Wanneer een beetje praten?

Jeetje, zo lezend ziet er echt veel verschil tussen kindjes!



Bo zegt alleen nog maar Pappa en Mamma. En nog veeeeel meer, maar da’s niet te volgen!



We merken nu wel dat ze sinds een week ofzo melodieuzer praat, het lijkt nu op zinnen.



Verder kun je ook kijken naar het begrip. Begrijpt ze dingen die je zegt (in combinatie met een gebaar)? Dat zegt ook heel veel over taalontwikkeling. Als wij Bo vragen: Waar is Pappa? Dan kijkt ze feilloos naar Pappa. Mamma en Tommie (da’s de kat) kan ze ook vinden. Piep-in en haar mouw ophouden…hup daar gaat dat armpje erin! Enzovoort.

Mateo kan ook nog niet echt veel zeggen.



Popa = opa

papa

Die

Nee

Ja

Sinterklaas :inlove:

bal

aai…

En niet te vergeten KAAS…hahaha



Daar houd het wel mee op. Hij weet wel alles. Ik kan hem alles vragen en hij doet het, dus begrijpt het, maar praten…Nope…Hij is veel te goed in aanwijzen… :wink:



Ik neem aan dat het wel komt…

Nou Bietje, volgens mij heb jij wel een wondermannetje hoor :wink: .

Maar ik vind dit soort schema’s vaak ook verwarrend. Sommige dingen die erin staan op haar leeftijd kan Lara nog niet, terwijl ze ook dingen doet die pas met 2 jaar op de lijst staan. Zo zie je maar weer: het gemidelde kind bestaat echt niet (gelukkig!)

Robin is nu bijna 13 maand, hij kroop pas echt toen ie net jarig was geweest. Daarvoor heeft ie altijd getijgerd. Het is verder een enorme kletskop hoor, maar er zijn zeker nog geen echte woorden herkenbaar, op een paar na dan. Hij zegt mama als de beste als de stumper verdrietig is en verder dan poes, hond, die, ja en aai komt ie ook nog niet. Ik weleens gehoord dat er verschillende fases zijn in de ontwikkeling. De één die is veel sneller met lopen en actievere dingen, waardoor het praten wat langzamer gaat. De ander is sneller met praten, maar die is weer langzamer met het actieve gedeelte. Het neefje van Robin bv. die kon al heel snel kruipen en staan enzo, maar dat was een vrij stil kind. Robin daarintegen was een lawaaischopper en brabbelkont, maar die kon nog niet kruipen ed. Nu is zijn neefje de lawaaischopper en Robin is actiever… Eén ding is in elk geval zeker…ieder kind heeft zijn eigen tempo

Nou als ik vraag waar is papa; dan kijkt ze naar de hond :lol: .

ha ha, die maaike!!!



Hier zijn er officieel twee woorden het lijstje toegevoegd: bal en klaar. De teller staat dus al op vier :mrgreen: .



Het valt me trouwens op dat ze passief al veel meer woordne kent. Ze begrijpt vanalles. Gisteren vroeg ik waar de olifant was en dan wijst ze hem aan in het boekje. Krijgt de olifant ook een kusje? En jawel, een natte lebber voor de olifant :inlove: .

Wouter zegt ook nog niet zo heel veel:

mama

papa

dà (dag)

daa (daar)

die

woewoe (woefwoef)

poewá (poesje)

buuuuh (boe)

wumwum (vroemvroem, als ie met z’n auto speelt)

En verder doet ie een hoop geluidjes na (tiktik, boem, het piepje van de droger etc.)



(O ja, en iemand enig idee wat “mama naina” betekent? Want dat roept ie continu.)



Maar hij begrijpt wel mega-veel. Je hoeft het maar 3 keer te herhalen en aan te wijzen en hij herkent het: scheerapparaat, lantaarnpaal :mrgreen:

Ik kom net van het cb en daar kreeg ik de vraag dus ook. Nou eehhh…Joost zegt eigenlijk nog niets… :shifty: Ja eeh…heel af en toen een soort van “mam” en “die” maar verder eigenlijk niets. Er werd me gelijk gevraagd of ik dan over 2 maanden terug wilde komen om te kijken of hij dan al wat meer zei en zo niet misschien een afspraak met een logopodiste. Nou ja zeg :shock: heb gezegd dat ik dat echt niet nodig vond en dat het vanzelf wel goed zou komen… Hoe kreeg je mama onzeker zeg ? :roll:

Romay sprak met een jaar ook veeel woorden,soms wel drie in een zin…echt ongelovelijk maar voor mij toen heel normaal…



Tycho zegt nu: die,daar,aai.,mama,papa,nee

Dus ook nog niet zo heel veel hoor,op bureau was het meer dan genoeg vorige week zeiden ze…dus maak me geen zorgen…

Het komt heus wel goed,elk kind weer een andere tijd om iets te leren toch??

We zijn nu 10 dagen verder van mijn vorige bericht en inmiddels heeft Robin een aantal nieuwe woordjes ontdekt:



tappetappetap= stappestappestap

tisda= wat is dat

nee :mrgreen:

da= dat en dag

etie=eten

mjam mjam mjam=lekker, maar ook als ie iets niet lekker vind, hij zegt het eigenlijk gewoon als ie eet… :lol: :lol:

abah= natuurlijk gewoon bah



Zo zie je maar dat ze in een korte tijd best ineens veel nieuwe woordjes leren. Of ik had niet eerder door wat het betekende :think:

Hier ook een echte kletskous. Voor mij is dat inderdaad gewoon maar andere mensen staan soms verstelt wat meneer allemaal weet en zegt.

Het is dus per kind heel verschillend.



Groeten vis.

Ik heb een kletskous (heeft ie van mijn man…), maakt zinnen van 4 woorden of meer, wel met uitspraak fouten (“mevouw, mag ik plakje worst?”). Hij begon met mama, papa en bal bij, geloof ik, 1 jaar. Maar in andere dingen is hij weer wat trager, ik heb er een hard hoofd in dat hij redelijk snel zindelijk wordt. Maar ik maak me geen zorgen, hij komt er wel, net zoals andere kindjes!



Sommige kinderen zijn verbazendwekkend snel met lopen, andere praten eerder. Het verschilt enorm, en weet je, ze halen het allemaal in!



De moeders die competitiedrang hebben pik je er zo uit: oh kijk mijn kind nou eens, hij heeft nóóóit wat en is altijd zoet, jaja!

Nou ja dena, die overdrijven toch wel bij het CB. Volgens alle boekjes mag je gerust wachten met je zorgen te maken tot ze een jaar of 2 zijn. Had ze nog een andere reden om een logopedist een goed idee te vinden?



Hier zijn woord 6 en 7 aan de lijst toegevoegd: dicht (in verschillende uitspraakvarianten :inlove: ) en oh-oh (op teletubbietoon als er iets valt of anderszins misgaat). Heeft ze van het KDV, want wij zeggen dat niet.

wij hebben te maken met een kletskous niet te kort maar ik zou me geen zorgen maken.



Uit verhalen van mij van vroeger kreeg ik ook te horen dat ik niet echt wilde gaan praten maar ik bleek te wachten tot ik het echt zeker wist en dat ik dat wist lulde ik iedereen de oren van zn kop.Dus misschien heb jij ook wel een kindje die het graag in 1x goed wil doen.

kinderen zijn echt verschillend. De ene loopt snel en de andere spreekt snel vloeiende zinnen. Het verschilt van kind tot kind en zorgen maken dat is nergens voor nodig! Op school leren ze alles en worden ze toch opgevolgd zodat dan wel blijkt of er een achterstand is of niet.

Hier grote verschillen tussen de beide kids. De eerste had op haar eerste verjaardag al een reeks aan woorden in haar vocabulaire, maar de tweede zegt nog niets (behalve aahaah in verschillende combinaties). Nou ze heeft nog 3 weken dus wie weet :mrgreen:

De eerste liep trouwens met 14 maanden en de tweede gaat het voor haar verjaardag al redden waarschijnlijk.