Wanneer een tweede kindje?

tja onze oudste was een zwaar ventje en kon pas een maand voor de geboorte van onze 2e lopen (gelukkig wel direct heel goed, dus hij sjouwde direct hele einden).

Hij kon wel al heel vroeg de trap op (door ons actief aangeleerd, zodat ik hem niet telkens hoefde te tillen) en af, op de bank klimmen zodat ik hem daar op kon verschonen etc etc.

Misschien niet ideaal, maar goed te doen en je wordt handig in het verzinnen van manieren om zo min mogelijk te hoeven tillen.

Voordeel van vlot op elkaar… op niet werkdagen kroop ik tegelijk met hem in bed, heeeerlijk :lol: .

Tussen de 2e en 3e zit (mede door een mk) het meeste verschil (op 2 maand na 3 jaar) en dat was de zwaarste zw.schap. En dat komt hoofdzakelijk doordat ik die zw.schap heel erg last van mijn bekken heb gehad.

Dus nummer 2 ook dingen geleerd die je normaal niet aan je kind leert zoals op de tafel klimmen enzo voor aankleden :wink: .

HET IDEALE leeftijdsverschil bestaat denk ik niet… voor iedereen is het namelijk ook weer anders (ik vond 2 vlot op elkaar heerlijk, vriendin van mij moet er niet aan denken en heeft zoiets: een 2e? tegen de tijd dat de 1e naar school gaat!) en soms beslist de natuur gewoon voor je dat het anders wordt dan je in gedachten had en uiteindelijk is vrijwel iedereen blij met het leeftijdsverschil dat die heeft… dat is namelijk de enige situatie die je echt kent :slight_smile: .

Mijn oudste en jongste schelen 3 jaar en 2 maanden.

Dit was niet gepland, twee miskramen tussendoor gooiden roet in het eten. Ik had graag zo’n 2 Ã 2,5 jaar leeftijdsverschil gehad.

Maar ik kon ook zeker de voordelen inzien! Mijn oudste was al vrij zelfstandig tijdens mijn zwangerschap (zindelijk, zelf auto in en uit, trap zelfstandig en veilig oplopen etc). Ook was er weinig sprake van jaloers gedrag, hij begreep het redelijk goed wat er allemaal gebeurde met een nieuwe baby.

Bij ons zit er 5 jaar tussen. We hoopten eigenlijk dat er 4 jaar tussen zou zitten, maar het duurde allemaal wat langer.

Wij hebben er bewust voor gekozen om er een aantal jaar tussen te laten. Het gaat hier thuis hartstikke leuk. De oudste is echt een moedertje.

@zonnetje01 wrote:

Bij ons zit er 5 jaar tussen. We hoopten eigenlijk dat er 4 jaar tussen zou zitten, maar het duurde allemaal wat langer.

Wij hebben er bewust voor gekozen om er een aantal jaar tussen te laten. Het gaat hier thuis hartstikke leuk. De oudste is echt een moedertje.

Dat vind ik een voordeel en een nadeel tegelijk trouwens.

Tussen de oudste en middelste zit ook 5 jaar, en nu de middelste 4 is kunnen ze samen erg leuk spelen.

Groot voordeel vond ik dat de oudste op school zat en ik dus weer alle tijd voor nr. 2 had.

Tussen de middelste en de jongste zit 2 jaar en nog iets.

Eigenlijk ook wel prettig. De middelste kon toen al lopen, zelf veel doen, vroeg wel veel aandacht :zzz: maar ze lijken nu net een soort tweeling :inlove:

Voor we 1 kindje echt in de armen mochten sluiten had ik al 3 miskramen gehad, toen onze dochter er eindelijk was, hadden we dus zoiets van… geen vbmiddelen want wat als we nog meer Mk’s te verstouwen krijgen voor er weer een kindje komt.

Binnen 4 maanden was ik weer zwanger en het bleef nog plakken ook.

Dus tussen onze eerste 2 kinderen zit maar 13 maanden en 1 dag.

Eigelijk heb je dan zo ongeveer een tweeling. Alles in duo, een tweelingwagen, oudste liep nog niet dus 2 tillen enz.

We hadden pech dat de 2e een huilbaby was en ja, ik vond het echt loeizwaar.

Tussen de 2e en 3e zit 2 jaar en 10 maanden en nu ik dus leeftijdsverschllen heb van 13 maand, 34 maanden en 23 maanden vind ik het leeftijdsverschil van 34 maanden het meest ideaal.

Peet sprak al goed, begreep al veel, liep al zelf, fietste al een beetje zelf, sliep goed door enz. Ik kon echt genieten van Mies, heerlijk keutelen.

Mies was nog geen 2 toen Suus kwam en ook dat vond ik best pittig. Hij snapte nog niet alles en liep nog niet alles zelf. Ik heb dus best moeten rommelen met meerijplankjes en duobuggy’s.

Maar ik ben blij met al mijn kindjes en gezinsplanning heb je maar ten dele voor het zeggen.

Toen wij namelijk besloten voor een 3e te gaan, heeft het een tijd geduurd en kreeg ik nog weer een aantal miskramen. Dus dan ben je al blij zwanger te zijn en te blijven en dan maakt leeftijdsverschil geen duvel meer uit.

Je kunt inderdaad een ideaalplaatje maken, maar het valt niet te plannen.

Ik was er eerst 3 jaar lang van overtuigd dat 1 kind eigenlijk ook heel luxe en leuk was :inlove:

Toen we eenmaal voor een tweede wilden gaan, gebeurde er niets en ging ik clomid slikken. Toen de boel eenmaal op gang was kreeg ik veel te veel miskramen en een buitenbaarmoederlijke zwangerschap.

Als je eenmaal zeker bent van een tweede zou ik niet wachten tot het ideale moment dat je zwanger kunt worden. Dat moment is het nooit helemaal of misschien juist altijd :wink:

Ik heb altijd al gezegd dat ik voor eind dit jaar weer zwanger wilde worden maar mn vriend wilt er nog mee wachten… Van de nachtvoedingen en gebroken nachten zijn we eindelijk vanaf… En het gaat al zo snel met Katie dat ik bang ben dat als ik opnieuw zwanger zou zijn, ik niet meer lekker van haar kan genieten… Ze gaat per Oktober al naar een dreumesgroep. Speelt al lekker ‘‘wijs’’ met me… Knuffelt erop los met me…

Toen ik zwanger was van Katie vond me vorige werkgever het nodig me contract niet te verlengen… Nu heb ik eindelijk sinds 2 maanden een nieuw baan waar ik zo lang heb voor moeten wachten en die ook niet op wil geven + wachten op een vast contract zodat zij me er ook niet 123 uit kunnen gooien…

Kortom; ik blijf nog lekker van mn meisje genieten :inlove:

Je kunt vooral goed plannen wanneer je geen kindje wilt, wanneer je ze wel wil is het een ander verhaal :wink:

Na de 1e wilde ik graag een 2e, maar die relatie liep stuk…dus met mijn ex is die 2e er nooit gekomen. Toen zij 4 was ben ik gaan samenwonen met mijn lief, wat betekende dat ik ineens van 1 naar 3 kids (allemaal meiden ging), leeftijd toen 4, 6 en 8…

Na een tijdje was lief ook toe aan een beeb van ons samen en gelukkig was ik snel zwanger en meisje nr 4 hier in huis is inmiddels bijna 2,5…voor ons was het daarmee compleet, maar de natuur besliste anders en de kleinste (miniman) is nu bijna 5 maanden :inlove:

Leeftijden hier zijn dus 0, 2, 8, 10 en 12…weinig aan gepland, vooral veel geluk en een druk huishouden :angel: Ik ben zelf inmiddels 43 en merk toch dat ik geen echt jonge moeder meer ben… :wall:

Hier kon de oudste al lopen vanaf 14 mnd, dus vrij snel geleerd zelf de trap op / af gaan en dat maakt het een stuk makkelijker (2e is geboren toen de oudste bijna 20mnd was)

Nu loopt onze 2e ook al en gaat ook zelf de trap op, dus ik hoef maar weinig te tillen.

Als ik weg ga neem ik altijd de buggy mee, daardoor maak je het jezelf makkelijk. Verder wil de oudste nog wel eens getilt worden en dat kan straks alleen nog maar als manlief erbij is. Nu til ik haar al niet meer met lange stukken wandelen, alleen om even ergens te kijken.

Het nadeel is wel dat idd lange stukken lopen nog niet wil, maar daarvoor hebben we een duo-opzet van de kinderwagen en daar zitten ze dan weer relatief kort in… In en om huis wil het hier dus prima, maar dan heb ik wel geluk dat ze op tijd konden lopen.

@lydia: ik vond het idd een fijn idee dat als de oudste naar school was ik in de tussentijd de volledige aandacht aan de 2e kon besteden.

Mijn mirena gaat er binnenkort uit en dan gaan we zien hoe lang het dit keer duurt. :slight_smile:

Eerste heeft ruim een jaar op zich laten wachten voor ik zwanger was. Maar toch voor gekozen om niet te snel weer te proberen. Ik vind het prettig dat Marijne nu idd wat zelfstandiger is. Ik hoop natuurlijk dat het snel gaat, maar ik reken toch wel weer op een jaar, kan het altijd meevallen :slight_smile:

Of tegen, maar ja dat zien we dan wel weer.

de oudste was 3 jr en 3 mnd toen de jongste kwam.

ik vond het ideaal, en wou er ook 3a4 jaar tussen hebben. De oudste was lekker zelfstandig en ging na een paar maandjes wennen aan zijn kleine broer naar de basisschool waardoor kleine broer ook lekker de aandacht en alles kan krijgen zoals zijn broer gehad heeft…

voor iedereen is het weer anders!

Wij zijn al gaan proberen voor een 2e toen prinsje een half jaar oud was…

Prinsje wordt over anderhalve maand 3 en nog steeds geen brusje op komst…

In maart 2010 begonnen met primolut en we wilden in dec er voor gaan ( dan zou Riley 1 jaar en 9mnd zijn) het lot besloot anders en werd zijn zusje 1 dag na zijn verjaardag geboren .

Toen de oudste er 1 dag was vroeg ik me al af wanneer we voor een 2e zouden kunnen gaan :shifty:. Toen ze 6 maanden was zijn we met de anticonceptie gestopt in de hoop op zo’n 18 maanden leeftijdsverschil uit te komen - een wens die precies zo is uitgekomen :inlove:

Ik denk dat er voor ieder leeftijdsverschil wel voor- en nadelen te noemen zijn. Je weet ook nooit hoe het loopt en hoe je kinderen zijn… Kan alleen vanuit m’n eigen situatie spreken en zeggen dat het hier tot dusver heel goed is gegaan en ik het absoluut niet als (te) zwaar ervaren heb.

Onze J was 8 maanden en 1 dag toen ik positief teste! :mrgreen:

@ Tierrr gefeliciteerd!!! Ik herinner me nog dat het vrij lang duurde voor je zwanger was van je zoontje. En nu dit! :dance:

Tierr. Gefeliciteerd :inlove: :dance:

Bedankt!! :slight_smile:

Klopt miro, we zijn ook echt helemaal verbaasd, zo snel al! Maar vind het echt heerlijk!! :dance:

Tierrr, GEFELICITEERD!!!