wanneer stofzuigen jullie

Ik maak op dinsdagmorgen de onderverdieping schoon en op donderdagmorgen de bovenverdieping … als de jongste op de speelzaal zit. En op vrijdag haal ik beneden nog even snel de stofzuiger door het huis.

Wc doe ik elke avond even als de kids op bed liggen (wel nodig met allemaal mannen hier in huis). Is zo gepiept.

En nu moet ik eigenlijk strijken, maar daar heb ik geen zin in, dus dat komt morgen wel.

Ik ben niet zo’n poetser eigenlijk. Boven mogen ze geen schoenen aan, dus dat scheelt al een hoop gepoets en verder doe ik wat extra als het te erg is (als in de zomer de halve zandbak binnen ligt bijv.).

Ik ben preciezer met mijn tuin dan in mijn huis eigenlijk.

En af en toe krijg ik het in mijn bol en doe ik de ramen binnen en mest ik de keukenkastjes van binnen uit. Maar dat gebeurt echt niet vaker dan twee keer per jaar.

Qua ramen is het hier echt niet extreem dat het maar 2x per jaar is,maar het ligt er wel aan welke ramen. De schuifpui gebeurt echt vaker,vanwege vette vingerafdrukken,kattenpootjes e.d. In de zomer wekelijks een snelle doek.

Dat is maar een klein stukje. Het raam voor en de voordeur gebeuren in de zomer ook vaker. In de winter is het dweilen met de kraan open,dus buiten staat het in de winter een beetje stil. Met elke bui moet je weer opnieuw beginnen.

De dakramen zijn een drama. Wederom door regen. Ramen voor zijn nu voor de 2x in 4 jaar goed gedaan (1 x ik en nu de glazenwassers die vanaf nu om de 4 weken komen). Dan moet ik het binnen ook wat vaker doen.

Ben erg benieuwd of nu de kids beide naar school gaan er meer lijn in gaat komen.

@D. wrote:

Hier ook een poetsmiep. Elke dag stoffen en stofzuigen, om de dag dweilen. Keuken en wc’s doe ik dagelijks, badkamer twee keer per week, de was doe ik dagelijks, strijken om de 3 dagen ofzo. Woonkamer nat afnemen ook dagelijks, slaapkamers eens per week, net als de bedden verschonen. Ramen elke 2 a 3 maanden.

Totdat ik zwanger raakte interesseerde het huishouden me totaaaaal niet. Er was altijd wel iets leukers te doen natuurlijk. Maar toen sloeg de nesteldrang toe, en die is nu 9 weken na de bevalling nog steeds aanwezig. Ik vind het erg belangrijk dat mijn kind in een schoon huis leeft. Dat houdt natuurlijk niet in dat ik elk kruimeltje meteen opzuig, of dat er geen troep gemaakt mag worden, integendeel. Ik vind het ook een beetje jammer ofzo dat mensen roepen dat “je toch wil dat je kinderen terugdenken aan een fijne jeugd ipv een schoon huis?!” Alsof het een het ander uitsluit. Mijn zoon komt niets aan aandacht en liefde tekort door mijn poetsdrang hoor.

Ik heb een waanzinnig schema waardoor ik nauwelijks tijd kwijt ben aan het hele huishouden, en toch elke dag bijna alles gedaan wordt. Planning is alles. Het is nu 9.30 en er draait een wasje, de keuken en woonkamer zijn gestoft en nat afgenomen, de vaatwasser is ingeruimd en ik heb een uur met de kleine op de bank zitten spelen en knuffen. Hij slaapt nu in de box, als hij wakker wordt gaat er een stofzuiger door het huis, en hoef ik alleen nog met een wegwerpdoekje de wc’s te doen.

Maakt mijn gepoets mij gelukkig? Zielsgelukkig ja :mrgreen:

Haha, wat grappig om te lezen hoe ik hier 3,5 jaar geleden in stond. Toen had ik nog verlof en makkelijk praten natuurlijk :angel: Inmiddels zijn de zaken wel iets anders met een andere baan, een drukker sociaal leven, een peuter en een relatie. Poetsen staat niet meer bovenaan de lijst.

Hoewel ik denk dat een schema wel weer fijn zou zijn, dat kostte me echt nauwelijks tijd toen…

Wij hebben geen schema. We lopen altijd achter de feiten aan. Ik heb flylady geprobeerd, maar aangezien manlief daar niet aan mee deed schiet dat ook niet erg op, want we doen het huishouden samen.

Nu is het gewoon op vrije dagen de belangrijkste dingen doen. Huishouden van Jan Steen dus!

@Lune wrote:

Yvon; als je nou in de buurt woont kunnen we ruilen. Mijn tuin lijkt wel een jungle, reparaties?! Onderhoud?! Ga ik lekker koken en poetsen voor jou :lol:

:mrgreen:

Klinkt niet gek, alleen denk ik niet dat je mijn idee van de ideale tuin zult kunnen waarderen… Iemand zei eens dat ik een soort van ‘verrassingstuin’ heb. Oogt erg rommelig hoewel ik precies weet wát wáár staat. Heel veel verschillende plantjes en potten, kruiden naast gewone bloemetjes, druiven, bramen, 2 megavlinderstruiken (vind het volk dat er op af komt zo leuk) en klimrozen mogen ook hun goddelijke gang gaan. Staat ook nog een kerstboom (omdat ie het in het oude huis 12 jaar geleden een jaar op het balkon had uitgehouden wilde ik 'm houden), en 2 coniferen met grootheidswaanzin die volkomen verkeerd geplaatst zijn door de vorige bewoners maar daar kunnen de conifeertjes zelf niets aan doen en ik vind het zielig om ze te ruimen).

Tuin is eigenlijk te klein voor alle planten maar alles doet het en blijft het doen (ondanks dat ik de slakken altijd vrolijk ‘eet smakelijk’ wens). Ik mag van mezelf alleen maar éénjarige planten zaaien in het voorjaar (en zelfs die komen terug of zaaien zichzelf spontaan uit) :smiley:

Mijn vriend vindt het vreselijk, die houdt van tuinen met veel stenen, rechte paadjes en van die bloembedden of twee dezelfde potten symetrisch geplaatst en dan een mooi boompje erin. Ik vind dat wel mooi om te zien maar zou daar erg ongelukkig van worden, ik houououou van mijn ‘jungle’ :dance:

Hmm… eigenlijk heeft mijn tuin aardig wat raakvlakken met mijn woning… :think:

@meisje1974 wrote:

Wij hebben geen schema. We lopen altijd achter de feiten aan. Ik heb flylady geprobeerd, maar aangezien manlief daar niet aan mee deed schiet dat ook niet erg op, want we doen het huishouden samen.

Nu is het gewoon op vrije dagen de belangrijkste dingen doen. Huishouden van Jan Steen dus!

Wat ik van flylady een handige tip vond is de timer zetten en dan een kwartier als een beest gaan opruimen/schoonmaken. Dát werkt bij mij wél in tegenstelling tot de schema’s waar gewoon iedere keer iets tussenkomt en op werkdagen ben ik zo laat klaar met wat allemaal eerst moet (werk afronden, eten, tijd met kinderen, kinderen naar bed) dat ik daarna echt op ben. Ik snap echt niet hoe mensen dat dan toch voor elkaar krijgen.