Wanneer op zwemles?

Ik ben erg benieuwd op welke leeftijd jullie kindjes op zwemles zijn gegaan. En hoe lang doet een kindje er gemiddeld over om het A-diploma te halen?

Onze meid wordt in maart 4. In principe mag ze vanaf haar 4e op zwemles. Op zich zijn we hier ook wel voor, omdat opa en oma aan open vaarwater wonen. Dus er moet altijd iemand bij haar zijn en haar constant in het oog houden als ze buiten speelt. Ze zou dus eigenlijk zo jong mogelijk haar zwemdiploma moeten halen uit veiligheidsoverwegingen. Alleen heb ik gehoord dat kindjes van vier eigenlijk nog iets te jong zijn voor zwemles en dat beginnen op hun 5e beter is, omdat ze het dan sneller en beter oppikken. Wat is jullie ervaring hiermee?

In ons zwembad kun je vanaf het 4e jaar met regulier zwemonderwijs beginnen. Vanaf 5 jaar bieden ze een turbocursus aan. Een kindje heeft dan drie keer per week les en heeft na maximaal 6 maanden een zwemdiploma.

Verder wordt er hier in het zwembad Peuter Survival aangeboden. Dat zijn tien lessen, speciaal voor kindjes van 2-3 jaar oud. Een kindje leert tijdens die lessen om zich boven water te houden en naar de kant te “zwemmen” als het in het water valt. Ze leren drijven, zich omdraaien in het water, spartelen en zwembewegingen maken. Gezien het water bij opa en oma is dit misschien ook wel iets voor onze meid. Iemand hier ervaring mee?

Roos was 4,5 jaar en is nu bijna 6 en mag afzwemmen, dus 1,5 jaar min 2x zomervakantiestop.

Volgens mij is het redelijk gemiddeld dat een kind 1,5 jaar over een A diploma doet, B gaat sneller en hebben ze hier binnen 10 weken ongeveer.

Wij hebben Roos opgegeven toen ze 4 werd, een half jaar later was ze aan de beurt.

Jasmijn gaan we denk ik ook mee beginnen als ze 4,5 jaar is, dan zijn ze al ff een half jaartje gewent op school, begrijpen dan ook wat meer van op je beurt wachten enzo.

hier elise van de week opgegeven, met 4,5-5 leren ze toch net makkelijker en zijn ze wat serieuser. Bovendien vond ik school al zwaar genoeg en om dan meteen ook al te moeten zwemmen…

Hier zijn de oudste 2 allebei met 5 jaar begonnen.

De oudste had na 18 maand A+B.

Ze beginnen hier direct in het diepe (met drijfmiddelen). De fase tot ze zonder drijfmiddelen kunnen zwemmen duurt het langst, in die periode hebben ze 1x in de week een halfuur les. Vanaf fase 2 t/m diploma zwemmen ze 2x per week een halfuur.

Hij had zijn A in november en B net voor de geboorte van de jongste in januari. Door de kerstvakantie ertussen 3 maand, maar 10 week zwemles idd voor het B diploma binnen was.

Nummer 2 is afgelopen februari begonnen en gaat nu ineens (eindelijk) hard en leert nu per les bij lijkt het wel. Durf nog niet te zeggen wanneer hij zijn A diploma zal hebben, maar ga er voor hem vanuit dat het toch echt op 1,5 jaar voor A terecht gaat komen. Stiekem hoop ik voor de volgende zomervakantie.

In jullie geval ging ik volgens mij voor peutersurvival dat ze zich drijvende kan houden, dit ook onderhouden, lekker met haar zelf zwemmen en dan met 5 op zwemles (hier bij meerdere kindjes gezien dat ze het ontzettend leuk vonden met 4, maar er uiteindelijk een jaar langer over deden dan de kindjes die een jaar tot 2 jaar ouder waren bij de start… al is het ook kindafhankelijk natuurlijk).

Ik zou (nu achteraf) niet gekozen hebben voor 4 jaar. Zeker als ze inderdaad nog best klein is en aan kracht mist. Dan zou het misschien handig zijn voor als ze bij opa en oma is,maar zelfs met beginnende zwemlessen en A-diploma, zou ik er niet alleen laten,omdat ze een diploma heeft. Die garantie heb je pas als ze A en B hebben (en mogelijk C),dus daar valt geen winst in te behalen.

Hier mochten ze ingeschreven worden vanaf 4,5 (eerst een half jaar school wennen). Daarna nog een wachtlijst van 5 maanden,dus Jo was bijna 5 toen hij begon.

9 maanden later zijn we op verzoek van de zwemjuf elders gaan kijken,want ze kon Jo niet de aandacht geven die hij nodig had. Kortom, 5 jr. en 9 maanden en hij was geen steek vooruit gegaan.

Nu is hij een half jaar bezig bij een particuliere zwemclub (max. 4 kinderen tegelijk) en is al aardig op weg naar zijn diploma. Hij is met sprongen vooruit gegaan en zwemt al aardig goed zonder kurken (nu nog uithouding en techniek verfijnen).

Ik durf zeker te stellen dat we die 9 maanden bij de eerste zwemles weg hadden gegooid en hij zonder die 9 maanden nu bij deze zwemclub net zo ver was geweest. Daar heeft hij alles geleerd in 6 maandjes (wat hij in die eerste 9 maanden deed kon hij vanzelf al, watervrij e.d.).

Jo is nu 6 jaar.

Eli is nu 4 jaar,maar wachten bewust nog even met hem. Liever nog een ruim half jaartje geduld en mogelijk een wachtlijst, dan weer maanden aan lessen verspillen,omdat ze de lichamelijke kracht nog niet hebben.

Waarschijnlijk gaat Eli ook naar particulier. Het is wat duurder,maar heeft voor ons enorm veel voordelen,zoals een lessen inhalen als je een keertje niet kan en ze zwemmen tijdens de vakanties gewoon door (zeker als Jo toch nog even bezig is en mogelijk B ook gaat halen daar),dus geen stilstand (zeker niet voor de zomervakantie). Jo heeft door vakantie en operatie vrijwel heel juni niet gezwommen. Die lessen heeft hij in de grote vakantie allemaal ingehaald en is ineens heel erg vooruit gegaan.

Er zijn altijd uitzonderingen. Kinderen van 4 die het wel enorm snel doen (in de groep van Jo zit een meisje van net 4 die tegelijk begon en nu vrijwel op zijn niveau zit). Maar dat zijn niet voor niets de uitzonderingen. Over het algemeen duurt het inderdaad langer.

De oudste had na 18 maand A+B.
Ze beginnen hier direct in het diepe (met drijfmiddelen). De fase tot ze zonder drijfmiddelen kunnen zwemmen duurt het langst, in die periode hebben ze 1x in de week een halfuur les.

Hier bijna hetzelfde soort les. Eerst de techniek volledig onder de knie krijgen (1 slag tegelijk en niet van de hak op de tak zoals in regulier). Daarna gaat er steeds een kurk af.. Het is maar 1 diep bad,dus 30 minuten zeer intensief zwemmen. In 1 groepje zitten 4 kinderen die allemaal een ander niveau hebben,dus er zwemmen ook kinderen tussen voor B en C. Jo heeft toevallig een groep voor alleen A. Het is wel altijd 30 minuten per week. Niet later 2x 30 minuten.

Hier gestart met 4 jaar. Dit was waterwennen, maar werd ook al geoefend met zwemtechnieken.

Bij 5 jaar is hij gestart met A-lessen. Doordat hij een jaar op waterwennen had gezeten, had hij genoeg techniek om direct naar badje 2 te gaan.

Hier gestart met 3.5 jaar…eerst van 6 maanden tot 2 jaar babyzwemmen gedaan samen met mama, daarna vanaf 2 jaar teddybeer zwemmen en vanaf 3.5 jaar voor A zwemmen. Zoals je weet wonen wij ook aan open vaarwater en vind ik het ook heel belangrijk dat ze zo vroeg mogelijk haar diploma heeft.

Eind September heeft ze haar A gehaald en 17 december mag ze afzwemmen voor haar B…dus met haar 5.5 jaar heeft ze straks beide diploma`s op zak.

Voor A staat bij ons 14 tot 17 maanden en voor B, 2 tot 4 maanden…zou je met 4 jaar beginnen dan zou ze met 5.5 jaar haar A kunnen hebben en met net 6 jaar haar B…begin je met 5 jaar dan is het dus met 6.5 jaar A en net 7 jaar B.

Het loont dus ook wel om toch wel eerder te beginnen, je doet er ms iets langer over maar niet een compleet jaar…maar het ligt natuurlijk ook aan het kind zelf, sommigen doen er langer over en sommigen weer korter.

Bij ons heeft het wel geloont…

Hier beginnen ze ook gelijk in een diep bad met zwemvleugels en kurkjes…ben je gewend gaan de kurkjes af en daarna duurt het even en dan gaan de bandjes half vol en daarna helemaal af.

Eerste 2 a 3 maanden voor een half uur in de week en daarna een uur.

Mandy Het is ook zeker niet de bedoeling om onze meid alleen te laten als ze een zwemdiploma heeft, dat blijft gewoon te gevaarlijk. Maar ik denk wel dat je dan een klein beetje minder angstig bent, nu moet je haar echt elke seconde in het oog houden en kun je niet even snel naar binnen lopen. Als ze een zwemdiploma heeft, kan ze zich in ieder geval redden als ze wel in het water mocht vallen. (waar we natuurlijk niet van uit gaan, maar je weet het nooit met kinderen).

Het belangrijkste is, dat ze zich zo snel mogelijk leert redden uit veiligheidsoverwegingen. Mijn gevoel zegt dus dat ze daarom met vier jaar meteen op zwemles zou moeten. Maar als het met vier niet goed aanslaat en ze dan veel langer bezig is dan wanneer ze met vijf jaar begint, dan kun je beter met vijf jaar beginnen. Dan schiet je er niks mee op om zo vroeg al te beginnen, het kost je kindje alleen een hoop energie en jou een hoop geld.

MamaMarije Ik zit er inderdaad ook aan te denken om haar op Peuter Survival te doen en dan rond 4,5-5 op zwemles.

In een zwembad in de buurt worden ook nog voorbereidende zwemlessen gegeven. Dit is bedoeld om je kindje te laten wennen aan de lessituatie, ze leren gewend te raken aan het water voordat ze met echte zwemlessen beginnen. Denken jullie dat zoiets nodig is? Wij hebben door omstandigheden niet vaak met onze meid gezwommen. Door alle operaties en infecties die ik de laatste twee jaar heb gehad, mocht ik niet zwemmen. Dus we hebben nooit aan baby- of peuterzwemmen gedaan. Ze is dus niet gewend aan een zwembad en een lessituatie.

Ik zit met mijn kinderen al vanaf kleins af aan oo baby / peuterzwemmen. Daar pna is hij met 4,5 doorgestroomd maar zwemles a. Ik denk dat je ook moet kijken naar het kind. Bjorn vind zwemmen leuk en is nu net 1 jaar bezig. Denk zelf dat hij ook idd rond 1,5 jaar bezig zijn a haalt. Larissa is nu bijna 3 en zwemt met haar les in het diepen met kurk en band maar kan zonde iets ol haar rug blijven drijven en goed onder wat zwemmen. Niet dat ze kan zwemmen hoor, zou verrdrinken als ik err niet bij ben maar is er niet bang voor om onder te gaan.

hier hebben we de oudste op de wachtlijst gezet. Het ligt er eenb eetje aan. Als ze door gaat naar groep twee, gaat ze niet, blijft ze in groep 1 start ze na de vakantie om haar utidaging te geven bij iets. Dus afwachten wat de school wil met onze dochter als bekijkgeval herfstkind.

Wij hebben op advies van de peuterzwemjuf gewacht. Hieke start in januari, ze is dan bijna 5…

hier is onze oudste met 4 begonnen net voor dat ze 5 was had ze a en b toen was ze er een tijdje zat van nu is ze 6 en zwemt ze sinds kort weer voor c die wil ze ook heel graag ze heeft nu 3 lessen gehad en mag vanaf volgende week met kleding aan :smiley:

onze jongste net 3 staat ook al in geschreven wanneer die mag weet ik niet.

beide kinderen van ons zijn niet bang voor water, onze oudste met vrijzwemmen na zwemles wil dan het liefst steeds door gat duiken :?

Hier zijn beide meiden begonnen toen ze 5 waren en hadden beide in ongeveer 10 maanden tijd A en B, ze zwommen 2 keer in de week 45 minuten.

Lynn was 4,5 jaar toen ze begon met zwemmen, ze vond het ontzettend leuk, maar ik zou volgende keer wachten tot ze 5 is.

Vanaf dat ze 5 was begon ze echt vooruit te gaan met zwemmen.

Ze is ook wat tenger dus misschien miste ze ook wat kracht.

Quinten ga ik met 4,5 inschrijven, dan duurt het ongeveer een halfjaar. Dus zal hij ongeveer 5 zijn als hij begint.

Bij hem wordt het sowieso afwachten. Hij heeft jeugdreuma en kan sneller last krijgen als het water niet al te warm is. Misschien moet hij dan in een therapeutisch bad. Maar dat zien we dan wel.

Ik heb Pete net voor zijn 4e verjaardag opgegeven, maar de wachtlijst hier is ongeveer 9 a 10 maanden (afhankelijk van welke dag jouw voorkeur is) en ik verwacht dat hij na de zomervakantie kan beginnen.

Heb je al geinformeert naar de wachtlijst bij jullie? Anders gewoon opgeven en tegen de tijd dat er plaats is, kijken of ze eraan toe is…

M is net na de zomervakantie begonnen.

Zijn zwemjuf zei dat ze vanaf 4 jaar best op zwemles kunnen maar beter is vanaf 6 jaar omdat ze dan meer oppikken.

Maar ligt denk ik ook aan het kind zelf hoor.

Ikz ou zelf kiezen voor 5 jaar met beginnen.

Maar bij Luuk werd het afgeraden omdat hij achterloopt met zijn motoriek.

Nu wil ik hem op gaan geven, hij is nu een dikke maand 7 jaar dus ik heb zoiets van: het kan wel hoor.

Hier hoor ik ook regelmatig het advies om te wachten tot ze 5 zijn. Dan kunnen ze beter de opdrachten uitvoeren en hebben ze een betere reflectie op hun eigen lichaam en kracht.

Onze oudste is in mei (5jr3mnd) begonnen in het buitenbad, 4x per week een half uur. Dat was tot september, dus ongeveer 4 maanden. Daarna 2 periodes/maanden in het binnenbad, 2x per week 45 minuten. Hij heeft afgelopen zaterdag (5jr9mnd) zijn A gehaald 8) (even terzijde, maar ooooohhhh wat kun je dan trots zijn op je kind zeg!! :smiley: ) Hij heeft dus 6 maanden over A gedaan. Nu is er een wachtlijst van 1 periode, dus in december starten we voor B.

Wat hier ook erg meespeelde is de kosten; het buitenbad is vele malen goedkoper. Voor A waren we inclusief diplomakosten 229,- kwijt. En dan heeft hij ongeveer 80 lessen gehad ofwel 44 hele uren. Tis maar net hoe je het bekijkt :wink:

wat lijkt me dat ook leuk, in een buitenbad zwemles!

hier vandaag eens info opgevraagt. ze raden aan pas vanaf 5 jaar te beginnen en kosten zijn 11 euro per week voor een uur les…