Leuk om al die verschillende meningen te lezen Ik heb nog geen kinderen, maar wat mij ideaal lijkt is:
Twee kinderen vlak na elkaar (max 1,5 jaar verschil) en als die twee (bijna) naar school gaan, dan weer 2 vlak na elkaar. Zo heb je meer tijd voor de 3e en 4e aangezien de 1e en 2e al naar school zijn. En ik wil dolgraag 4 kindjes
Maarja, moet maar zien wat de natuur gaat beslissen als we gaan beginnen. En als we een huilbaby krijgen of als er andere dingen zijn, dan zullen we niet zo snel achter elkaar voor een 2e gaan enzo. Dusja, ik zie het wel hoe het loopt
Leuk om al die reacties te lezen. Ik denk er ook vaak aan. Wat zou nu het ideale leeftijdsverschil zijn. Als de 1e naar school gaat, zodat je net zoveel tijd aan nr 2 kunt besteden?
Of juist dicht op elkaar, dat zodat ze naar school gaan, ik weer meer kan werken en er dus eindelijk weer wat meer gezinsinkomen komt om van te leven?
Ik kom er niet uit. Weet alleen dat de wens voor een 2e steeds sterker wordt bij mij en dat manlief nog lang niet zover is.
We zien wel hoe het loopt. Vooralsnog slik ik de pil en als het aan man ligt, blijft dat nog even zo.
Ach ik denk dat alle soorten leeftijdsverschil voor en nadelen hebben. Hier zit er hopelijk straks 3,5 jaar ongeveer tussen. Ideaal? Geen flauw idee omdat het hier niet allemaal even makkelijk gaat qua conceptie. Had graag kids kort op elkaar gehad aan de andere kant zie ik nu ook zeker de voordelen van een kindje wat lekker zelf kan lopen en relatief goed kan praten. En als ze met minder leeftijdsverschil zitten stimuleren ze elkaar misschien meer mbt leren lopen en zulke zaken. Het is ook maar net wat de natuur je geeft. Belangrijkste is denk ik wel dat je voor je gevoel klaar bent voor een volgend kindje want uitstellen is relatief makkelijk
Op de 1ste verjaardag van ons zoontje was ik net zwanger. Er zit dadelijk tussen beide 19 maanden.
Mijn eerste was net negen maanden geweest toen ik erachter kwam dat ik zwanger was van de tweede! Beetje onverwachts en ongepland maar hartstikke leuk! Zit dus nu iets meer dan 17 mnd tussen 1 en 2!
Voordeel allebei nog een heerlijk middagslaapje en dus tijd voor mezelf!!!
hier vijf jaar ertussen. Als alleenstaande moeder had ik het verschil niet kleiner gewild (of 1 jaar minder had nog wel gekund); het is op deze manier goed te doen met een kind dat al redelijk zelfstandig is, kan begrijpen als je uitlegt dat je bv even bezig bent met voeden enz enz.
Het was ook bijzonder hoeveel n mee kreeg van de zwangerschap (en net toen z bleef huilen en ik even niet meer wist wat het nou was, zei ie heel droog; ‘mama, volgens mij wil ze gewoon de borst hoor, je hebt haar al hartstikke lang niet gevoed’ :inlove: en gelijk had ie).
Maar vanuit het perspectief van het kind lijkt het me fijner als het dichter op elkaar zit. Ik schat in, zoals leeds ook zegt, dat het verschil in de loop van de tijd kleiner voelt, maar voor nu is het natuurlijk nogal ‘scheef’.
Voor mijzelf was de vijf jaar overigens naast het bijna minimum ook meteen het maximum wat ik er tussen wilde. Als het niet gelukt was, had ik wslk afscheid genomen van mijn wens voor een tweede. Naar mijn gevoel zou het met meer dan 6 jaar ertussen niet meer echt ‘1 geheel’ vormen, maar ‘twee losse kindjes’… :think:
en ik merk nu z er is ook wel dat het toch echt wel weer een heel stuk inleveren is op wat ik de afgelopen jaren aan vrijheid/gemak weer had teruggekregen. Dat gevoel wordt natuurlijk alleen maar meer.
(maar goed, ik heb het geluk dat het allemaal gewoon op de dag liep zoals ik wilde)
Wij gingen aan een tweede denken toen Emily 19 maanden was. Wij zijn het nu aan het proberen.
En omdat ik een keizersnede heb gehad weet ik niet hoe lang het gaat duren!?
Groetjes van Aadje.
Onze dochter was 2 jaar en 4 maanden. Binnen 2 mnd zwanger! Mijn vriend had een jaar opleiding die erg veel vroeg van het gezinsleven en aangezien ik bij de 1e zware bekkeninstabiliteit had durfde ik het niet eerder aan.
Nu ben ik ook heel blij dat we gewacht hebben. Onze dochter kunnen we er nu een beetje bij betrekken en ze vind het helemaal leuk (nog wel )
Groetjes
Noëlle was 11 maanden toen ben ik weer gestopt met de pil. Bij haar heeft het anderhalf jaar geduurd voordat ik zwanger was vandaar zo snel weer gestopt. En toen bleek ik een dag na haar verjaardag al zwanger te zijn! Nout is 2 maanden te vroeg gekomen en dus zit er hier 1,5 jaar verschil tussen de kids.
Voordeel is zo snel op elkaar dat de oudste nog een hele tijd 'smiddags heeft geslapen en dat is heeeeerlijk natuurlijk als je net bevallen bent! Je zit nog lekker in een baby/peuterritme.
Ieder voordeel heeft zn nadeel he… Tis wel erg druk soms met 2 niet helemaal zelfstandige kindjes en 2 in de luiers…