Wanneer een inwendige en wanneer een uitwendige echo??

Hallo,

Ik ben nu 7 weken en 4 dagen zwanger. Ik heb as woensdag, dan ben ik precies 8 weken zwanger, mijn eerste afspraak met de verloskundige.

Nu lees ik zo hier en daar dat mensen een inwendige echo hebben gehad. Maar mijn vraag is: Waarom (en wanneer) krijg je een inwendige echo? En is dat altijd? En wanneer krijg je een uitwendige echo? Ik dacht namelijk dat de meeste echo’s uitwendig waren…Heb ik dat dan mis??

Groetjes, Maggy

je krijgt een inwendige echo ivm je darmen er nog voor liggen via de buik

succes

Hangt er vanaf hoe hoog je baarmoeder ligt bij mij lag ie iedere keer hoog en was een inwendige echo niet nodig.Behalve bij mijn 2ling zwangerschap maar dat was om te kijken hoe de baarmoedermond was!

Succes trouwens ermee een mooi moment is dat de eerste echo.

Als je bij die termijn een echo krijgt en je niet te horen hebt gekregen dat je een uur voor de echo 1 liter water moet drinken dan krijg je een inwendige echo.

heb je wel te horen gekregen dat je veel moet drinken dan doen ze de echo (in eerste instantie) uitwendig omdat je blaas je baarmoeder dan omhoog drukt.

Het kan trouwens ook zijn dat je de eerste afspraak geeneens een echo krijgt. Als dit je eerste zwangerschap is, er geen eerdere miskramen of andere complicaties te verwachten zijn krijgen de meesten pas de eerste echo rond de 11-12 weken.

Zelf zou ik bij 8 weken een inwendige willen, puur omdat alles daarop zoveel beter te zien is (er is dan nog niet veel te zien trouwens, een gupje en een kloppend hartje soms nog een stukje van het dooierzakje en als het er mooi ‘voorligt’ zeg maar een beetje de witte streepjes van de vliezen waar het inzit).

Iig gefeliciteerd en alvast een fijne zwangerschap!

Bij ons kan de verloskundige alleen maar uitwendige echo’s maken, voor een inwendige moet je bij de gynaecoloog zijn. En vanaf 8 weken doet de verloskundige bij ons een uitwendige echo.

Ik heb met 8 weken een uitwendige echo gehad bij de gyn.

Hier in eerste instantie uitwendig met een week of 9… Toen een en ander niet duidelijk te zien was, toch maar inwendig. Erg mooi en duidelijk!

Trouwens ook met de 12 weken echo in het zkh een deels inwendige echo gehad. Konden ze alles veel beter bekijken!

Ach, even slikken de eerste keer en die mooie plaatjes maken alles goed :inlove:

Ik heb met 6 weken (en drie dagen) een uitwendige echo gehad (bij de gyn)…

ik heb bij 8.5-9 weken een inwendige echo gehad …

en daar was een beetje meer dan alleen een dooierzakje te zien :wink:

kijk maar …

:smiley:

Ik heb altijd inwendige gehad tot 16 weken … vraag mij neit waarom … het was wel in spanje …

al mijn vriendinen dik en dun hebbe ook tot 16 weken inwendige echo’s gehad … dus tja …

ik vind dat je het dan beter kan zien …

Wauwie! Kijk dat zijn mooie plaatjes zeg! Maar ja helaas hebben sommige ziekenhuizen/VKpraktijken nogal oudbakken apparatuur…is soms ook daarvan afhankelijk wat je te zien krijgt :wink: en je hebt kindjes die voor- of achterliggen qua groei dus het is niet zo dat je zou moeten schrikken als je niet bovenstaand plaatje zou zien :wink:

*stiekempjes een beetje jaloers op de ‘goeie service’ in Spanje :angel: *

Ik heb bij 8w een uitwendige gekregen, bij de inwendige was het niet duidelijk te zien.

ik had met 8 weken een afspraak bij de vk maar kreeg pas met 12 weken een echo dus ga er niet vanuit dat je een echo krijgt hoor…

gr patricia

@Vuegje wrote:

ik heb bij 8.5-9 weken een inwendige echo gehad …

en daar was een beetje meer dan alleen een dooierzakje te zien :wink:

kijk maar …

:smiley:

Ik heb altijd inwendige gehad tot 16 weken … vraag mij neit waarom … het was wel in spanje …

al mijn vriendinen dik en dun hebbe ook tot 16 weken inwendige echo’s gehad … dus tja …

ik vind dat je het dan beter kan zien …
Ik heb ook zo een mooi plaatje van renzo hoor met 8 weken,inwendig in NL :inlove:

En van C. met 9,5 week ook zo duidelijk…

Inwendig doen ze vaak wel voor de 12weken idd.

Zou het gewoon ff navragen dan kan je je voorbereiden…en uitwendig is een volle blaas goed en inwendig juist niet,dat is fijn om te weten :thumbup:

@Rhiannon wrote:

Wauwie! Kijk dat zijn mooie plaatjes zeg! Maar ja helaas hebben sommige ziekenhuizen/VKpraktijken nogal oudbakken apparatuur…is soms ook daarvan afhankelijk wat je te zien krijgt :wink: en je hebt kindjes die voor- of achterliggen qua groei dus het is niet zo dat je zou moeten schrikken als je niet bovenstaand plaatje zou zien :wink:

*stiekempjes een beetje jaloers op de ‘goeie service’ in Spanje :angel: *

ooh zeker niet schrikken !! maar ik bedoelde het ook niet slecht alleen dat het ook anders kan …; als het zou zijn dat het goed te zien is dan kan het zijn dat je nervues word omdat je denkt dat de beeb te groot is :lol: (wat dus bij mij het geval was !) Ik zag overal kleine echo’s en toen die van mij :lol: ik dacht serius dat ik een Reus kreeg :lol: Maar nee … 3.275 gr en 53 cm … okay een beetje lang als je bedenkt dat hij met 37w5d geboren is hahahaha

Tja Spanje … ik ging naar een prive gyn omdat spaanse ziekenhuizen echt belabbert zijn … ik was dan ook PANIS om daar te bevallen … bijde mijn man en ik wilde het niet, we zouden naar belgie reizen om te bevallen maar uiteindelijk zijn we naar hier verhuist hahah

Super Renzomama!! ik ben benieuwt hoe het gaat als ik weer zwanger word hier in Belgie …

Met 8 weken kreeg ik hem inwendig bij het echocentrum. Super resultaat :thumbup:

Met 11 weken uitwendig in het ziekenhuis. Echt belabberder kwaliteit, had van mij inwendig gemogen, zie je het gewoon veel beter.

Ik heb met 6weken en 1 dag een uitwendige echo gehad. Ik heb vorig

jaar een missed abortion gehad en mocht daarom een keer zo vroeg komen om te kijken of er ‘iets’ zat. Ik was voorbereid op

inwendig (leek me vreselijk :oops: ) maar de mevrouw zei we

proberen het eerst altijd uitwendig :dance: en ja hoor een kindje te

zien (heel klein hoor) en een knipperend lichtje!!! Dus wat ik wilde

weten en zien heb ik gezien :thumbup:

Ik heb inmiddels al tig inwendige echo’s gehad en tot nu toe nog nooit een uitwendige. Ik denk dat zeker in het begin een inwendige een veel duidelijker beeld geeft.

Paschal: De allereerste keer dacht ik dat het vervelend of genant zou zijn maar het is echt peanuts! Je voelt er niks van, een uitstrijke is 1000 x erger hoor! Voor mij althans…

Bij de zwangerschap van mijn dochter heb ik met 7 weken, 4 dagen een inwendige gehad en met 10 weken en 4 dagen, 12 weken en 4 dagen en 20 weken een uitwendige. Een inwendige echo is niet echt prettig, maar ze doen er wat glijmiddel op en dat helpt wel. Verder ben je alles vergeten als je een wit lichtje ziet knipperen en helemaal als ze je dan ook nog naar het hartje laten luisteren.

Ik heb bij zeven weken een inwendige gehad en bij twaalf weken ook nog!

Die echo’s waren echt superduidelijk dus ben je het ongemak zo vergeten!

Ik heb afgelopen vrijdag nog een echo gekregen deze keer uitwendig maar dat was al een stuk minder duidelijk terwijl het kindje nu al best groot is!

Echo zeven weken

Echo twaalf weken

Alletwee zeer duidelijk :inlove: