Wanneer naar de huisarts? -> Hoesten

Amy hoest heel erg. Al zeker een week en het lijkt ook steeds erger te worden. Vooral bij inspanning komt ze er soms haast niet uit en 's nachts heeft ze behoorlijke hoestaanvallen en wordt ze er dus wakker van.



Maar ik vraag me nu af wanneer je naar de huisarts moet gaan :think:



Onze ‘middelste’ heeft luchtweg problemen en piept ook en is vaak benauwd. Amy heeft dat dus helemaal niet, vandaar dat ik me er niet echt ongerust over maak, maar ik weet dus ook niet wat ‘normaal’ is :wink:

Heeft Amy koorts? Zolang ze niet benauwd is, niet piept en geen ‘hulpademhalingsspiertjes’ gebruikt is er niet veel aan de hand. Hoest ze slijm op of is het een droge hoest? Het is vaak erg vervelend voor zowel kind als rest gezin als een kind zo vreselijk moet hoesten dat iedereen er 's nachts van wakker blijft. Maar de meeste hoestjes gaan binnen 3 weken weer over. Maar, krijgt ze hoge koorts neem dan altijd contact op met een arts, evenals ze natuurlijk erg benauwd begint te worden, of zich afweziger gaat gedragen.

Ik geef dan bisolvondruppels…en neusspray,preventief om alles even ‘‘schoon’’ te houden.

Als het flesje op is stop ik…

Kijk het aan…

En ga dan naar de HA.

Dan heeft hij geen koorts gehad maar daar ga ik niet op zitten wachten.

Het gaat ten kosten van zijn slaap en zijn concentratie op school dan en dan ben ik het zat.

Mijn HA kent me en weet dat ik pas kom als ik alles heb geprobeerd…

Dan krijgt hij zo’n 3 dagen ABkuur en is het weg.

Dit gebeurd hooguit 1x per jaar.

Meestal icm groene snot :sick: en dat gehoest…en na meestal wel een maand zelf rommelen met vitaminen,spray en druppels ga ik naar de HA.

Bedankt voor de antwoorden! Ze heeft gelukkig geen koorts. Afgezien van het hoesten (gisteren met flink wat slijm) is er niet veel aan de hand. Ik denk dat het nu wel los komt, dus ik kijk het nog even aan.



Ze krijgt tijmsiroop en luuf, Hoestdrankje had ik nog niet gegeven, omdat we niet wisten wat voor hoest ze had. Maar dat weten we nu dus wel :wink:

Grappig dat ik dit topic tegenkom!

Ik ben namelijk weer op zoek naar ongeveer hetzelfde.

We zijn een half jaar verder en Amy hoest nog steeds(!).

De huisarts gooide het steeds op een virusje, maar ze was er niet ziek bij.

Vorige week konden ze eindelijk horen dat haar luchtwegen vernauwd waren.



Vooral 'snachts en na inspanning is het vreselijk en we hebben dan nu eindelijk een puffer (ventolin) gekregen. Helaas helpt deze niet voldoende, dus morgen weer terug naar de huisarts.

Wij hebben anderhalf jaar geleden ook zo’n periode gehad met Laura, ze bleef maar hoesten, volgens mij zo’n beetje de hele herfst en winter van 2008. En overdag was ze doodmoe omdat ze niet goed sliep, en ze at ook bijna niets meer.



Na eerst een paar weken aankijken en wat aanmodderen met hoestdrankjes, zijn we ook naar de huisarts gegaan. Toen kregen we Ventolin voorgeschreven en een neusspray, paar weken later weer terug want het werd niet beter, dosis wat aangepast, enzovoort. Bij het derde bezoek was het volgens de huisarts toch bronchitis, en uiteindelijk waren er twee antibioticakuren voor nodig om haar ervan af te helpen.

Gelukkig was het toen ook echt over, ik was al bang dat het elke winter weer terug zou komen (zeker met alle Mexicaanse griep paniek), maar dat is dit jaar niet gebeurd.



Onze huisarts gaf een beetje als ‘regel’, 3 weken aankijken, geen verbetering, dan een nieuwe afspraak maken.



Sterkte ermee, hoesten kan echt zo vervelend zijn!

Hallo!



Heel herkenbaar hoor! Sinds Maurice in augustus naar de psz gaat, liep hij ook eigenlijk continue te snotteren en te hoesten, vooral in de nachten. Wij dus ook wakker, een heel benauwd hoestje… De HA had 2x een antibiotica voorgeschreven en net toen we dachten dat het hielp, begon het hele verhaal weer opnieuw…

Toen kon hij op 5 januari voor de eerste keer naar de kinderarts en die schreef na het gesprek en geluisterd te hebben naar de longen en ademhaling ook puffers voor. 1 om 2x daags te gebruiken en 1 voor ernstige hoestaanvallen. Er gaat een wereld voor ons open zeg!! Hij slaapt weer gewoon (en wij dus ook) Volgende week moeten we voor controle terugkomen en krijgen we ook de uitslag van het bloedonderzoek… Bij onze zoon is waarschijnlijk sprake van astma (inspannings-) Heerst bij ons in de familie plus het feit dat Maurice de 1e 2 jaar van z’n leven helemaal onder de eczeem zat…



Veel sterkte ermee!



Diana

Wij hebben inmiddels een ABkuur mee gekregen voor Amy. De puffers zijn weer opgehoofd naar 4x per dag. De arts hoorde nu dat haar longen niet schoon zijnd en twijfelt over een beginnende bronchitis. Kind hoest al maanden, dus ik vind het wat apart :think:

Maar goed, er is weer een behandeling, dus we wachten het even af.



De huisarts hier wil pas testen vanaf 6 jaar.

Ja, ik weet dat ze zo jong niet kunnen testen op astma. Ze kunnen de longtest niet doen. Maar in ons geval blijkt Maurice 80 % kans te hebben op astma. Aan beide kanten in de familie komt astma en eczeem voor (ik heb zelf ook eczeem, hoewel in lichte mate) m’n moeder heeft ook astma, net als haar zus en m’n oma. Ook aan echtgenoot s kant komt astma in de familie voor. De longarts van m’n moeder vertelde dat Maurice 80% kans had op astma… Flink balen natuurlijk (stiekem hoop ik dat Maurice bij de 20% zit die het dan niet krijgt)



Diana

Bij ons helaas ook verhoogde kans. Mijn moeder heeft eczeem (mijn huid is enorm droog) Amy heeft zelf eczeem (gelukkig heel licht) en er komen veel allergien voor. Zelf heb ik tot mijn 12 (als het niet langer is) de hele winter door gehoest. Tegen mijn moeder werd er gewoon gezegd dat ze maar wat bakjes water aan de kachel moest hangen.

De huisarts gaf ook al aan dat ze zeker aanleg heeft. We wachten het wel af.



Vandaag puffen we dan om de 4 uur en dat gaat eigenlijk goed.



De huisarts wil trouwens geen allergietest doen. Ze zegt dat het niet zinvol is onder de 6 jaar, omdat , als er niks uit komt, je dan nog niks weet. Positief = positief, maar als iets negatief is, zou de allergie nog in aanleg kunnen zijn.



Ben allang blij dat ze nu een stuk beter klinkt!

Vindt Amy het puffen niet erg? Ik hoorde van de apotheker dat sommige kindjes het heel vervelend vinden… Maurice gelukkig niet, hij vindt het bere-interessant…



Gelukkig gaat het nu weer wat beter!!



Diana

Amy vind het ook geweldig interessant! Een van haar broertjes puft ook 2x daags (of meer, indien nodig) en dat vind ze ook boeiend.

Haar broertje wordt er boos om trouwens. :mrgreen:

ook hier al een kereltje die vanaf kerst al hoest.

We hebben ventolin, maar heb het idee dat dat niet werkt.



hij komt van het hoesten zelfs aan het spugen.



vorige week al naar de ha geweest maar de longen waren schoon, ze doen er dan verder niets mee, moest het maar even aankijken.



het manneke is echt doodop, zo zielig,

Hoi, heel herkenbaar dit topic. Simone heeft bijna 10 maanden op en af gehoest. Toen ik uiteindelijk het genoeg vond en eiste om door verwezen te worden, dacht onze ha 'ineens" dat het wel eens een neusamandel kon zijn. :evil:



Bij de ka bleek dat inderdaad het geval en dus reeds chronisch. Te lang gewacht dus. :twisted: Nu verwijderd en daarna een pufje ter ondersteuning. Na 2 maanden gaat het een stuk beter. Het is een heel ander kind. heb zelf ook astma dus ben ook bang dat zij het krijgt.

Ik hoop dat de puffers voor Amy werken en dat ze snel weer de oude is.

Vandaag weer bij de dokter geweest, want ze hoest toch nog steeds.

De ABkuur heeft niks gedaan, haar longen zijn nog steeds niet schoon.

We gaan straks naar het ziekenhuis voor een longfoto. Voor de zekerheid.

Becca :hug:



Levy is zojuist eindelijk eens een keer goedgekeurd door de kinderarts. Mag ook wel na 15 maanden niet waar :wink:

Hoi Becca,



goed dat je naar het zkhs gaat. Wij hebben nl een soortgelijk verhaal meegemaakt in december vorig jaar met onze oudste. Hoesten vanaf de zomer, puffertje hier puffertje daar, ab kuurtje. Kwakkel kwakkel maar ze bleef hoesten (en idd vooral 's nachts). Toen we eindelijk eens een doorverwijzing hebben gekregen kregen we de schrik van ons leven, ze bleek een dubbele longontsteking te hebben. Niet dat dat per se bij jou dochtertje het geval hoeft te zijn natuurlijk (niet bedoeld om je bang te maken) maar zeker als ze al zo lang kwakkelen is het denk ik goed om eens naar het ziekenhuis te gaan. En dat is dus de tip/mijn advies :slight_smile:

Suc6!



Muts

Ha Muts!



We hebben vandaag de uitslag van de foto gekregen… en wat denk je?

Ze heeft een longontsteking :wink:

Ben er ook erg van geschrokken hoor! We hebben nu een andere ABkuur gehad. Hopelijk helpt deze wel.



Deb: wat fijn voor jullie zeg!!! Mag zeker wel eens een keertje ja!

Dus toch een longontsteking :hug:



Arm meisje… hopelijk is ze met een ab-kuurtje er snel van af!!

Ja, ik hoop maar dat deze wel helpt. De vorige deed niet zoveel.