wanneer sex.

Mijn dochter net 15 geworden heeft sinds 5 maanden een vriendje en heb het er met hun al over gehad als ze er aan toe waren dat ze naar mij moesten komen, nu ga ik a.s. dinsdag met haar naar de dokter om de pil te halen.

Dit ook omdat ze zo´n buikpijn heeft en letterlijk leeg loopt. Nu heeft ze nog geen sex gehad met haar vriend en hopelijk stelt ze het nog lang uit, wat vinden jullie een acceptabele leeftijd?

Ik kan het natuurlijk niet tegenhouden en vind het ook niet erg als het gebeurt omdat ze best wel een fijne jongen heeft het ook niet zo nodig vind nog niet (zeggen ze allebei).

Op zich vind ik leeftijd niet zoveel zeggen.

Al vind ik het wel moeilijk om hier mn mening over te geven.

Je dochter is 15 scrijf je, ik was 21 toen ik mn eerste vriendje kreeg.

Op mn 15e was ik nog helemaal niet met jongens bezig, dus de kans dat ze dan ook eerder lichamelijke behoefte krijgt is dan altijd groter.

Een beetje een vaag verhaal maar ik hoop dat je begrijpt waar ik naar toe wil, de een is er gewoon eerder mee bezig dan de ander.

En als ze er slim mee om gaat en het goed voelt is het toch alleen maar mooi!!

Wat is er vaag aan ik vraag gewoon wat voor jullie acceptabel is voor jullie kinderen…en we hebben het niet over ons zelf (ikzelf was achttien) maar dat doet er niet toe…ik ben allang blij dat ze het nog niet gedaan hebben, alleen dit zal niet altijd zo blijven.

ik was 13 toen ik met jongens begon

best wel jong bedenk ik nu

was ook 15 toen ik aan de pil ging

je kan beter te vroeg zijn en er niet te moeilijk over doen,

lekker samen naar de dokter voor de pil, heb ik ook erg gewaardeerd van mijn moeder.

@LadyBlue wrote:

Mijn dochter net 15 geworden heeft sinds 5 maanden een vriendje en heb het er met hun al over gehad als ze er aan toe waren dat ze naar mij moesten komen, nu ga ik a.s. dinsdag met haar naar de dokter om de pil te halen.

Dit ook omdat ze zo´n buikpijn heeft en letterlijk leeg loopt. Nu heeft ze nog geen sex gehad met haar vriend en hopelijk stelt ze het nog lang uit, wat vinden jullie een acceptabele leeftijd?

Ik kan het natuurlijk niet tegenhouden en vind het ook niet erg als het gebeurt omdat ze best wel een fijne jongen heeft het ook niet zo nodig vind nog niet (zeggen ze allebei).






Ik heb ook de pil gehad op 15 jarige leeftijd omdat ik dus heel erg veel pijn had als ik menstrueerde en liep ook zowat leeg.

Ik vind dit een mooie leeftijd voor de pil, al is hij niet voor de seks gehaald.

Je doet haar er een plezier mee, want ze is straks wel van die nare buikpijn af en het bloed word veel minder.

:stuck_out_tongue:

Tja, ik vind 15 jong, maar het is heel anders als je nu naar 15 jarigen kijkt als moeder of toen jezelf 15 jaar als kind was. Ik was zelf 19 en vind dat een prima leeftijd. Minstens 16 zegt mijn gevoel, maar ja vaak valt er niets te keren :mrgreen: . Ik heb mijn moeder echt geen toestemming gevraagd :lol: :lol: :mrgreen:

Zorg ervoor dat ze het veilig kan doen. Ik zou denk ik een handje vol condooms in de badkamer leggen, of op haar kamer, bij haar was.



Ik vond het vroeger nl behoorlijk genant om er met mijn moeder over te praten, maar was er wel mee bezig.

Ik durfde toen ik 16 was nog geen condooms te kopen en heb dus onveilig gevreeen (we waren wel elkaars eerste geliefden, maar toch :think: )

Nee, je kunt beter maar eea voorblijven lijkt me :mrgreen:



Je kunt in mijn ogen geen ideale leeftijd hangen aan ‘de eerste keer’

Afhankelijk van het karakter van jouw dochter.

Ik was zelf 15 toen ik aan de pil ging. Even er naar leerde ik André kennen.

Ik was 16 toen andré en ik 1e keer gemeenschap hadden. Wel met een condoom ook nog ( ik was bang dat de pil niet goed zou werken :roll: :silenced: )



Tja was is jong en wat is vroeg en wanneer is iemand er aan toe?



Als ik lees 15 denk ik :shock: maar ja ik was zelf dus net zo oud en gan nog steeds met de zelfde mannetje.



Praten er over zoals je doet lijkt me goed en fijn ( dat deed mijn mams niet)

Het verbieden heeft geen zin ( deed mijn mams wel) en dat is ook niet goed. Zoals je zelf al aangeeft.



Je denkt er bewust over na…

Dus in mijn ogen een goed teken.



Doe je eigen gevoel en ingeving. En vertrouw je dochter er iets op.



GEeft niet alleen de pil om zwangerschap te voorkomen hé? Geef haar ook de reden om evt condooms te gebruiken ok SOA’s te voorkomen.



En dat als ze vermoedden heeft er symptomen te hebben dat ze niet afwacht met naar een ha te gaan.



Succes ! liefs bianca

Ikzelf was ook met 15 aan de pil maar meer vanwege buikpijn. Had nog geen vriendje.



Ik was 17 toen ik me eerste vriendje kreeg en ik was 18 met de eerste keer seks.



Ik vind 15 erg jong als ik het zo hoor. Maar ja als ze eraan toe is hou je haar denk ik toch niet tegen. (zorg dan maar idd dat het veilig gebeurt)

ik was 14 en vriendje lief 15 (we zijn nog steeds bijelkaar :inlove: ) en het is echt niet zo (zelfs als puber niet) dat je denkt ik ga vandaag eens even sex hebben , het gaat in het moment en als het zo gaat is het toch alleen maar mooi en prachtig ? ik denk echt dat dat het grootste verschil maakt ,maak je kinderen duidelijk dat het iets moois moet zijn en niet iets smerigs wat gebruikt kan worden om je zin te krijgen in iets(tegenwoordig hebben de pubers al sex voor een breezertje heb ik gehoord :shock: )

dus praat er met ze over en maak dit duidelijk , dan zijn de meesten zelf wel zo wijs om die beslissing omp het juiste moment te maken … en dat juiste moment …? dat ligt aan het kind zelf.

Het is niet de leeftijd wat er toe doet…(tot op een bepaalde hoogte)…

Maar wat ik belangrijk vindt is de reden WAAROM ze het doen…

Doen ze het omdat ze er klaar voor zijn?? of omdat ze bang zijn dat de jongen/meisje in kwestie het uit gaat maken…



Ik heb getracht mijn dochter bij te brengen dat, als ze het doet, dat ze het doet omdat ze er zelf van hoopt te genieten… en niet om de ander te behagen.

Onze pubber is nu 13, ze ligt naar mijn idee erg voor op haar leeftijds genootjes.



Ze ziet er veel volwassener uit.



Het bedrijven van sex hoop ik dat ze dat nog heel lang uit steld. Zeker tot na haar 16de.



Wat ik wel weet is dat als je het gaat verbieden, het voor een puber juist interesssanter gaat worden, Ik praat dus ook echt open met haar over die dingen.



Maar ik hoop dat ze het uitsteld

Ik heb zelf nog geen puber maar ben wel biologie docent voor een hoop pubers dus kan wel een beetje mee praten. Ik geef elk jaar seksuele voorlichting aan mijn tweede klassen. Met veel gegiechel en gelach probeer ik het serieus maar leuk te houden. Ik merk dat er tussen leerlingen veel druk bestaat dat ze al seks moeten hebben gehad. Al denk ik dat in mijn klassen (ook al roepen ze dat ze het al lang hebben gedaan als je het vraagt) dat misschien 1 of 2 in dat jaar het ook echt hebben gedaan. Dat zijn vaak dan ook meisjes die een oudere vriend hebben en al erg volwassen zijn.



Pubers willen nooit dit soort dingen van hun ouders (of docenten) horen dat ze het veilig en zo moeten doen omdat de meeste dat al lang weten en het gênant vinden. Maar daar in tegen durven ze vaak nog niet zelf naar de HA voor de pil of condooms te kopen. Ik geef elk jaar al mijn leerlingen 1 condoom om te oefenen met het om doen. Ik denk dat je als ouder gewoon condooms aan ze moet geven thuis zonder veel discussie met daarbij als je meer nodig hebt is daar het doosje. Bij meisjes als ze ongesteld zijn geworden vragen of ze aan de pil willen tegen de buikpijn en voor de veiligheid, zo niet dat ze het altijd nog kunnen vragen.



Mijn ouders hebben dit ook zo gedaan bij mij en dat vond ik zeer prettig. Ook hielden ze vanaf dat moment rekening met dat ik privé dingen aan het doen kon zijn in mijn slaapkamer en klopte daarna altijd eerst voordat ze binnenkwamen. Ik zal dit net zo doen bij mijn lieve jongen al zal dit nog wel even duren

Daar ben ik het mee eens, feit dat ze ook al vijf maanden hetzelfde vriendje heeft zou ik ook blij mee zijn. Ik zou het wel erg vinden als ze het na een maandje ofzo al deden als z enog zo jong zijn.

Ik was met 13 aan de pil ivm menstruatie…

Met 14 had ik een vriendje en met 15 jaar met datzelfde vriendje de eerste keer sex…

Mijn moeder was overal van op de hoogte, deed er niet moeilijk om… (was ook ‘serieuze kalverliefde’ :mrgreen: )

Heb het toen ook veilig gedaan… omdat ze me op een normale manier overal over heeft ingelicht…

Mijn dochter is 14 jaar maar hoop toch echt dat ze wacht met seks hoor…



Ze is ook heel vrouwelijk met haar doen en laten, heeft net dr verkering uitgemaakt omdat hij haar niet vertrouwde :? maar ja zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasten want meneer is zelf niet te vertrouwen schijnbaar.



Anyway, ze is al wel aan de pil vanaf haar twaalfde (menstruatieklachten) dus dat “geluk” heb ik wel.

wat waren jullie er allemaal vroeg bij zeg… :mrgreen:



ik was 19 :shock:



en de pil toen ik 17 was, ivm menstuatiepijn…

Ik zelf was laat, en zeker niet met 15 toe aan sex. Een vriendin van mij had op haar 14e een vriend, ook sex, en ze heeft 7 jaar met die jongen gehad… Je kan dus echt neit veel met leeftijden, maar je bent al goed bezig in mijn ogen.



Ik vond het heel prettig (maar genant) dat mijn moeder condooms haalde, liet zien hoe je ze gebruikte, en waarom (dus niet alleen tegen zwangerschap…) en ze legde ze neer in de badkamer. Ze controleerde ons niet, maar als ze op waren moesten we dat maar ff aangeven…



Ik ben pas later aan de pil gegaan, idd vanwege mijn menstratie, maar daar was mijn moeder wat minder blij mee: zo jong en dan al die hormonen… En tja, dán is de kans ook groter dat je gaat zeggen dat je wel beschermd bent en geen condoom hoeft, met alle risico’s van dien…



Maar als ik dan weer mijn buurmeisje hoor: geen pil, op dat moment geen condoom, eerste keer, dus kon wel… Nou, wat heeft ze in de rats gezeten! Buikpijn, nog dagen/weken erna… dus naar de dokter… Niet zwanger, gelukkig ook geen soa…



Maargoed, ik denk dat als je zelf zo goed mogelijk probeert voor te lichten, dat ze echt weet waar ze aan begint en het niet voor ‘een ander’ doet, dat ze niet snel te jong zal zijn?

vinden jullie het voor jongens trouwens anders dan voor meiden?

mijn zoon is ( over acht dagen) achttien en heeft een vriendinnetje van zestien

ff verder onder spoiler hoor ivm privacy



ze komt uit amerika, geboren , getogen en woonachtig in new mexico.

ze kennen elkaar via internet, waren via webcam heel verliefd, waar wij aanvankelijk niet zo in mee wilden …maar ze waren zo serieus dat ze elkaar wilden ontmoeten, ik wilde liever niet dat zoon naar amerika ging, daarvoorzijn meerdere redenen, oa het feit dat hij door zn aan autisme gerelateerde gedrag snel in de problemen komt in conflictsituaties, ook vanwege financieen en vanwege zn opleiding, en misschien last but not least haar sociale achtergrond…

haar grootmoeder die haar ook opvoedt( en geadopteerd heeft) vond het goed dat zij hierheen kwam, ze heeft daarom voor de zekerheid daar een prikpil gehad( zijheeft ws borderline-persoonlijkheids stoornis en kan zich slecht concentreren en is nogal makkelijk met medicatie etc)



nou ja je leest t , het is nogaleen pakketje, de twee zijn vanaf t moment dat ze aankwam op schiphol onafscheidelijk, zowel overdag als s nachts in bed…kortom…ze hebben t erg “gezellig” saampjes



ik heb met n zoon altijd openlijk over seksualiteit kunnen praten oa over respect voor jezelf en voor het meisje/ de jongen waar je eventueel seks mee wilt hebben

voor hem is dit heel serieus en hij ziet haar als de liefde van zijn leven, ik kan natuurlijk niet inschatten of dit zo zal zijn, ze zijn nog zo jong, en bij zo n eerste liefde denk je toch best snel dat DIT t is…

maar hij is dus sinds een mand sexueel actief.

ik vind haar eigenlijk nog wel heel erg jong, maar zijn neemt de initiatieven op dat vlak, en ze is beschermd

desalniettemin zag ik mij deze week genoodzaakt een zw . schaps test te doen

want ze klaagde over ochtendmisselijkheid, vermoeidheid , zere borsten etc…

ik moet er bij zeggen dat ze zeer aandachtszuchtig is, en als t 1 niet werkt komt ze met t ander…dus toen ik niet te diep in ben gegaan op haar geklag over haar maag, kreeg ze ineens ochtendziekte…en nu dat dus ( gelukkig) niets blijkt te zijn, heeft ze alweer nieuwe lichamelijk klachten naar voren gebracht



maar als ouders sta je dus wel voor best lastige dingen vind ik, ook als t om je zoon gaat, want…als ZIJ zwanger zou raken, dan kunnen wij niet zeggen oo nouu jou probleem…t is toch ook ZIJN kind dan, en al vind ik niet dat je dan maar MOET trouwen, ik vind wel dat je een zekere verantwoordelijkheid moet nemen dan. op zijn minst een relatie met je kindje moet proberen te krijgen…en financieel ondersteunen



die last, dat wil ik ook niet voor mijn kind…hij is amper achttien en heeft t niet bepaald makkelijk gehad tot nu toe, door een hoop ellende met pesten scholen, etc etc

hij BEGINT pas een beetje te leven, uit te gaan, vrienden te krijgen…



ik ben benieuwd of jullie t bij meisjes anders zien dan bij jongens?

Nee, ik geloof het niet kristalkindje. Ik zal er bij mijn jongens wel op hameren dat het vooral om respect gaat. Geeft een meisje aan te twijfelen of (nog) niet te willen, dan vooral niet pushen en juist wachten/ophouden. Zelf ben ik nooit in een nare situatie gekomen, en de jongens met wie ik het bed deelde waren erg respectvol, en dat waardeer ik…



Maar in jouw verhaal, je zoon is al 18, dat is toch wat anders dan 14… Vaak zijn jongens wat later, maar in ons geval ook weer niet. Mijn broertje was geloof ik 15 toen hij een vriendin kreeg, ik al 19…



Nee, ik geloof dat ik het het belangrijkste vindt dat je zoon of dochter, naar jou toe durft te komen, of dat jij kan zien dat je zoon of dochter weleens wat meer info of anticonceptie kan gebruiken.