Wanneer 's nachts ook zindelijk

Over ruim 4 maanden wordt mijn meisje 4 jaar. En overdag is sinds 2,5 jaar zindelijk. Maar 's nachts niet. In de ochtend is haar luier echt heel vol. Ze krijgt tijdens het eten rond 17:00 gewoon drinken 1 glaasje. En rond 19:30 een beetje optimel, laagje van ongeveer 3 centimeter. Dus daarvan zou ze niet die hele volle luier kunnen hebben.



Met hoe oud was jou kindje zindelijk 's nachts, en hoe kan ik hiermee starten of opbouwen ?



Wat is eigenlijk een beetje een gemiddelde leeftijd om zindelijk te worden ?

Hier was mijn zoon met iets meer dan 2,5 jaar zindelijk, overdag, en niet lang daarna ook 's nachts. Wel elke avond even laten plassen voor wij naar bed gingen.

Maar sinds hij een keer heel erg diarree had gehad, is het weer mis. Wel nog even geprobeerd, maar elke keer het bed verschonen was ik zat. Dus sindsdien weer een luier om, en idd ook elke ochtend helemaal vol. Hij krijgt met het eten een beker water, en daarna, na 6 uur, niks meer. Net voor het naar bed gaan nog even plassen, en toch 's morgens een volle luier.



Ik laat het voorlopig maar gewoon even. Ik hoop dat hij vanzelf weer aan gaat geven dat de luier niet meer hoeft, of dat de luier gewoon droog is 's morgens. Volgens mij kun je er 's nachts weinig aan doen.

pas als ze 7 jaar of ouder zijn is het een ‘probleem’ als ze 's nachts nog nat zijn.

Onze oudste was ruim 6 toen hij in de nacht zindelijk was… nummer 2 is nu net 6 en heeft ook nog een luierbroekje aan. We hebben al van alles geprobeerd, ook 's avonds wakker maken etc etc, maar altijd sjompenat.



Hij heeft er nog geen probleem mee, wij ook niet en zijn broer was uiteindelijk ook zindelijk in de nachten, dus komt goed.

Nou… dat weet ik dan weer wel… nacht urine word door hormonen getriggerd… bij de 1 is die hormoonhuishouding sneller op orde dan bij de ander. Overdag zindelijk zijn is kwestie van systeem leren en aanvoelen wanneer de drang er is.

Kinderen, ook meisjes kunnen wel tot 5 en zelfs 6 jaar nog niet nachtzindelijk zijn. En dat is ook geen drama, het komt wel.



En wakker maken zou ik dus niet doen. Een kind moet leren wakker worden uit zichzelf omdat het plassen moet, niet aanleren om wakker gemaakt te worden en op commando nu en dan te plassen… daar kunnen zelfs op lange termijn meer problemen mee veroorzaakt worden dan opgelost.



Niek was met 2 jaar en 1 week zindelijk, nachtzindelijk pas met 4 jaar en 3 maanden… Toen ze gemiddeld 5 van de 7 nachten droog bleef, zijn we de luier af gaan laten, ze heeft wellicht 2x in bed geplast en toen werd ze echt zelf wel wakker.

Peter was met 3 jaar en 7 maanden zindelijk en heeft pas sinds 8 maanden (dus met ruim 5) geen nachtluier meer om.



Ik zou me er dus vooral NU nog niet druk om maken en ook niet gaan proberen haar te wekken en zo te stimuleren… als haar hormonen nog niet zo op orde zijn dat ze 's nachts minder urine produceert dan overdag, dan zal ze alleen maar ongelukkig worden van plassen op commando en het idee dat het niet klopt dat ze nog steeds zo nat is.



Het komt echt wel. Buurmeisje is februari 4 geworden en draagt ook nog een nachtluier… begint nu pas wat nachten droog te zijn… moeder zei eergisteren nog dat ze nu 2 a 3 nachten per week droog blijft… is al ruim 4 nu dus… :-*

Hier is de oudste nog steeds niet nachtzindelijk. Hij is 5,5 jaar. Zijn luiers zitten heel vol dus ik zie het voorlopig niet gebeuren. Ik heb me er wel even zorgen om gemaakt, eerder, maar zoals Cell schrijft blijkt het 's nachts echt anders te liggen dan overdag. Hij was overdag met 3 zindelijk.



Jongste daarentegen was met 2,5 jaar dag en nachtzindelijk in 1 keer. Zo zie je maar.

Onze meid is nu een jaar overdag zindelijk en sinds een maand of twee ook 's nachts. We merkten dat ze in haar luier plaste als ze 's ochtends wakker werd, 's avonds en 's nachts bleef ze droog. Dus gewoon geprobeerd om de luier 's nachts uit te laten en haar geleerd dat ze zelf naar de wc mag gaan. De eerste twee nachten een ongelukje gehad en daarna was het klaar!



Succes!

Bedankt voor jullie reacties.

Ik wilde het ook eigenlijk gewoon gaan doen zodra T zelf zou aangeven geen luier meer te willen of als de luiers soms droog zouden zijn 's nachts.



Overdag zindelijk is toen ook zo gegaan, we zijn toen gestart en ze wilde het absoluut niet. Gewoon luier weer om en geen aandacht meer het zindelijk worden. En aantal maanden later wilde ze het opeens zelf en ging toen direct goed.



Maar krijg de laatste tijd steeds meer opmerkingen van schoonouders etc of T nog steeeds niet zindelijk is 's nachts. En dat we dat zelf doen met de optimel enz.

En natuurlijk de mensen die een reactie geven waren de kinderen al eeeuwen zindelijk op die leeftijd zucht

Nog steeds niet slaat nergens op. Kindjes zijn gemiddeld tussen 5 en 7 jaar 's nachts zindelijk.

Dus het in jouw tempo doen en je niks van die aanmerkingen aantrekken!



We denken er nu wel om dat onze meid 's avonds niet teveel meer drinkt. Als ze overdag goed gedronken heeft, krijgt ze 's avonds niks meer. Als ze niet goed gedronken heeft of nog dorst heeft, krijg ze na het avondeten nog een klein beetje.

@Cell wrote:

En wakker maken zou ik dus niet doen. Een kind moet leren wakker worden uit zichzelf omdat het plassen moet, niet aanleren om wakker gemaakt te worden en op commando nu en dan te plassen… daar kunnen zelfs op lange termijn meer problemen mee veroorzaakt worden dan opgelost.






toevallig vanmiddag de incontinentiepoli aan de telefoon gehad (poep en plas poli)
hier lopen we al 2 jaar met onze zoon (6,5 jaar)
overdag gaat het nu heel goed,
maar snachts dus met regelmaat wakker.
dus gevraagd of we hem mogen wekken als wij naar bed gaan.
(had namelijk meningsverschil met mn man hierover, ik wilde wel wekken en hij niet.
ze zeggen dat dit geen probleem is, zolang je het kind maar goed wakker maakt zodat het weet dat het plast. op langere termijn gaan ze hier zo aan wennen dat hij rond dit tijdstip dan als vanzelf wakker gaat worden.

ook is het voor je eigen nachtrust beter, want onze zoon doet al een jaar zonder luier omdat het een periode heel goed ging. hij wil dus geen luier meer aan en wij moesten dus 2x per nacht eruit om schone pyjama aan te doen

jayden was met 2 jaar en 7 maanden overdag zindelijk en 2 weken later 's nachts… Maar elk kindje doet het in zijn eigen tempo he… Hij krijgt 's avonds echt maar nog een klein slokje drinken, anders is de kans groot dat hij 's nachts toch in zijn bed plast. Hij komt er niet zelf voor uit :wall:

Ook mijn kereltje van bijna 6,5 jaar is snachts nog niet zindelijk. Ook hij is onder behandeling bij een PiPo poli (voor buikklachten) en zij gaven ook aan wat Cell al schreef: nl. dat het een hormoonquestie is.



Kindjes tussen de 3 en 7 maken normaal gespoken zelf een hormoon aan dat de urineproductie snachts stillegt. Helaas “vergeet” het lichaam het soms. Nicky is nu 6,5 jaar en ik moet komende tijd zijn nachtluiers meten. Indien hij boven een bepaalde waarde komt, kan hij waarschijnlijk hormonen krijgen (3 maanden) waarna het lichaam vaak denkt “hey, dat kan ik ook” ;).



Daarnaast heb ik de tip meegekregen om hem te laten plassen voordat hij naar bed gaat, dan na een half uur nadat hij in bed ligt, nog even naar de wc te laten gaan. In dat half uur van russtand schijn je nl. nog urine aan te maken.



Ondertussen zitten wij hier met het probleem dat zijn zusje al wel snachts droog is en hij dus niet…dat vind ie dan weer wel vervelend.

Romata, echt geen zorgen over maken hoor. het is heel nromaal dat ze nog niet zindelijk is.

Kaya gaf op een avond zelf aan geen luier meer om te willen. De eerste week 4 keer nat, de tweede week 2 keer en sindsdien gaat het goed, tenzij ze een angstdroom heeft dan wil ze nog wel eens in bed plassen. Maar voor de rest gaat het nu elke nacht goed. En ze wil dus echt geeeen luier meer om.

@Knollie,



Maar dan heb je het over een uitzonderingssituatie. Een kind wat al problemen heeft en waar je al duidelijk hebt dat het niet uit zichzelf nachtzindelijk word.



Maar Romata heeft in deze nog geen kind om zich zorgen om te gaan maken en dan is het niet aan te bevelen om een signaal wat van nature moet komen, af te dwingen door wakker te gaan maken.



Ik heb bij Niek en Peet nooit wakker gemaakt. Gewoon luier afgelaten toen we merkten dat ze gemiddeld 5 van de 7 nachten droog waren en vaak was de luier bij wel nat nog warm en wist je dat ze eigelijk hun ochtendplas net hadden gedaan. Dan is het een kwestie van aangeven dat ze echt wel bij wakker zelf naar de wc mogen, paar keer iets eerder op zodat je erbij bent als zij van nature wakker worden en dan laten plassen…

Maar het hersensignaal om wakker te worden omdat ze moeten plassen, moet in principe gewoon zelf komen. Dat dwing je niet af.



In Casus van een kind wat duidelijk niet wakker word en wat dus prikkels van buitenaf nodig heeft, spreek je meer van een ander ritme aanleren en dan zal het wel zin hebben. Net als met een plaswekker na 7 of 8 jaar…



Maar nu dus nog niet… :wink:

Luca was met 2 jaar overdag zindelijk, maar s’nachts lukt nog niet

Eerst ging het vrij goed, zelfs 8 dagen achter elkaar :clap: Maar nu heeft hij toch weer een luier om, echte nacht luiers want hij lekte door de luier broekjes heen. S’nachts een kind wassen en een bed verschonen wordt je niet echt blij van :wink: Helemaal niet omdat we ook nog een baby hebben die s’nachts nog vaak komt.

Soms is zijn luier s’ochtens droog maar vaak ook niet.



Ik maak me er niet zo’n druk om, het gaat vanzelf wel een keer lukken :wink:

Lasse was even drie en toen overdag zindelijk (die vond het allemaal wel makkelijk) en vlak erna ook gelijk in de nacht.



Nena is al veel langer overdag zindelijk maar tob ik dus nog wat in de nacht. Ze draagt nog van die luierbroekjes die negen van de tien keer de volgende ochtend droog zijn. Soms oefen we zonder en prompt piest ze dan in haar bed. Maar onlangs vroeg ze er zelf om, dat ze zonder broekje wilde slapen. En ze vraagt het nu steeds vaker. Vannacht bijv ook weer droog en zelfs zelf midden in de nacht een keer gaan plassen.



Dus ik wacht het nog maar even af. er lijkt wat schot in te komen. Overdag vind ik het allerbelangrijkst. Er komt nu ook een spannende tijd aan met naar school gaan enzo. Dus kijk het gewoon nog aan. Ik gebruik de luierbroekjes trouwens wel een paar keer, daar ze dus droog zijn.



Ik vind het anders wel zonde van het geld om elke keer droge luiers weg te gooien :shifty:

Hier idd ook gehoord dat het tot 6 normaal is. Onze oudste was rond 2.5 plaszindelijk, tegen 4 jaar pas poepzindelijk. Nu wilde ze al voor haar 4 de nacht zonder luier. Ze was dan ook 9 van de 10 nachten droog, maar slapen zonder luier gaf haar nogal stress met inslapen, vroeg wakker enz. Ik zag het zelf al helemaal niet zitten omdat onze jongste altijd al rond 4/5 wakker is, en zag het al voor me, 2 wakkere kids, beiden slaaptekort enz. Ik heb dus zelf gezegd dat we er nog even mee wachten. Nu wil ze weer zonder luier. Eerst moet ze nu 5 nachten droog zijn en dan gaan we er toch maar in mee. Kan moeilijk eeuwig wachten op een doorslapend zusje. Nu slaapt ze wel tot half 6, dat scheelt al. Hoop alleen dat ik haar ook zover kan krijgen dat ze zelf naar de wc gaat. Het is hier dus een beetje eigenbelang geweest en haar belang dat ik het uitgesteld heb.

Jongste daarentegen, die is sinds een week of 3 droog overdag. Hoplakee zomaar ineens, vanzelf, geen beloning of niks voor nodig gehad haha! Die wilde meteen zonder luier slapen… niet dus, ik zag de bui alweer hangen :oops: (tja, moet ook een beetje aan mezelf denken als je al 2.5 jaar lang om 4/5 uur wakker bent, met nog een aantal x per nacht erbij) Maar in die 3 weken heeft ze dus ook al bijna elke nacht een droge luier gehad en komt ze rond 6 dat ze moet plassen. Dus met een beetje geluk zijn we na deze zomer luieraf! (op vakantie geef ik ze denk ik wel allebei een luier aan, zul je net zien dat ze die slaapzakken en vouwwagen nat plassen, zo’n zeiltje zweet zo erg in toscane.)

Hier was J 2 dagen voor zijn 3e verjaardag overdag zindelijk en eigenlijk toen ook al meteen 's nachts. Ik kon dat niet geloven dus heb nog zeker een maand een luier omgedaan die in die maand 2 keer nat was. Daarna zonder luier en even afkloppen! het gaat super!

Omdat meneer vaak om half 2 's nachts even wilde plassen, en ik dan echt in mijn diepe slaap zit en niet echt stabiel ben in mijn bewegingen :lol: heb ik geprobeerd hem wakker te maken en te laten plassen voor wij naar bed gaan. Ik heb het 2 keer geprobeerd en toen niet meer. Hij werd zo chago wakker, dat was ZIJN diepe slaap moment. En een plas kwam er al helemaal niet.

Zijn we nog eigenwijs ook, J krijgt een kwartiertje voor het slapen gaan een beker melk :angel: . En sinds een paar weekjes slaapt hij de hele nacht door. Soms is hij dan al een uur beneden voor hij naar de wc wil.

Om overdag zindelijk te worden was hij van de gemakzucht en alleen om te kopen met snoepjes :roll: , voor de nachten gaat hij gewoon zijn eigen gang en heb ik geluk gehad. Ik hoor ook heel veel om me heen dat jongetjes tot zeker hun 6e jaar een luier dragen 's nachts en die is dan echt vol. Ik heb makkelijk kletsen nu, maar besef me wel goed dat ik nog heel makkelijk wat jaren bij de pamperbrigade had kunnen zitten.

Houd vol, er komt een dag dat ze je weer versteld doen staan :wink: .

Nu zijn we weer een tijdje verder en dochter is nog niet zindelijks 's nachts. Ik maak me nergens druk om, kan me helemaal vinden met wat Cell vertelde.



Maar mensen beginnen nu weer te ‘zeuren’. Hubbie kwam thuis van zijn werk en begon erover, ze hadden het erover gehad op zijn werk en hem uitgelachen dat zijn dochter van 4,5 nog niet zindelijk is overdag, vind het echt belachelijk !! Want hun kinderen waren met 3 al 's nachts zindelijk :wall:

Tygo is vanaf ongeveer 2,5 jaar overdag zindelijk. Vlak daarna was hij ook snachts zindelijk. We hadden het wel errug gemakkelijk. De luierbroekjes waren gewoon niet meer nat s ochtends. Een poosje heeft hij met een ondersteek geslapen en af en toe ging het nog mis.

Hij wordt er echt wakker van als hij moet plassen. Omdat hij niet makkelijk bij het lichtknopje van de badkamer kan, maakt hij ons daarvoor wakker ( en hij vind het denk ik ook wel fijn als ik bij hem ben en vervolgens weer lekker kan instoppen) :inlove:

Onze oudste zoon was ruim 2,5 toen hij zindelijk was, het ging echt heel snel. Ene week nog een luier, andere week droog. Ook 's nachts ging heel snel.

Jongste mannetje wil nu ook elke keer “plassuuh” want dat ziet hij natuurlijk van grote broer :wink:

Hij heeft 1x op de wc gepoept en geplast (tegelijk :mrgreen: ), maar daarna niet meer.



Wat vervelend Romata, dat mensen zo over de zindelijkheid van je meisje zeuren. Heel irritant :evil:

Dat zegt natuurlijk meer iets over die mensen dan over jouw dochter, maar dat is natuurlijk voor mij makkelijk gezegd.



Bah, ik heb zo’n hekel aan dat vergelijk :snooty:



Komt vast goed :hug: