Ik vroeg me af of jullie tips hebben over het badderen. Onze dochter is gisteren uit het ziekenhuis gekomen, dus ik weet nog niet zo goed wat handig is.
's Ochtends in bad of juist 's middags? Voor of na een voeding? Hoe lang mag ze in bad? Hoe vaak? Wat voor spul uit mijn enorme Zwitsal collectie doe ik in het water? Nog andere tips?
@Naatje wrote:
Ik vroeg me af of jullie tips hebben over het badderen. Onze dochter is gisteren uit het ziekenhuis gekomen, dus ik weet nog niet zo goed wat handig is.
's Ochtends in bad of juist 's middags? Voor of na een voeding? Hoe lang mag ze in bad? Hoe vaak? Wat voor spul uit mijn enorme Zwitsal collectie doe ik in het water? Nog andere tips?
tip 1; the one and only:
Doe het lekker als jij alle tijd van de wereld hebt.
Laat de telefoon lekker rinkelen, en kies een goed relaxmoment. Voor de een is dat 's morgens, de ander doet het liever nadat ze zelf heeft gegeten
Het meest handige vind ik zelf voor een voeding, anders worden ze soms wat misselijk, en als ze na het bad even lekker drinken gaan ze daarna heerlijk slapen vaak.
Je kunt een klein beetje badolie gebruiken, maar niets is ook goed.
Leg van tevoren alles klaar; de kleertjes om een kruikje gewikkeld (in de juiste volgorde dus de romper als laatste omwikkelen), luier, doeken, zodat je niet nog ineens met een kletsnatte baby door de kamer rent op zoek naar je spulletjes.
Kruip daarna gewoon lekker met je kleintje in bed voor de voeding en geniet er van :inlove:
Heee SUPER dat je haar voor de kerst eindelijk thuis hebt joh :inlove:
wij doen lynn meestal sávonds in bad
voor de voeding (na de voeding heb je kans dat ze eerder spugen)
wij hebben een thermometer in het badje waarop staat aangeven wanneer het badwater te koud wordt en dan gaat ze eruit meestal na 10 minuutjes
wij doen wasgel van zwitsal in het badje
verdere tips heb ik niet eigenlijk behalve lekker van genieten wij vinden het badje echt super zo relaxed is ze dan :inlove:
Omdat ik het gemakkelijker vind om beide jongens samen in bad te doen, gaan we hier 's ochtens in bad. 'S avonds slaapt Robin namelijk vaak al wanneer het tijd voor Jasper is om in bad te gaan Maar idd verder gewoon wanneer het jou uitkomt :mrgreen: Veel plezier :-*
hier meestal wanneer ik tijd heb, dus heel verschillend…en ook wij doen ze samen in bad.
maar bij de 1e meestal smorgens, dan eten,slapen en dan wandelen…
Nou… net geprobeerd… het was geen succes.
Alles ging goed tot ik haar in het badje leg en ze haar hoofdje opzij kiept. hoofdje komt onder water en een mondje vol met schuim. Vervolgens een huilend meisje in bad. Het was dus alles behalve ontspannend voor haar. Volgende keer maar een andere aanpak. De voeding na het badje was meteen ook geen succes. Wederom een huilend meisje aan de borst die niet goed wou happen. Dus uiteindelijk maar gekolfde melk in een flesje gegeven. Dat kreeg ze uiteindelijk bijna op. Pfff… eens kijken wat ik de volgende keer anders kan doen.
:hug: :hug:
heb je geen hulp meer? Ik wist namelijk ook niet hoe ik beste Ivan in bad kon doen kraamhulp heeft toen geholpen. Ook met vast houden ed.
Je linkerarm onder het nekje door onder het linker okseltje en je rechterarm onder het kontje bij het linkerbeentje (die kun je als ze ontspannen is loslaten)
zo kan het hoofdje niet kantelen.
Waarschijnlijk doe je dat zo was niet betweterig bedoeld hoor.
Zo deed ik het idd ook. Ik heb helaas geen kraamzorg meer. Er is wel iemand een paar dagen geweest nadat ik zelf thuis kwam. Die heeft het met een pop laten zien hoe je je kindje in bad doet. Maar C. maakte ineens echt een snelle beweging en hoppa, daar ging haar hoofdje. Wel meteen weer boven water gehaald natuurlijk. Maar ze was er blijkbaar flink van geschrokken. Ik hoop niet dat ze nu een baddertrauma heeft en dat het volgende keer weer huilen wordt. In het ziekenhuis is ze twee keer in de tummytub geweest en dat vond ze heerlijk.
ik zou zo bij je langs komen om je even te helpen hoor maar beetje ver. Heb je zelf een tummy? Misschien wat fijner voor jullie beiden? Dat houdt wat makkelijker vast.
bij de bv topics kun je ook altijd je vragen stellen he :hug:
Jeetje wat lijkt me dat moeilijk dat je nu ineens alles zelf moet doen zonder dat je daarin begeleid bent…
Hier kiezen we ook gewoon een geschikt moment van de dag, de ene keer is dat 's morgens de andere keer 's middags of 's avonds, net hoe het uitkomt.
Maar nooit als hij al honger heeft en nooit direct na een voeding.
Na 10 minuten wordt het badwater echt te koud dus voor die tijd haal ik hem eruit.
Succes, het komt vast allemaal goed.
gewoon doorgaan met badderen. Ariëlle vond het badje ook maar weinig leuks aan (ironisch he, met de naam van een Disney zeemeermin :doh: :shifty: ) maar gewoon elke keer rustig in het badje, voorzichtig omgaan. En als ze daar aan gewend is, bij het haartjes wassen met beleid wat druppeltjes over d’r gezichtje enzo. In bad is nou eenmaal water en dat gaat nu eenmaal over je gezicht. In het begin schrok ze daar wel van, maar dan rustig tegen haar praten en laten merken dat er niets engs aan is. Maar dat is allemaal pas voor veeeeel later.
Arielle gaat maar 2x in de week in bad, ivm uitdroging van de huid wat weer niet fijn is ivm haar jeuk. Maar daarna slaapt ze altijd heeeeeeelijk :inlove:
:hug: Ineens word je in het diepe gegooid, zonder hulp, want een pop in bad doen is niet zo echt als je eigen meisje.
Ipv schuim zou ik olie (bad olie) of helemaal niets er in doen, je hoeft niet persé een kindje te wassen met zeep , elk geval wij deden ene keer wel, andere keer niet.
Wat ik ook wel eens met Riley deed, dat deed de kraam ook, is Rley gewoon vasthouden zoals het hoorde, en dan tegen de wand aan doen.
Dus als jij haar vast heb, dan tegen de wand waar jij staat die kant, zodat ze niet die kant om kan kieperen zeg maar, en zodra ze een beetje ontspannen is wat vrijer laten.
Of een tummytub, vinden kinderen ook prettig, en ook omdat ze nog klein is (heb fotos gezien, zij was het kindje die een maatje 50 truitje aan had die op een jurk leek? :inlove: )
Daar hoef je alleen onder het kinnetje, het hoofdje vast te houden.
Zou je graag willen helpen, maar ben momenteel niet echt in de buurt ofzo :roll: .
Bij ons gaan ze vanaf het begin mee onder de douche.
De een ging er onder staan en de ander gaf hem of haar dan aan. En die droogde dan ook weer af.
Dus als je wilt, kun je dat ook een keer uitproberen.
Als je zelf maar rustig blijft en je nergens druk om maakt, komt alles goed.
:-* Heleen
He en je bent er zelf bij, je doet het goed, je moet alleen even wennen.
Leuk dat het je voor gedaan is met een pop maar je hebt het al gemerkt; C. is allesbehalve een pop :inlove: en dus werkt ze mee of tegen in dit geval
Je leert het vanzelf, echt waar :hug:
heb je al eens een badstandaard geprobeerd? dan glijden ze niet uit…
en met badolie worden ze wel glibberig…
maar zoals iemand al zei onder het nekje ondersteunen en bovenarm vasthouden… vergt even, maar komt vanzelf goed,
maar misschien kan een vriendin/moeder/buurvrouw/familie je helpen met zo’n vragen en anders weet niet hoe je verzekerd bent je kunt soms ook nog extra kraamhulp krijgen als je kindje uit het zkh komt.
Wat een lieve reacties! :inlove:
Ik ga het gewoon woensdag ofzo nog eens proberen… kijken of het dan beter gaat. Dan gewoon zonder schuim en voorbedacht op onverwachte bewegingen. Hoop dat het dan beter gaat.
of je ha bellen en vragen om advies.
ik keek eerst ook gek op toen ik dit hoorde,
maar mijn vriendin werd ook gewoon in het diepe gegooid na de bevalling en ziekenhuis opname.
en toen ze er niet uit kwam heeft ze gewoon de ha gebeld, haar verhaal verteld en deze is langs geweest om haar te helpen.
niet dat ze toen aan vriendinnen dacht ofzo ze is de laatste van de vrienden groep wat het eerste kindje kreeg :mrgreen:
Och joh, wat vervelend zeg dat je niet even hulp hebt om je wat op weg te helpen!
Ik zou iig eerst niets in het badwater doen, van tevoren op het aankleedkussen even wat wassen en dan lekker in water zonder iets er in. Ook omdat je het nog niet helemaal onder de knie is en dat zwitsal spul (en vooral de olie!) niet echt lekker spul is voor zo’n kleintje om binnen te krijgen. Heb je haar goed vast als je haar in bad hebt? Dus de binnenkant van je onderarm onder haar hoofdje door en dan met je duim en hand om haar armpje heen?
Wat betreft de voeding, was ze misschien erg hongerig dat ze niet geduldig aanhapte? Hoeveel borsten geef je per voeding? Misschien volgende keer voor de voeding 1 en dan na de voeding weer één? Of van tevoren omdat ze misschien na het badderen te moe is om nog goed aan te happen?
En wat een prachtig meisje in je avatar!! :inlove:
@Pitje27 wrote:
heb je al eens een badstandaard geprobeerd? dan glijden ze niet uit…
:thumbup: da's echt ideaal! Je meisje ligt heerlijk zelf in bad, en jij hebt 2 handen vrij om 'r te wassen enzo. Zitten ook een soort hoofdsteunen aan zodat ze niet weer met d'r hoofdje onder water kan komen. Zijn overal wel te koop, gemiddeld zo'n 10 euro dacht ik.
:hug: pff heftig hoor, na 3 weken je meisje pas thuis en dan meteen zonder hulp...
Maar echt, voor je er erg in hebt zijn jullie helemaal aan elkaar gewend en gaat alles helemaal vanzelf :-*