wanneer het ledikant de deur uit?

Ik heb een peuterbedje gekocht alvast voor Maaike als verjaardagscadeau maar zit me af te vragen wanneer de meeste kinderen nu overgaan naar een groot bed.

Hier op kok heb ik het idee dat iedereen dat heel jong al doet.

Maar mijn schoonouders e.d. verklaren me voor gek.

Ik heb zelf zoiets van; zodra ze uit het ledikant gaat klimmen zetten we het peuterbed neer.

En hoe is dat bij jullie gegaan?

inderdaad, toen hij er uit probeerde te klimmen!

was net voor zijn 2e verjaardag

hij slaapt er trouwens veel beter in dan in zijn ledikant

draait veel minder, stoot dus minder vaak zijn hoofd tijdens het slapen,

dus weinig wakker 's nachts,

heerlijk!

ik denk dat je zelf weet wanneer je kindje er aan toe is.

bij mij slapen ze bijde nog in een ledikant.

levi zal denk ik volgend jaar een groot bed krijgen, maar hij is nog zo klein en ondernemend dat het nu nog niks is voor hem.

bij de oudste weet ik niet hoelang hij nog in een ledikant moet slapen, voorlopig is hij er nog lang niet aan toe.

het zoontje van mijn vriendin wordt 3jr en heeft dus een groot bed gekregen voor zijn verjaardag.

Heb gestemd op tussen 1 en 2 jaar.

We hadden de kamer gekocht een maand voor haar 2e verjaardag omdat het in de aanbieding was. We vonden die al leuk toen ik nog zwanger was. En Tja toen konden we niet wachten. Dus is ze in haar grotere peuterbedje gegaan en vanaf dag 1 ging het perfect.

Ook moet ik zeggen dat ze aanstalte begon te maken om er inderdaad over heen te hangen, en pogingen tot klimmen uit het ledikant wat we ook eng vonden. Straks zou ze er uit vallen oid.

@monique wrote:

ik denk dat je zelf weet wanneer je kindje er aan toe is.

Ja dat denk ik ook wel.

Maaike denk ik nog niet; ik denk niet dat die blijft liggen :mrgreen: .

Maar aan de andere kant werkt het misschien ook wel hoe ZIET zegt.

Mijn schoonmaakster vertelde deze week dat haar dochter van 7 pas 1,5 jaar een groot bed had :o ; ze hadden een ouderwets ledikant wat dus wat groter was als normaal en de achterkant kon los (soort klep).

Dus zij hadden zoiets van past het dan past het :mrgreen: .

Ik denk niet dat wij zo lang gaan wachten :mrgreen: maar ik denk wel dat je kind er een beetje aan toe moet zijn. Dus ik snap dat jij daar ook nog niet voor kiest monique.

Tijs heeft net na zijn tweede verjaardag een groot bed gekregen, hij klom er toen bijna uit. Lizan klom er vorige maand al bijna uit, maar die vind ik nog veel te jong om in een groot bed te slapen, dus bij haar heb ik nu de bedbodem met matras van het ledikantje op de grond liggen omdat hij geen lagere stand had. Dus die kan voorlopig nog veilig in haar ledikantje blijven.

Het hangt ook van het kind af, maar ik hoor inderdaad ook van veel ouders dat de kinderen juist rustiger slapen in een groot bed (waarom zou ik niet weten, alhoewel we zelf ook liever “vrij” zijn natuurlijk).

Tijs heeft er de eerste week wel misbruik van gemaakt (lamp aan doen en hele kamer over hoop halen :roll:), maar daarna sliep hij netjes in zijn eigen bedje.

groet Judith

Ik heb niet gestemd. Het zal vlak voor of vlak na Jarno’s tweede verjaardag zijn. Manlief moet het bed nog maken, maar hij moet van mij eerst de zolder afmaken voordat hij aan iets nieuws begint :mrgreen: . Het gaat nog prima met Jarno in het ledikant, maar het is de bedoeling dat Veerle in zijn ledikant gaat als de wieg te klein is.

Voor Aniek hadden we na de wieg een ledikant, toen raakte ik zwanger van Peter en zijn we een peuterbed/ledikant gaan maken, dus wel de hekken van een ledikant, maar de maat van een peuterbed (150x70)

Met het idee, dan kan ze effe vooruit.

Echter, toen ze 1 jaar en 6 maanden was hebben we een ander huis gekocht en wisten we al snel daarna dat we tijdelijk in een recreatiewoning zouden moeten bivakkeren en daar zou ze niet in haar eigen bed kunnen, dat zou namelijk niet passen.

Toen is dat mooie bed naar Jassie gegaan voor Saba en is Aniek naar een groot bed gegaan. Ze was toen 1 jaar en 9 maanden ongeveer.

Vanaf dag 1 vond ze dat meteen prachtig, dus geen punt hier.

Peter is sinds ons nieuwe huis hier, medio juli naar een Vikare peuterbed gegaan, hij was toen 1 jaar en ook 9 maanden… deze keuze is gemaakt omdat Peter zich met slaapzak en al uit zijn ledikant stortte.

Hij vind zijn “gjote bed” helemaal geweldig en op een enkele keer zijn kledingkast leegtrekken heeft hij nog niks uitgevreten.

Dus ik heb gestemd, tussen 1 en 2 jaar. :thumbup:

Mijn oudste 2 gingen met respectievelijk 2 en 2,5 jaar naar een gewoon bed, maar dat was ‘noodzaak’ omdat de volgende het ledikant nodig had. Mijn jongste dochter is nu ruim 2 jaar en kan al zelf in en uit haar ledikant klimmen (doet het gelukkig niet op rare momenten, soms kan ze braaf zijn maar ik denk dat ze het gewoon erg prettig vindt in haar ledikantje) en laat ik lekker liggen totdat ze er uit groeit. Eruitklimmen vind ik geen reden, want dat zou ze met een echt bed toch nog beter kunnen.

Er niet meer in passen of niet meer lekker slapen vind ik een ander verhaal.

hier zie ik eigenlijk nu alleen nog nadelen aan een groter bedje (behalve dat mijn handen jeuken om zijn kamer weer helemaal opnieuw in te richten :mrgreen: ) dus hier wordt er gewacht tot het niet anders kan.

Eruitklimmen vind ik geen reden, want dat zou ze met een echt bed toch nog beter kunnen.

maar uit een ledikantje klimmen lijkt me wel een stuk gevaarlijker dan uit een gewoon bed klimmen :wink: Ik vind uit ledikant klimmen dus absoluut wel vallen onder 'dat het niet anders kan'...

ja dat ie eruit zo komen is niet erg

maar als hij zijn nek breekt is dat wel erg.

hij komt dit bed trouwens niet uit ook

eruit “klimmen” is idd geen reden, maar jezelf eruit werken door je “head first” voorover te storten en steeds met een koprol “net” goed terecht te komen was voor ons allezins wel een reden.

Bovendien zit hij in de leeftijd dat hij alles “zelluv wil doen” en dus blijft hij nu beter in bed, waarom… omdat hij nu zelluv kan bepalen of hij er weer in gaat of niet.

Gek genoeg lijkt dat bed hem zo gek nog niet als hij moe is :mrgreen:

Inderdaad onder eruit klimmen verstaan mijn kids ook " head first" :mrgreen: vandaar mijn verlaging voorlopig nog.

toen sil 1,5 was is ie 1 keer uit bed gekukeld met slaapzak en al dus dat was voor ons direct aanleiding om een gewoon bed neer te zetten want uit zo’n ledikant vallen … :? hij zou zijn nek breken…

Sebastiaan ligt nog steeds in z´n ledikant en zoals het nu lijkt, blijft dat ook wel een poosje zo :mrgreen: .

Hij mag erg graag klimmen, maar uit z´n bed doet ´ie dat gelukkig nog steeds niet. Hopelijk kunnen we dit volhouden totdat z´n zusje naar dit ledikant gaat. Ik verwacht over ongeveer een jaar, dus als Sebastiaan 3 is.

Groetjes,

Heleen

Als Rhodé uit haar ledikantje gaat klimmen wordt het tijd voor een groter bed. Ook ‘veilig’ uit haar bed klimmen vind ik een reden om een ander bed te kopen. Je weet nooit hoe ze terecht komen!

Als het aan mij ligt slaapt ze nog wel een klein jaartje in dit bedje hoor! Heerlijk! Wij kunnen er ook 2 spijltjes uit halen zodat ze (als ze zindelijk wordt) zelf uit bed kan komen.

Anne (2,5) krijgt nu een groot bed; geen peuterbed, maar een “groot” 1-persoonsbed (90-200cm). Het bed wordt volgende week geleverd.

Toevallig waren we genoodzaakt om haar tijdens onze vakantie in Denemarken te laten slapen in een groot bed (we konden het kinderbedje niet vinden). Dit ging meteen vanaf de eerste nacht goed! Ze is er wel twee keer uit gevallen, ondanks een barricade van kussens. Maarre, ze sliep er prima in. We hebben nu een safety bar gekocht bij het nieuwe bed, dus zo kan ze er niet uitvallen.

Ze slaapt nog prima in haar ledikantje, maar ze is best een grote meid. Ik hoor ook weleens “gebonk” van haar hoofd tegen het ledikantje (ze ligt bepaald niet stil), maar wakker wordt ze er niet van. Ze weet ook dat ze een nieuwe kamer krijgt, want iedere avond moeten we er een kijkje gaan nemen. Volgende week dus met bed. Ik ben benieuwd hoe het gaat. De babykamer is straks voor brusje en nu kan Anne alvast wennen aan haar nieuwe (slaap)plek.

gr, Diana :-*

Bart wordt volgende week drie en ligt nog steeds in het ledikant.

Hij is nu ongeveer 1 meter lang en dus wordt het ledikant een tikkie te krap. Maar aan de andere kant…hij ligt altijd (vanaf het begin af aan al) opgekruld in zijn bedje. En zijn bedje is een veilige plaats voor hem. Dus het zal een zachte overgang moeten kennen…die aanstaande overstap.

We willen komende winter de logeerkamer ombouwen tot stoere jongenskamer en hem dan op een nieuwe kamer in het grote bed leggen.

Zal een grote stap zijn…maar met de juiste begeleiding zullen we een heel eind komen.

Mij viel het ook op dat hier op KOK veel kleintjes heel vroeg overgaan op een groot bed.

Eva heeft sinds een paar weken haar grote bed. Ze kon nog makkelijk in haar ledikantje en ze is er ook nooit uitgeklommen maar ik kon haar niet meer lekker instoppen, de deken werd nu echt te klein, ze lag te vaak bloot in bed. Een slaapzal wilde ze niet meer.

En nu slaapt ze in het grote bed. Maar als het aan ons lag, hadden we er gerust nog even mee gewacht.

Waarom zo’n haast ?

Oja, Eva heet geen peuterbed, dat vind ik echt geldverkwisting.

Ze heeft een wit bed van Ikea, 80X200 met 3 grote laden eronder. Superbed :thumbup: (Ik ken heel veel kinderen met dit bed :mrgreen: )