Wanneer praat je over " ziek"?

Het kan ook een discussie zijn dit…

Er zullen vast meerdere ouders zijn die er tegenaan lopen.

Of hun kind wel bij elk wissewasje naar school doen. Of heeeeeel lang wachten tot ze thuis te laten…

zennnnnnnn

Ik had ze ook thuisgehouden in jouw geval.

Maar ik ben daar ook niet zo moeilijk in, school ook niet overigens :wink:

Bij ernstige vermoeidheid en een beetje verkouden zeggen ze al weleens hou maar lekker een dagje thuis, even bijkomen.

Het is hier zeker geen gewoonte, maar ze mogen echtwel vaker thuisblijven als alleen wanneer ze koorts hebben.

Ik kijk gewoon naar de kinderen en als ik zie dat ze het echt nodig hebbe, gewoon even een dagje rust, dan blijven ze thuis. In elk geval wanneer ze nog in de kleuterklas zitten en dat was toen weleens een periode bijna elke vrijdag het geval… Nu de oudste twee echt wat missen als ze een dag niet gaan ben ik natuurlijk wat strenger :wink:

Ik denk dat ze vorig jaar misschien drie of vier twijfelgeval dagen hebben thuisgezeten, waarbij ze wel naar school hadden gekund achteraf gezien.

Ik weet dat ik vroeger alleen thuis mocht blijven als ik koorts en/of overgegeven had. Tja, heel streng was dat! Op zich heeft dat er wel voor gezorgd dat ik me nu ook minder snel ziek meld. Manlief had juist het omgekeerde en die meldt zich al heel snel erg ziek (kan ook verschil zijn tussen mannen en vrouwen overigens!), terwijl ik denk het is toch maar een verkoudheid o.i.d. Een btje neusspray doet al wonderen…

Ik ben overigens ook een keer naar school gestuurd toen ik me ziek voelde en ben na een uur weer naar huis gestuurd omdat ik me nog slechter voelde. Dus dat kan ook altijd. Ik denk wel dat ik (zeker op de basisschool) mn kind pas thuis houd als hij koorts en/of overgeeft.

Wat de TS betreft, ik zou de kinderen voor vandaag maar gewoon thuishouden. Je hebt de beslissing al genomen. Nu zit er natuurlijk een weekend tussen, maar als de volgende dag een schooldag zou zijn, dan zou ik ze gelijk weer de volgende dag naar school hebben gestuurd.

mijn kinderen mogen over het algemeen ook alleen thuis blijven bij koorts of echt spugen…

Maar ik zeg over het algemeen. Mijn oudste heeft verleden jaar 3x een longontsteking gehad waar hij echt wel geod ziek van was 2 a 3 weken lang en dan missen ze echt veel!

Tegenwoordig hou ik hem wel eens preventief thuis als hij tegen een longontsteking aan zit. Veel hoesten en erg moe. Hij is dan ook echt wel heel de dag heel rustig aan het spelen.

De middelste is net 4 en was toevallig maandag zo moe en emotioneel (ik moest verleden week naar het ziekenhuis ivm zwangerschap) dat ik hem ook een dagje heb thuis gehouden. Als je 4 bent vind ik dat weer anders.

De jongste heeft last van koortsstuipen en blijft bij dreigende koorts ook al thuis of bij oma hoewel ik weet dat ze haar op de creche heeeeel geod in de gaten houden als ze niet lekker is (hebben daar ook geen zin in een koortsstuip :wink:

Ik ben denk ik doorgaans dus ook wel zo streng… niet overgegeven, geen koorts… mooi, hup naar school, mocht het niet gaan, haal ik je wel op.

Ben toen 1x gebeld om Niek op te halen omdat ze op t schoolplein had overgegeven.

Peter is wel echt ziek, die kwam al snel weer van bovenspelen en ligt nu in zijn pyama naar de teletubbies te kijken.

Maar Niek heeft me denk ik een beetje in de zeik genomen.

Die heeft het al de hele week moeilijk met de overschakeling naar groep 3 en zag een mooie kans liggen.

Goed, dat is een goede leer voor de volgende keer.

Maar ik gun ze vandaag dan maar een ochtendje schoolverzuim (ze waren vanmiddag zowieso vrij)

Ga volgende keer toch voor de graadmeter koorts. Koorts betekent dat er echt iets aan de hand is en ik weet wel dat ze ook echt ziek kunnen zijn van iets zonder koorts, maar dan moet het in t vervolg nog wel wat erger dan nu… :shifty:

@maantje wrote:

De jongste heeft last van koortsstuipen en blijft bij dreigende koorts ook al thuis of bij oma hoewel ik weet dat ze haar op de creche heeeeel geod in de gaten houden als ze niet lekker is (hebben daar ook geen zin in een koortsstuip :wink:

Oh dat is wel eng ja. Mijn zusje en ik hadden toen we 3 waren ook last van koortsstuipen en dan zomaar stoppen met ademen en blauw aanlopen. Ik weet nog dat mn zusje voor het eerst een koortsstuip had, ze strekte zich helemaal uit en trilde, haar ogen waren weggedraaid, ze had blauwe lippen en het schuimde een beetje rond haar mond…brrr… Ik hoop dat mijn mannetje er geen last van zal hebben!

@ Cell: toch wel fijn dat je er goed aan hebt gedaan om je zoontje thuis te houden. En wat je meisje betreft, ach je weet nu waar je aan toe bent :wink:

@Cell wrote:

Ik ben denk ik doorgaans dus ook wel zo streng… niet overgegeven, geen koorts… mooi, hup naar school, mocht het niet gaan, haal ik je wel op.

Ben toen 1x gebeld om Niek op te halen omdat ze op t schoolplein had overgegeven.

Peter is wel echt ziek, die kwam al snel weer van bovenspelen en ligt nu in zijn pyama naar de teletubbies te kijken.

Maar Niek heeft me denk ik een beetje in de zeik genomen.

Die heeft het al de hele week moeilijk met de overschakeling naar groep 3 en zag een mooie kans liggen.

Goed, dat is een goede leer voor de volgende keer.

Maar ik gun ze vandaag dan maar een ochtendje schoolverzuim (ze waren vanmiddag zowieso vrij)

Ga volgende keer toch voor de graadmeter koorts. Koorts betekent dat er echt iets aan de hand is en ik weet wel dat ze ook echt ziek kunnen zijn van iets zonder koorts, maar dan moet het in t vervolg nog wel wat erger dan nu… :shifty:

Kan ook een reden zijn om een snipperdagje te nemen.

Even een wat langer weekend, weer even terug onder moeders vleugels en daarna er weer voor gaan.

Ik zou me er niet te druk over maken, zet ze straks op de bank of op bed omdat ze zegt ziek te zijn en dus moet rusten.

Je hebt je besluit genomen, en ervaring opgedaan voor de volgende keer, toch een nuttige dag zo :wink: … al is het even lastig als je zelf ook niet lekker bent :hug: .

Ik denk dat het altijd lastig blijft en moeilijk in te schatten is.

Mijn moeder was heel makkelijk, ik heb daar wel eens misbruik van gemaakt maar heb nu gewoon een baan en een geslaagd leven hoor :mrgreen: .

Wel de andere kant, ik werk in het onderwijs en daar is het ook niet altijd makkelijk om een ziek kind naar huis te sturen. Soms ligt er een stumper op de bank te wachten tot mama komt. En mama komt met een boze kop omdat zoonlief vast op de bank staat te springen als hij weer thuis is. Ja dat zal wel, maar hier heeft hij koorts.

Een kind kan thuis met een verkoudheid misschien redelijk uit de voeten, maar soms is zo’n snotterapie echt beroerd op school.

En idd als de overgang groot is naar een andere groep, nouja dan heeft je dochter eens een mazzeltje… volgende keer is ze weer de pineut. leren ze ook weer van.

Hopelijk voel je je zelf ook snel wat beter, anders moet je ook een"snipperziek"dagje nemen… maarja waar laat je die kinderen dan weer :roll: :lol: .

@Cell wrote:

D’r zou eigelijk een soort van checklistje moeten zijn… zo van bij 10 vinkjes thuishouden, bij 8 laten gaan en ophalen indien nodig en bij 6… niet ziek, hup naar school…

zoiets… lijkt me ideaaaall :lol:

:thumbup: stel 't eens voor bij de schoolleiding… is echt niet zo’n gek idee dit…

@marietje wrote:

maar soms is zo’n snotterapie echt beroerd op school.

:lol: :lol: :lol: owwww ik moest echt een paar keer lezen om te begrijpen wat er nou precies stond :oops:
Dacht eerst dat je een 'h' vergeten was tussen de t en de e :eh: maar dat was ook zo'n raar woord :P

@Jiska wrote:

@marietje wrote:
maar soms is zo’n snotterapie echt beroerd op school.

:lol: :lol: :lol: owwww ik moest echt een paar keer lezen om te begrijpen wat er nou precies stond :oops:
Dacht eerst dat je een 'h' vergeten was tussen de t en de e :eh: maar dat was ook zo'n raar woord :P

Whaha das nog een idee, snottherapie geven wanneer het nu ernst is :mrgreen: .

grapjassen :lol:

Snotter apie… snot-therapie… weljaaaa

hihihih

Nou, we zijn de hele week al aan het snotteren. Maar t lijkt nu wel t hoogtepunt te hebben, alleen suus heeft nergens last van.

Maargoed…

Peter wisselt springen op de bank af met lamlendig voor pampus liggen.

En ik kan nooit eens ziek zijn… moeder he :lol:

@Cell wrote:

alleen suus heeft nergens last van.

Maargoed…

Peter wisselt springen op de bank af met lamlendig voor pampus liggen.

En ik kan nooit eens ziek zijn… moeder he :lol:

:silenced: roep 't niet te hard he… hopelijk krijgt ze er geen last van!

Pffff zóu je ze niet dan he… niet naar school en dan wél springen op de bank :wall: :wall: :wall:

:think: kan je ze niet dwingen om rustig op de bank te blijven hangen dan? Onder 't mom van ‘je was toch ziek??’

:hug: en nee, mama’s kunnen eigenlijk nooit ziek zijn…

hier blijven ze ook niet snel thuis… ik kijk gewoon heel erg naar het kind. Ze zijn hier gelukkig ook weinig ziek!

Mijn middelste is met een beetje koorts echt al ontzettend ziek. Lam, krijgt zijn ene been amper meer voor het andere.

Als hij koorts heeft is er tot nog toe altijd iets aan de hand geweest wat uiteindelijk eindigde in braken, diarree en dat daaaaaaaaaaaaaagen lang.

De oudste kan met verhoging of lichte koorts nog de sterren van de hemel spelen en voelt zich dan ook niet ziek. Die zou ik gewoon naar school laten gaan.

Ben in inmiddels 4 jaar psz en school nog nooit gebeld of ik er eentje op wil halen (en zelfs de 2 jaar ervoor met kdv niet). Als ze echt ziek zijn blijven ze thuis, dan heb ik ze het liefst ook zelf bij me om ze in de gaten te houden.

En tja een verkoudheid kan echt wel een reden zijn om thuis te blijven. Toen ik nog werkte ook weleens gedaan… ik heb meestal 2/3 dagen ontzettend last van mijn holtes, hele kop vol snot… pas als het ‘loskomt’ voel ik me weer goed genoeg om te functioneren… Gelukkig zelf ook weinig ziek en ben ik misschien maar 1x in het jaar echt verkouden.

Ha Cell,

Ik neem met deze lay-out niet de moeite om alle berichten te lezen. Ik reageer dus alleen op je startberichtje.

Ik hou de kinderen thuis als ze koorts hebben, of als ze snotterig/hoesterig zijn en minder energiek over komen dan ik van ze gewend ben.

Ik ben van mezelf uit altijd disciplinair geweest. Ik zat altijd al weer op school terwijl ik nog hartstikke ziek was en ik bekant van mijn stokkie ging. Dat heb ik deels meegekregen van mijn ouders, maar ook deels onzekerheid en angst om te veel te missen op school. En bang dat men me een zeikerd vond en dat er hoge verwachtingen aan me gesteld werden.

En ik moet zeggen…helaas heb ik dat ook nog wel (al gaat het beter) en gaat dat ook naar mijn kinderen over.

Wel eens bij de huisarts geweest om de oortjes toch maar te laten controleren van Joost. Toen zei de huisarts: nou, die oortjes zien er wel goed uit, maar ik denk wel dat hij een longontsteking heeft gehad.

:oops: Jammer dat je nu pas komt.

Conclusie: als je kids nog energiek zijn, zou ik het aankijken en ze naar school doen. Als ze koorts hebben niet.

Als je je echt lamlendig voelt, gewoon ziekmelden. Je moet jezelf ook niet voorbij lopen.

Beterschap! :-*

ik zeg tegen mijn oudste dan: als je ziek bent hoor je in bed, dus niet voor de tv of beneden.

dan is bij hem de keus snel gemaakt en wil hij naar school hoor.

maar in jou situatie had ik de kids ook thuis gelaten denk ik.

Y. heeft regelmatig kroepaanvallen gehad snachts en dan was hij echt te uitgeput om naar school/ kdv te gaan.

@knollie1 wrote:

ik zeg tegen mijn oudste dan: als je ziek bent hoor je in bed, dus niet voor de tv of beneden.

Als mijn kids ziek zijn, dan worden ze ook echt vertroeteld en mogen ze juist wel veel tv kijken en lekker op de bank liggen.
:angel:

Pittige verkoudheid zonder koorts (beneden de 38,5 is bij mij geen koorts) … dan gaat ie gewoon naar school. Ik zorg dat ik extra goed bereikbaar ben en zeg even tegen juf dat ie niet helemaal topfit is. Enige afspraak is dan die dag dat er even niet gespeeld gaat worden na schooltijd (even bijtanken) en gaat ie gewoon wat eerder naar bed.

Wanneer hou ik hem thuis? Eigenlijk alleen als hij koorts heeft (hij vliegt dan vaak gelijk naar de 40 graden) en/of de boel ondergespuugd heeft of diarree heeft. Dan is ie trouwens ook een echt ziek vogeltje.

@Pé wrote:

@knollie1 wrote:

Als mijn kids ziek zijn, dan worden ze ook echt vertroeteld en mogen ze juist wel veel tv kijken en lekker op de bank liggen.
:angel:

hier ook... en als ze daadwerkelijk op die bank blijven liggen en met blik op oneindig liggen te kijken weet ik dat het de juiste beslissing zijn en ze echt ziek zijn.

Toen ze iets kleiner waren hadden we nog een kussen waar ze op pasten en daar maakten we dan een bedje in de kamer op voor ze. En toen de middelste zo ontzettend ziek was hebben we zijn matras ook naar beneden gehaald (maar dat was meer voor mijn gemoedsrust, want ik wou hem in de gaten kunnen houden :oops: ).

Mijn ouders waren niet makkelijk, maar ik wilde zelf eigenlijk ook altijd naar school hoe ziek ik ook was (met name op de basisschool) en aangezien ik vaak ziek was, was dat ook wel handig.

Ik heb nog geen kinderen die naar school gaan, maar J.inthe blijft thuis van het KDV als ze koorts heeft (of de dag daarvoor hoge koorts had en/of echt ziek was) of als ze zich echt niet lekker voelt. Zo heb ik haar maandag thuis gehouden, omdat ze het hele weekend 39,5 had en zichzelf duidelijk in de weg zat (niet zelf kunnen spelen, veel en snel huilen, enz.). Uiteindelijk ging het maandag wel weer en achteraf gezien had ze ook wel naar het KDV gekund, als ze haar een keer extra in bed hadden gelegd, want ze was nog wel erg moe. Maar ik heb het liever zo dan dat ze daar is en dat dan blijkt dat ze nog hartstikke ziek is. En een dagje extra ‘hersteltijd’ kan soms ook geen kwaad.

Ik denk dat ik dat ook zo zal doen als ze straks naar school gaat. Als ze blijft zoals ze is dan, want op dit moment merk je heel goed aan haar wanneer ze zich beroerd voelt, maar dat zal de tijd moeten leren. En ik kan me ook best voorstellen dat ik haar eens thuis houd als het gewoon allemaal te veel is (al verwacht ik niet dat ik daar heel makkelijk in zal zijn)…ook dan kan een dagje rust soms wonderen doen.