Wanneer echt praten?

Hoe oud waren jullie kids toen ze begonnen met praten? Mijn jongste zoon wordt in juni 2 jaar en hij zegt alleen nog maar: papa, mama, daar, ja, pap en bah.

Is dat nog niet veel te weinig?? Hij wijst wel van alles aan en wil dan graag dat je het benoemd, maar hij zegt het niet na.

Moet ik mij zorgen maken?

Mijn oudste zoon maakte op deze leeftijd al kleine zinnetjes!

Bij 2 jaar moeten ze volgens mij 5 woordjes kunnen zeggen :think:

Je zou een logopedist kunnen bellen en vrijblijvend je vraag kunnen stellen :-*

Is dr iets anders waar hij “verder” mee is??

Ze kunnen maar 1 ding tegelijk ontwikkelen he.

Lianne is al best ver met dr taal

Papa

mama

Bah

Doeg

dag

poes

bumba

bal

dag pooh

(als ik een kledingstuk benoem zegt ze:) aan

lianne

pip

boek

eten

happen

zitten

toetje

drinken

Ik kan ook al best wel met dr praten,

dan zeg ik bijv gaan we eten??

Dan zegt zij: happen!!!

Lianne eten op?? dan zegt ze: toetje!!!

@pooh wrote:

Bij 2 jaar moeten ze volgens mij 5 woordjes kunnen zeggen :think:

Je zou een logopedist kunnen bellen en vrijblijvend je vraag kunnen stellen :-*

Is dr iets anders waar hij “verder” mee is??

Ze kunnen maar 1 ding tegelijk ontwikkelen he.

Nou hij kan al wel zelfstandig trap lopen, op en af. Volgens mij kon mijn oudste dat nog niet op die leeftijd. Maar verder ontwikkelt hij zich vrij normaal volgens mij.

als hij maar 5 woordjes hoeft te zeggen, dan loopt jij dus wle op schema… :think:

Vertrouw op je intuitie!

Ik weet alleen wat mijn zoontje zegt, en heb geen flauw idee of dat veel of weinig is.

Papa

mama

uit

op

thuis

auto

opa

oma

bom

bah

dag

Zoiets.

Ach, je kindje is nog geen 2, dan zou ik me toch nog niet zo’n zorgen maken. En anders houdt het cb je ook in de gaten, daar kun je het altijd eens aan vragen wat nu ‘normaal’ is.

Daar heb ik het net nog met hub over gehad.

Onze vent zegt ook nog niet veel

Papa, mama, bauw (bal), bij, bam (boterham).

En hij wijst ook alles aan als je hem wat vraagt.

Als ik vraag: Waar zijn je crocs? Dan gaat zijn voetje de lucht in.

Volgens mij zijn jongens daar gewoon wat later mee.

Maar ik maak me er niet druk om, hij zal vanzelf wel steeds meer gaan praten.

Misschien denk ik over een paar maanden, hou toch een keer je mond :lol: :lol:

@Mama van 2 spruitjes wrote:

Volgens mij zijn jongens daar gewoon wat later mee.

Onze oudste 2 waren juist hele snelle praters. Toen onze oudste 18 maand was sprak hij in 3/4 woord zinnetjes! Was rond de geboorte van de middelste dat we naar het CB moesten voor 18 maands controle en ze vroegen toen of hij 3 woordjes kende… dat was dus een beetje de richtlijn voor 18 maand.

Dat hij toen dus al echte zinnetjes gebruikte was de arts enorm over verbaasd.

De middelste was iets minder vlot, maar sprak ook al een aardig woordje en met 2 jaar toch ook zeker die 3 woords zinnetjes.

Onze jongste is nu bijna 17 maand… en gebruikt max 1 woord tegelijk. In totaal heeft hij misschien een woorden’schat’ van 5/6 woorden?! Zou het eigenlijk niet eens precies weten :oops: (papa, mama, bamp=lamp, ja, nee, die) maar hij kan zichzelf dus wel enorm goed duidelijk maken en weet alles duidelijk te maken. Hij snapt ook alles… dus hoewel hij voor ons doen een trage prater is… maak ik me echt geen zorgen.

Er zitten sowieso grote verschillen tussen hoe kids zich qua taal ontwikkelen. De een is veel sneller dan de andere. Sommige kinderen praten tijden lang nauwelijks om dan in eens in volzinnen te gaan praten.

Heb het even nagezocht: de helft van de kinderen kan met 19 maanden 8 verschillende woorden zeggen. Oftewel, de helft ook nog niet en doet dit dus pas later. Je zoontje hoort dan wel niet bij de kinderen die qua taal het snelst gaan, maar dat betekent zeker nog niet dat hij dan achter zou lopen hoor!

Als je zelf geen problemen hebt om hem te begrijpen, genoeg met hem kunt communiceren, zou ik me voorlopig geen zorgen maken. Zolang hij zich maar door blijft ontwikkelen komt het vast wel goed met de taal van je jochie!

Nou, hij kan eigenlijk alles duidelijk maken en ik snap hem altijd! Doormiddel van wijzen naar van alles en geluiden maken. Als hij iets niet weet dan doet ie zijn handjes in de lucht met de handpalmen naar boven :lol:

Ik weet ook niet precies wanneer ze zouden moeten gaan praten.

Joey is nu bijna 18 maanden en zegt:

poes

hond

kach(vrachtwagen)

bus

bal

thuis

papa

mama

mma (oma)

tuig(vliegtuig)

muis

bed

bad

douche

tent

toetje

kaas

En misschien dat ik er nog wat vergeten ben.

Ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken.

Taalontwikkeling is niet alleen praten, maar ook begrijpen. Zijn non-verbale taalontwikkeling is waarschijnlijk sneller dan zijn verbale. Als hij je begrijpt en met aanwijzen alles duidelijk kan maken, waarom dan dingen gaan zeggen. Ik heb op een creche gewerkt op de babygroep ( 0-2 jaar) en tegen de tijd dat de kinderen naar boven gingen, zeiden de meeste een paar woordjes. Echt 2/3 woordzinnen of meer dan 10 verschillende woorden waren de uitzondering.

Liefs Suzanne

kwam er door dit topic achter dat onze jongste al wel iets meer woordjes zegt… doe ik hem helemaal te kort :oops: :wink:

naast papa, mama, bamp=lamp, ja, nee, die zegt hij ook tot grote vreugde van de persoon in kwestie: opa!, pinnaaaaa (is pindakaas, daar wordt die wild van als hij het ziet :mrgreen: ), wafwaf (mag duidelijk zijn), aai, auuuuww (is mauw haha), vees (vlees… goh wat zou hij nou erg lekker vinden), kaar (klaar) en uhuh met vingertje erbij :naughty:

Toch nog een woordje of 10/12 dus al… en je merkt aan zijn gebrabbel dat er meer in het verschiet zit.

Tes is morgen 17 maanden en heeft een grote woordenschat (denk wel 50+ aan woordjes) , ze gebruikt ook al 2-woords zinnen. Dit hoeft ze nog helemaal niet te kunnen, dus voor jou geen zorgen. Met mijn dochter kan ik echt al communiceren en tuurlijk zijn sommige woorden voor buitenstaanders niet vertaalbaar, maar ze hergebruikt ze steeds weer en concreet bij het voorwerp/ding etc dus ik weet wat ze bedoeld.

Met de meeste woorden kan ze ook redelijk goed articuleren, gezien haar problematische start en zorgen om haar te komen ontwikkeling destijds, ben ik supertrots dat mijn meiske hier al zo ver in is.

Rond hun 2-de levensjaar is het volgens mij zo dat ze een aantal woordjes “moeten” kunnen, ho ehet precies gestaafd word weet ik niet.

Ik zou mij echt geen zorgen maken hoor, je kindje zegt immers redelijk wat woordjes, als je straks een half jaartje verder bent denk je: hou nu maar eventjes 5 m inuten je m ond dicht :wink: :mrgreen:

:-*

Nikkie zei op d’r 2e verjaardag 8 woordjes. Vier maanden later waren het er ongeveer 120 en nu (weer 4 maanden later) is het niet te tellen. Het kan dus ineens vreselijk hard gaan. Ook is ze een week of 3 geleden voorzichtig begonnen met 2-woords-zinnetjes. Toen waren het er misschien 5 of 6 in de week, nu communiceert ze ongeveer een derde van haar totale communicatie in 2-woordszinnetjes. Dus ook met de zinnetjes gaat het ineens hard.

Ik heb gewacht tot ze 2,5 was met verder actie te ondernemen. KNO-arts ontdekte dat ze buisjes moest en ja, ze hoort nu inderdaad beter. Logopediste heeft m.n. ons ondersteund met tips. Logopedie zijn we nu net mee gestopt. Mocht ik me op een later moment weer zorgen maken, dan kunnen we dat zo weer oppakken.

L.R. is bijna 1,5 jaar. Maar komt op dit moment nog niet veel verder dan mama, papa, die en aai. Meer niet. Ikzelf maak mij er geen zorgen om. Hij weet wel wat wat is, hij is alleen te lui om het te zeggen :wink:

Zo ook met lopen. hij kan het wel, hij weigert alleen. Nou ja, komt vanzelf wel.

Mijn mening, als je het niet vertrouwd, ga er dan wat mee doen. Denk je dat hij het allemaal wel weet, maar te lui is, en maak je er geen zorgen om, dan gewoon niets doen.

Hailey praatte ook nog niet zoveel op haar tweede verjaardag.

3 maanden later kletste ze je de oren van je hoofd en dat doet ze nu nog :mrgreen:

Het leek wel of ze wel alle woorden al die tijd had opgeslagen en het er ineens allemaal uitkwam.

Wacht het rustig af, het kan zomaar ineens omslaan.

Damian zegt ook nog niet veel en die word ook bijna 2

Ik maak me er eigenlijk niet zo heel druk om. Denk dat het dadelijk op de psz wel goed komt.

Mijn woordenschat rond de 20 maanden was…

Papa = papa en mama (soms zegt hij mama)

Aaie = Aaien

Daa = Daag

Die = Die

Da = Dat

Titi = Dirkje

Tita = Djinka

Kla = Klaar

Ba = Bah

Mijn woordenschat rond de 22 maanden was…

Kutkutkut = Kiele Kiele Kiele

Bal = Bal

Sta = Staan

Shitte = Zitten

Mijn woordenschat rond de 23 maanden was…

Op = Op

Toet toet = Toet toet

ToeToe = Auto

Ho op = Hou op (naar de hondjes als ze blaffen)

Goe sho = Goed zo

@Chelleke wrote:

Kutkutkut = Kiele Kiele Kiele

Wat zullen mensen raar hebben opgekeken als hij dat midden op straat riep :lol:

Hihi valt wel mee. Als men het hoort maakt hij kietel bewegingen en dan valt het niet zo op :mrgreen: