Wanneer een beetje praten?

Na het gezeur over dat Lara nu nog steeds niet kon kruipen rond een maand of tien (toen ze 11 maanden was, kon ze het, maar toen was het niet spannend meer :wall: ), krijgen we nu de vragen of ze nog niet praat. Ze zegt twee woordjes, papa en aai, maar vooral papa gebruikt ze niet bijzonder consequent. Ik vind het enorm schattig als ze zichzelf PAPA noemt, maar het is dus verkeerd :roll: .



Daarbij wordt die arme Lara nog gehinderd door haar moeders bovenmenselijke prestaties op dat gebied. Ik liep met 11 maanden en had met 1 jaar al een heel vocabulaire (ik kon niet alleen zeggen dát ik iets wilde drinken, maar zelfs wát ik wilde drinken). Dus ligt het arme schaap al snel achter bij de verwachtingen.



Omdat ik niet weet wat normaal is, slagen al die vragers er toch in me het gevoel te geven dat er inderdaad iets mis met haar is omdat ze nog niet beter praat.

Vandaar dus mijn vraag: wat is normaal voor een kind van haar leeftijd (13 maanden)? Wanneer moet ik me zorgen gaan maken?

Hoi Lena,



Timo sprak tot een maand geleden ook maar een paar woordjes. mama, papa, bumba, die. Maar nu komt het pas echt goed op gang (lijkt wel of er elke dag een woordje bij komt). Ik zou me er niet zo’n zorgen om maken. Rond twee jaar krijg je een lijst met woordjes waarvan je aan moet geven of je kindje ze al kan zeggen. Dus pas als ze dan nog niet verder komt dan een woordje of drie kun je kijken of het misschien een andere oorzaak heeft (slecht horen?). Voorlopig is het echter nog niet zo ver. Ga er maar gewoon van uit dat ze het doet wanneer ze daar zelf aan toe is.

Succes met het afwachten… :thumbup:



Gootje

Nou volgens mij zei Sven ook alleen maar papa toen hij net jarig was. En nu is hij bijna 18 maanden maar heeft nog niet zo’n uitgebreide vocabulaire. Hij zegt kleine woordjes, papa, mama, mmmmmba (bumba en oma) en alle aanwijswoorden. Die, dat, dees (deze). En hij zegt dist (dicht) en dat moet alles. Deur dist, kast dist, tv dist (uit) :mrgreen:

Het gekke is dat ze wel vaak het goede woordje zegt, maar dat is dan napraten en dan blijft het daarbij. Ze zegt wel vaker klaar, of dist (dicht inderdaad :mrgreen: ) of Laja (dat is ze zelf), maar dat herhaalt ze dan als wij het zeggen en later niet meer.

En ze zegt woorden als slakkenkorrels, basketbal en tandpasta. Maar dat is echt púúr imitatie, daarvan heeft ze geen idee waar ze over gaan natuurlijk. Heel grappig :inlove: . Met haar oortjes is dus niks mis, hi hi.



Ik had zelf zo in mijn hoofd dat ze met anderhalf jaar een beetje moet kunnen praten, een woord of 10-15 ofzo. Klopt dat een beetje?

Mariano zegt ook nog niks hoor.

Hij zegt heel soms papa maar at was het ook.



Komt vanzelf wel hoor,niet druk maken.



Esmie

Zou me ook nog niet zo druk maken, ze gaat lekker op d’r eigen tempo. Zodra ze begint is er waarschijnlijk geen stoppen meer aan :mrgreen:. Sommige kindjes wachten wat langer en gaan dan ineens helemaal los. Misschien is dat bij Lara net zo…! Het cb houdt het trouwens ook in de gaten. Als ze bij een bepaalde leeftijd (ik geloof pas bij 2 jaar, maar weet dat niet zeker) nog niet aan hun verwachtingen voldoet dan gaan ze waarschijnlijk doorsturen naar een kinderarts om 's naar de oortjes te laten kijken. Veel kinderen lopen spraakachterstand op omdat hun oortjes verstopt zitten. Maar da’s pas van veel latere zorg!

En oh ja, je vooral niet op laten naaien (scuse me voor het taalgebruik) door anderen in je omgeving :hand: . Saba kroop ook pas heel laat, maar ging daarna al snel door naar loopstand. Heb ik me ook enorm veel zorgen over gemaakt, maar het komt écht wel goed, maar ieder op hun eigen tempo’tje en eigen ritme :wink: ! Er gebeurt zo veel in dat koppie, dat praten vindt Lara gewoon nog niet zo interessant, maar dat komt vanzelf wel.

psies, dat gevoel heb ik ook. Of ze nou kruipt met 10 of met 11 maanden, wat maakt het uit? Ze gaat het allemaal heus wel doen, in her own sweet time. Maar ondertussen ben ik natuurlijk toch wel benieuwd naar wat ‘normaal’ is :wink: .

Waarom kleine kinderen groot kijken???





laat ze lekker alles op hun gemak ontdekken en ook het praten komt vanzelf



Precies wat Jasia zegt… Laat je niet opnaaien door anderen!!! (ook excuses voor taalgebruik maar ik kan me daar zo aan ergeren!! laat ze lekker in hun eigen tempo alles ontdekken!

Toen Aidan net 1 jaar was geworden kreeg ik ook steeds de vraag of hij al kon praten (ik heb toen ook een topic geopend). Dat kon hij dus niet en omdat het zo veel gevraagd werd begon ik me ook af te vragen of hij ‘achterliep’.



Nu is hij anderhalf jaar en zegt hij nog steeds niet veel (daddy, mama, die, dat, dag) maar ik maak me er geen zorgen om. Hij wordt tweetalig opgevoed (mijn man is Engels) dus duurt het volgens mij ook wat langer. Hij begrijpt wel heel veel dus dat praten komt ook wel vanzelf.



Ze doen het allemaal in hun eigen tempo. Lara loopt dus niet ‘achter’. Ik vind het al heel goed dat ze zulke lange woorden kan nazeggen.

joh ieder gaat op zijn eigen tempo hoor!

tygo praatte eerst beter en meer dan nu moet ik zeggen

hij is nu veel meer met lopen bezig

en spelen

ja dan kun je niet praten he



hij zegt ‘schoen’ binnensmonds, dat klinkt als “G” met je mond dicht

ik weet wat ie bedoelt, maarja, goed is het niet



hij zegt wel papa mama, opa, opa, bah, daar (da!), oja en paard (pa!)

maar dat was het dan ook wel.



wel begrijpt ie ontzettend veel,

daar verbaas ik me dan weer over

als ik zeg: gaan we in bad? dan loopt ie naar de badkamer

als ik zeg: ga je naar bed? gaat ie naar zijn kamer en gaat ie voor zijn bed staan :inlove:

hij begrijpt het woord zwaaien (dan zwaait ie)

en hij begrijpt drinken, eten en alles wat je in de keuken moet doen.

nouja, nog meer van dit soort dingetjes

echt leuk!

Anne is sinds kort een beetje aan t kletsen…woorden die ze bewust zegt zijn:



bal, aai, waf, hihihi (paard nadoen), toktok (kip), krrr (knor van een varken), dada (dagdag), haai (hoi), discht (dicht), tjes (rozijntjes), sssta (Cita, de hond), papa, mama (alleen in nood), jassss, blehhh (schaap/geit), NEE, mja (ja), plas (als ze op t potjemoet, maar meestal is de plas al gedaan), bah, die…



Ik geloof dat t dat was en dat is nog niet zo lang, daarnaast zegt ze weleens woordjes per ongeluk. Laatst zei ik k*t in haar bijzijn en dat aapte ze dus na :oops: . Ik vond het ook lang duren, maar nu lijkt het heel snel te gaan. Ook brabbelt ze nu vaak een tijd onverstaanbaar aan 1 stuk, dat deed ze eerst ook nooit.



Dus niet druk maken…je kindje het tempo aan laten geven en uiteindelijk wordt je verrasd wat ze in al die tijd hebben opgepikt.

Okee ik heb alleen even neergezet wanneer 50% van de kinderen dit kon volgens dit onderzoek (je kent hem vast wel):

(en even lekker beknopt maar jullie snappen hem wel toch :wink: ):



zegt dada of mama (specifiek):

50% 9.5 maand

zegt 3 woorden, naast dada en mama:

50% 12.3 maand

duidt lichaamsdelen aan:

17.5

combineert 2 verschillende woordjes:

17.7

benoemt een plaatje:

20.0

begrijpt korte bevelen:

18.6

gebruikt meervouden:

2.3 jaar

zegt naam en voornaam:

2.6 jaar

begrijpt koud, moe, honger:

3.1 jaar

begrijpt 3 voorzetsels:

3.1 jaar

herkent 3 kleuren:

3.5 jaar

kent eenvoudige tegengestelden:

3.7 jaar

kan 6 woorden omschrijven:

4.4 jaar



Zo te zien gaat het dus prima met LAra toch?

En in een ander onderzoek (ik kan niet linken sorry) staat:

15 month:

  • combines words and gestures to make needs known.
  • able to verbalize more words.



    17 month:
  • Able to speak consistent and same words.



    18 month:
  • speaks more clearly



    19 month:
  • puts words together in phrases.



    enz…

Bram praat nog steeds niet veel ook papa, mama, opa, ernie, die (echt favoriet). Maar hij begrijpt wel alles wat we zeggen. Ik maak me er niet druk om, de een is nu eenmaal sneller dan de ander. Net zoals de een met 10 maanden loopt en de ander met 1,5 nog niet.

Lucas zegt sinds een maand of echt veel woordjes en maakt er nu zinnetjes van. Bijvoorbeeld wijzend naar een banaan: mama banaan mij



Niet helemaal een correcte zin maar wel duidelijk.



Tot 2 maanden terug zei hij alleen papa, mama, oma, opa en een paar losse dingen zoals auto en bal e.d.

Mamalien, volgens mij is dat 50%-schema best wel optimistisch, afgaand op wat ik hier zo hoor en wat ik op andere plekken lees.



Dit vond ik ook nog:



Globale normen:

12 maanden Gevarieerd melodieus brabbelen.

18 maanden Het kind kan een paar woordjes zeggen, al is de uitspraak nog niet goed.

27 maanden Het kind kan af en toe twee woordjes combineren tot kleine zinnetjes: Mama moe of Die ook. Nog steeds veel uitspraak-fouten.

36 maanden Het kind maakt langere zinnen (vier woorden en meer). Meer dan de helft van wat het kind zegt is verstaanbaar voor vreemden.



Ach ja, wat de normen ook mogen zijn, je kind praat als ze d’r in in heeft.

Gisteren graait Lara de bal uit de kist, zegt BAL, gooit hem weg en kijkt er de hele avond niet meer naar om, laat staan dat ze het nog eens zeggen zou :mrgreen: .

ja zelfs de globale lijstjes verschillen nogal :wink: .

Ik maak me er ook niet druk om hoor we merken het vanzelf.

Maaike zegt nu heeel soms mama en verder ja, nee, die, op en soms papa.

Maar ze kan ook rustig een paar dagen niks verstaanbaars zeggen eigenlijk. Hangt er heeel erg vanaf of ze in een praatmood is :wink: .

Jeetje Mamalien, ik schrik van je lijstje,… wat ze soms maar pas kunnen rond 2 Ã 3 jaar doet Broes nu…

Ik wil helemaal niet opschepperig doen hoor maar Broes zegt bal tegen één bal en ballen tegen meerdere ballen… en op jou lijstje staat dat ze dit pas rond 2 jaar beginnen doen! :shock:

Lichaamsdelen kan hij ook aanduiden (tenen, voeten, billen, poep, buik, handjes, ellebogen, mond, tong, tanden, neus, ogen, oren en haar) dat zijn diegene dat hij kent.

Plaatjes in een boek benoemt hij ook, bij de dieren zegt hij bijvoorbeld poe (poes) en dan ‘miaauuww’…

Zelfs pinquin kan hij zeggen! (ping-ping :lol:).

Tja, bevelen, hij begrijpt zowel alles wat ik hem vraag of zeg.

Drinken kiest hij ook, melk, fruitsap of water…

Warm en koud weet hij ook, bij warm maakt hij een sissend geluid (en zegt hij: ‘vaalijk’ (gevaarlijk :wink:) en bij koud bibbert hij, haha.

Naam en voornaam zegt hij niet, alleen zijn eigen voornaam: Boe :mrgreen:

Zijn broer heet Sennnn! :inlove:

Met 2 woordjes praat hij ook, papa weg, papa saapt (slaapt) en dan: sjjjtt!

Wanneer hij gaapt zegt hij: moe! (handig hé! :lol:) en begint hij te snurken! :lol:

Ik kan eigenlijk nog een heel eind doorgaan … :oops:

Ik zeg dit niet graag omdat ik dan zomaar zit op te scheppen maar ik praat bij de junimama’s en soms zegt de één dan een keer iets wat hun kind al kan en dan schrik ik wel want Broes kan de meeste dingen al veel langer dan de rest… :oops: .

Gisteren zag hij mijn zus, die is hoogzwanger en hij riep: ‘ooooh baaaaaall!!!’ en wees naar haar buik,… mijn moeder (zelf mama van 12 kindjeren) was stomverbaasd, de meeste kindjes van die leeftijd merken dit nog niet zélf op, natuurlijk wel moest men hen hierop wijzen…

Mijn moeder denkt dat hij heel inteliggent is (jeee, wat zit ik hier maar op te scheppen… :oops:).

Ht cb heeft hem laatst 10 min. gezien en ze zei dat ze schrok van zijn woordenschat (en ik vond dan nog dat hij niet veel zei… :eh: ).

Oh ja, hij liep aan 13 maanden… dus ook niet bepaald laat.

Ach, niets zo uniek als de ontwikkeling van je eigen kind.

Bart begon pas met praten toen hij 23 maanden was. Daarvoor beperkte hij is tot papa/mama en benoemen van plaatjes, lichaamsdelen. We waren op vakantie in Portugal en opeens wat het moment daar.

We zijn nu 3 maanden verder…en meneer kan kletsen als Brugman. Het begint 's morgens al in bed…Goedemorgen, poes buiten, papa auto, mama is thuis, poes is slapen, lamp is aan/uit, opa op de bus, kroelen met mama, slaapzak uit, pyama uit etc etc etc.



Het wordt er wel een stuk gezelliger op nu je begint te communiceren met je kind. Een wandeling naar de supermarkt en alles benoemen onderweg, is één grote ontdekkingsreis en zooooooo leuk! :inlove: