Wanneer gaan jullie naar de HA?

Pff werk al 6 jaar in de kraamzorg, maar dit is voor mij ook allemaal nieuw :shifty:



Sem is sinds gisternacht verkouden, hij niest en hoest om de haverklap.

Je hoort dan echt dat er slijm ofzo zit, maar met normaal ademen hoor je soms een “rocheltje” en soms niks.

Gisteravond heb ik voor de nacht 1x een zetpilletje van 60mg paracetamol gegeven. Nu overdag nog niks omdat ik evt koorts niet steeds wil onderdrukken, vanmiddag was hij al wat warmer dus straks nog eens tempen.

Hij hoest soms zo erg dat hij knalrood aanloopt dan en soms flink kokhalst :frowning: . Gisteravond kwam daardoor ook een flinke lading melk met golven er weer uit. Hij slaapt bijna de hele dag, word wel wakker voor zijn voedingen en ik doe nu om en om aanleggen, en dan de volgende voeding een fles gekolfde melk, zodat het hem niet zoveel energie kost.

Ik heb het bedje wat schuin staan nu, maar verder durf ik niet zelf te gaan docteren.

Wat zouden jullie doen, het even aankijken of toch morgen naar de huisarts?



Groetjes Natascha.

@Kes wrote:

Pff werk al 6 jaar in de kraamzorg, maar dit is voor mij ook allemaal nieuw :shifty:


Ja, met je eigen kind is het toch allemaal anders hè? :wink:



@Kes wrote:
Gisteravond heb ik voor de nacht 1x een zetpilletje van 60mg paracetamol gegeven. Nu overdag nog niks omdat ik evt koorts niet steeds wil onderdrukken, vanmiddag was hij al wat warmer dus straks nog eens tempen.


Heb je hem 's nachts een pilletje gegeven omdat hij niet kon slapen? Anders zou ik het helemaal niet doen hoor.



@Kes wrote:
Hij hoest soms zo erg dat hij knalrood aanloopt dan en soms flink kokhalst :frowning: . Gisteravond kwam daardoor ook een flinke lading melk met golven er weer uit.


Rot om te zien als zo’n kleintje het zo benauwd heeft en dan ook nog moet spugen ervan. :cry:



@Kes wrote:
Hij slaapt bijna de hele dag, word wel wakker voor zijn voedingen en ik doe nu om en om aanleggen, en dan de volgende voeding een fles gekolfde melk, zodat het hem niet zoveel energie kost.


Goed dat hij zoveel slaapt! Ik zou trouwens gewoon alle voedingen uit de borst blijven geven. Juist nu hij ziek is, is lekker bij mama drinken erg fijn. Mijn dochter dronk vaak meer aan de borst dan uit een fles of beker. En ik heb geleerd dat bv drinken juist minder belastend is, omdat ze gewoon kunnen doorademen tijdens het drinken. Maar veel artsen e.d. geven hierover verkeerde voorlichting. Een neusspray kan helpen als z’n neusje dicht zit (dan is het inderdaad lastig drinken), of anders wat moedermelk in z’n neusje mikken.



@Kes wrote:
Ik heb het bedje wat schuin staan nu, maar verder durf ik niet zelf te gaan docteren. Wat zouden jullie doen, het even aankijken of toch morgen naar de huisarts?


Als de koorts na 3 dagen niet over is, zou ik in ieder geval even gaan. En neusspray gebruiken dus. En als je het niet vertrouwd, of als je gewoon gerustgesteld wilt worden: gewoon de HA bellen!

Beterschap!

tygo is chronisch verkouden met rocheltje

maar als ie zo hoest en daarbij koorts heeft,

dan ga ik naar de huisarts

meestal is het dan namelijk een longontsteking

(maar elk kind is anders,

dus wil je niet bang maken)

Hey meiden, bedankt voor de reacties.



Dat zetpilletje heb ik gisteren tegen de nacht gegeven omdat hij onrustig/huilerig was en wat verhoging had. (als hij huilt dan hoest hij helemaal erg)

Vanochtend had hij weer 37 net als anders, maar einde vd middag had hij weer ietsje hoger, namelijk 37,7. Mocht hij met de laatste voeding boven de 38 zitten, zou ik dan een zetpil geven? Voor de slaap is het nu niet nodig, want hij doet niet anders en heb hem vandaag ook nog niks gegeven omdat hij verder geen koorts heeft.



Ik kolf 2 van de 5 voedingen, omdat hij aan de borst nu steeds in slaap valt, en veel korter drinkt. Maar toch alleen aanleggen dan?



Sem is toen hij een week of twee was ook al een keer verkouden geweest, maar toen was het voornamelijk zijn neusje en een “droog” hoestje. Maar nu is zijn neusje meestal wel redelijk vrij, het is voornamelijk het hoesten waar hij last van heeft.



Ik hou het maar even in de gaten, als hij morgen koortsig is of het hoesten word niet minder ga ik denk ik voor de zekerheid even langs de huisarts voor we er in het weekend mee zitten.



Nogmaals bedankt :-*

tis een beetje verhoging dus

niet echt hoge koorts



ik zou dan geen zetpil geven, maar ff kijken hoe hij morgenochtend is (zonder zetpil dus)



en als ie wakker wordt vannacht ff tempen.



ik geef eigenlijk pas een zetpil bij hele hoge koorts (tegen de 40 graden)

of als hij ergens pijn lijkt te hebben.



en gewoon je gevoel volgen: bij twijfel gewoon lekker de huisarts bellen hoor, daar zijn die lui voor!

(ik ben zelf ook zo iemand die er nooit voor mezelf komt,

en heb in het begin ook steeds erg getwijfeld of ik nu met tygo erheen zou moeten of niet… maar bij alle keren: áls we eenmaal gingen, dan was het ook goed dat we geweest waren, of in ieder geval hadden gebeld!)





beterschap!

Tja, ik ga zelf niet zo heel snel naar de ha…



Maaaaaaaaaaaaar…

Als het voor het weekend is, doe ik het sneller. Ik wil zoiets niet over het weekend tillen. Daarbij vind ik ook atlijd dat als jij je onprettig voelt en niet weet wat je moet doen, je sowieso moet gaan…



Succes…



ps, Micah heeft hetzelfde… :cry:

Ikzelf kom er ook nooit, kijk dus wel even hoe het morgenochtend is. Hij is ook pas 2 maanden, daarom ben ik ook wat voorzichtig denk ik.

gossie… :frowning:



hopelijk slaapt ie lekker vannacht

en is ie er snel weer vanaf!

Kes… voor de hoest kun je ook bisolvon-druppels voor kinderen geven. Ik heb gemerkt dat dat bij Lucas erg goed hielp… Wat ook kan helpen is met Sem in de douche gaan zitten, de hete kraan aanzetten en richten op de koude muur, zodat er behoorlijk wat stoom ontstaat… lekker rustig gaan zitten, daardoor ademt Sem het stoom in, en wordt het slijm in zijn longetjes wat dunner en makkelijker ophoestbaar…



Voor die verhoging kun je hem inderdaad gewoon een zetpilletje geven hoor, geen probleem, hij zal zich er net ff iets lekkerder door voelen… Pas als hij echt consequent hoge temp blijft houden, ook 's ochtends en 's middags, zou ik er mee uit kijken…



Maar stelregel is, vertrouw je het niet, HA bellen, beter tien keer te veel, als een keer te weinig!!!



Heel veel sterkte met je manneke!

hoe is het nu ?



ik heb dus woensdag zo met mijn oppaskindje gezeten, die is wel ouder, is 1 jaar 3 maanden, maar al 4 dgn boven de 39 en woensdag steeds boven de 40 zelfs met zetpil, ook ziek, droge blafhoest spugen,

ze bleek longontsteking te hebben.

Toen de mama bbelde woensdag ochtend kreeg ze afspraak voor vrijdag ( vandaag dus eig) maar later in de ochtend vertrouwde ik het niet en belde weer kon gelijk komen.

Savonds heeft ze nog es een koortsstuipje gehad waardoor ik de ha bij mij ana huis had.



Weet je achter af was dat laatste niet nodig geweest, maar ik had zoiets van ik vertrouw het niet ik vond het sneu en wist niet wat "normaal"was.



Als je het niet vertrouwd of zelf je er onfijn bij voelt bellen.,



Succes en zeker beterschap :-*

Ik ben zelf iemand die eigenlijk nooit naar de huisarts gaat, ik kijk het altijd liever een tijdje aan (als het niet te erg lijkt allemaal). Maar mijn vriend zit voor elk hoestje en niesje al bij de dokter. Dus je kunt je voorstellen dat dat leuke discussies oplevert als Laura een keertje ziek is. :wink:



Meer om mijn vriend tevreden te houden dan iets anders, hebben we in totaal iets van drie keer de huisarts gebeld (2x met koorts, overgeven en diarree, en 1x met rode vlekken/uitslag). Ik had verwacht te horen te krijgen dat het allemaal wel losloopt, en dat we het nog even moesten aankijken, maar nee hoor, alledrie de keren wilde de huisarts ons meteen even zien. Blijkbaar nemen ze met zo’n kleintje geen risico (een baby kan natuurlijk heel snel uitdrogen).



En ik moet zeggen, toch wel een geruststellend gevoel. Dus als ik jou was, zou ik gewoon even bellen met de huisarts, het geval uitleggen, en vragen of het nodig is om langs te komen. Bellen kan nooit kwaad, toch?

Ik zou zeker even naar HA bellen, zeker omdat hij nog zo jong is. Ook bij ons nemen ze zeker met zo’n kleintje geen risico’s. Toen mijn dochtertje verkouden was is zij nagekeken op RS virus, dit schijnt ook erg te heersen momenteel. Zelf ben je dan ook gerust gesteld en je weet hoe je moet handelen de komende dagen. Beterschap!

hier ook 2 hoestende kinderen.

heb even de ha gebeld om te vragen wat en wanneer omdat we het weekend op vakantie gaan



het kan heel lang duren voor ze er weer vanaf zijn zei ze en we alleen te komen als ze koorts krijgen en die 3 dagen duurt. of boven de 40 graden.



de jongste spuugd nu ook veel meer maar dat is voornamelijk slijm wat ze spuugd.



als je het echt niet vertrouwd zou ik gewoon even bellen en advies vragen.

Ach, wat een ziek koppie…

Hoe gaat het nu?

ooooh :frowning: wat kan hij zielig kijken…



Maar hij is toch wel erg mjammie hoor…



Ben je nog geweest?

Hoi meiden,

Ja zielig is ie he :frowning: En toch soms net na een hoestbui krijg ik soms ook de mooiste en liefste lach van de wereld :inlove:

Vannacht heeft hij goed geslapen, vanochtend normale temp.

Hoesten viel mee, dus ben niet geweest.



Maar vanmiddag en vanavond toch weer meer hoesten en ook 2x weer flink gespuugd na het drinken. Als hij spuugd is het echt voeding wat in golven eruitkomt, daar zit dan wel een beetje slijm bij maar minimaal. Plassen doet hij nog geregeld gelukkig.

Dus toestraks toch even met de HAP gebeld. Zolang hij geen koorts heeft (boven de 38,5) of langdurig verhoging dan moet ik het nog even aankijken. Word het niet minder, juist erger of krijgt hij koorts dan moet ik weer bellen en langskomen.

Om hem wat verlichting te geven mag ik wat neusspray gebruiken, dat kan ook helpen om het slijm wat op te lossen?

Hij hoest namelijk veel, maar er komt weinig los.

En als hij veel hoest in de douche gaan zitten (stoom). Juist omdat hij zo klein is geven ze liever geen medicijnen als het kan.



Tja en verder dus hopen dat het snel beter gaat.

Groetjes Natascha.

Ha Kes,



Weet je eigenlijk al dat een beeb met het RS virus GEEN koorts hoeft te hebben?



Ik wil je absoluut niet bang maken hoor, maar ons kleintje had iig dezelfde symptomen: ook hoest wat maar niet los kwam, verkouden, benauwd e.d. en geen koorts. Uiteindelijk in het weekend vd kerst naar de HAP geweest, deze verwees ons door naar het zkh, hier deden ze een test of ie het RS virus zou hebben (soort zwangerschapstest) en helaas dat was idd zo, daar vertelde ze me dus dat ze met het RS “juist” geen koorts hebben.

1 nachtje in het zkh geweest…



Ja, dus mijn mening zou zijn om toch langs de ha te gaan



Groetjes van Mij

Dan is het toch raar dat ze me het nog aan laten kijken zolang hij niet continu verhoging heeft of koorts krijgt? :think: :?

Het hoesten is nog steeds hetzelfde, vooral als hij wakker is hoest hij veel, in zijn slaap weinig. Wel zit sinds vannacht ook zijn neus flink dicht, kan er ook nog wel bij.

Als het nog niet minder is maandag dan wil ik sowiezo langsgaan, en als het hoesten erger word of koorts dan eerder.

Yep, daarom reageerde ik ook, omdat ze dat gezegd hadden…

Ons kleintje had dus idd geen koorts





groetjes van Mij

Ik ben het in alles wel eens met Ziet, eigenlijk… Onder andere omdat Tygo en Quentin heel erg op elkaar lijken v.w.b. ziektebeeld e.d. Allebei aan de Qvar en Ventolin, en Quentin heeft daarnaast nu ook nog 2x per dag 1 puf van de Seretide (sinds z’n laatste opname, toen had hij óók longontsteking en oor- en oogontsteking… En -last but not least- het RS-virus…).



Dus bij een beetje verhoging géén paracetamol geven, maar het even aankijken. Loopt het alleen maar verder op i.p.v. dat het zakt, dan geef ik wél paracetamol.



Ik moet eerlijk zeggen dat, zodra Quentin flets uit z’n ogen gaat kijken, ik zelf al helemaal op scherp sta… (for the record: hij heeft al 6x (of was het inmiddels 7?!?) in het ziekenhuis gelegen sinds november 2005, dus…) Kost héél veel energie, kan ik je vertellen…



Als meest belangrijke tip wil ik je meegeven: volg ALTIJD je gevoel! Ik heb dat tot nu toe ook nog altijd gedaan, en ALTIJD is gebleken dat ik het iedere keer weer bij het juiste eind had…



Kijk én luister naar je kind, observeer wat hij wel of niet doet, en hoe hij uit z’n ogen kijkt, wat voor geluidjes hij wel of niet maakt… Ga daarop af, en luister dan naar wat JOUW gevoel je zegt… Zegt je gevoel dat je langs moet gaan? DOEN!!! Zegt je gevoel je het nog even aan te kijken? DOEN!



Ik vind wel dat hij er ziekig uitziet… :cry:



Succes en sterkte! :-*