liep nog net niet achter hem aan met stoffer en blik en likte aan mijn vingers om kruimels op te “pikken” waarna ik mijn handen vreselijk veel waste…

Te erg gewoon…

Met elk kind erbij is het me gelukt mijn maatstaven wat bij te stellen.

Maar echt vies zal het hier nooit worden, dan gaat het me innerlijk enorm kriebelen en kan ik niet slapen voor de boel aan kant is.

Voor mij is het dus een enorme overwinning dat ik kruimels onder de bank verstop… maar dat ligt er dan serieus weer niet langer dan 48 uur… visite weg, kinderen naar school en hup, bank omhoog en zuigen en dweilen daar… :shifty:

ehm tja nu ik weinig mag doen is het wat anders.

Maar normaal:

Stoffen: 1x in de 3dagen.

Stofzuigen: elke dag en na het eten even snel rond de tafel.

Dweilen: 1x per week

Bed verschonen: 1x per week en van de kleine man soms wel 3x per week.

Ramen: 3x per jaar

Badkamer: 1x per week.

Wc: om de dag(de kleine draagt nog een luier)

Wasjes draaien elke dag( gek genoeg hebben we altijd wel wasgoed)

Strijken: Blousjes, en shirts wat nodig is, maar doe ik vaak 1 keer week.

Stofzuigen bijna elke dag.

Wassen 1 x in de 2 dagen

Met bed verschonen natuurlijk extra. (1 xin de 2 weken nu)

Wc en douche houd ik 2 x in de week bij, de ene keer grondiger dan de andre.

Strijken doe ik niet :shifty:

Dweilen 1 x in de week.

En 1 keer in de week de vernsterbanken en stoffen

En als ik het nodig vind de keuken(kastjes), koelkast, oven etc.

En dat is ook zo met strookjes & ‘gordijntjes’ als dat nodig is doe ik dat.

En het is altijd schoon bij ons vind ik… Hou ik wel van. Ik hou het wel bij :mrgreen:

En nu jullie het zeggen mijn ramen moeten ook weer eens.

Ik heb meer dan een jaar geleden van manlief een soort uitvergrote kruimeldief kruising stofzuiger gekregen. Ik weet niet of iemand nog die ouderwetse rollers kent van vroeger voor de vloer? Daar lijkt het op. Maar ik ben er weg van! Hoef ik niet te slepen met een zware stofzuiger en aangezien we beneden een gladde laminaatvloer hebben werkt het prima voor de kruimels ed. Daar doe ik gemiddeld een keer of 2/3 per week de vloer beneden mee. 1 x per week sleep ik dan met de stofzuiger waarna ook de dweil erover gaat. Boven gebeurd iets minder vaak, het wordt ook niet echt vies daar dus 1 x per week is meer dan genoeg. Dan stofzuig ik overigens ook de badkamer mee ivm mijn ellendige haaruitval.

stofzuigen 2x per dag , dweilen 1x per dag als de kinderen op bed zijn .1 brengt de kinderen naar bed en andere stofzuigt en dweilt de woonkamer.

1x per week grof met nat doekje door het huis, keuken voor het oog elke dag. Grondig moet eigenlijk nog steeds

Was tja. soms 4 op 1 dag (als we achter lopen) maar vaak 4/5 per week

Bedden verschonen 1x per 2 week

1x per 3 week komt er hier iemand de woonkamer plus de ramen schoon te maken.

wc om de dag

Badkamer te weinig, :oops:

hier nu een ‘loop niet spontaan binnen, want het is een zooi’ moment.

Eigenlijk zou ik nu een was weg moeten vouwen en een stapel strijken… maar de mand staat mooi in de kamer en de strijkplank kan de strijk nog dragen :shifty: .

En doordat we gisteravond ipv rustig thuis op de huisartesenpost zaten is de vloer gisteravond niet gezogen en dat ziet er ook ehm tja niet uit…

Maar ik ben moe (door nachtelijk wakker moeten maken) en doe die vloer wel na het brood eten de stofzuiger er over en die was… dat doe ik vanavond wel voor de tv even weg strijken.

Dus wie nu binnenloopt ziet genoeg staan, maar ach, daar moeten ze maar overheen kijken (of het zelf doen).

@Cell wrote:

Mijn moeder is echt de antichrist als het op de religie der poetsenden aankomt… ze doet gewoon NIKS.

En toch ben ik een redelijke poetsmiep.:

Mijn zus en ik denken dat we dat juist overgehouden hebben aan onze moeder die niets in huis doet.

Ik heb het wel echt moeten leren, gewoon dingen als je troep niet laten liggen maar meteen opruimen, de tafel direct afruimen ipv eerst dingen doen die belangrijker lijken ofzo.

Yvon; als je nou in de buurt woont kunnen we ruilen. Mijn tuin lijkt wel een jungle, reparaties?! Onderhoud?! Ga ik lekker koken en poetsen voor jou :lol:

Af en toe, als de zon overdadig schijnt bedenk ik me ineens dat de ramen er vreselijk uitzien.

Dan is het ook een enorm karwei om de boel schoon te maken, want het water is in no time smerig.

En elke keer neem ik mijzelf voor om het bij te houden, maar het blijft bij goede voornemens :lol:

Ik ben voor de rest gewoon niet zo moeilijk, vandaar dat en vaak mensen zomaar langskomen met de kids…blijf hun huis tenminste schoon en opgeruimd :roll: :wink: :mrgreen: